Intretinerea corecta a masinii presupune, printre altele, schimbarea la timp a filtrului de ulei. Este imperios sa stii cand sa schimbi filtrul de ulei pentru a avea un motor cat mai sanatos si performant.
Ce face filtrul de ulei?
Scopul filtrului este de a curata uleiul de reziduuri, praf si depuneri de carbon. Filtrul de ulei trebuie sa asigure motorului tot timpul un flux de ulei fara reziduuri. Fara filtru de ulei partile interne ale motorului vor fi grav afectate. O masina fara filtru de ulei este la fel ca o masina care are filtrul de ulei neschimbat de mult timp.
De trebuie sa schimbi des filtrul de ulei?
Cu trecerea timpului, uleiul devine din ce in ce mai imbacsit. Din cauza temperaturilor mari de exploatare uleiul poate sa se inchege si sa creeze mici bucati de ulei inchegat plin de bucati metalice sau reziduuri de tot felul. Acestea pot afecta motorul daca raman mult timp in ulei. Aici intervine filtrul, el oprind aceste bucatele sa ajunga inapoi in blocul motor.
Cu timpul, acesta se umple si nu va mai putea filtra optim uleiul. Majoritatea filtrelor de ulei se gasesc infiletate pe blocul motor si au in vecinatatea lor un sistem de bypass. Bypass-ul lasa uleiul sa treaca pe langa filtru cand acesta este infundat, lasand sa treaca si reziduurile, practic motorul nu mai are filtru de ulei in aceasta etapa.
Cand stii ca este timpul sa schimbi filtrul de ulei?
Masinile mai vechi aveau niste tipuri de filtre de ulei ce se aflau in interiorul unui cilindru metalic capsulat si era foarte dificil sa inspectezi vizual filtrul. Acum, la masinile mai noi poti sa verifici starea filtrului atunci cand ajungi cu ea la un mecanic. El iti poate spune daca trebuie schimbat sau nu. Noi recomandam sa schimbati filtrul odata cu uleiul, la fiecare 10.000 km.
Alege intotdeauna filtre de calitate, mai ales daca mergi tot timpul cu masina in oras, unde uzura motorului este mai mare.
Ce se intampla daca nu schimbi filtrul de ulei la timp?
La inceput filtrul de ulei va filtra 100% din uleiul din motor, cu timpul acest procent va scadea, pana la 0% in cazul in care tii filtrul de 30.000 de km. Un filtru plin va activa supapa de bypass si va lasa uleiul sa treaca nefiltrat inapoi in motor, practic vei merge cu o masina fara un filtru de ulei.
Consecintele pot costa mai mult decat cei 100 de lei pe care i-ai putea da pe un filtru bun. Fara aceasta supapa de bypass, motorul s-ar distruge in cateva minute, pentru ca el ar ramane fara ulei complet.
Sursa foto: 5productreviews.com, pgfilters.com, thevehiclelab.com