Ce este rodajul motorului si cum trebuie facut?

Ce este rodajul motorului si cum trebuie facut?

Cu totii stim ce presupune rodajul, dar oare ce inseamna el din punct de vedere tehnic? Ce se intampla mai exact cand faci rodajul masinii?

Motoarele termice au obligatoriu nevoie de rodaj atunci cand sunt noi sau reparate magistral. Necesitatea rodajului apare din cauza suprafetelor de contact din interiorul blocului. Ele trebuie sa fie corectate si asta se poate face doar prin miscarea pieselor.

Practic rodajul este o ajustare reciproca a pieselor interne si reducerea asperitatilor rezultate din prelucrarea mecanica a acestora dar presupune si corectarea formei lor geometrice, micsorand presiunile specifice de contact. 

De tinut minte! Efectuarea rodajului in mod corespunzator mareste semnificativ fiabilitatea motorului.

Ce inseamna un rodaj efectuat corect? Depinde de la masina la masina. Cu siguranta o sa primiti informatiile necesare atunci cand cumparati o masina noua.

Durata optima de rodaj se alege sa fie cat mai redusa, dar pentru asta trebuie sa se realizeze conditiile tehnice impuse. Rodajul se executa cu motorul pe standuri speciale de testare. Daca totul este in regula pe stand se trece la rulajul in deplasare, rodajul facut de noul proprietar.

Citeste si despre: ce inseamna fiabilitatea masinii

 

Ce face mai exact standul de rodaj?

Standurile au rolul de a simula franarea transmisiei. Franarea poate fi mecanica, hidraulica sau electrica. De cele mai multe ori se foloseste standul cu frane hidraulice. Franarea incarca progresiv motorul termic in functie de cantitatea de apa introdusa si centrifugata de catre frana hidraulica pe timpul rodajului.

In principiu, rodajul se executa pe banc in trei etape: la rece, la cald in gol si la cald in sarcina progresiva, dupa care se fac probe si incercari functionale si de performanta timp de 10 minute. In unele cazuri, se aplica doar rodajul la cald.

Reducerea timpului de rodaj se obtine prin diverse metode, cum ar fi: acoperirea suprafetei pistoanelor si segmentilor cu staniu sau plumb, utilizarea uleiurilor aditivate cu grafit coloidal, bisulfura de molibden si altele.

Dupa rodaj, se goleste lubrifiantul, pentru evacuarea particulelor metalice rezultate.

Rodajul la cald in gol se executa dupa ce s-au montat toate anexele motorului, s-au verificat reglajele subansamblurilor, s-a facut alimentarea cu lubrifianti si s-au montat racordurile la instalatia de alimentare, de apa, de evacuare a gazelor arse si aparatele de masurat si control.

In timpul rodajului, care dureaza 30 de minute la cald, se urmaresc urmatoarele:

buna functionare a motorului

etanseitatea instalatiilor de ungere, alimentare si racire

presiunea uleiului ( peste 2,5 bar )

temperatura uleiului si apei de racire (70-85 grade C )

Citeste si despre: pareri Suzuki Swift II (2005 – 2010)

 

Daca dupa toate acestea performantele motorului nu corespund, se inlatura defectiunile, eventual prin inlocuirea unor piese ( pistoane, segmenti, cuzineti etc. ), dupa care se repeta rodarea si incercarea.

Dupa montarea pe automobil, motorul mai trebuie sa efectueze rodajul pe drum, inca 1500 - 2000 de km.

Pentru prelungirea duratei de functionare a motorului, prin reducerea frecarilor si protectia autocoroziva, dupa rodaj, se poate aplica un tratament cu produse speciale adaugate in ulei, in proportie de 20% din capacitatea baii de ulei. Produse de tip SLIK.-50, LIQUI MOLY si altele.

Ele contin PTFE sau teflon, substante activante si inhibitori, care sunt vehiculate de uleiul din motor si se depun pe suprafetele metalice intr-o pelicula de 0,001-0,002 mm, reducand frecarile, in special intre suprafetele grupurilor piston-segmenti-cilindri, sau arbori cotiti si cu came, in lagarele lor, imbunatatind astfel si proprietatile anticorozive ale uleiului.

Substantele care contin PTFE se pot adauga si in uleiurile din celelalte subansambluri: cutie de viteze, grup diferential, reductoare etc.

Tratamentul cu PTFE este recomandat sa se faca o singura data, la 5-6000 de km dupa rodaj, practic la primul schimb de ulei.

Dupa cum am spus si mai sus, este important de tinut minte ca rodajul motorului afecteaza mult performantele si durata de functionare in parametri a automobilului.

In timpul rodajului are loc o ultima finisare a suprafetelor de frecare ale pieselor in miscare. Varfurile rugozitatilor de prelucrare se uzeaza, iar suprafetele devin mai netede, jocurile de montaj cresc pana la o valoare nominala, ungerea se imbunatateste si astfel agregatele automobilului pot prelua intreaga sarcina pentru care au fost proiectate.

FOARTE IMPORTANT! Rodarea suprafetelor pieselor in frecare, este inevitabil insotita de o degajare sporita de caldura, iar conditiile de ungere sunt inrautatite din cauza jocurilor mai mici cat si existentei de rugozitati de prelucrare. Din aceste motive, este necesar ca rodajul masinii sa se faca in regimuri moderate de exploatare, dandu-se o atentie deosebita intretinerii tehnice corecte.

Cum trebuie sa faci CORECT rodajul motorului masinii tale? Regulile de aur ale rodajului sunt urmatoarele:

Pornirea de pe loc sa se faca numai dupa incalzirea motorului la temperatura de regim;

Viteza de mers in fiecare treapta a cutiei de viteze trebuie astfel aleasa incat motorul sa nu functioneze turat. Pentru a afla turatia necesara este obligatoriu sa urmati instructiunile producatorului, turatia difera de la masina la masina;

Evitati urcatul de pante lungi si mai ales pante cu peste 10% inclinatie;

Evitati folosirea sistemului Start-Stop pe perioada rodajului. Trebuie evitate pornirile repetate ale motorului, de asemenea si demarajele si franarile bruste. Toate acestea duc la suprasolicitarea pieselor motorului si transmisiei;

Uleiul pentru motor sa fie de calitate superioara, avand, in general, o vascozitate mai mare decat uleiul indicat pentru regimul normal de exploatare;

Folositi toate treptele de viteza;

Nu tractati absolut nimic.

In aceeasi ordine de idei, daca va aflati in situatia neplacuta in care ati resegmentat motorul, rodajul se face fara incarcatura, pe un parcurs de 200 km, dupa care puteti reveni la condusul dumneavoastra normal. Dupa segmentare, schimbul de ulei trebuie facut la 500 de km, primul doar.

Acum ca ai aflat cum trebuie facut rodajul masinii, iti uram sa stapanesti sanatos noua masina.

 

Citeste si despre: masini electrice vs masini hibride

 

Multumim si sursei noastre pentru acest articol:

Citare sursa: Fratila Gheorghe; Fratila Mariana; Samoila Sterian;  Automobile Constructie, intretinere si reparare, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2011, ISBN: 978-973-30-2857-4, Pag. 219-220-221-456-457

 

Sursa foto: lainefamily.com, shutterstock.com, forbes.com, f10coding.com

Articole similare
De ce este importanta cartea service a masinii?

De ce este importanta cartea service a masinii?

Cartea service este importanta si atunci cand vrei sa vinzi masina, deoarece o istorie completa si oficiala a reparatiilor va influenta valoarea masinii.

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injectoarele pot ceda cu timpul de aceea o sa enumaram cateva simptome ale unui injector care nu functioneaza corespunzator.

Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?

Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?

Cati stim exact ce inseamna sasiul unei masini si mai ales care sunt partile componente, fara de care masina nu ar putea functiona?

Masina este blocata in "Park", ce trebuie sa faci?

Masina este blocata in "Park", ce trebuie sa faci?

Va urcati in masina, apasati frana, porniti motorul, incercati sa puneti masina in "Drive" si observati ca levierul cutie de viteze este blocat in "Park".

Vas expansiune: Ce este si ce face?

Vas expansiune: Ce este si ce face?

Verifica si starea conductei de cauciuc care intre in capatul vasului de expansiune, cu timpul se poate fisura sau taia si pe acolo se poate scurge lichid.

Senzor presiune combustibil: Ce este si ce face?

Senzor presiune combustibil: Ce este si ce face?

Senzorul de presiune combustibil este o veriga slaba a sistemului de alimentare cu combustibil, el putand sa cedeze de la temperaturi inalte.

Cum sa previi supraincalzirea motorului?

Cum sa previi supraincalzirea motorului?

Cum sa previi supraincalzirea motorului? Ce faci daca motorul masinii este foarte incins?

Webasto: ce este si la ce te ajuta?

Webasto: ce este si la ce te ajuta?

Sunt mai multe firme pe piata care produc aceste sisteme de incalzire auxiliara, dar cele mai cunoscute sunt Webasto, Eberspacher sau Airtronic.

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Exista mai multe pompe de combustibil: cu diafragma, cu piston, pompe electrice submersibile sau pompe antrenate pneumatic.

Ce este mecatronicul?

Ce este mecatronicul?

Astazi vom vorbi despre mecatronic. Vom afla ce este el, ce rol are si cum se poate defecta el.

Senzor parcare: Ce este si ce face?

Senzor parcare: Ce este si ce face?

Cum functioneaza senzorii de parcare si de ce sa ii alegi ca si dotare pentru masina ta.

Totul despre supraincalzirea motorului

Totul despre supraincalzirea motorului

Atunci cand motorul se supraincalzeste, cu siguranta trebuie sa cititi acest articol pentru a putea remedia problema, sau, puteti merge in service.

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Afla ce este sistemul automat de franare, cum functioneaza si cat de util este. Cruise controlul adaptiv foloseste acest sistem. Citeste mai mult.

Cap bara: Ce este capul de bara si ce face?

Cap bara: Ce este capul de bara si ce face?

Atunci cand capul de bara este defect suspensia fata se slabeste. Cu cat suspensia se slabeste mai mult, soferul o sa simta vibratii in volan.

Butuc roata: Ce este butucul rotii si ce rol are?

Butuc roata: Ce este butucul rotii si ce rol are?

Butucul rotii este singura parte a autoturismului care tine roata si de aceea este foarte important sa te asiguri ca rotile sunt montate corespunzator.

Ce este un test de compresie?

Ce este un test de compresie?

Un test de compresie va dezvalui starea pieselor motorului masinii, astfel vom sti ce piese trebuie schimbate si care inca sunt in stare buna.

Ce este OBD2?

Ce este OBD2?

Probabil ati vazut in bordul masinii un martor luminos aprins. Acest lucru va informeaza ca exista o problema. Daca mergeti la un mecanic, acesta va folosi un scaner OBD2.

Senzor coloana de directie: ce este si defectiuni comune

Senzor coloana de directie: ce este si defectiuni comune

Senzorul coloana de directie are rolul de a evalua stabilitatea si tractiunea autoturismului.

Siguranta copilului tau - ce este ISOFIX?

Siguranta copilului tau - ce este ISOFIX?

Atunci cand vrei sa cumperi un scaun de masina pentru copilul tau vei citi foarte des termenul - ISOFIX. Ce este si cum trebuie instalat un scaun cu Isofix in masina?

Ce presupune garantia auto si cum se poate anula

Ce presupune garantia auto si cum se poate anula

Atunci cand alegi garantia noii tale masini, este important sa citesti cu atentie ce anume acopera aceasta si daca exista taxe suplimentare.

Ce este cardanul masinii?

Ce este cardanul masinii?

Transmisia poate fi de 2 feluri, cu cardan sau cu planetare. In acest material vom vorbi despre primul tip de transmisie, cea pe cardan (cardanica).

Unghi de fuga nealiniat? Ce trebuie sa faci?

Unghi de fuga nealiniat? Ce trebuie sa faci?

Unghiul de fuga incorect poate provoca o multime de probleme legate de condus si de uzura prematura a anvelopelor si a sistemului de suspensie si directie.

Ce trebuie sa faci cand masina ta se strica brusc?

Ce trebuie sa faci cand masina ta se strica brusc?

Te poti orienta asupra masurilor pe care este bine sa le iei pentru a conduce masina in siguranta, in afara traficului si de a evalua avariile survenite.

Ce trebuie sa faci daca ai ramas in pana?

Ce trebuie sa faci daca ai ramas in pana?

In articolul de astazi vom vorbi despre ce trebuie sa facem daca ramanem in pana in mijlocul drumului, departe de casa.

Tot ce trebuie sa stii despre masini ca incepator

Tot ce trebuie sa stii despre masini ca incepator

Odata ce ai luat permisul si te numesti sofer, trebuie sa stii cateva lucruri de baza despre masina pe care o vei conduce.

Care este diferenta dintre PCM si ECM?

Care este diferenta dintre PCM si ECM?

Am scris mult despre PCM si ECM si probabil ati auzit si in alta parte despre cele doua componente care sunt vitale intr-un vehicul.

Tot ce trebuie sa stii despre roata de rezerva

Tot ce trebuie sa stii despre roata de rezerva

Daca nu ai in masina o roata de rezerva de dimensiuni normale, ar trebui sa utilizezi roata compacta doar pentru distante scurte.

Tot ce trebuie sa stiti despre filtrul de combustibil

Tot ce trebuie sa stiti despre filtrul de combustibil

Filtrul de combustibil reprezinta una dintre cele mai importante componente ale sistemului de alimentare cu carburant al masinii.

Tot ce trebuie sa stiti despre conectorul compresorului de AC

Tot ce trebuie sa stiti despre conectorul compresorului de AC

Sistemul de aer conditionat al masinii este extrem de important si realizam asta de fiecare data cand nu functioneaza, mai ales vara in trafic bara la bara.

Lubrifierea motorului de catre ulei

Lubrifierea motorului de catre ulei

Uleiul este un lichid esential in motorul masinii dumneavoastra. Uleiul de motor lubrifiaza piesele motorului si impiedica supraincalzirea.