De ce este aer in sistemul de franare?

De ce este aer in sistemul de franare?

Ai simtit in ultima perioada ca pedala de frana este moale? Atunci cand stai la semafor cu piciorul pe frana pedala se apasa din ce in ce mai mult? Ai apasat pedala de frana pana la jumate ca masina abia atunci sa incetineasca?

Sansele sunt foarte mari sa ai aer in conductele de frana.

Sistemul de franare din ziua de azi este hidraulic si se bazeaza pe un lichid sa puna toate piesele in miscare atunci cand tu apesi pedala de frana. Insa te-ai intrebat vreodata de ce nivelul lichidului de frana scade cu timpul? Lichidul nu dispare. Ce se intampla mai exact?

Cu timpul, placutele de frana se subtiaza din cauza frecarii cu discul de frana si asta inseamna ca distanta parcursa de placute pana la discuri creste. Pentru ca distanta creste, pistonasele etrierelor trebuie sa parcurga acum o distanta un pic mai mare si cu cat uzura creste, cu atat cursa pistonaselor creste.

Stiu ca distanta este de cativa mm in plus pana la cativa cm, adica nu foarte mare, dar daca stam sa ne gandim ca avem 4 etriere separate, atunci ne dam seama unde se duce acea diferenta de lichid de frana.

Cateva probleme des intalnite la sistemul de franare

Lichidul de frana este gazduit intr-un rezervor etans, fix deasupra pompei de frana. Odata ce apesi pedala de frana, lichidul pleaca din rezervor si este trimis catre etriere.

Odata cu plecarea lichidului din rezervor, aerul ii ia locul. Atunci cand lichidul de frana este la nivel optim foarte putin aer ajunge in rezervor, insa cu cat nivelul din rezervor scade cu atat cantitatea de aer creste. Acesta este un motiv destul de important sa tinem mereu lichidul de frana la un nivel optim.

Apa este un dusman al sistemului de franare si poate cauza probleme majore. Apa poate fi si ea un factor prin care aerul se strange in sistemul de franare. Cum? Lichidul de frana absoarbe si retine apa.

Problema apare atunci cand lichidul a ajuns la saturatie. Lichidul de frana este proiectat sa reziste la temperaturi mari. Insa un lichid care a strans prea multa apa poate fierbe atunci cand fortezi franele peste limita.

Prin aceasta fierbere se genereaza abur care se transforma in aer si ramane in sistemul de franare. Aerul se separa de lichid si practic acum ai cateva pungi de aer care se plimba prin conductele de frana.

Aerul in sistem va face franele sa lucreze ineficient. O pedala de frana care se simte ca un burete este primul semn ca a ajuns destul de mult aer in conducte si acest lucru nu trebuie trecut cu vederea.

Nu poti sa influentezi foarte mult cum lichidul de frana lucreaza si daca candva va ajunge aer in sistem sau nu. Dar poti ajuta mult la intretinerea masinii prin verificarea si repararea problemelor atunci cand apar.

Verifica starea lichidului de frana, acesta trebuie sa fie galben ca uleiul de floarea soarelui si nivelul nu trebuie sa fie scazut. Daca lichidul este maroniu sau chiar negru, daca frana se simte moale, daca ai impresia ca franele nu mai tin cum trebuie sau se supraincalzesc repede, mergi cu masina la un mecanic pentru o verificare rapida.

Sursa foto: autobild.es, autodeal.com.ph, alfaworkshop.co.uk

Citeste si...
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Care este grosimea recomandata a placutelor de frana?
Care este grosimea recomandata a placutelor de frana?

Discurile de frana reprezinta echivalentul modern al sabotilor de frana utilizati in sistemul de franare cu tambur. In prezent maj...

Care este durata de viata a placutelor de frana?
Care este durata de viata a placutelor de frana?

Placutele de frana sunt prezente in sistemul de franare cu disc. Cand rotile vehiculului se rotesc, discurile de frana se rotesc s...

Intrebarea care a dezbinat internetul. Tu ce crezi: cum este cel mai bine sa va lasati masina parcata, cu frana de mana trasa, cu frana de mana si in viteza sau doar in viteza?
Intrebarea care a dezbinat internetul. Tu ce crezi: cum este cel mai bine sa va lasati masina parcata, cu frana de mana trasa, cu frana de mana si in viteza sau doar in viteza?

Auzisem de la un mecanic pe care il cunoastem de mult timp ca este mai bine sa punem masina in treapta a 2-a si sa nu actionam fra...