Cum functioneaza tehnologia Start-Stop

Cum functioneaza tehnologia Start-Stop

Sistemul Start/Stop (sau Stop/Start) are rolul de a porni si opri in mod automat motorul masinii, pentru a reduce timpul de functionare la ralanti, dar si consumul de combustibil si emisiile gazelor de esapament. Este un sistem avantajos in cazul soferilor care opresc des in traficul, dar si in cazul ambuteiajelor.

Pentru majoritatea soferilor, pornirea masinii presupune mai multi pasi: scoti cheia din buzunar (daca nu trebuie sa o cauti mai intai), o introduci in contact, o invarti in pozitia de baterie, astepti sa se stinga martorii de bord, apoi mai invarti o treapta ca sa pornesti motorul. Sistemul Start/Stop sterge cu buretele toti acesti pasi si usureaza procesul de pornire. Trebuie doar sa urci in masina, sa apesi butonul si apoi sa asculti motorul.

Cum functioneaza sistemul start/stop?

Pentru a intelege modul de functionare, sa incercam un exercitiu de imaginatie. Sa zicem ca esti la volan si te apropii de semaforul care este pe culoarea rosu. Cu ajutorul zecilor de senzori, unitatea de control poate sa-si dea seama cand motorul functioneaza la temperatura normala de operare.

Atunci cand opresti masina complet cu un motor incalzit, computerul taie combustibilul si aprinderea, ceea ce opreste motorul. Toate accesoriile vehiculului (radio, lumini, GPS) sunt operate cu ajutorul bateriei. Cand culoarea semaforului se face verde, ridici piciorul de pe pedala si, inainte sa accelerezi, bateria da putere demarorului si motorul merge din nou.

Sistemul Start/Stop se activeaza/dezactiveaza cu ajutorul unui buton. Cand vehiculul sta pe loc, sistemul opreste motorul in mod automat, in momentul in care soferul pune schimbatorul in punctul mort si ridica piciorul de pe ambreiaj.

In cazul masinilor cu transmisie automata, masina opreste cand cutia este in modul neutru, si porneste atunci cand este introdusa in modul drive, cu piciorul pe frana. Daca in trecut sistemele start/stop aveau ezitari si vibratii la repornire, sistemele din prezent pot reporni motorul in mai putin de jumatate de secunda.

Dauneaza sitemul Start/Stop-ul motorului?

Un automoibl dotat cu sistemul Start/Stop are mai multe cicluri de pornire/oprire decat unul cu sistem clasic de aprindere. Din acest motiv, te poti astepta ca unele componente sa se uzeze mai rapid. In realitate, nu este adevarat. Chiar daca treci prin 50 de cicluri de pornire/oprire in timpul unei drum cu masina, si faci asta in fiecare zi, tot nu sunt suficiente sa dauneze motorului.

Uzarea devine o problema in caz de vreme rece. Uzura nu este rezultatul pornirii motorului, ci a lipsei de ulei in partile interne ale masinii, si a componentelor reci care inca nu s-au incalzit.

Un mit comun este acela ca bateria este cea mai afectata componenta de ciclurile de pornire. Nici acest lucru nu este adevarat, deoarece bateriile sunt proiectate pentru suficient de multe cicluri de pornire. Ele au un proces continuu de incarcare-descarcare.

Bateriile nu trebuie sa se incarce incontinuu, dar nici sa stea descarcate prea mult timp. Aceste doua lucruri strica cel mai des bateriile, nu ciclurile repetitive de pornire ale sistemului Start/Stop. Mai mult, capacitatea bateriilor este mai mare la vehiculele dotate cu sistemul Start/Stop.

Singurul pericol al acestui sistem este atunci cand iesi din masina si lasi motorul pornit, lucru pe care il poti face intentionat sau accidental. Daca masina este parcata intr-un loc inchis, cum ar fi un garaj atasat casei, aburii de dioxid de carbon eliberati de motorul care merge in gol pot patrunde in zona de locuit.

Masinile hibrid au o problema si mai mare din acest punct de vedere, deoarece sunt extrem de silentioase cand sunt pornite, ceea ce l-ar putea face pe sofer sa creada ca sunt oprite.

Cat combustibil poti economisi folosind start & stop-ul?

Una dintre principalele idei din spatele sistemului StartSstop este aceea ca, daca masina petrece mai putin timp cu motorul pornit, consuma mai putin combustibil. In realitate, economiile de combustibil se situeaza, in medie, undeva la 4-10% si depind de mai multi factori.

Printre acestia, se numara temperatura de afara, deoarece, in multe cazuri, motorul masinii va continua sa functioneze pentru sistemul de ventilatie.

Un alt factor care poate influenta eficienta sistemului este reprezentat de obiceiurile conducatorului auto. In oras, unde poti opri motorul mai des, din cauza aglomeratiei si opririlor dese la semafor, se va economisi mai mult combustibil.

Soferii care opresc pentru cateva secunde la o intersectie nesemaforizata au mai putin de castigat la acest capitol decat cei care stau minute in sir la un semafor. Practic, cu cat stai mai mult pe loc, cu atat castigi mai mult combustibil.

Sursa foto: msn.com, it.bosch-automotive.com, blog.greenflag.com, autocarindia.com

Citeste si...
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...