Oprirea vs. Stationarea vehiculelor: care este diferenta?

Oprirea vs. Stationarea vehiculelor: care este diferenta?

Ce trebuie sa stii despre oprirea si stationarea autoturismelor, conform Noului Cod Rutier 2022?

Teoria se invata mai usor decat practica, dar nu si atunci cand vine vorba despre stapanirea termenilor din Codul Rutier. Una dintre intrebarile care pun dintotdeauna in dificultate atat candidatii care sustin examenul teoretic de obtinere a permisului, cat si o buna parte dintre soferii cu experienta este cea despre oprirea si stationarea autoturismelor.

Termenii nu sunt deloc complicat de retinut, dar conditiile care permit sau interzic stationarea si oprirea pot crea confuzie. Venim in ajutorul tau cu lamuriri asupra diferentei dintre stationare si oprire conform Noului Cod Rutier 2022.

Care sunt referirile Noului Cod Rutier cu privire la stationare si oprire?

In Noul Codul Rutier, informatiile cu privire la stationarea si oprirea auturismelor in trafic sunt foarte clare. Conform art. 63 din OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice – Codul Rutier, atat oprirea, cat si stationarea reprezinta imobilizarea auturismului in mod voluntar intr-un anumit spatiu. Diferenta este data de perioada de timp in care autoturismul este imobilizat. Daca perioada este de cel mult 5 minute, se considera oprire. Daca perioada depaseste 5 minute, se considera stationare.

Este important de cunoscut faptul ca, in afara localitatii, oprirea si stationarea se pot face numai in afara partii carosabile, autoturismul fiind pozitionat paralel cu marginea drumului.

Exista situatii in care stationarea si oprirea sunt interzise. Nerespectarea acestor reguli poate atrage penalizari, iar amenda nu este deloc de neglijat.

  • Tocmai de aceea este util sa stapanesti foarte bine si teoria, nu doar practica atunci cand detii un permis de conducere.
  • Situatii in care oprirea este interzisa
  • Situatiile in care oprirea autoturismului este interzisa se gasesc la art. 142 din Codul Rutier:
  • in zona de actiune a indicatorului „Oprirea interzisa“;
  • pe trecerile la nivel cu calea ferata curenta si la o distanta mai mica de 50 m inainte si dupa acestea;
  • pe poduri, pe si sub pasaje denivelate, precum si pe viaducte;
  • in curbe si in alte locuri cu vizibilitate redusa sub 50 m;
  • pe trecerile pentru pietoni ori la mai putin de 25 m inainte si dupa acestea;
  • in intersectii, inclusiv cele cu circulatie in sens giratoriu, precum si in zona de preselectie unde sunt aplicate marcaje continue, iar in lipsa acestora, la o distanta mai mica de 25 m de coltul intersectiei;
  • in statiile mijloacelor de transport public de persoane, precum si la mai putin de 25 m inainte si dupa acestea;
  • in dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabila, daca prin aceasta se stanjeneste circulatia a doua vehicule venind din sensuri opuse, precum si in dreptul marcajului continuu, in cazul in care conducatorii celorlalte vehicule care circula in acelasi sens ar fi obligati, din aceasta cauza, sa treaca peste acest marcaj;
  • in locul in care se impiedica vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
  • pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificatiile „Drum ingustat“, „Prioritate pentru circulatia din sens invers“ sau „Prioritate fata de circulatia din sens invers“;
  • pe pistele obligatorii pentru pietoni si/sau biciclisti ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
  • pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai putin de 50 m de acestea, daca circulatia vehiculelor pe sine ar putea fi stanjenita sau impiedicata;
  • pe partea carosabila a autostrazilor, a drumurilor expres si a celor nationale europene (E);
  • pe trotuar, daca nu se asigura spatiu de cel putin un m pentru circulatia pietonilor;
  • pe pistele pentru biciclete;
  • in locurile unde este interzisa depasirea.

Situatii in care stationarea este interzisa

Situatiile in care stationarea autoturismului este interzisa se gasesc la art. 143 din Codul Rutier:

  • in toate cazurile in care este interzisa oprirea voluntara;
  • in zona de actiune a indicatorului cu semnificatia „Stationarea interzisa“ si a marcajului cu semnificatia de interzicere a stationarii;
  • pe drumurile publice cu o latime mai mica de 6 m;
  • in dreptul cailor de acces care deservesc proprietatile alaturate drumurilor publice;
  • in pante si in rampe;
  • in locul unde este instalat indicatorul cu semnificatia „Stationare alternanta“, in alta zi sau perioada decat cea permisa, ori indicatorul cu semnificatia „Zona de stationare cu durata limitata“ peste durata stabilita.

Pe drumurile cu sens unic din localitate, oprirea si stationarea voluntara nu sunt restrictionate, fiind premise si pe partea stanga, atata timp cat ramane libera cel putin o banda de circulatie.

Avand acces la toate aceste informatii, speram sa iti fie simplu sa identifici in trafic situatiile in care stationarea si oprirea nu sunt premise si sa eviti astfel penalizarile de orice fel.

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...