Cat costa in realitate un kilometru de autostrada?

Cat costa in realitate un kilometru de autostrada?

Pret real kilometru de autostrada

Atunci cand vine vorba despre pretul real al unui kilometru de autostrada, pareri sunt foarte impartite si fiecare constructor va prezenta o valoare diferita. De asemenea, pretul unui kilometru de autostrada este puternic influentat de conditiile in care aceasta urmeaza sa fie construita, de tehnologiile care vor fi utilizate si uneori chiar si de factorul politic si de sursa din care este atrasa investitia.

Este evident ca un kilometru de autostrada construit pe un camp, pe drum drept si lin, va fi intotdeauna mai ieftin decat un kilometru de autostrada care trece printr-un munte si presupune construirea de poduri, viaducte si tunele, precum si stalpi de sustinere a drumului. Cu toate acestea, pretul intre doua lucrari poate fi foarte diferit, asa incat este dreptul fiecarui sofer sa se intrebe cat costa cu adevarat un kilometru de autostrada.

Antreprenorul Stefan Mandachi, nemultumit de modul in care sunt construite autostrazile in Romania, a realizat in anul 2021 proiectul denumit “ Un metru de autostrada“ pentru a demonstra cat de ieftin ar putea fi construita o autostrada, daca procedurile ar fi realizate corect, iar firmele care primesc contractele nu ar incerca sa profite de banii statului. Acest proiect a luat o amploare foarte mare la nivelul publicului si in anul 2022 a ajuns sa fie chiar si ecranizat cu ajutorul celebrei platforme Netflix. Asa incat, ar trebui sa ne intrebam cu adevarat daca preturile pe care le vedem la televizor sunt cele reale.

Cat costa asfaltul?

Din punct de vedere al costurilor, asfaltul este in mod categoric cel mai ieftin material care poate fi utilizat pentru a construi un drum. Pe de alta parte, betonul este cel mai scump material folosit pentru pavarea drumurilor. In functie de tipul materialelor utilizate si de cartografia terenului este posibil ca metrul patrat de beton sa ajunga la un pret cuprins intre 10-50 de lei.

Ce este bitumul?

De multe ori vom observa atunci cand se construieste o autostrada ca se apeleaza la utilizarea bitumului. Acesta este un material lichid, cu un nivel de vascozitate ridicata, asa incat devine foarte lipicios si este obtinut din depozite naturale. Bitumul este utilziat in constructia autostrazilor deoarece prezinta proprietati unice, care nu mai sunt intalnite in cazul altor materiale.

Pe langa utilizarea bitumului, constructorii apeleaza foarte mult si la pietris, care este practic un agregat ce are rolul de a se lipi de emulsie, iar dupa ce este rulat si maturat ofera o suprafata puternic antiderapanta, pentru a oferi un grad de siguranta cat mai ridicat. periodic, acest agregat se poate desprinde dupa o utilizare de lunga durata, asa incat va avea nevoie de inlocuire.

Atunci cand dorim sa calculam costul de constructie al unei autostrazi, trebuie sa luam in considerare toate costurile subunitare care au fost produse in urma activitatilor de constructie a drumurilor. Desigur, materialele reprezinta un procent mare din aceste costuri, dar la acestea trebuie sa adaugam salariile muncitorilor, pretul platit pentru utilaje sau inchirierea acestora, costurile aferente obtinerii diferitelor autorizatii, consultanta in domeniu si diverse servicii. Costul total va fi impartit la numarul de kilometri construiti si astfel vom putea afla costul per kilometru.

Cu toate ca pretul materialelor, al combustibilului si al fortei de munca este foarte asemanator in majoritatea tarilor, de multe ori constatam cu stupoare in cazul unor proiecte ca exista diferente enorme de pret in constructia unei autostrazi, atunci cand comparam doua proiecte similare, care in mod normal ar fi necesit resurse asemanatoare.

Cat costa in Europa un kilemtru de autostrada?

Spre exemplu, conform statisticilor realizate in Marea Britanie, costul mediu de constructie pentru un kilometru de autostrada este de aproximativ 25 de milioane de lire sterline. In cazul in care se doreste adaugarea unei benzi de circulatie noi la o autostrada deja existenta, pretul mediu va fi de aproximativ 10 milioane de lire per kilometri.

Pe de alta parte, in tari precum Franta sau Italia, pretul pentru un kilometru de autostrada este de doar 20 de milioane de euro, iar in Germania ajunge chiar si la 15 milioane. Desigur, vorbim de cazurile in care constructia este realizata pe un teren normal, spre exemplu pe deal sau campie. In cazul autostrazilor care necesita constructii de rezistenta complexe sau sunt construite pe drumuri greu accesibile, costurile se pot chiar si dubla.

Cat costa in Romania un kilometru de autostrada?

Pe de alta parte, atunci cand ajungem in Romania, constatam ca de cele mai multe ori un kilometru de autostrada pe drum perfect drept, care in alta tara ar fi costatat in jur de 10 milioane de euro, in tara noastra ajunge la un pret aproximativ de 25 de milioane si ne intrebam pe buna dreptate ce cauzeaza aceasta crestere exorbitanta de preturi. Mai mult, calitatea autostrazilor din tara noastra lasa de dorit si de multe ori necesita interventii la doar cativa ani dupa construire.

Sa nu mai spunem ca anexele si locurile de parcare, chiar in unele cazuri si benzinariile, sunt absente.

In trecut, primele autostrazi construite in tara noastra au fost concepute din beton, dar s-a constatat ca nu sunt la fel de eficiente precum cele din asfalt si in acelasi timp sunt mult mai scumpe. Chiar daca asfaltul este mai putin rezistent si este mai predispus la gropi si fisuri, pe acesta se poate circula mult mai rapid si mai in siguranta decat pe beton, iar constructia autostrazilor din asfalt se realizeaza mult mai rapid.

Pentru a putea estima pretul care urmeaza a fi platit pentru constructia unei autostrazi, in primul rand va trebui sa luam in considerare costul de excavatie. In general, vom avea de platit in jur de 40-50 de lei pentru fiecare metru cub excavat, dar acest pret se poate negocia in functie de marimea lucrarii.

In ceea ce priveste costul de asfaltarea, asa cum am mentionat initial, exista o multitudine de factori care influenteaza valoarea acestuia, asa incat nu putem stabili cu exactitate care va fi valoare finala si nici nu putem oferi un pret standard. In general, pretul per metru ar trebui sa varieze intre 10-25 de lei. In ceea ce priveste asfaltul propriu-zis, cel cu mixtura calda are un pret mediu cuprins intre 200-400 de lei per tona. Este indicat sa incercam sa asfaltam atunci cand temepraturile exterioare sunt ridicate, pentru a lega cat mai bine pavajul. In situatia in care temperatura este scazuta, va fi obligatoriu sa utilizam anumiti aditivi pentru a ne asigura ca realizam asfaltarea corect.

Acestea fiind spuse, nu putem raspunde cu exactitate la intrebarea “ Cat ar trebui sa coste un kilometru de autostrada“, dar cu siguranta putem sa ne facem o impresie initiala, asa incat sa fim cat mai aproape de valoarea reala, care va putea fi stabilita doar la finalul constructiei. Pentru a ne da seama daca estimarea realizata este corecta, putem oricand sa comparam pretul obtinut cu cel care a fost platit in trecut pentru lucrari similare.

sursa foto: https://ziare.com/

Citeste si...
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...