Ce se intampla daca invarti cheia in contact cu motorul pornit?

Ce se intampla daca invarti cheia in contact cu motorul pornit?

Se poate intampla de multe ori ca din neatentie sau oboseala, atunci cand masina sta la relanti, mai ales daca motorul ruleaza silentios, sa invartim cheia in contact in timp ce motorul este deja pornit. In cazul in care vom realiza aceasta eroare vom auzi un zgomot foarte puternic si ciudat din zona motorului. In cele ce urmeaza, va vom explica care este sursa acestui zgomot si ce se poate intampla daca invartim cheia in contact atunci cand motorul este deja pornit, deoarece daca repetam aceasta operatiune de multe ori putem produce daune semnificative.

Se prea poate ca majoritatea soferilor sa nici nu stie ca este o greseala grava sa invarti cheia in contact atunci cand motorul este pornit. Modelele de masini foarte moderne si cele care au pornire cu buton de start-stop nici nu permit sa efectuam aceasta operatiune din motive de siguranta. Cu toate acestea, greseala este des intalnita la masinile clasice si este destul de grava daca o repetam de multe ori. In cazul in care se intampla doar o data, nu ar trebui sa ne ingrijoram, dar cand se intampla de multe ori se pot produce daune serioase.

Fiecare masina are in angrenajul acesteia un demaror, care este un motor electric de mici dimensiuni si care ajuta motorul sa porneasca si sa functioneze singur. Singurul scop pe care il are demarorul este de a ajuta masina sa demareze (sa porneasca), dupa care piesa nu este utilizata pana la urmatoarea pornire a masinii.

In momentul in care rotim cheia in contact, un solenoid, care este direct cuplat cu demarorul, este activat si pune in functiune motorasul electric. Aceasta viteza a demarorului va invarti volanta, care va cupla la o treapta de viteza mai mare si va porni motorul. Cand motorul a pornit si cheia se intoarce in pozitia initiala, demarorul este decuplat si se opreste. In cazul in care trecem prin acest proces cand motorul este deja pornit, rotile de la demaror se vor invarti in gol si se vor deteriora foarte usor.

Ce se intampla daca incercam sa rotim cheia in contact cand motorul este deja pornit?

In cazul in care motorul este deja pornit si actionam demarorul, acesta nu se va mai porni. Volanta de la motor deja se invarte, mult mai repede decat se va putea roti demarorul vreodata. In cazul in care am invartit cheia, rotile zimtate de la demaror se vor impreuna cu sistemul volantei care deja se invarte la viteza mare si acest lucru va provoca acel sunet de macinat foarte urat. Piesele metalice se vor freca intre ele, procesul nu va mai fi unul cursiv si piesele se vor distruge reciproc. Deoarece componentele metalice sunt facute din materiale rezistente, in cazul in care facem aceasta greseala foarte rar, nu ar trebui sa ne punem problema unor defectiuni, dar daca repetam destul de des eroarea, intr-una din zile se poate sa avem ghinion si cel putin una din piese sa se distruga pe loc si sa nu mai putem porni motorul masinii.

In cazul in care angrenajul de la demaror se rupe, va fi necesar sa il inlocuim, iar aceasta operatiune este una foarte scumpa. Cu toate acestea, nu este nici pe departe la fel de scump ca si inlocuirea volantei, in cazul in care si aceasta va prezenta defectiuni.

De foarte multe ori, o astfel de eroare poate produce daune semnificative asupra angrenajului motor, care ne pot obliga sa inlocuim foarte multe piese si in acelasi timp sa platim si pentru manopera o gramada de bani. Daca faci aceasta greseala si masina nu transmite vibratii si continua sa functioneze normal, de data aceasta ai scapat de probleme.

Citeste si...
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...