Motorina si benzina sunt principalele tipuri de combustibil pe care le intalnim la majoritatea autovehiculelor pe care le vedem pe strazi. Masinile electrice vin puternic din spate, dar va mai trece mult timp pana se vor apropia de numarul celor cu combustie interna. Astazi vom vorbi despre diferentele care exista intre benzina si motorina.
Motorina si benzina conventionala sunt ambele produse din petrol, dar metodele precise de rafinare variaza. In principiu, motorina este mai usor de rafinat decat benzina, insa contine mai multi poluanti care trebuie extrasi inainte de a ajunge la aceleasi niveluri de emisii ca si benzina.
Pe litru, motorina contine mai multa energie decat benzina, iar procesul de combustie al motorului vehiculului este mai eficient, ceea ce se traduce printr-o eficienta mai mare a consumului de combustibil si emisii mai mici de CO2 atunci cand se utilizeaza motorina. Datorita acestui fapt este considerat ca motoarele diesel sunt potrivite pentru masinile de mare tonaj, iar cele pe benzina pentru masinile mici de oras.
Motoare diesel si motoare pe benzina
In ceea ce priveste procesul de combustie si conceptul general de functionare al motorului, un motor diesel poate fi cu pana la 40% mai eficient decat un motor pe benzina cu aprindere prin scanteie cu aceeasi putere, in special in cazul noilor motoare diesel cu compresie “redusa”.
Puterea calorica a combustibilului diesel este de aproximativ 45,5 MJ/kg (megajouli pe kilogram), usor mai mica decat cea a benzinei, care este de 45,8 MJ/kg. Cu toate acestea, motorina este mai densa decat benzina si contine cu aproximativ 15% mai multa energie in volum (aproximativ 36,9 MJ/litru fata de 33,7 MJ/litru).
Tinand cont de diferenta de densitate energetica, eficienta globala a motorului diesel este totusi cu aproximativ 20% mai mare decat cea a motorului pe benzina, in ciuda faptului ca motorul diesel este, de asemenea, mai greu. Un consum de combustibil de 1 litru la 100 km corespunde la aproximativ 26,5 g CO2/km pentru motorina si 23 g CO2/km pentru benzina, in functie de compozitia exacta a combustibilului.
Benzina versus motorina: procesarea in rafinarie
Petrolul brut contine sute de tipuri diferite de hidrocarburi, toate amestecate intre ele si, in functie de sursa de provenienta a petrolului brut, diferite impuritati. Pentru a produce benzina, motorina sau orice alte produse pe baza de petrol, hidrocarburile trebuie separate, printr-un tip sau altul de rafinare.
Diferitele lungimi ale lantului de hidrocarburi au puncte de fierbere din ce in ce mai mari, cu cat lantul este mai lung, astfel incat toate pot fi separate printr-un proces cunoscut sub numele de distilare fractionata. In timpul acestui proces, titeiul este incalzit intr-o coloana de distilare, iar diferitele lanturi de hidrocarburi sunt extrase sub forma de vapori in functie de temperaturile de vaporizare si apoi recondensate.
Benzina este formata dintr-un amestec de alcani si cicloalcani cu o lungime a lantului cuprinsa intre 5-12 atomi de carbon, care fierb intre 40°C si 205°C. Motorina insa este formata din alcani care contin 12 sau mai multi atomi de carbon. Acestia au un punct de fierbere intre 250°C si 350°C.
Dupa distilare, exista diverse tehnici care sunt folosite pentru a transforma unele fractii in altele:
- fisurare, care rupe lanturile mari de hidrocarburi in lanturi mai mici
- unificarea - care combina lanturile de hidrocarburi mai mici pentru a le face mai mari
- alterarea - care rearanjeaza diversi izomeri pentru a obtine hidrocarburile dorite
De exemplu, acest lucru permite unei rafinarii sa transforme motorina in benzina, in functie de cererea de benzina. Rafinariile vor combina, de asemenea, diverse fractiuni (prelucrate, neprelucrate) in amestecuri pentru a obtine produsele dorite. De exemplu, diferite amestecuri de lanturi de hidrocarburi pot crea benzine cu cifre octanice diferite.