Ce inseamna revizia unei masini?

Ce inseamna revizia unei masini?

Reviziile motorului obisnuiau sa fie complicate si consumau mult timp. Presupunea schimbarea punctelor de aprindere, ajustarea carburatorului – lista era nesfarsita. Nu in ultimul rand, trebuia facuta in mod regulat pentru a mentine bunastarea unei masini si pentru a functiona corect.

Au trecut 30 de ani si reviziile au devenit aproape inexistente. Electronice avansate au inlocuit componentele mecanice care necesitau ajustari constante. Viata e mult mai usoara, atat pentru sofer, cat si pentru mecanic.

Deci, ce presupune revizia in zilele noastre? In mod normal, face parte din ingrijirea permanenta de rutina, de obicei odata la aproximativ 15.000 de km.

Ce include o revizie moderna?

In majoritatea timpului, cand un vehicul facut in ultimele decenii nu functioneaza corect, lumina de avertizare pentru verificarea motorului se aprinde. Totusi, in timp ce omul nu mai este un factor, vehiculele de astazi inca au cateva componente ce necesita revizie.

Cabluri bujii

Toate vehiculele – in afara celor pe motorina si pur electrice – inca au asa ceva. Dar majoritatea dintre componentele asemanatoare au disparut. Distributorii, capacul de aprindere si (in multe cazuri) firele de la scantei au fost inlocuite de catre bobine individuale, facute sa reziste toata viata vehiculului.

Cablurile electrice s-au schimbat si ele. Daca cele traditionale obisnuiau sa reziste 30.000 de km, cele moderne platinate si din iridiu de obicei rezista pana la 100.000.

Filtru de aer

Motoarele cu combustie interna au nevoie de oxigen curat, deci filtrele de aer inca exista. Si nici nu s-au schimbat foarte mult. Cele din ziua de azi rezista aproximativ 60.000 de km.

Componente care au disparut

Proprietarii masinilor nu au mai avut grija carburatorului pentru mai mult de 30 de ani. Distributorii sunt de asemenea iesiti din schema. Dar pana si acum 10 ani, revizia era mult mai complicata decat in zilele noastre. Urmatoarele componente au fost indepartate in ultimul deceniu.

Capac distributior si rotor

Cum este mentionat si mai sus, in locul distributorului, masinile au acum bobine individuale de aprindere care stau deasupra bujiilor. Aceste parti sunt controlate direct de computerul motorului. Neexistand un distributor, sincronizarea motorului nu trebuie ajustata. Totul este controlat de catre computer.

Filtrul de benzina

Vehiculele obisnuiau sa fie facute asa incat combustibilul era conectat la motor, printr-un filtru. Combustibilul in exces era adus inapoi in rezervor. Vehiculele mai noi introduc un nou concept, numit sistem de benzina fara intoarcere. Precum implica si numele, nu exista cale de intoarcere a combustibilului.

Un calculator comanda pompei de benzina sa introduca cantitatea precisa de benzina de fiecare data. Prin urmare, nu exista filtru separat pentru benzina. Exista numai un filtru inauntrul rezervorului, care rezista pe toata durata de viata a vehiculului.

Cureaua de distributie

In trecut, vehiculele asiatice si europene aproape mereu aveau o curea de distributie. Intrucat se intindea, era nevoie sa fie inlocuita periodic. Schimbarea ei presupunea un chin in plus de cele mai multe ori, intrucat putea provoca daune nedorite motorului, in cazul in care nu era inlocuita corect.

Din fericire, motoarele de azi ofera sisteme precum supape variabile care presupun o sincronizare. Spre deosebire de curele, aceste parti nu necesita reparare constanta.

Alte lucruri de intretinere

O revizie se refera in general la verificarea periodica a performantei componentelor motorului. Dar nu e acelasi lucru ca intretinerea de rutina. Vehiculele moderne inca au o multime de componente care necesita ingrijire constanta.

Lichidele

Indepartarea imensitatii de lichide a unei masini este imposibila. Precum stramosii lor, vehiculele de azi utilizeaza ulei pentru motor, lichid de transmisie si lichid de racire.

Desi multe din acestea sunt facute sa reziste mai multe, inca este nevoie de inlocuirea lor periodica. Unele masini aspira la lichide care rezista toata viata, deci pana si asta s-ar putea schimba.

Filtrele pentru cabina

Acesta este un alt produs care trebuie adaugat pe lista de intretinere. Componentele sale au inceput sa apara acum 10 ani. Sunt create pentru a purifica aerul din cabina, pentru a spori respiratia usoara a pasagerilor.

Desi nu sunt relevante pentru performanta motorului, ele se pot infunda si crea un miros neplacut, aerul nemaicirculand cum trebuie prin ventilatii.

Sursa foto: revistanah.com.ar, top10bestpro.com, readersdigest.ca, northwestautohouston.com

Citeste si...
Autonomia vehiculelor electrice si economia care poate fi facuta cu astfel de masini
Autonomia vehiculelor electrice si economia care poate fi facuta cu astfel de masini

Achizitia unui autoturism electric la mana a doua reprezinta o reala necunoscuta pentru conducatorii auto romani, in conditiile in...

Interdictii de depasire pentru vehicule cu greutatea mai mare de 7.5 tone!
Interdictii de depasire pentru vehicule cu greutatea mai mare de 7.5 tone!

Pe autostrazile din Slovenia este interzis sa faci depasiri in cazul in care conduci vehicule cu greutatea mai mare de 7.5 tone. A...

Soferii care conduc vehicule keyless sunt de doua ori mai predispusi de a li se fura masina
Soferii care conduc vehicule keyless sunt de doua ori mai predispusi de a li se fura masina

Soferii care detin autovehicule fara cheie sunt de aproximativ doua ori mai predispusi sa depuna o cerere de despagubire pentru fu...

DRPCIV: Numărul total de vehicule din România a depășit 10 milioane. Mai mult de 8,67 milioane de cetățeni români dețin permis de conducere.
DRPCIV: Numărul total de vehicule din România a depășit 10 milioane. Mai mult de 8,67 milioane de cetățeni români dețin permis de conducere.

DRPCIV a făcut cunoscute cifrele referitoare la numărul de vehicule înmatriculate în România la sfârșitul anului 2023, precum și i...