Ce este cuplul motorului unei masini?

Ce este cuplul motorului unei masini?

Cuplul motorului este o caracteristica cel putin la fel de importanta intr-o masina precum puterea. Cuplul exprima forta rotationala a motorului, fiind creat de rotatia motorului in jurul unei axe. Este forta care propulseaza o masina sport de la 0 la 100 de km/h in cateva secunde si te impinge in scaun si se masoara in Newton-metru (Nm).

In termenii cei mai simpli, cuplul este forta care rasuceste obiectele. De exemplu, poti genera cuplu cand folosesti o cheie ca sa strangi prezoanele de la roata masinii. Practic, ca sa folosesti cheia, aplici o forta asupra manerului, forta care creeaza un cuplu asupra piulitei si o rasuceste.

Citeste si despre: ce inseamna motor in 4 timpi

Cum functioneaza cuplul?

In termeni de teorie, cuplul motor reprezinta forta actionata de o parghie asupra unui punct de rotire. Motoarele cu ardere interna transforma miscarea de ridicare si coborare a pistoanelor cu ajutorul bielei, in cadrul unei miscari de rotatie a arborelui cotit. Combustia amestecului aer-combustibil din cilindru creeaza presiune asupra pistonului. Aceasta presiune apasa pe piston cu o forta care il impinge in jos. Mai departe, cutia de viteze transforma cuplul motor in forta de propulsie.

In general, o masina va parea mai responsiva atunci cand cel mai bun cuplu este atins devreme in procesul de acceleratie, dar nu este mereu cazul. Cuplul devine din ce in ce mai important pe masura ce vehiculele devin mai grele. O masina mica, de oras, poate fi condusa lejer cu un cuplu mai mic, in vreme ce un SUV de dimensiuni mari are nevoie de un cuplu mai mare pentru a se misca. Este motivul principal pentru care masinile mari sunt echipate cu motoare diesel. Motoarele diesel ofera mai mult cuplu la acceleratie mica decat motoarele pe benzina.

Citeste si despre: raport compresie diesel vs benzina

Diesel vs benzina

In functie de caracteristicile motorului, se dezvolta si caracteristici diferite ale cuplului. Majoritatea automobilelor produc un cuplu util in interiorul unui interval destul de restrans al plajei de turatie. In cazul motoarelor cu benzina, incepe de obicei in jurul valorii de 1000-1200 rotatii pe minut si atinge varful intre 2500 si 4000 rotatii pe minut. In cazul motoarelor diesel, incepe de la 1500-1700 rotatii pe minut si atinge punctul maxim la 2000-3000 rotatii pe minut.

Cuplu vs cai putere

Cuplul difera de putere (care exprima numarul de cai putere) deoarece se refera la cantitatea de putere pe care o poate dezvolta un motor, in vreme ce caii putere definesc cat de repede poate fi livrata acea putere. Si cuplul si puterea afecteaza viteza unei masini, asadar este lesne de inteles de ce multi le confunda. In realitate, insa, diferentele dintre ele au un impact semnificativ asupra functionarii unei masini.

Cu cat este mai mare puterea unui motor, cu atat creste si potentialul maxim de cuplu. Acest potential se traduce in aplicatiile reale prin caracteristicile axului si transmisiei. Asta explica de ce o masina de curse si un tractor care au acelasi numar de cai putere se comporta atat de diferit. In cazul unei masini de curse, tot cuplul este folosit pentru viteza, in timp ce tractorul foloseste caii putere pentru a trage sau cara greutati.

Eficienta cuplului

Cuplul motorului atinge valoarea de varf la viteza la care este cel mai eficient. Cu alte cuvinte, eficienta motorului este la maximum la o viteza la care produce un nivel de varf al cuplului. Daca accelerezi motorul deasupra acestei viteze, cuplul incepe sa scada, din cauza frecarii crescute intre componentele miscatoare ale motorului. Asadar, chiar daca turezi motorul deasupra vitezei maxime de cuplu, cuplul nu va mai creste.

Cuplul motorului este multiplicat de viteze. Daca viteza selectata este mica (viteza 1), cu atat este mai mare puterea de tractiune a motorului. Cu toate acestea, daca turezi motorul mentinand viteza 1, dupa un timp acesta va atinge o limita, care atentioneaza soferul sa treaca in viteza urmatoare. In cazul opus, daca schimbi viteza inainte ca motorul sa atinga cuplul maxim, vehiculul va pierde din acceleratie. Motivul? Rotile nu mai au suficienta forta de rotatie. Astfel, soferul va fi obligat sa treaca intr-o viteza inferioara.

Ca sa obtii cea mai mare eficienta in consumul de combustibil, trebuie sa schimbi vitezele cat mai aproape posibil de valoarea de varf a cuplului. Totodata, iti recomandam sa selectezi vitezele corecte ce corespund vitezei si numarului de rotatii recomandate de modelul specific pe care il conduci. Odata ce masina a depasit 60 km/h, nu ai nevoie de un numar mare de rotatii. Asta inseamna ca, atunci cand conduci pe autostrada, este bine sa folosesti treapta de viteza cea mai mare si sa mentii motorul sub 2500 de rotatii pe minut, pentru a atinge eficienta maxima. In mod similar, atunci cand urci o panta, trebuie sa folosesti o treapta de viteza inferioara si un numar mai mare de rotatii pe minut pentru ca vehicului sa urce.

Citeste si despre: fiabilitate diesel vs benzina

Sursa foto: auto.howstuffworks.com, wheels24.co.za

Articole similare
Ce este rodajul motorului si cum trebuie facut?

Ce este rodajul motorului si cum trebuie facut?

Cu totii stim ce presupune rodajul, dar oare ce inseamna el din punct de vedere tehnic? Ce se intampla mai exact cand faci rodajul masinii?

Ce este segmentarea motorului si cat costa?

Ce este segmentarea motorului si cat costa?

Acesta este un proces in cadrul caruia motorul este dezasamblat, inspectat, curatat si reparat, daca este necesar.

Cand trebuie facuta revizia unei masini noi?

Cand trebuie facuta revizia unei masini noi?

Ai cumparat o masina nou nouta? Cand trebuie sa ii faci rezivia si ce trebuie sa ii schimbi in functie de numarul de kilometrii.

Semnele unei curele de transmisie nefunctionale

Semnele unei curele de transmisie nefunctionale

Citeste si afla cum observarea semnelor unei curele de transmisie care functioneaza incorect te pot ajuta sa economisesti o gramada de bani.

Masini electrice versus masini hibride: detalii complete

Masini electrice versus masini hibride: detalii complete

In acest articol vom discuta despre beneficiile unei masini electrice si ale unei masini hibride, punand accentul pe autonomie, consum etc.

Ce este mecatronicul?

Ce este mecatronicul?

Astazi vom vorbi despre mecatronic. Vom afla ce este el, ce rol are si cum se poate defecta el.

Care este diferenta dintre cuplu si cai putere?

Care este diferenta dintre cuplu si cai putere?

Unii considera ca masina lor este mai rapida pentru ca are mai multi cai putere, altii striga din varful dealului: cuplul este cel mai important.

Tot ce trebuie sa stii despre masini ca incepator

Tot ce trebuie sa stii despre masini ca incepator

Odata ce ai luat permisul si te numesti sofer, trebuie sa stii cateva lucruri de baza despre masina pe care o vei conduce.

Simptomele unei volante cu masa dubla defecte

Simptomele unei volante cu masa dubla defecte

Semnele sunt foarte asemanatoare cu ale unui ambreiaj defect. Sfatul nostru este: daca experimentati simptomele din articol mergeti la un mecanic.

Ce este simeringul si ce face?

Ce este simeringul si ce face?

Simeringul arborelui cotit este o piesa mica si ieftina dar extrem de importanta, afla ce se intampla daca se strica.

Totul despre supraincalzirea motorului

Totul despre supraincalzirea motorului

Atunci cand motorul se supraincalzeste, cu siguranta trebuie sa cititi acest articol pentru a putea remedia problema, sau, puteti merge in service.

Baterii masini electrice - durata de viata

Baterii masini electrice - durata de viata

Durata medie de viata a unei astfel de baterii ar fi undeva la 320.000-350.000 km, ceea ce inseamna o durata de viata de aproximativ 10 ani la un condus mediu de 30.000 km pe an.

Ce este OBD2?

Ce este OBD2?

Probabil ati vazut in bordul masinii un martor luminos aprins. Acest lucru va informeaza ca exista o problema. Daca mergeti la un mecanic, acesta va folosi un scaner OBD2.

Webasto: ce este si la ce te ajuta?

Webasto: ce este si la ce te ajuta?

Sunt mai multe firme pe piata care produc aceste sisteme de incalzire auxiliara, dar cele mai cunoscute sunt Webasto, Eberspacher sau Airtronic.

Ce este praful de frana?

Ce este praful de frana?

Suntem convinsi ca ai observat de multe ori ca pe jantele masinii se depune un praf gri. Acesta este praful de frana.

Aerul conditionat scade puterea motorului?

Aerul conditionat scade puterea motorului?

Afla tot ce trebuie sa stii despre cum iti poate afecta aerul conditionat motorul.

Ce este Limp Mode?

Ce este Limp Mode?

Masina a intrat in limp mode? Nu mai accelereaza sau chiar nu mai porneste? Afla de ce intampla asta si ce probleme are masina ta.

Ce este cardanul masinii?

Ce este cardanul masinii?

Transmisia poate fi de 2 feluri, cu cardan sau cu planetare. In acest material vom vorbi despre primul tip de transmisie, cea pe cardan (cardanica).

Cauze ale unei baterii auto descarcate

Cauze ale unei baterii auto descarcate

Exista o multime de motive pentru ca bateria unei masini sa fie descarcata. In continuare va vom prezenta 5 cauze.

Cele mai asteptate masini in 2021

Cele mai asteptate masini in 2021

Exista o multime de masini noi pentru a fi lansate intr-un viitor nu prea indepartat, in ciuda complicatiilor care au avut loc in acest an 2020.

Semnele unei bobine de inductie defecte

Semnele unei bobine de inductie defecte

Daca masina ta nu mai functioneaza perfect si banuiesti ca problema ar fi bobina de inductie defecta atunci trebuie sa tii cont de toate aceste lucruri.

Statii incarcare masini electrice: ghid complet

Statii incarcare masini electrice: ghid complet

Noi iti recomandam sa instalezi o statie acasa astfel, in fiecare dimineata, masina va fi mereu gata de drum. Posibil va trebui sa incarci masina de 2-3 ori pe saptamana.

Simptomele unei garnituri de chiulasa arsa

Simptomele unei garnituri de chiulasa arsa

Ce este garnitura de chiulasa, de ce se arde, care sunt semnele si simptomele unei garnituri defecte?

Bieleta: Ce este bieleta de directie si ce face?

Bieleta: Ce este bieleta de directie si ce face?

Cum iti dai seama ca bieleta de directie este afectata? Daca apare o uzura vizibila la articulatia bieletei, atunci trebuie inlocuita urgent.

Brat suspensie: Ce este bratul suspensiei si ce face?

Brat suspensie: Ce este bratul suspensiei si ce face?

Bratele suspensiei nu trebuie sa se miste mai mult decat le este permis prin constructie. Orice joc al bratelor vor da senzatia unei masini instabile.

De ce este importanta cartea service a masinii?

De ce este importanta cartea service a masinii?

Cartea service este importanta si atunci cand vrei sa vinzi masina, deoarece o istorie completa si oficiala a reparatiilor va influenta valoarea masinii.

Ce este controlul tractiunii si cum functioneaza

Ce este controlul tractiunii si cum functioneaza

Controlul tractiunii este un sistem de siguranta al masinii, al carui scop este sa ajute mareasca aderenta anvelopelor pe suprafetele cu tractiune scazuta.

Bara stabilizatoare: Ce este bara stabilizatoare si ce face?

Bara stabilizatoare: Ce este bara stabilizatoare si ce face?

Bara stabilizatoare incearca sa tina masina perfect dreapta in curba mutand forta de balansare de pe o parte pe cealalta.

Ce este garnitura de chiulasa si ce face?

Ce este garnitura de chiulasa si ce face?

Ce rol are garnitura de chiulasa si cat de important este acest rol? Poti sa identifici singur daca s-a ars?

Cum sa previi supraincalzirea motorului?

Cum sa previi supraincalzirea motorului?

Cum sa previi supraincalzirea motorului? Ce faci daca motorul masinii este foarte incins?