Cele mai importante lucruri de evitat cand conducem o masina cu cutie de viteze manuala

Cele mai importante lucruri de evitat cand conducem o masina cu cutie de viteze manuala

Daca pana nu de mult timp masinile cu cutie de viteze manuala erau foarte des intalnite in trafic, in ultimii ani lucrurile s-au schimbat in mod semnificativ si vedem tot mai multe autoturisme cu cutie automata pe strazi. Nu este nimic rau in asta, avand in vedere ca automatele sunt mai usor de condus si mai performante, dar trebuie sa fim foarte atenti la un aspect atunci cand vine vorba despre carnetul de soferi.

Daca pana acum 2-3 ani scoala de soferi se putea face doar pe masini cu transmisie manuala, acum viitorii soferi au posibilitatea de a invata si pe o masina automata. Cu toate acestea, in cazul in care facem scoala pe o masina cu transmisie automata, vom sustine examenul tot pe un astfel de autovehicul si nu vom avea dreptul de a conduce masini manuale.

Legea lasa insa o mica portita in ceea ce priveste acest aspect, iar cei care detin permis pentru automata vor putea efectua un curs de pregatire de doar 6 ore, urmat de sustinerea unui examen de condus pe masina cu transmisie manuala, dupa care vor avea dreptul sa conduca orice tip de masina. Cu toate acestea, este foarte important de stiut ca daca avem un permis pentru automata si suntem opriti conducand o masina manuala ni se va intocmi dosar penal pentru conducerea unui autovehicul fara permis de conducere.

Avand in vedere ca tot mai putini tineri stiu conduce cum trebuie o masina cu cutie de viteze manuala, si acesta a ramas un obicei apreciat in general de catre soferii cu experienta, ne vedem nevoiti sa oferim cateva sfaturi celor care conduc o masina manuala, asa incat acestea sa evite anumite comportamente care pot afecta in mod semnificativ autoturismul.

Nu tine niciodata piciorul pe ambreiaj in timpul mersului

O greseala pe care o fac foarte multi soferi care conduc o masina manuala este tinerea piciorului pe ambreiaj. Exista doua cazuri in care ne intalnim cu aceasta situatie: atunci cand soferul este la drum lung si isi “odihneste” piciorul pe ambreiaj in loc sa il tina in locul special destinat sau atunci cand se afla in trafic si apasa pedala pana la fund in asteptarea de a schimba viteza, ceea ce uneori poate dura zeci de secunde. In timp, nivelul de uzura al ambreiajului va creste in mod considerabil, ceea ce va conduce la alunecarea ambreiajului si la proasta functionare a acestuia.

Nu forta schimbatorul sa intre in viteza

Exista anumite situatii, unele intamplatoare, altele datorate unei defectiuni sau uzurii ale unor piese, in care schimbatorul de viteze va refuza sa intre sau va intra greu in viteza, in special in prima viteza. De obicei ne vom intalni cu aceasta situatie la autovehiculele mai veche, la care ambreiajul nu mai prinde foarte bine, nu apasam corect pedala de ambreiaj sau placa nu se dezlipeste complet de volanta. Rezolvarea poate fi una foarte simpla si tot ceea ce trebuie sa facem este sa ridicam piciorul de pe pedala si sa o apasam din nou.

Nu baga in marsarier pana cand masina nu sta pe loc

O greseala foarte mare care poate produce daune majore asupra cutiei, si pe care o identificam si in cazul soferilor de cutie automata este modul in care soferul baga schimbatorul in marsarier. In cazul transmisiilor manuale exista doua aspecte pe care trebuie sa le luam in calcul. Primul si cel mai important este ca niciodata sa nu bagam in marsarier pana cand masina nu s-a oprit pe loc. Este foarte probabil sa facem o intoarcere din mai multe manevre in care sa schimbam vitezele de 3-4 ori.

Daca am dat inainte si masina nu s-a oprit, dar incercam imediat sa schimbam in marsarier, exista posibilitate ca dinti sa nu calce corect si sa se rupa, ceea ce va conduce la distrugerea cutiei de viteze. Cel de-al doilea aspect face referire la modul in care calcam ambreiajul. Daca pentru prima viteza este posibil ca o jumatate de apasare a pedalei sa fie suficienta, in cazul marsarierului trebuie sa apasam complet ambreiajul.

Foloseste frana de mana la plecarea in rampa

In primul rand vom incepe prin a mentiona faptul ca plecarea in rampa ramane o operatiune dificila chiar si pentru unii dintre cei mai experimentati soferi. Acest lucru se poate rezolva foarte usor si este chiar benefic pentru autoturism sa procedam in acest fel, prin utilizarea franei de mana. Pentru a nu le muri motorul, foarte multi soferi tureaza motorul la infinit atunci cand pleaca in rampa. O alternativa foarte simpla este folosirea franei de mana si eliberarea acesteia in momentul in care simtim ca “ambreiajul a prins”. In acest fel, nu va fi necesar sa turam motorul si nici nu va trebui sa ne facem griji ca motorul moare. Aceasta operatiune ne va ajuta sa reducem in mod semnificativ uzura discurilor de ambreiaj.

Nu fortati cutia de viteze cand motorul este rece

Din pacate, foarte putini soferi au rabdarea de a astepta macar 1-2 minute pentru ca motorul sa se incalzeasca putin inainte de a pleca la drum. Adevarul este ca aceasta metoda poate prelungi in mod semnificativ durata de viata a motorului si ne poate ajuta sa imbunatati performantelei autovehiculului si sa reducem consumul de combustibil. Este foarte probabil, mai ales pe durata anotimpului rece, sa simtim ca unele viteze agata sau ca schimbarea de viteza se face greoi. Aceasta situatie este provocata in principal datorita faptului ca lichidul de transmisie este inca rece si nu apuca sa lubrifieze corect componentele transmisiei.

Acestea fiind spuse, sustinem in continuare utilizara cutiilor de viteze manuale pentru placerea ridicata pe care o ofera soferului, dar suntem de parere ca daca optati pentru o astfel de masina ar trebui sa o folositi in mod corespunzator. In acest fel veti prelungi durata de viata a componentelor si va veti asigura un condus confortabil.

sursa foto: https://www.digitaltrends.com/

Citeste si...
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...