Ce trebuie sa faci daca ramai fara frane?

Ce trebuie sa faci daca ramai fara frane?

Probabil te-ai gandit cel putin odata in viata ta la cateva posibile scenarii mai sumbre in legatura cu condusul unei masini si unul dintre cele mai sumbre scenarii ar fi acela in care ramanem fara frane in timpul mersului, mai ales la viteze mai ridicate in mediul urban, cum ai reactiona in aceasta situatie?

Chiar daca simti ca masina nu franeaza deloc la apasarea completa a pedalei de frana, indicat ar fi sa nu ridici piciorul de pe frana, chiar daca ti se pare ca nu franeaza deloc, exista totusi o sansa sa franeze catusi de putin, si in acel moment culminant totul se poate rezolva cu o decizie corecta, chiar daca efectul este realizat doar pentru cateva zecimi de secunda, aceasta poate face diferenta dintre viata si moarte, aici reactia fiind foarte importanta.

Posibile cauze ale defectarii sistemului de franare

In cazul franei pe disc, exista sanse ca doar unul din etriere sa piarda presiune si celalalt sa functioneze in continuare, puterea de franare va scadea in acest caz dramatic, dar nu dispare, ceea ce poate opri masina in oarecare conditii de siguranta.

O alta cauza ar fi spargerea conductei in care se afla lichidul de frana si sa pierdem cantitati importante, vor intra bule de aer in sistem, acesta se va supraincalzi si nu va mai face fata.

La o masina foarte important este sistemul ABS (anti-lock braking system), acesta fiind un sistem pentru autovehicule ce previne blocarea rotilor in timpul franarii, astfel poate face diferenta intre viata si moarte in momente critice, in limita fizicii.

In cazul in care masina ta nu dispune de acest sistem de siguranta, care a devenit obligatoriu odata cu modernizarea autovehiculelor, incearca sa apesi de mai multe ori, sa simulezi practic un sistem ABS, astfel incat sa nu blochezi rotile complet si sa ai o franare mai eficienta decat cea in cazul rotilor blocate, astfel actioneaza pedala de frana chiar daca nu simti vreun rezultat notabil, in momente de panica oricum nu iti dai seama la fel de bine de ceea ce ti se intampla, ideal fiind sa te calmezi si sa preiei controlul situatiei.

Un factor extrem de important il are si mediul inconjurator. Incearca sa te relaxezi si sa respiri adanc, pentru a te calma.

In cazul unui scenariu sumbru, fiind in oras, incearca sa te indrepti in zone cat mai izolate si mai putin populate de oameni, astfel sa alegi cel mai mic rau scenariu posibil, iar in cazul in care ai noroc si ai o panta in fata, aceasta te va ajuta enorm pentru ati reduce viteza.

Exista si alte metode pentru a frana in cazul in care sistemul de franare nu raspunde deloc?

Raspunsul este DA, te poti folosi de puterea de franare a motorului, iar in cazul in care detii o masina echipata cu o cutie automata, poti sa incepi sa te rogi, deoarece puterea de franare a acesteia aceasta este mai slaba decat cea a cutiei manuale.

In cazul cutiei manuale, poti retrograda intr-o treapta ce va duce motorul in limitare, aici ma refer la turatii ce se apropie de linia rosie, deci poti sari chiar 2 – 3 trepte (depinde de viteza dezvoltata la momentul respectiv) in conditii de urgenta maxima, recomandat fiind sa eviti retrogradarea in viteza intai, eventual sa o utilizezi daca chiar nu ai de ales, ideal fiind sa ai o viteza de sub 10 kilometri la ora cand retrogradezi in aceasta treapta.

Avantajul oferit de un motor cat mai turat in frana de mana se exercita intr-o putere foarte ridicata de franare.

La cutia automata, practic este acelasi lucru, pentru cele secventiale fiind si mai simplu, in acest caz poti trece schimbatorul in modul manual sau sport dupa caz, si sa retrogradezi cat de mult poti. In cazul cutiilor automate mai vechi, unde ai semnul “D” si sub el ai si “3”, “2”, “1”, incearca sa le folosesti pana ajungi in treapta initiala, treapta 1.

O alta metoda pentru a frana in cazul in care frana de picior nu functioneaza, este utilizarea franei de urgenta, chiar daca avem o frana de mana electrica.

Ce faci in cazul in care nu iti functioneaza niciuna dintre metodele enumerate mai sus, sau ai o franare ineficienta?

In acest caz sumbru, pregateste-te de impact, si alege cel mai mic rau posibil. In cazul in care te afli in mediul extraurban, si ai campii in jurul tau, poti incerca sa te folosesti de acestea pentru a frana mai rapid, sau poti rula pe partea carosabila pana se opreste singura, tragand pe dreapta sau pe banda de urgenta pana cand masina va tinde sa se opreasca.

Totusi speram sa nu va aflati niciodata intr-o astfel de situatie, iar pentru a fi siguri de asta, sa nu uitam sa mai controlam masina la service din cand in cand.

Sursa foto: autointhebox.com

Citeste si...
Ce poti pati in cazul in care doar 2 anvelope sunt de iarna?
Ce poti pati in cazul in care doar 2 anvelope sunt de iarna?

Anotimpul este la colt si mai avem doar o saptamana pana cand intram oficial in iarna. Cu toate acestea, in multe zone deja zapada...

Cat este amenda in cazul in care masina depaseste limita legala de noxe emise
Cat este amenda in cazul in care masina depaseste limita legala de noxe emise

Codul rutier 2022 prevede sanctiuni destul de mari pentru cei care nu se incadreaza in limitele de poluare. In prezent, cele mai m...

Obligatiile legale ale fiecarei persoane in cazul producerii unui accident auto
Obligatiile legale ale fiecarei persoane in cazul producerii unui accident auto

Articolul de astazi isi propune sa informeze publicul cu privire la obligatiile legale ce ii revin fiecarei persoane in conditiile...

Acest document nu mai trebuie prezentat in cazul unui control in trafic
Acest document nu mai trebuie prezentat in cazul unui control in trafic

Vesti noi pentru conducatorii auto – acest document nu mai trebuie prezentat in cazul unui control in trafic RCA-ul sau asigurarea...