Cand trebuie schimbat lichidul de frana?

Cand trebuie schimbat lichidul de frana?

Lichidul de frana, cunoscut si sub numele de lichid hidraulic, e responsabil pentru miscarea diferitelor componente ale sistemului de franare al masinii.

Lichidul functioneaza la temperatura si presiuni ridicate iar, in lipsa acestuia, masina ta nu s-ar putea opri in momentul in care apesi pedala de frana. Lichidul de frana este o substanta care nu se poate comprima si care se afla in cablurile de frana, conducand forta produsa de apasarea pedalei catre fiecare placuta de frana din toate cele patru colturi ale masinii.

Citeste si despre: masina pierde lichid de frana

Acesta aplica presiune asupra discurilor de frana si, in cele din urma, incetineste sau opreste complet miscarea masinii. Mai jos gasesti o prezentare simplificata, pas cu pas, a felului in care functioneaza lichidul de frana, intr-un sistem de franare hidraulic:

- Soferul apasa pedala de frana;

- Pedala apasa, la randul ei, pe un piston din interiorul pompei centrale de frana;

- Aceasta actiune determina cresterea presiunii din interiorul cablurilor de frana, ceea ce pune in miscare lichidul de frana;

- Apoi, presiunea lichidului face ca placutele de frana sa apese pe discurile de frana, fiind impinse de pistonasele etrierelor, placute care, mai apoi, fac contact cu discurile de frana, incetinind si oprind, in cele din urma, miscarea acestora si, apoi masina cu totul.

Tipurile de lichid de frana

In timp ce functiile lichidului de frana sunt oarecum usor de inteles, exista o mare varietate de tipuri din care sa alegi, ceea ce ar putea fi putin derutant atunci cand te hotarasti sa inlocuiesti franele sau lichidul de frana. Cele mai importante tipuri de lichid hidraulic sunt cele pe baza de glicoli - care se clasifica, mai apoi, pe mai multe clase - si cele pe baza de silicon.

Lichidul de frana pe baza de glicoli este, de regula, folosit la masinile cu sisteme ABS, in timp ce acelea pe baza de silicon functioneaza doar la masinile fara sisteme ABS.

Daca o masina fara sistem ABS a avut pana acum lichid de frana pe baza de glicoli, nu poti face trecerea la un lichid de frana pe baza de silicon pentru ca vor ramane in cabluri mici cantitati de glicoli care pot compromite, din punct de vedere chimic, integritatea siliconului.

Lichidul de frana pe baza de glicoli este clasificat de Departamentul de Transport (DOT) pe numere, pana la 5.1, care indica punctul de fierbere al lichidului. Un numar DOT mai mare arata o mai buna calitate a lichidului hidraulic si faptul ca poate rezista la temperaturi mai ridicate. Pentru a sti ce tip de lichid de frana este cel mai bun pentru masina ta, consulta manualul masinii sau contacteaza un mecanic.

Cat de des trebuie sa schimbi lichidul de frana?

In timp, lichidul de frana poate absorbi umiditatea din aer, ce poate determina lichidul sa se degradeze si sa nu mai functioneze cum trebuie. De aceea, este important sa scoateti periodic lichidul afara de tot si sa il inlocuiti cu altul nou, pentru a asigura functionarea propice a acestuia. 

Cei mai multi mecanici sugereaza inlocuirea lichidului de frana o data la unul sau doi ani, desi, fiecare masina are propriul regim de intretinere. Dat fiind faptul ca lichidul de frana este esential pentru siguranta ta, consulta manualul de utilizare a masinii pentru a vedea la cat timp este recomandat sa il schimbi, in cazul tau.

Daca in continuare nu este clar cat de des sa schimbi lichidul de frana sau daca suspectezi ca ceva nu este in regula cu sistemul de franare, nu ezita sa contactezi un mecanic.

Citeste si despre: lichidul de frana dot3 vs lichidul de frana dot4

Sursa foto: autodeets.com, yourmechanic.com

Articole similare

Acest cod se refera la eroarea cilindrului 8, rateul acestuia.

Acest cod se refera la eroarea senzorului pozitiei arborelui cotit - variatii de tensiune.

Temperaturile ridicate iti afecteaza masina, de la motor pana la stergatoare. Exista cateva moduri de a usura viata vehiculului tau pe perioada verii.

Sfatul nostru este sa cumparati mereu ulei de inalta calitate pentru a va proteja sistemul hidraulic ( in cazul nostru sistemul de servodirectie).