Ce trebuie sa faci daca ramai fara frane?

Ce trebuie sa faci daca ramai fara frane?

Probabil te-ai gandit cel putin odata in viata ta la cateva posibile scenarii mai sumbre in legatura cu condusul unei masini si unul dintre cele mai sumbre scenarii ar fi acela in care ramanem fara frane in timpul mersului, mai ales la viteze mai ridicate in mediul urban, cum ai reactiona in aceasta situatie?

Chiar daca simti ca masina nu franeaza deloc la apasarea completa a pedalei de frana, indicat ar fi sa nu ridici piciorul de pe frana, chiar daca ti se pare ca nu franeaza deloc, exista totusi o sansa sa franeze catusi de putin, si in acel moment culminant totul se poate rezolva cu o decizie corecta, chiar daca efectul este realizat doar pentru cateva zecimi de secunda, aceasta poate face diferenta dintre viata si moarte, aici reactia fiind foarte importanta.

Citeste si despre: sfaturi utile de intretinere a franelor masinii

Posibile cauze ale defectarii sistemului de franare

In cazul franei pe disc, exista sanse ca doar unul din etriere sa piarda presiune si celalalt sa functioneze in continuare, puterea de franare va scadea in acest caz dramatic, dar nu dispare, ceea ce poate opri masina in oarecare conditii de siguranta. 

O alta cauza ar fi spargerea conductei in care se afla lichidul de frana si sa pierdem cantitati importante, vor intra bule de aer in sistem, acesta se va supraincalzi si nu va mai face fata.

La o masina foarte important este sistemul ABS (anti-lock braking system), acesta fiind un sistem pentru autovehicule ce previne blocarea rotilor in timpul franarii, astfel poate face diferenta intre viata si moarte in momente critice, in limita fizicii.

In cazul in care masina ta nu dispune de acest sistem de siguranta, care a devenit obligatoriu odata cu modernizarea autovehiculelor, incearca sa apesi de mai multe ori, sa simulezi practic un sistem ABS, astfel incat sa nu blochezi rotile complet si sa ai o franare mai eficienta decat cea in cazul rotilor blocate, astfel actioneaza pedala de frana chiar daca nu simti vreun rezultat notabil, in momente de panica oricum nu iti dai seama la fel de bine de ceea ce ti se intampla, ideal fiind sa te calmezi si sa preiei controlul situatiei.

Un factor extrem de important il are si mediul inconjurator. Incearca sa te relaxezi si sa respiri adanc, pentru a te calma.

In cazul unui scenariu sumbru, fiind in oras, incearca sa te indrepti in zone cat mai izolate si mai putin populate de oameni, astfel sa alegi cel mai mic rau scenariu posibil, iar in cazul in care ai noroc si ai o panta in fata, aceasta te va ajuta enorm pentru ati reduce viteza.

Citeste si despre: pareri Peugeot 508

Exista si alte metode pentru a frana in cazul in care sistemul de franare nu raspunde deloc?

Raspunsul este DA, te poti folosi de puterea de franare a motorului, iar in cazul in care detii o masina echipata cu o cutie automata, poti sa incepi sa te rogi, deoarece puterea de franare a acesteia aceasta este mai slaba decat cea a cutiei manuale.

In cazul cutiei manuale, poti retrograda intr-o treapta ce va duce motorul in limitare, aici ma refer la turatii ce se apropie de linia rosie, deci poti sari chiar 2 – 3 trepte (depinde de viteza dezvoltata la momentul respectiv) in conditii de urgenta maxima, recomandat fiind sa eviti retrogradarea in viteza intai, eventual sa o utilizezi daca chiar nu ai de ales, ideal fiind sa ai o viteza de sub 10 kilometri la ora cand retrogradezi in aceasta treapta.

Avantajul oferit de un motor cat mai turat in frana de mana se exercita intr-o putere foarte ridicata de franare.

La cutia automata, practic este acelasi lucru, pentru cele secventiale fiind si mai simplu, in acest caz poti trece schimbatorul in modul manual sau sport dupa caz, si sa retrogradezi cat de mult poti. In cazul cutiilor automate mai vechi, unde ai semnul "D"  si sub el ai si "3", "2", "1", incearca sa le folosesti pana ajungi in treapta initiala, treapta 1.

O alta metoda pentru a frana in cazul in care frana de picior nu functioneaza, este utilizarea franei de urgenta, chiar daca avem o frana de mana electrica.

Ce faci in cazul in care nu iti functioneaza niciuna dintre metodele enumerate mai sus, sau ai o franare ineficienta?

In acest caz sumbru, pregateste-te de impact, si alege cel mai mic rau posibil. In cazul in care te afli in mediul extraurban, si ai campii in jurul tau, poti incerca sa te folosesti de acestea pentru a frana mai rapid, sau poti rula pe partea carosabila pana se opreste singura, tragand pe dreapta sau pe banda de urgenta pana cand masina va tinde sa se opreasca.

Totusi speram sa nu va aflati niciodata intr-o astfel de situatie, iar pentru a fi siguri de asta, sa nu uitam sa mai controlam masina la service din cand in cand.

Citeste si despre: chiptuning

Sursa foto: autointhebox.com 

Articole similare
Ce trebuie sa faci ca sa tii masina departe de service?

Ce trebuie sa faci ca sa tii masina departe de service?

Sfaturi intretinere masina, ce trebuie sa verifici si sa intretii pentru a mentine cat mai mult masina in stare buna.

Ce se poate strica cand ramai fara combustibil?

Ce se poate strica cand ramai fara combustibil?

Cu siguranta ti s-a intamplat si tie sa mai lasi masina sa ajunga pana la nivelul minim de benzina sau motorina inainte de a face o vizita la benzinarie.

Ce trebuie sa faci in caz de avarie pe drum?

Ce trebuie sa faci in caz de avarie pe drum?

Daca ai o problema cu masina in mers, incearca sa tragi cat mai repede pe dreapta si cat mai departe de carosabil, pentru a evita sa incurci traficul.

Ce sa faci daca ti se opreste motorul in mers?

Ce sa faci daca ti se opreste motorul in mers?

Putine lucruri sunt mai infricosatoare decat sa ti se opreasca masina in mers, mai ales cand esti in mijlocul traficului aglomerat.

Ce trebuie sa faci daca gasesti urme de ulei sub masina?

Ce trebuie sa faci daca gasesti urme de ulei sub masina?

De ce curge ulei pe la garnituri sau simeringuri? Ce se intampla daca mergi cu un nivel scazut de ulei?

Ce trebuie sa stii despre sistemul de franare

Ce trebuie sa stii despre sistemul de franare

Cu cat esti mai informat in privinta problemelor care pot interveni la sistemul de franare cu atat vei reusi sa identifici mai rapid o eventuala problema.

Ce trebuie sa faci cand masina ta se strica brusc?

Ce trebuie sa faci cand masina ta se strica brusc?

Te poti orienta asupra masurilor pe care este bine sa le iei pentru a conduce masina in siguranta, in afara traficului si de a evalua avariile survenite.

Distrug injectoarele masinii daca raman fara combustibil?

Distrug injectoarele masinii daca raman fara combustibil?

Motorina ramasa pe fundul rezervorului expune motorul la riscuri, distrugand sute de mii de masini anual si costand pe soferi milioane de dolari.

Ce sa faci daca nu mai porneste masina?

Ce sa faci daca nu mai porneste masina?

Uneori, fara nici un motiv, masina dumneavoastra nu vrea sa mai porneasca, exact cand ai nevoie de ea mai mult. De ce nu mai porneste?

Masina este blocata in "Park", ce trebuie sa faci?

Masina este blocata in "Park", ce trebuie sa faci?

Va urcati in masina, apasati frana, porniti motorul, incercati sa puneti masina in "Drive" si observati ca levierul cutie de viteze este blocat in "Park".

Ce sa faci daca ai un cui in cauciuc?

Ce sa faci daca ai un cui in cauciuc?

Ni se intampla tuturor. Vezi acel cui mic iesind in afara sau auzi sunetul psss scos de aerul care iese din cauciucul intepat.

Ce sa faci si ce sa nu faci pentru masina sau camionul tau pe timp de vara

Ce sa faci si ce sa nu faci pentru masina sau camionul tau pe timp de vara

Ce sa faci si ce sa nu faci pentru masina sau camionul tau pe timp de vara.

Unghi de fuga nealiniat? Ce trebuie sa faci?

Unghi de fuga nealiniat? Ce trebuie sa faci?

Unghiul de fuga incorect poate provoca o multime de probleme legate de condus si de uzura prematura a anvelopelor si a sistemului de suspensie si directie.

Ce trebuie sa faci pentru a intretine corect masina

Ce trebuie sa faci pentru a intretine corect masina

Ar fi bine sa cunoastem ce putem face pentru a le creste durata de viata si pentru a le pastra in conditii cat mai bune pentru o perioada mai lunga de timp.

Pe viitor poti scapa cu amenda daca ai ITP-ul expirat

Pe viitor poti scapa cu amenda daca ai ITP-ul expirat

Amendamentul care ar putea schimba codul rutier a trecut de comisia de transporturi si urmeaza sa fie dezbatut de parlamentari.

Tot ce trebuie sa stii despre masini ca incepator

Tot ce trebuie sa stii despre masini ca incepator

Odata ce ai luat permisul si te numesti sofer, trebuie sa stii cateva lucruri de baza despre masina pe care o vei conduce.

Instalatii GPL. Ce trebuie sa stii inainte sa montezi una

Instalatii GPL. Ce trebuie sa stii inainte sa montezi una

In continuare, iti vom spune tot ce trebuie sa stii despre instalatiile GPL, inainte sa iti montezi una pe masina ta.

Ce trebuie sa ai mereu in masina?

Ce trebuie sa ai mereu in masina?

Aici am pregatit o lista ce contine cele mai esentiale 10 lucruri pe care nu le poti uita din masina la nici un drum.

De ce sa nu circuli cu putin carburant in rezervor

De ce sa nu circuli cu putin carburant in rezervor

In cazul in care circuli cu masina ta chiar si cand aceasta iti da de inteles ca nu prea mai ai combustibil, pot aparea probleme destul de grave.

Ce sa faci cand se aprinde becul de la ulei?

Ce sa faci cand se aprinde becul de la ulei?

Conduci linistit si deodata observi ca becul ce tine de sistemul de ulei, din bordul masinii, se aprinde.

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri.

Ce trebuie sa verifici daca vrei sa pleci iarna la drum lung cu masina?

Ce trebuie sa verifici daca vrei sa pleci iarna la drum lung cu masina?

Vrei sa pleci cu masina la munte? Uite ce trebuie sa ai dupa tine si ce trebuie sa faci la masina pentru a merge si a ajunge in siguranta.

Cum trebuie sa procedezi cand vrei sa iti vinzi masina?

Cum trebuie sa procedezi cand vrei sa iti vinzi masina?

In acest articol iti vom spune cele mai importante sfaturi de luat in considerare ca sa faci totul ca la carte si sa iesi in avantaj la finalul afacerii.

Ce amenda risti daca n-ai anvelope de iarna?

Ce amenda risti daca n-ai anvelope de iarna?

Amenda pentru fapta mentionata este prevazuta in clasa a IV-a de sanctiuni (de la 9 la 20 puncte-amenda, respectiv intre 1.305 si 2.900 de lei).

Tot ce trebuie sa stii despre cauciucurile uzate

Tot ce trebuie sa stii despre cauciucurile uzate

Multi considera ca o data ce masina e achizitionata s-a terminat partea de cheltuieli. Insa adevaratele cheltuieli incep abia dupa.

Trusa de urgenta auto: ce trebuie sa ai la tine

Trusa de urgenta auto: ce trebuie sa ai la tine

Sa ai o trusa de urgenta pentru masina bine pusa la punct este unul dintre pasii care te poate ajuta semnificativ in cazul unui accident neplacut.

Cum sa efectuezi o oprire de urgenta?

Cum sa efectuezi o oprire de urgenta?

Indiferent de modalitatea sau de situatia care impune franarea de urgenta, cel mai important lucru este sa ramai calm.

Etilotest. Ce se intampla daca refuzi sa sufli?

Etilotest. Ce se intampla daca refuzi sa sufli?

Daca ai ales sa sufli in etilotest iar rezultatul este mai mic de 0,4 miligrame de alcool pur in aerul expirat vei primi o amenda contraventionala in valoare de 1.305 lei.

Merita sa faci Soft Auto/Chip Tuning/Stage 1?

Merita sa faci Soft Auto/Chip Tuning/Stage 1?

Partner oficial Quantum Tuning UK in Romania. Afla de la profesionisti avantajele unui soft auto bine realizat precum si ce trebuie sa iei in considerare inainte de a face acest pas.

Tot ce trebuie sa stiti despre filtrul de combustibil

Tot ce trebuie sa stiti despre filtrul de combustibil

Filtrul de combustibil reprezinta una dintre cele mai importante componente ale sistemului de alimentare cu carburant al masinii.