Cutie de transfer: ce este si cum functioneaza?

Cutie de transfer: ce este si cum functioneaza?

Cutia de transfer

Spre deosebire de alte tipuri de automobile, in cazul masinilor cu tractiune integrala (AWD) sau cu tractiune 4X4 (4WD), intalnim o componenta suplimentara numita cutie de transfer, care este foarte importanta pentru a permite soferilor sa schimbe modurile de functionare ale transmisiei autoturismului. Rolul acestei cutii de transfer este de a se asigura ca puterea produsa de catre motor este transmisa corespunzator catre ambele punti ale autovehiculului. In general, cutia de transfer este montata in partea din spate a transmisiei si este actionata de catre arborele de iesire al acesteia, practic functionand ca si o unitate de transmisie secundara.

In functie de tipul de autoturism in cauza si de modelul de masina la care facem referire, este posibil ca soferul sa poata avea posibilitatea de a activa tractiunea integrala sau aceasta sa fie activa de catre computerul de bord al masinii. In cazul autoturismelor off-road este foarte probabil ca autoturismul sa fie echipat cu doua cutii distincte, iar in functie de terenul pe care trebuie sa se deplaseze, soferul va alege modulul cel mai potrivit pentru a obtine puterea necesara din partea masinii.

In mod normal, cutia de transfer al unui automobil este construita din componente foarte rezistente si durabile si in general aceasta cutie nu necesita inlocuire sau reparatii pe durata de viata a autoturismului. Desigur, exista situatii in care componentele se pot uza sau defecta dupa o perioada de timp, motiv pentru care este indicat sa stim sa identificam semnalele transmise de catre o cutie de transfer defecta pentru a putea interveni in timp util, inainte de aparitia altor probleme mai grave.

Simptome cutie de transfer defecta

Cel mai des intalnit simptom al unei cutii de transfer care este defecta sau functioneaza incorect va fi aparitia de probleme in momentul in care incercam sa schimbam vitezele. De multe ori exista posibilitatea ca aceasta problema sa apara si atunci cand lichidul din cutie este scazut sau o conexiune a fost deteriorata, motiv pentru care ar trebui sa intervenim imediat atunci cand observam o astfel de probleme. De asemenea, dificultatea in schimbarea vitezelor poate sa apara atunci cand nu folosim cutia in mod corespunzator sau cand schimbam tipul de tractiune gresit.

In cazul in care observati faptul ca cutia de transfer iese singura din 4WD cel mai probabil va confruntati cu o defectiune destul de grava in cadrul angrenajului. In aceasta situatie pot exista probleme in ceea ce priveste diferentialul sau arborele de transmisie al autoturismului sau va puteti confrunta chiar si cu o problema interna a cutiei de transfer.

Un alt caz care ne poate duce cu gandul la o defectiune a cutiei de transfer este atunci cand tractiunea integrala nu se cupleaza sau dezactiveaza corect. Aceasta problema poate fi cauzata de un numar mare de factori, precum un mecanism de schimbare defect sau o defectiune a sistemului de control electronic, dar si o defectiune la cutia de transfer poate cauza aceasta problema.

Un semn clar care ne arata ca exista o defectiune sau o proasta functionare a cutiei de transfer apare atunci cand din zona acesteia auzim zgomote ciudate sub forma unor sunete de macinare sau bazait. Atunci cand auziti astfel de zgomote care se schimba in functie de viteza in care se afla autovehiculul este foarte probabil ca acestea sa provina de la cutia de transfer si va aflati intr-o situatie grava care poate produce pagube importante, motiv pentru care va recomandam sa o verificati cat de curand.

Atunci cand vorbim despre orice tip de defectiune a unei cutii de transfer, de cele mai multe ori problemele apar din cauza unui nivel scazut a lichidului din cutie sau datorita lipsei de intretinere corespunzatoare a componentelor transmisiei. Avand in vedere ca circuitul este unul inchis, lipsa lichidului apare doar atunci cand exista scurgeri, asa incat ar trebui sa observam cu usurinta pete de lichid sub masina. Este foarte important sa verificam si sa inlocuim periodic lichidul din cutia de transfer, operatiune care se realizeaza la intervale diferite in functie de tipul de autoturism si lichid pe care il utilizati, precum si de stilul de condus pe care il aveti. Este important de inspectat autoturismul de fiecare data cand observam simptome care indica o defectiune pentru a reusi remedierea acesteia in timp util.

sursa foto:https://cutietransfer.ro/

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...