Cod rutier 2022. Schimbari majore pentru soferi

Cod rutier 2022. Schimbari majore pentru soferi

Modificari in domeniul legislatiei rutiere prin prisma Strategiei Nationale pentru Siguranta Rutiera

Domeniul auto cunoaste modificari de perspectiva serioase in ceea ce priveste prevederile legislative in domeniu, odata cu intrarea in vigoare a Strategiei Nationale privind Siguranta Rutiera pentru perioada 2022 – 2030. In aceste conditii, noile norme in vigoare prevad introducerea unei probe de simulator in vederea obtinerii permisului de conducere , cresterea amenzilor de circulatie, respectiv reducerea vitezelor de rulare a autovehiculelor pe anumite sectoare de drum, fiind vizata in linii mari cresterea sigurantei rutiere per ansamblu.

Astfel, siguranta in domeniul rutier un punct esential reglementat prin P.N.R.R. Conform ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, a fost supusa votului Strategia Nationala pentru Siguranta Rutiera, care reglementeaza un numar consistent de modificari aduse Codului Rutier 2022.

Conform playtech.ro, pe langa reformele de ordin social si economic prevazute in P.N.R.R., infrastructura rutiera constituie un alt punct de interes. In cadrul acestuia este inclusa siguranta rutiera, avand un plan dedicat pe urmatorii sapte ani, in conformitate cu cele declarate de ministrul Sorin Grindeanu.

Acest plan care se intinde pe perioada a sapte ani are alocate fonduri in valoare totala de 617 milioane de euro, fonduri aprobate in cadrul ultimei sedinte de guvern prin intermediul Strategiei Nationale pentru Siguranta Rutiera (2022 - 2030), „jalon din PNRR indeplinit cu o luna mai devreme fata de termenul asumat“, conform declaratiilor ministrului Sorin Grindeanu.

Ministrul Sorin Grindeanu a facut cateva declaratii pe platforma online Facebook, conform carora „prin aceasta Strategie, dorim sa reducem cu 50% numarul de decese si de raniri grave cauzate de accidentele rutiere (…) Finantarea masurilor va fi asigurata prin PNRR si POT si se va ridica la o valoare totala de 617,6 milioane de euro (…) Suma prin PNRR este de 219 milioane euro.“

Strategia Nationala pentru Siguranta Rutiera

Potrivit national.ro, mentionam faptul ca obiectivele Strategiei sunt in directa legatura cu cele din subreforma 1.3 a P.N.R.R. in ceea ce priveste siguranta in trafic. Prevederile legale incluse in Strategie au rolul de a modifica normele juridice in vigoare, printre proiectele de interes regasindu-se, conform declaratiilor facute de ministrul Sorin Grindeanu, urmatoarele:

  • „Separarea cailor de trafic auto si pietonal prin denivelarea acestora: 447,5 milioane de euro;
  • Masuri de siguranta pasiva (parapete rutier din beton, montarea parapetelor marginale cu cabluri pe DN 7C- Transfagarasan, DN 67 C – Transalpina, si alte sectoare de drumuri montane): 61,8 milioane de euro;
  • Semnalizare, marcaje si amenajari rutiere: 50,45 milioane de euro;
  • Digitalizarea elementelor de siguranta circulatiei (Sistem de Management al Semnalizarii Rutiere, Verticale, Orizontale si a Elementelor Pasive de Siguranta Rutiera, soft, dispozitive IT, achizitionarea a 1000 limitatoare de viteza, 300 radare mobile si 500 camere video conectate intr-un sistem integrat): 47,6 milioane de euro;
  • Iluminat pe timp de noapte si dispoztive luminoase si reflectorizante: 10,2 milioane de euro.“
  • Printre modificarile aduse de Strategia Nationala pentru Siguranta Rutiera este inclusa si cresterea sigurantei rutiere la nivel national, avand drept principali indicatori scaderea numarului de incidente in trafic, precum si modalitatile de preintampinare a acestora. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a punctat elementele esentiale din cadrul acestui capitol, respectiv:
  • „introducerea unui sistem de management al vitezei, concomitent cu reglementarea unor sanctiuni mai aspre pentru incalcarea legii;
  • intensificarea programelor de educatie si formare continua, formala si informala;
  • alinierea la standardele tehnice si la normele specifice prevazute pentru siguranta vehiculelor care functioneaza cu hidrogen, precum si pentru vehiculele conectate si autonome, inclusiv pregatirea infrastructurii rutiere pentru circulatia acestor vehicule;
  • eficientizarea sistemului national de interventii in caz de urgenta prin imbunatatirea mijloacelor tehnice de interventie la evenimentele rutiere
  • masuri pentru utilizarea drumurilor in conditii de siguranta, inclusiv prin reducerea limitelor de viteza in anumite zone sau pe anumite drumuri, in functie de datele privind accidentele, analiza riscurilor si de cele mai bune practici de la nivelul Uniuni Europene, precum si revizuirea normelor de circulatie, inclusiv asigurarea prioritatii pentru utilizatorii vulnerabili;
  • inspectii si verificari sporite in materie de siguranta rutiera;
  • campanii de informare si constientizare destinate publicului general.“

Strategia Nationala privind Siguranta Rutiera pentru perioada 2022 – 2030 aliniaza prevederile nationale la cele internationale, prevederi care au inregistrat rezultate pozitive in alte parti ale lumii. Ne referim aici la stabilirea unei distante minime intre autovehicule in timpul rularii in trafic, la sanctionarea comportamentului violent la volan, dar si la cresterea numarului de verificari pe drumurile nationale.

Prioritatea numarul unu a Strategiei Nationale privind Siguranta Rutiera pentru perioada 2022 – 2030 o constituie digitalizarea si punerea in folosinta a modalitatilor de supraveghere prin intermediul camerelor video (aproximativ 500), cu rol de acumulare de fonduri la buget, sanctiunile parvenind conducatorilor auto in culpa la domiciliu.

In concluzie, se doreste ca in anul 2023 sa fie operationalizate un numar de 250 - 300 radare mobile si fixe pe autospecialele de Politie si ale C.N.A.I.R sau ale primariilor. De asemenea, se urmareste montarea de limitatoare de viteza, precum si ridicarea de pasaje subterane si pietonale.

sursa foto: https://www.antena3.ro/

Comentarii

Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!

Citeste si...
Se poate conduce in siguranta cu o umflatura in anvelopa?
Se poate conduce in siguranta cu o umflatura in anvelopa?

Umflaturile pe suprafata anvelopelor sunt cauzate de lovirea unor obstacole sau de umflarea excesiva a anvelopei. Trebuie sa inloc...

Tehnici de siguranta pentru condusul pe timpul iernii
Tehnici de siguranta pentru condusul pe timpul iernii

In sezonul rece trebuie sa va schimbati modul de condus al vehiculului dumneavoastra. Conduceti prudent, nu folositi modul de pilo...

Sfaturi despre siguranta anvelopelor
Sfaturi despre siguranta anvelopelor

Un lucru este cert si anume faptul ca anvelopele sunt singurul punct de contact intre vehicul si carosabil. Acestea necesita o mar...

Eliminarea corecta si in siguranta a lichidelor auto
Eliminarea corecta si in siguranta a lichidelor auto

Lichidele auto pot fi daunatoare oamenilor si mediului inconjurator daca sunt aruncate incorect. Urmati 4 instructiuni esentiale p...