De ce masinile cu turbina nu trebuie oprite imediat?

De ce masinile cu turbina nu trebuie oprite imediat?

Asa cum am repetat in numeroase alte articole, tot mai multe autoturisme moderne sunt echipate cu turbocompresoare, deoarece acest sistem imbunatateste capacitatea de functionare a motorului si creste performantele in mod semnificativ. In acest articol vom vorbi despre cum trebuie sa protejam turbina masinii noastre in mod corespunzator, asa incat sa ne asiguram ca ramane in stare perfecta de functionare. De asemenea, trebuie sa stim ca turbina scadea consumul de combustibil al motorului si reduce cantitatea de emisii ale acestuia, motiv pentru care normele de legislatie europeana prevad obligativitatea echiparii tuturor autovehiculelor noi cu astfel de sisteme.

In general, motoarele de autoturisme au o gama larga de rotatii, care de multe ori pot ajunge pana la 6.000-7.000 rpm, iar ce care au instalat un turbo puternic pot chiar sa si depaseasca 10.000 rpm. In momentul in care am circulat la un nivel de turatii foarte ridicat, in mod automat temperatura intregului angrenaj va fi foarte mare, iar in cele mai multe situatii motorul turbo va continua sa se roteasca pentru o perioada chiar si dupa ce motorul autoturismului a fost oprit.

Acest lucru se intampla pentru ca computerul de bord doreste sa se asigure ca turo-ul se opreste atunci cand temperatura a scazut suficient pentru a nu afecta piesele din componenta acestuia. Daca oprim motorul imediat ce am ajuns la destinatie, procesul de racire nu va avea loc si turbo-ul se va uza prematur.

Principalul motiv pentru care un turbocompresor se defecteaza este oprirea rapida a autoturismului care va pune o presiune enorma asupra angrenajului si va defecta rapid piesele. Nu numai ca turbocompresorul va fi afectat, dar este foarte probabil ca si motorul autoturismului sa prezinte defectiuni. Pentru a face fata acestei situatii, tot mai multe autoturisme sunt echipate cu turbocompresoare racite pe ulei, care are rolul de a dispersa caldura acumulata in sistem.

Motoarele cu turbocompresor preiau gazele de esapament uzate pe care le recircula pentru a scadea cantitatea de noxe care ajung in mediul inconjurator. Cu cat temperatura din camera de ardere este mai mare, cu atat si gazele de esapament care ajung in turo vor fi mai fierbinti. Avand in vedere toate aceste motive este esential ca dupa o calatorie lunga sau un drum in care am circulam la turatii inalte sa lasam 5-10 minute masina la ralanti, asa incat sistemele sa apuca sa se raceasca inainte de a opri motorul.

In cazul in care oprim motorul prematur, nu numai ca sistemele vor ramane fierbinti, dar uleiul va ramane blocat in sistem si se va arde, provocand daune semnificative turbocompresorului si motorului, scurtand in mod semnificativ durata de viata a acestora. In acest mod puteti sa va asigurati ca nu veti avea probleme cu angrenajul motorului dumneavoastra si acesta nu se va uza prematur.

Citeste si...
Motorul masinii oscileaza la ralanti?
Motorul masinii oscileaza la ralanti?

O problema obisnuita pe care proprietari de autovehicule o experimenteaza, este un ralanti oscilant, masina sta turata sau subtura...

Motorul 1GD-FTV de la Toyota
Motorul 1GD-FTV de la Toyota

Noua serie de motoare numita GD a iesit in 2015, inlocuind seria de motoare KD - cele mai raspandite motoare diesel cu 4 cilindri...

Motorul masinii nu mai porneste?
Motorul masinii nu mai porneste?

Imagineaza-ti ca este dimineata si te grabesti inspre lucru deoarece ai o intalnire importanta. Totul merge perfect pana in moment...

Motorul Volkswagen Audi 2.5 R5 TDI
Motorul Volkswagen Audi 2.5 R5 TDI

Acest motor este motorul turbo diesel de 2,5 litri cu 5 cilindri, cu sistem de injectie a pompei. Viata sa a inceput in 1989. Moto...