Cum testezi un DPF - filtru de particule?

Cum testezi un DPF - filtru de particule?

Vom discuta azi in mare despre senzorul de presiune diferentiala de la DPF. Acest senzor masoara la masinile diesel presiunea din evacuare si anunta PCM cand este cazul ca masina sa inceapa ciclul de regenerare pentru DPF.

Este lesne de inteles faptul ca acest senzor de presiune diferentiala joaca un rol foarte important. Un DPF infundat este si greu de reparat si costisitor dar poate si afecta puternic motorul masinii.

Pentru a intelege ce face senzorul, vom discuta putin despre DPF. Ce este filtrul de particule si cum functioneaza?

Motoarele diesel folosesc o supapa EGR pentru a reduce emisiile de NOx si un DPF - filtru de particule pentru a elimina cea mai mare parte din funinginea care ajunge in sistemul de esapament.

DPF-ul se afla aproape de motor si are o eficienta destul de mare. 85% din funinginea care provine de la motor este oprita si neutralizata de dpf, in unele cazuri chiar si 100%. Pentru a mentine filtrul de particule curat, motorul initializeaza un proces de regenerare prin injectarea de combustibil direct in sistemul de evacuare. Astfel, temperatura va ajunge in DPF la 600 de grade Celsius si funinginea va deveni cenusa si va fi elmininata din dpf, curatandu-l in acest fel. La multe masini, regenerarea incepe atunci cand PCM primeste informatii de la senzorul de presiune diferentiala.

Cum functioneaza senzorul de presiune diferentiala DPF?

Senzorul de presiune diferentiala este de obicei montat in compartimentul motor pentru a fi protejat de caldura mare din DPF. Senzorul este conectat direct la ECU prin cabluri electrice si la DPF cu ajutorul a doua furtune de silicon.

Un furtun colecteaza date in amonte iar altul in aval de filtru. Senzorul apoi masoara si compara presiunea care intra vs. presiunea care iese din dpf. Senzorul calculeaza astfel incarcarea filtrului de particule si atunci cand filtrul este prea incarcat PCM este anuntat si incepe procesul de regenerare.

De ce se defecteaza senzorul de presiune diferentiala de la DPF?

Ca si in cazul oricarui alt senzor electric, firele care ajung la ECU se pot deteriora de la vibratii sau se pot topi din cauza temperaturii mari. La senzorul de presiune diferentiala furtunele se pot infuda cu funingine de la gazele de evacuare. Odata blocat un furtun senzorul va primi citiri eronate si nu ma va mai putea determina cu precizie diferenta de presiune. Daca se intampla asta DPF se poate infunda complet si motorul poate avea de suferit.

Cand senzorul de presiune diferentiala de la DPF opreste PCM-ul sa mai inceapa procesul de regenerare, DPF-ul se poate bloca complet. Iata ce semne va da masina atunci cand DPF-ul nu se mai regenereaza din cauza senzorului care nu mai merge:

Cand DPF-ul esueaza sa mai functioneze cum trebuie, gazele de evacuare ale masinii nu pot fi eliminare si din cauza contrapresiunii o parte din gaze vor fi trase inapoi in galeria de evacuare si vor ajunge in camera de combustie. Acest lucru este foarte grav si periculor pentru motorul masinii tale.

Combustibilul care ar trebui sa ajunga in sistemul de evacuare pentru a ajuta la regenerare, va arde partial. Asta inseamna ca vom avea combustibil nears pe evacuare care va fi tras inapoi in motor prin galeria de evacuare. El va spala cu timpul pelicula de ulei care protejeaza camasa cilindrilor dar si pistoanele. Facand asta timp indelungat, motorul se va distruge.

Astfel, este usor de inteles ca un senzor de presiune DPF este vital atat pentru longevitatea filtrului de particule cat si pentru longevitatea motorului masinii. In cazul in care senzorul s-a defectat, procesul de regenerare nu va mai functiona. Senzorul trebuie eliminat si curatat sau inlocuit ( recomandam inlocuirea lui ).

Ce coduri de eroare OBD2 apar atunci cand senzorul de presiune diferentiala de la DPF este defect?

Defectarea senzorului de la DPF vine insotita de celebrul Check-Engine si de urmatoarele coduri care apar la diagnoza:

  • P2452: senzor presiune filtru A;
  • P2453: Filtru de particule diesel senzor de presiune A Circuit Domeniu / Performanta;
  • P2454: Senzor filtru de particule diesel de presiune „A“ Circuit Low;
  • P2455: Filtru de particule diesel senzor de presiune ridicata in circuitul A.

Este important de stiut ca si o scurgere de gaze de evacuare va cauza aparitia acestor coduri.

In general, cand aveti probleme cu senzorii de la masina, este ideal sa verificati vizual inainte, sa cautati urme vizibile de deterioare. Verificati toate conexiunile, incepand de la conectorul ( mufa ) senzorului. Uitati-va dupa crapaturi, semne de topire. Orice fir deteriorat va trebui inlocuit.

Pasul doi pentru verificarea senzorului de presiune diferentiala este sa verificati furtunele conectate la senzor. Orice semn de fisura sau topire este ingrijorator. Daca un furtun este deteriorat, el trebuie inlocuit. Daca furtunul arata bine, nu uita ca poate fi infundat.

Cum se inlocuieste un senzor de presiune diferentiala defect?

Inainte de a inlocui senzorul, asigurati-va ca consultati manualul de service al producatorului. O sa gasiti multe filmulete explicative pas cu pas pe Youtube. Daca nu vreit sa faceti asta acasa, puteti duce oricand masina la mecanic. Probabil el este si cel care a descoperit ca masina are probleme cu dpf-ul.

Daca vreti insa sa faceti asta singuri acasa, pasii sunt urmatorii:

  • ridicati masina in fata pe capre auto si trageti frana de mana;
  • localizati senzorul de presiune diferentiala DPF montat in partea din spate a compartimentului motorului;
  • deconectati conectorul electric al senzorului;
  • scoateti orice suruburi care tin senzorul in pozitie.
  • deplasati usor senzorul pentru a slabi clemele care tin furtunurile.
  • inainte de a deconecta senzorul, observati ce parte se potriveste la ce furtun.
  • comparati senzorii noi si vechi.
  • reconectati furtunurile in aceeasi pozitie cu noul senzor.
  • strangeti clemele cu suruburi pe furtunuri.
  • reinstalati orice suruburi care tin senzorul in pozitie.
  • reconectati conectorul electric la noul senzor.
  • verificati de doua ori toate conexiunile pentru a va asigura ca totul este securizat.

Nota importanta: Dupa instalarea unui nou senzor de presiune DPF, instalarea senzorului trebuie sa fie programata in ECU.

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...