Ce masini vom conduce in viitor: electrice sau pe hidrogen?

Ce masini vom conduce in viitor: electrice sau pe hidrogen?

La nivel mondial, industria auto este acaparata tot mai mult de productia de masini electrice.

In momentul actual, masinile electrice au o cota importanta din vanzarile totale de masini in unele tari sau reprezinta cea mai mare parte a masinilor noi vandute, asa cum se intampla in Norvegia.

Totusi, se pare ca transformarea parcului auto mondial intr-un parc auto electrificat a devenit o problema politica in spatiul european. Acest lucru s-a intamplat odata cu investitia Tesla intr-o fabrica gigant dezvoltata chiar pe teritoriul Germaniei, langa Berlin.

Germania, care este tara europeana cu cea mai mare productie in industria auto, va avea cea mai noua fabrica a producatorului american, Tesla, in care vor fi produse, bineinteles, masini electrice. Acest lucru se intampla in conditiile in care producatorii germani au incercat deja sa ofere pietei o alternativa prin masinile cu propulsie pe baza de pila de combustie, avand drept combustibil hidrogenul.

Desi germanii au fost convinsi ca hidrogenul este viitorul industriei auto, se pare ca, de fapt, au pierdut teren in fata masinilor electrice, iar acum trebuie sa recupereze rapid si sa se impuna pe o piata pe care Tesla are mari sanse sa devina lider.

Cum si-a propus Tesla sa cucereasca piata europeana?

Tesla vrea sa produca sute de mii de masini electrice in fabrica gigant europeana, construita langa Berlin.

Pentru a tine pasul, fabricile germane aloca fonduri pentru lansarea de serii limitate pentru a testa masinile cu hidrogen in speranta ca aceasta idee este una revolutionara.

In acelasi timp, ele scot pe piata modele electrice de masini care se vand in sute de mii de exemplare.

De exemplu, Volkswagen a decis directia pentru viitor, iar aceasta este masina electrica pe baterii. Grupul Volkswagen are la vanzare modele deja consecrate precum VW ID.3, ID.4 sau Skoda Enyaq. Herbert Diess, conducatorul WV a confirmat faptul ca masina pe baza de hidrogen nu este o solutie practica si nici o solutie pentru mediu. Din punctul sau de vedere, masina electrica este cea care detine suprematia, iar acest fapt este dovedit stiintific.

De ce a ales Elon Musk Germania?

Construirea primei fabrici europene chiar in Germania are mai multe obiective. In primul rand, know-how-ul si specialistii industriei auto se gasesc aici. Iar in al doilea rand, Elon Musk este convins ca poate construi modele de masini electrice superioare chiar in patria auto europeana.

Capacitatea maxima a uzinei este de 500.000 de masini pe an, insa, pentru inceput exista destul de multe obstacole birocratice venite din partea grupurilor ecologiste germane care vad activitatea fabricii ca o amenintare pentru zona in care aceasta a fost construita.

O alta viziune vine de la Toyota

In timp ce americanii si germanii se contrazic pe subiectul masini electrice vs hidrogen, japonezii produc masini hibride, cu propulsie electrica si pe benzina, dar dezvolta si pila de combustie (fue cell). Diferenta vine, insa, din modul in care japonezii folosesc hidrogenul. Toyota are la vanzare modelul Mirai care poate parcurge aprocimativ 650 de kilometric cu 5 kg de hidrogen. Dar convingerea japonezilor este ca trebuie sa produca mai multe tipuri de masini, fiecare adaptat zonei in care este utilizat.

Din punctul de vedere al costurilor, modelul japonez Mirai este mai costisitor decat Tesla Model 3. Un plin de 5 kg de hidrogen pentru Mirai costa 80-90 de euro si incarcarea unui model Tesla costa 9-10 euro.

Diferenta se face pe criterii practice. Masinile electrice pe baterii folosesc energia stocata, fata de cele pe hidrogen care obtin energia prin reactii de oxido-reducere. Un vehicul electric pe baterii litiu-ion are o eficienta energetic de pana la 80%. Comparativ, un vehicul cu hidrogen are o eficienta de pana la 35%, iar in cazul combustibililor alternativi de pana la 20%. Acest aspect se traduce intr-un consum mai mare de pana la trei ori pentru masinile cu hidrogen fata de cele electrice pentru a parcurge aceeasi distanta.

2021 a fost anul masinii electrice

In 2021, au existat cresteri mari in vanzarea masinilor electrice pe toate cele trei mari piete – Sua, China si Europa. Ordinea este urmatoarea: primul loc este detinut de China cu 12% din totalul de vehicule noi vandute aici, apoi de Europa si de SUA.

Cel mai mare producator de masini electrice din lume este Tesla. Pe locul doi se afla grupul Volkswagen, apoi urmeaza General Motors.

Evolutia spectaculoasa se datoreaza atat directiei mondiale de electrificare a parcului auto, cat si sustinerii guvernamentale a dezvoltarii industriei auto care produce masini nepoluante. In statele dezvoltate, cumparatorii de vehicule electrice sau mai putin poluante sunt sustinuti de stat pentru a incuraja reducerea poluarii. Este si cazul Romaniei care are subventii si programe speciale pentru a ajuta populatia sa cumpere masini electrice.

Cum arata viitorul industriei auto?

Viitorul este electric deoarece aceasta este singura solutie clara la momentul actual pentru a face fata crizei climatice. Obiectivele sunt electrificarea parcului auto si folosirea de combustibili alternative pentru alte tipuri de transport – maritim, aerian. Chiar daca o crestere majora a numarului de masini electrice ar putea ameliora problema mediului, aceasta aduce in discutie o noua situatie dificila existenta si in Romania, aceea a infrastructurii suprasolicitate de cresterea continua a numarului de masini vandute. Peste tot in lume, exista un dezechilibru intre vanzarea de masini noi si ritmul de dezvoltare al infrastructurii, iar acest aspect trebuie tratat cu o atentie speciala.

sursa foto: https://www.teslarati.com/

Citeste si...
Motivul pentru care nu poti turna motorina in rezervorul unei masini pe benzina. Reciproca nu este valabila
Motivul pentru care nu poti turna motorina in rezervorul unei masini pe benzina. Reciproca nu este valabila

Momentul achizitiei unei masini, indiferent daca vorbim de un autovehicul din reprezentanta sau la mana a doua, presupune exprimar...

Care este masina diesel cu cel mai mic consum din lume?
Care este masina diesel cu cel mai mic consum din lume?

Industria auto se află într-o continuă dezvoltare și îmbunătățire a performanțelor mașinilor. În ultimii ani, cererea pentru mașin...

Masina este blocata in "Park", ce trebuie sa faci?
Masina este blocata in "Park", ce trebuie sa faci?

Va urcati in masina, apasati frana, porniti motorul, incercati sa puneti masina in “Drive” si observati ca levierul cutie de vitez...

Radiatorul masinii este defect?
Radiatorul masinii este defect?

Racirea motorului face posibila functionarea sa corecta. Fara o racire realizata corespunzator, caldura generata de combustie si d...