Ce este rodajul motorului si cum trebuie facut?

Ce este rodajul motorului si cum trebuie facut?

Cu totii stim ce presupune rodajul, dar oare ce inseamna el din punct de vedere tehnic? Ce se intampla mai exact cand faci rodajul masinii?

Motoarele termice au obligatoriu nevoie de rodaj atunci cand sunt noi sau reparate magistral. Necesitatea rodajului apare din cauza suprafetelor de contact din interiorul blocului. Ele trebuie sa fie corectate si asta se poate face doar prin miscarea pieselor.

Practic rodajul este o ajustare reciproca a pieselor interne si reducerea asperitatilor rezultate din prelucrarea mecanica a acestora dar presupune si corectarea formei lor geometrice, micsorand presiunile specifice de contact.

De tinut minte! Efectuarea rodajului in mod corespunzator mareste semnificativ fiabilitatea motorului.

Ce inseamna un rodaj efectuat corect? Depinde de la masina la masina. Cu siguranta o sa primiti informatiile necesare atunci cand cumparati o masina noua.

Durata optima de rodaj se alege sa fie cat mai redusa, dar pentru asta trebuie sa se realizeze conditiile tehnice impuse. Rodajul se executa cu motorul pe standuri speciale de testare. Daca totul este in regula pe stand se trece la rulajul in deplasare, rodajul facut de noul proprietar.

Ce face mai exact standul de rodaj?

Standurile au rolul de a simula franarea transmisiei. Franarea poate fi mecanica, hidraulica sau electrica. De cele mai multe ori se foloseste standul cu frane hidraulice. Franarea incarca progresiv motorul termic in functie de cantitatea de apa introdusa si centrifugata de catre frana hidraulica pe timpul rodajului.

In principiu, rodajul se executa pe banc in trei etape: la rece, la cald in gol si la cald in sarcina progresiva, dupa care se fac probe si incercari functionale si de performanta timp de 10 minute. In unele cazuri, se aplica doar rodajul la cald.

Reducerea timpului de rodaj se obtine prin diverse metode, cum ar fi: acoperirea suprafetei pistoanelor si segmentilor cu staniu sau plumb, utilizarea uleiurilor aditivate cu grafit coloidal, bisulfura de molibden si altele.

Dupa rodaj, se goleste lubrifiantul, pentru evacuarea particulelor metalice rezultate.

Rodajul la cald in gol se executa dupa ce s-au montat toate anexele motorului, s-au verificat reglajele subansamblurilor, s-a facut alimentarea cu lubrifianti si s-au montat racordurile la instalatia de alimentare, de apa, de evacuare a gazelor arse si aparatele de masurat si control.

In timpul rodajului, care dureaza 30 de minute la cald, se urmaresc urmatoarele:

  • buna functionare a motorului
  • etanseitatea instalatiilor de ungere, alimentare si racire
  • presiunea uleiului ( peste 2,5 bar )
  • temperatura uleiului si apei de racire (70-85 grade C )

Daca dupa toate acestea performantele motorului nu corespund, se inlatura defectiunile, eventual prin inlocuirea unor piese ( pistoane, segmenti, cuzineti etc. ), dupa care se repeta rodarea si incercarea.

Dupa montarea pe automobil, motorul mai trebuie sa efectueze rodajul pe drum, inca 1500 - 2000 de km.

Pentru prelungirea duratei de functionare a motorului, prin reducerea frecarilor si protectia autocoroziva, dupa rodaj, se poate aplica un tratament cu produse speciale adaugate in ulei, in proportie de 20% din capacitatea baii de ulei. Produse de tip SLIK.-50, LIQUI MOLY si altele.

Ele contin PTFE sau teflon, substante activante si inhibitori, care sunt vehiculate de uleiul din motor si se depun pe suprafetele metalice intr-o pelicula de 0,001-0,002 mm, reducand frecarile, in special intre suprafetele grupurilor piston-segmenti-cilindri, sau arbori cotiti si cu came, in lagarele lor, imbunatatind astfel si proprietatile anticorozive ale uleiului.

Substantele care contin PTFE se pot adauga si in uleiurile din celelalte subansambluri: cutie de viteze, grup diferential, reductoare etc.

Tratamentul cu PTFE este recomandat sa se faca o singura data, la 5-6000 de km dupa rodaj, practic la primul schimb de ulei.

Dupa cum am spus si mai sus, este important de tinut minte ca rodajul motorului afecteaza mult performantele si durata de functionare in parametri a automobilului.

In timpul rodajului are loc o ultima finisare a suprafetelor de frecare ale pieselor in miscare. Varfurile rugozitatilor de prelucrare se uzeaza, iar suprafetele devin mai netede, jocurile de montaj cresc pana la o valoare nominala, ungerea se imbunatateste si astfel agregatele automobilului pot prelua intreaga sarcina pentru care au fost proiectate.

FOARTE IMPORTANT! Rodarea suprafetelor pieselor in frecare, este inevitabil insotita de o degajare sporita de caldura, iar conditiile de ungere sunt inrautatite din cauza jocurilor mai mici cat si existentei de rugozitati de prelucrare. Din aceste motive, este necesar ca rodajul masinii sa se faca in regimuri moderate de exploatare, dandu-se o atentie deosebita intretinerii tehnice corecte.

Cum trebuie sa faci CORECT rodajul motorului masinii tale? Regulile de aur ale rodajului sunt urmatoarele:

Pornirea de pe loc sa se faca numai dupa incalzirea motorului la temperatura de regim;

Viteza de mers in fiecare treapta a cutiei de viteze trebuie astfel aleasa incat motorul sa nu functioneze turat. Pentru a afla turatia necesara este obligatoriu sa urmati instructiunile producatorului, turatia difera de la masina la masina;

Evitati urcatul de pante lungi si mai ales pante cu peste 10% inclinatie;

Evitati folosirea sistemului Start-Stop pe perioada rodajului. Trebuie evitate pornirile repetate ale motorului, de asemenea si demarajele si franarile bruste. Toate acestea duc la suprasolicitarea pieselor motorului si transmisiei;

Uleiul pentru motor sa fie de calitate superioara, avand, in general, o vascozitate mai mare decat uleiul indicat pentru regimul normal de exploatare;

Folositi toate treptele de viteza;

Nu tractati absolut nimic.

In aceeasi ordine de idei, daca va aflati in situatia neplacuta in care ati resegmentat motorul, rodajul se face fara incarcatura, pe un parcurs de 200 km, dupa care puteti reveni la condusul dumneavoastra normal. Dupa segmentare, schimbul de ulei trebuie facut la 500 de km, primul doar.

Acum ca ai aflat cum trebuie facut rodajul masinii, iti uram sa stapanesti sanatos noua masina.

Multumim si sursei noastre pentru acest articol:

Citare sursa: Fratila Gheorghe; Fratila Mariana; Samoila Sterian; Automobile Constructie, intretinere si reparare, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2011, ISBN: 978-973-30-2857-4, Pag. 219-220-221-456-457

Sursa foto: lainefamily.com, shutterstock.com, forbes.com, f10coding.com