Tehnici de siguranta pentru condusul pe timpul iernii

Tehnici de siguranta pentru condusul pe timpul iernii

In sezonul rece trebuie sa va schimbati modul de condus al vehiculului dumneavoastra. Conduceti prudent, nu folositi modul de pilot automat si asigurati-va ca stiti cum sa controlati vehiculul daca acesta derapeaza pe gheata.

Va amintiti de toboganele cu apa din copilarie care va permiteau sa va luati avant si sa va aruncati si sa alunecati pana la oprire. Posibilitatea unei aterizari accidentale a fost pe jumatate distractiva.

Jucaria, cand a fost folosita corect, a cauzat rar accidente majore.

Din fericire, noi nu alunecam sau derapam in mod intentionat pe gheata in timp ce conducem pe drumuri inzepezite.

Conducatorii auto se confrunta cu o serie de situatii periculoase cand conduc in conditii de zapada si gheata. Chiar si cei mai experimentati soferi pierd ocazional controlul asupra vehiculelor lor atunci cand franeaza, accelereaza sau ating zone, unde este gheata neagra. Acestia se confrunta cu conditia de alb, care elimina capacitatea de a vedea masinile in fata dumneavoastra si de a reduce perceptia adancimii.

Cei care sunt intr-adevar ghinionisti asteapta prea mult pentru a ajunge in locatiile dorite, ramanand blocati pe autostrazi ore in sir. Este tentant sa puneti judecata buna la o parte si sa va aventurati. Pe cat suna de emotionant, incercati sa nu fiti un erou si sa va ganditi ca veti intampina o furtuna de zapada, iar vehiculul dumneavoastra are o tractiune integrala. Utilizati tableta sau telefonul mobil pentru a urmari zonele in care sunt furtuni si avertismentele meteorologice.

Urmeaza niste recomandari pentru a va proteja atat pe drumneavoastra, cat si pe cei din jur:

Nu calcati niciodata pedala de frana pana in podea, dintr-odata

Daca va aflati in situatia in care va indreptati spre un pericol este firesc sa calcati pana in podea frana. Daca drumurile sunt inghetate, actionarea franelor este o idee proasta pentru ca poate conduce la un derapaj al vehiculului. In schimb, eliberati pedala de acceleratie si lasati vehiculul sa incetineasca singur. Daca vehiculul dumneavoastra are cutie manuala, folositi cat de mult posibil frana de motor.

In general, cand afara este gheata, conduceti mai incet decat ati conduce in mod normal si asigurati-va ca exista o distanta destul de mare intre vehiculul dumneavoastra si celelalte masini.

Imaginati-va ca va trebuie o distanta tripla in cazul in care doriti sa incetiniti vehiculul cand este gheata. Cand este necesar sa opriti vehiculul din scurt, in loc sa apasati pedala de franare pana in podea, apasati usor pedala pentru a preveni rotirea vehiculului.

Feriti-va de zonele cu gheata neagra

Gheata neagra este incolora si este greu de vazut cu ochiul liber. Aceasta se ascunde sub poduri, sub pasaje sau in zonele intunecate.

Gheata neagra se poate forma din zapada topita care se scurge si ingheata. Cand conduceti pe drumuri care sunt umbrite de copaci, fiti constienti ca exista zone care seamana cu asfaltul proaspat turnat si cu gropile care contin apa.

Cand temperatura este sub 4 grade Celsius, acele zone se transforma in zone cu gheata neagra.

Daca loviti zonele cu gheata neagra si incepeti sa derapati, luati piciorul de pe acceleratie. Daca incepeti sa va invartiti, intoarceti rotile in directia in care doriti ca vehiculul dumneavoastra sa mearga. Odata ce recapatati controlul vehiculului, este in regula sa accelerati din nou, dar incet.

Opriti pilotul automat

Pilotul automat este o optiune minunata, dar poate fi mortala daca este folosita pe drumurile inzapezite sau inghetate. Daca vehiculul dumneavoastra are aceasta optiune activata nu aveti in totalitate control asupra vitezei vehiculului.

Pentru a-si recastiga controlul asupra vehiculului, majoritatea oamenilor apasa pe frane. Dar folosind frana, masina dumneavoastra poate fi antrenata intr-o rotire. Pentru a avea total controlul asupra vehiculului dumneavoastra, circulati fara pilot automat.

Nu va bazati exclusiv pe tehnologie

Modelul recent de autovehicule vine cu o gama aparent nesfarsita de caracteristici ale tehnologiei, cum ar fi sistemele de detectare a pietonilor, de vizibilitate in timpul noptii si sistemele de detectare ale traiectoriilor, care sunt concepute pentru a reduce erorile umane.

Aceste progrese tehnologice pot da soferilor un sentiment fals de securitate. Cand conduceti in conditii meteorologice nefavorabile, nu va bazati pe tehnologie pentru a va scoate din situatia respectiva. In schimb, dezvoltati tehnici de conducere bune pentru a va asigura siguranta.

Derapare

Daca incepeti sa derapati, luati piciorul de pe acceleratie, intoarceti rotile in directia in care doriti sa se deplaseze vehiculul dumneavoastra si rezistati tentatiei de a accelera sau frana pana in momentul in care recapatati in intregime controlul vehiculului.

Vehicule cu cutie manuala

Conducerea unui vehicul care are cutie manuala in timpul anotimpului rece poate fi atat un dezastru, cat si o binecuvantare.

Avantajul de a conduce acest tip de vehicul este acela ca aveti mai mult control asupra vehiculului dumneavoastra. Schimbarea in treapta inferioara poate ajuta la incetinirea unui vehicul fara a mai actiona frana.

Dezavantajul in a conduce un astfel de tip de vehicul este acela ca dealurile devin un cosmar. Cei care conduc acest tip de vehicul trebuie sa fie creativi in incercarea de a-si face autoturismele sa avanseze.

Cea mai sigura strategie a dealului este aceea de a le evita cu totul, dar nu este intotdeauna viabila. Daca trebuie sa va opriti pe un deal, opriti vehiculul pe partea dreapta (sau stanga) a drumului, unde zapada nu a fost compactata de trafic.

Zapada afanata va v-a oferi o aderenta pentru a va putea continua drumul. Daca aveti nevoie de mai multa putere pentru a va putea deplasa vehiculul, porniti in viteza a doua deoarece rotile se rotesc mai incet, ceea ce ofera un cuplu mai mare.

Daca ramaneti blocat

Daca sunteti unul dintre soferii ghinionisti care raman blocati pe autostrada in timpul conditiilor de viscol, sunteti pe cont propriu pentru supravietuire. Ati putea fi blocat pentru o perioada lunga in acelasi loc in conditii de vreme rece, deci fiti pregatit.

Ar trebui sa aveti o trusa clasica de supravietuire ambalata in masina. Trusa trebuie sa includa apa, mancare (batoane din cereale, nuci, amestec de alune, batoane de ciocolata), medicamente, manusi, paturi, un set de scule, lopata, lanterna, incaltaminte si un incarcator pentru telefonul mobil.

Daca sunteti blocat intr-un viscol si vehiculul dumneavoastra nu se misca, cel mai important lucru pe care trebuie sa il faceti este acela de a verifica daca teava de evacuare nu este in zapada. Daca este si vehicul functioneaza, atunci monoxidul de carbon va patrunde in interiorul vehiculului. Verificati cat de des puteti tevile de esapament pentru a va asigura ca sunt curate.

Pe masura ce ninge, continuati sa va curatati masina pentru a fi pregatit sa va continuati drumul in momentul in care se vor debloca strazile.

Repetitia este mama invataturii

Cel mai bun lucru pe care il puteti face pentru a va perfectiona abilitatile de condus este sa va gasiti o parcare goala si sa va puneti vehiculul in diferite situatii pentru a vedea cum reactioneaza (si, apropo, va testati abilitatile).

Franati brusc pe zona cu zapada si gheata pentru a vedea ce se intampla si pentru a vedea cum reactionati. Ati alunecat si ati derapat sau ati mentinut controlul asupra vehiculului? Faceti ca vehiculul dumneavoastra sa se invarta si practicati rezolvarea acestei situatii. Un timp scurt intr-o parcare va poate salva viata.

Nu uitati de pregatire. Ingrijirea autovehiculului dumneavoastra poate dura o perioda mai lunga, dar o sa fiti in siguranta in timpul conducerii vehiculului in conditii de inghet.

Sursa foto: eu.usatoday.com, cockaynelaw.com, eu.burlingtonfreepress.com

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...