Sistemul de diagnosticare OBD explicat

Sistemul de diagnosticare OBD explicat

Ce este OBD?

Sistemul OBD este un dispozitiv care detecteaza inregistrarile si afiseaza erorile care apar in sistemele relevante pentru gazele de esapament, atunci cand o componenta din angrenajul motorului sau un senzor nu mai functioneaza corespunzator. Rolul acestuia este de a preveni deteriorarea grava a componentelor motorului si de a reduce impactul negativ asupra mediului.

Atunci cand apar erori relevante pentru gazele de esapament, acest lucru este indicat de martorul de bord indicator al functionarii defectuoase (MIL). Activarea are loc in conformitate cu cerintele special definite si va clipi daca apar erori, cum ar fi o defectiune de aprindere, care ar putea duce la oprirea cilindrilor sau ar provoca deteriorarea convertizorului catalitic in caz de rateuri puternice, pentru ca soferul sa poata interveni in timp util si sa remedieze problema inainte de agravarea acesteia.

Sistemul EOBD a fost introdus pentru prima data in ianuarie 2000 ca raspuns la cerintele standardelor de emisii EURO III si se aplica autoturismelor si vehiculelor utilitare usoare cu motoare cu ardere interna cu aprindere prin scanteie. Incepand cu anul 2003, acest sistem a fost integrat pentru a se aplica si autoturismelor cu motoare diesel. Legislatia nu specifica metodele de monitorizare a unui modul sau a unei componente. Acest lucru se poate face in diferite moduri, in functie de producator. Ceea ce este important este ca modulul sa fie monitorizat, iar sistemul sa verifice urmatoarele: abateri de la un punct de referinta clar definiti sau de la o valoare standard, cresterea considerabila a poluantilor din interiorul gazelor de esapament care ajung in mediul extern, precum si posibila deteriorare a motorului sau a catalizatorului.

Avantaje sistem OBD

Introducerea EOBD a produs urmatoarele avantaje pentru producatorii de autovehicule: crearea unui sistem de diagnosticare standardizat cu memorie de coduri de defectiune in fiecare vehicul, acces nelimitat la sistemele relevante pentru emisii prin intermediul unei interfete standardizate, care sa indice precis problemele aparute, instrumente de scanare a erorilor utilizabile pentru toate tipurile de autoturisme, coduri de eroare uniforme pentru toate masinile, usor identificabile si disponibilitatea gratuita a tuturor datelor necesare pentru intretinere, diagnosticare si reparatii.

Majoritatea soferilor fac confuzie atunci cand vine vorba despre corecta utilizare a termenilor si nu diferentiaza in mod corespunzator OBD fata de EOBD. Practic este vorba despre o distinctie ce trebuie facuta intre standardele care stabilesc valorile maxime admise pentru gazele de esapament si reglementarile in vigoare pentru diagnosticarea de bord. In cazul OBD I si OBD II, acestea stabilesc cerintele america pentru sistemul de diagnosticare. Pe de alta parte, EOBD este versiunea europeana pentru standardele OBDII.

Pentru clasele de emisii cuprinse intre Euro I si Euro VI, acestea formeaza cerintele legale care trebuie indeplinite in ceea ce priveste controlul emisiilor si nivelul maxim admis. Pentru sistemul OBD II, acesta monitorizeaza recircularea gazelor de esapament cu ajutorul EGR-ului, precum si modul in care acest sistem functioneaza. In cazul EOBD este monitorizata buna functionare a acestuia, dar nu si eficacitatea sistemului. In functie de producatorul de autoturisme, se poate ca acestea sa respecte standardele OBD II americane sau doar pe cele EOBD europene.

Pentru a realiza o diagnoza se utilizeaza un tester special care se leaga la o priza de diagnosticare cunoscuta sub denumirea de priza CARB si aceasta reprezinta interfata dintre sistemul OBD si instrumentul de scanare care este utilizat. Avand in vedere ca atat modalitatea de conectare a testerului, cat si modul de transfer si interpretare a datelor este standardizat, protocolul este identic pentru toti producatorii de autoturisme. Acest factor este foarte important, deoarece ne ajuta sa utilizam acelasi tip de tester pentru a identifica codurile de diagnosticare in cazul unei defectiuni pentru orice tip de autovehicul, utilizand acelasi timp de tester OBD.

In general, priza de diagnosticare este instalata in interiorul cabinei, intr-un loc usor de accesat si de obicei o regasim in zona volanului, fie sub acesta sau in partea stanga a soferului. Atunci cand realizam o diagnosticare de tip OBD, aceasta nu are rolul de a verifica calitatea sau cantitatea gazelor de esapament, ci verifica modul de functionare a componentelor din cadrul acestui sistem si modul in care acestea se comporta. In cazul in care exista o defectiune, aceasta va fi foarte usor de identificat deoarece testerul va afisa un cod unic, care este alocat in mod diferit pentru fiecare componenta in parte si va fi mult mai usor sa stim in ce directie sa realizam verificarile si reparatiile. Atunci cand aparatul OBD identifica un cod de eroare, nu este obligatoriu ca acesta sa fie singura problema care exista si de multe ori erorile in acest sistem pot fi cauzate de functionarea gresita a unor senzori.

sursa foto: https://www.geotab.com/

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...