Cum functioneaza tehnologia Start-Stop

Cum functioneaza tehnologia Start-Stop

Sistemul Start/Stop (sau Stop/Start) are rolul de a porni si opri in mod automat motorul masinii, pentru a reduce timpul de functionare la ralanti, dar si consumul de combustibil si emisiile gazelor de esapament. Este un sistem avantajos in cazul soferilor care opresc des in traficul, dar si in cazul ambuteiajelor.

Pentru majoritatea soferilor, pornirea masinii presupune mai multi pasi: scoti cheia din buzunar (daca nu trebuie sa o cauti mai intai), o introduci in contact, o invarti in pozitia de baterie, astepti sa se stinga martorii de bord, apoi mai invarti o treapta ca sa pornesti motorul. Sistemul Start/Stop sterge cu buretele toti acesti pasi si usureaza procesul de pornire. Trebuie doar sa urci in masina, sa apesi butonul si apoi sa asculti motorul. 

Citeste si despre: motorul masinii oscileaza la ralanti

Cum functioneaza sistemul start/stop?

Pentru a intelege modul de functionare, sa incercam un exercitiu de imaginatie. Sa zicem ca esti la volan si te apropii de semaforul care este pe culoarea rosu. Cu ajutorul zecilor de senzori, unitatea de control poate sa-si dea seama cand motorul functioneaza la temperatura normala de operare.

Atunci cand opresti masina complet cu un motor incalzit, computerul taie combustibilul si aprinderea, ceea ce opreste motorul. Toate accesoriile vehiculului (radio, lumini, GPS) sunt operate cu ajutorul bateriei. Cand culoarea semaforului se face verde, ridici piciorul de pe pedala si, inainte sa accelerezi, bateria da putere demarorului si motorul merge din nou. 

Sistemul Start/Stop se activeaza/dezactiveaza cu ajutorul unui buton. Cand vehiculul sta pe loc, sistemul opreste motorul in mod automat, in momentul in care soferul pune schimbatorul in punctul mort si ridica piciorul de pe ambreiaj.

In cazul masinilor cu transmisie automata, masina opreste cand cutia este in modul neutru, si porneste atunci cand este introdusa in modul drive, cu piciorul pe frana. Daca in trecut sistemele start/stop aveau ezitari si vibratii la repornire, sistemele din prezent pot reporni motorul in mai putin de jumatate de secunda.

Start/Stop-ul dauneaza motorului?

Un automoibl dotat cu sistemul Start/Stop are mai multe cicluri de pornire/oprire decat unul cu sistem clasic de aprindere. Din acest motiv, te poti astepta ca unele componente sa se uzeze mai rapid. In realitate, nu este adevarat. Chiar daca treci prin 50 de cicluri de pornire/oprire in timpul unei drum cu masina, si faci asta in fiecare zi, tot nu sunt suficiente sa dauneze motorului.

Uzarea devine o problema in caz de vreme rece. Uzura nu este rezultatul pornirii motorului, ci a lipsei de ulei in partile interne ale masinii, si a componentelor reci care inca nu s-au incalzit.

Un mit comun este acela ca bateria este cea mai afectata componenta de ciclurile de pornire. Nici acest lucru nu este adevarat, deoarece bateriile sunt proiectate pentru suficient de multe cicluri de pornire. Ele au un proces continuu de incarcare-descarcare.

Bateriile nu trebuie sa se incarce incontinuu, dar nici sa stea descarcate prea mult timp. Aceste doua lucruri strica cel mai des bateriile, nu ciclurile repetitive de pornire ale sistemului Start/Stop. Mai mult, capacitatea bateriilor este mai mare la vehiculele dotate cu sistemul Start/Stop.

Singurul pericol al acestui sistem este atunci cand iesi din masina si lasi motorul pornit, lucru pe care il poti face intentionat sau accidental. Daca masina este parcata intr-un loc inchis, cum ar fi un garaj atasat casei, aburii de dioxid de carbon eliberati de motorul care merge in gol pot patrunde in zona de locuit.

Masinile hibrid au o problema si mai mare din acest punct de vedere, deoarece sunt extrem de silentioase cand sunt pornite, ceea ce l-ar putea face pe sofer sa creada ca sunt oprite.

Cat combustibil poti economisi folosind start-stop-ul?

Una dintre principalele idei din spatele sistemului StartSstop este aceea ca, daca masina petrece mai putin timp cu motorul pornit, consuma mai putin combustibil. In realitate, economiile de combustibil se situeaza, in medie, undeva la 4-10% si depind de mai multi factori.

Printre acestia, se numara temperatura de afara, deoarece, in multe cazuri, motorul masinii va continua sa functioneze pentru sistemul de ventilatie.

Un alt factor care poate influenta eficienta sistemului este reprezentat de obiceiurile conducatorului auto. In oras, unde poti opri motorul mai des, din cauza aglomeratiei si opririlor dese la semafor, se va economisi mai mult combustibil.

Soferii care opresc pentru cateva secunde la o intersectie nesemaforizata au mai putin de castigat la acest capitol decat cei care stau minute in sir la un semafor. Practic, cu cat stai mai mult pe loc, cu atat castigi mai mult combustibil.

Citeste si despre: 11 modalitati de a reduce consumul de combustibil

Sursa foto: msn.com, it.bosch-automotive.com, blog.greenflag.com, autocarindia.com

Articole similare
Cum functioneaza turbocompresoarele?

Cum functioneaza turbocompresoarele?

In continuarea acestui articol veti putea descoperi o multime de informatii importante despre ce sunt si cum functioneaza turbocompresoarele.

Ce este controlul tractiunii si cum functioneaza

Ce este controlul tractiunii si cum functioneaza

Controlul tractiunii este un sistem de siguranta al masinii, al carui scop este sa ajute mareasca aderenta anvelopelor pe suprafetele cu tractiune scazuta.

La cat timp trebuie sa inlocuiesti bateria masinii?

La cat timp trebuie sa inlocuiesti bateria masinii?

O baterie moarta este mult mai usor de detectat. Atunci cand incerci sa pornesti masina ea nu va mai porni deloc.

Cum functioneaza volanul incalzit

Cum functioneaza volanul incalzit

Incalzirea volanului este una dintre cele mai interesante descoperiri in materie de tehnologie auto, si o recomandam cu caldura pentru zilele reci.

Cum functioneaza keyless entry?

Cum functioneaza keyless entry?

Cu aceasta cheie fob, este si mai greu sa va uitati cheile in masina si sa inchideti masina, atat timp cat cheia fob se afla in interiorul masinii.

Sistemul quattro. Cum functioneaza, defectiuni, fiabilitate.

Sistemul quattro. Cum functioneaza, defectiuni, fiabilitate.

Ce este drept acest sistem de tractiune integral creste consumul, nu cu mult dar il creste. Dar din experienta propie va putem spune ca acest sistem merita.

Cum functioneaza sistemul de lubrifiere al motorului?

Cum functioneaza sistemul de lubrifiere al motorului?

De ce este uleiul motorului important si ce face? Afla cum functioneaza lubrificarea motorului si ce trebuie sa faci sa nu ai probleme cu motorul.

Cum functioneaza Heads-Up Display?

Cum functioneaza Heads-Up Display?

Heads-Up Display este o tehnologie si o dotare relativ nou aparuta si vine pe piata ca o dorinta a producatorilor de a creste siguranta rutiera

Cum functioneaza oglinzile electrice?

Cum functioneaza oglinzile electrice?

Descriem pe scurt cum functioneaza oglinzile electrice si de ce sa alegi o astfel de dotare cand iti schimbi masina.

Cum functioneaza filtrul de transmisie?

Cum functioneaza filtrul de transmisie?

De obicei cand e timpul sa inlocuiesti filtrul transmisiei trebuie facuta revizia generala a acesteia si pe piata gasesti kit-uri.

Cum functioneaza recuperarea energiei de franare?

Cum functioneaza recuperarea energiei de franare?

De fiecare data cand apesi pedala de frana a masinii tale, irosesti energie. Conform legilor fizicii, energia nu poate fi distrusa.

Cum functioneaza inchiderea centralizata a masinii?

Cum functioneaza inchiderea centralizata a masinii?

Inchiderea centralizata a masinii tale este un sistem cu unde radio care controleaza incuietorile usilor prin intermediul a mai multe actuatoare.

Cum functioneaza frana de motor?

Cum functioneaza frana de motor?

A schimba treapta de viteza din superioara in inferioara ajuta enorm masina la decelerare.

Cum functioneaza stergatoarele cu "senzor de ploaie"?

Cum functioneaza stergatoarele cu "senzor de ploaie"?

Ce face senzorul de ploaie? Cum functioneaza? Merita ca dotare pe masina ta?

Cum functioneaza sistemul de curatare al farurilor?

Cum functioneaza sistemul de curatare al farurilor?

Sistemele de spalare a farurilor ofera un avantaj pe timp de noapte sau cand conditiile de trafic sunt vitrege.

Cum functioneaza senzorul de presiune din roti?

Cum functioneaza senzorul de presiune din roti?

De ce sa alegi ca dotare a masinii si senzorul de presiune din roti? Cu ce te ajuta?

Cum functioneaza incalzirea in parbriz sau luneta?

Cum functioneaza incalzirea in parbriz sau luneta?

Acest sistem este bun si in cazul in care geamurile se aburesc excesiv. Unele masini noi vin echipate si cu incalzire in geamurile laterale si oglinzi.

Cum functioneaza sistemul de alimentare cu combustibil?

Cum functioneaza sistemul de alimentare cu combustibil?

Indiferent de constructor, sistemele de alimentare cu combustibil au cam acelasi principiu de functionare.

Cum sunt utilizati senzorii pentru a imbunatati performantele?

Cum sunt utilizati senzorii pentru a imbunatati performantele?

Motoarele de astazi fac o reglare fina si durabila prin utilizarea unei serii de senzori auto care joaca roluri cheie pentru a obtine o buna performanta.

Cum functioneaza frana cu tambur si saboti?

Cum functioneaza frana cu tambur si saboti?

Exista doua tipuri de sisteme de franare, sistemul de franare cu disc si sistemul de franare cu tamburi.

Metode reale de a economisi carburant

Metode reale de a economisi carburant

Cum sa faci masina ta sa consume mai putina benzina/motorina?

Cum functioneaza de fapt ABS-ul de pe masina ta

Cum functioneaza de fapt ABS-ul de pe masina ta

Adevarul e ca ABS-ul nu este o varianta sigura care te poate salva de accidente ce pot avea loc din cauza franarilor bruste.

Alfa Romeo MiTo (2008-2018) pareri si probleme comune

Alfa Romeo MiTo (2008-2018) pareri si probleme comune

Alfa Mito a fost lansata in incercarea de a fi o masina de clasa mica, premium. Ea este rivalul direct a lui MINI Hatch. Alte masini competitoare: Audi A1, DS 3, Fiat 500 si Opel Adam.

Demarorul – cum functioneaza, ce rol are si cand se inlocuieste

Demarorul – cum functioneaza, ce rol are si cand se inlocuieste

Demarorul sau electromotorul este alcatuit dintr-un motor electric de curent continuu si un sistem de cuplare.

Cum recunosti o curea de distributie care nu mai functioneaza corect

Cum recunosti o curea de distributie care nu mai functioneaza corect

In continuare iti prezentam cele mai frecvente semne care iti pot indica faptul ca ai putea avea probleme cu cureaua de distributie.

VW Golf VII (2012 – 2016) pareri si probleme comune

VW Golf VII (2012 – 2016) pareri si probleme comune

Golful este printre putinele masini despre care se poate spune cu usurinta ca se confunda cu clasa din care face parte. Golful nu a fost niciodata catalogat ca rivalul lui Ford, Bmw.

Cum sa pastrezi filtrul de aer al masinii tale curat?

Cum sa pastrezi filtrul de aer al masinii tale curat?

Chiar daca faci tot posibilul ca filtrul masinii tale sa ramana cat mai curat, nu poti influenta mediul sau conditiile de trafic.

Aerul conditionat nu mai functioneaza?

Aerul conditionat nu mai functioneaza?

Sa zicem ca esti in masina intr-o zi oarecare si afara e foarte cald. Si deodata aerul conditionat numai baga aer rece.

Cum sa inlocuiesti valva cauciucului

Cum sa inlocuiesti valva cauciucului

Daca pneul tau pierde aer usor poate e timpul sa inlocuiesti valva, o poti schimba chiar tu sau un mecanic autorizat.

Bujiile masinii nu mai functioneaza cum trebuie. Ce se intampla cu motorul?

Bujiile masinii nu mai functioneaza cum trebuie. Ce se intampla cu motorul?

Stiu ca e ciudat, dar bujiile se pot defecta datorita unui filtru de aer murdar. Atunci cand filtrul este murdar, motorul nu mai este oxigenat cat trebuie.