Ce inseamna RPM? Explicatii detaliate

Ce inseamna RPM? Explicatii detaliate

In cazul in care sunteti sofer, cu siguranta ati observat ca pe turometrul masinii dumneavoastra nivelul de turatii este masurat cu ajutorul unor cifre si exprimat in RPM. In cazul in care nu ati condus inca vreodata un autoturism, este foarte posibil sa fii auzit cel putin o data ca turatia motorului se masoara in RPM. RPM inseamna defapt rotatii pe minut si reprezinta numarul de rotatii pe care il face motorul masinii intr-un interval de un minut. In general, acesta este cuprins intre 0 si 8000, in functie de modelul autoturismului si de motorizare.

Atunci cand facem referire la numarul de rotatii al unui motor, cu cat acesta este mai mare, cu atat inseamna ca motorul se invarte mai rapid si ca practic produce mai multa putere. Cu cat motorul se va invarti mai rapid si arborele cotit va fi rotit mai rapid, ceea ce intr-un final va face ca rotile autoturismului sa se miste mai rapid. In esenta, cu cat RPM este mai mare, si puterea pe care o produce motorul este mai mare si masina are mai multa forta.

In general, este indicat sa conducem masina intr-un interval de rotatii pe minut cuprins intre 2000-3000. Acesta depinde de tipul de motor pe care il avem, pe benzina sau motorina, si va influenta si turatia la care schimbam vitezele. In acelasi timp, mai ales pentru masinile diesel, este indicat ca cel putin de doua ori pe an sa facem un drum mai lung in care sa conducem macar 30 de minute la o turatie de peste 3500 RPM pentru a permite regenerarea filtrului DPF si curatarea filtrului de particule.

In cazul celor mai multe masini, pe turometru vom vedea cifre intre 0-7 sau la masinile mai puternice intre 0-9. In partea de jos a turometrului vom vedea faptul ca aceste cifre se inmultesc cu 1000 pentru a afla turatia motorului. Trebuie sa mentionam ca atunci cand autoturismul ruleaza la un nivel de turatie mai ridicat, masina va consuma mult mai mult combustibil.

In functie de autoturism, vom obseva ca incepand cu 5000 sau 6000 de turatii pe turometru vom vedea linii rosii in loc de cele albe. In mod normal, nu este indicat sa depasim primul semn alb si trebuie sa o facem doar in situatii speciale. In momentul in care circulam prea mult timp la un nivel de turatie foarte ridicat, putem afecta in mod semnificativ motorul autovehiculului.

sursa foto: https://qmotor.com/

Citeste si...
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...