De ce moare bateria masinii peste noapte?

De ce moare bateria masinii peste noapte?

Atunci cand ne aflam in situatia in care bateria se descarca lent in timp ce masina este oprita si nici un sistem electric nu functioneaza pe aceasta se numeste o pierdere de putere parazita. Aceasta situatie are loc atunci cand o piesa din circuitul electric al masinii cum ar fi o lumina, un amplificator sau orice alta componeta electrica extrage energie de la baterie atunci cand nu este pornita, fara a fi necesar.

Deoarece motorul masinii nu este pornit, alternatorul nu functioneaza si nu poate sa incarce bateria in timp ce aceasta este consumata de catre piese care functioneaza incorect. In cazul in care piese mentionata este un consumator de energie cel putin mediu, exista posibilitatea ca bateria sa se descarce complet peste noapte. Chiar si daca reusim sa pornim masina si bateria mai functioneaza a doua zi, durata de viata a acesteia va scadea semnificativ in acest mod.

Consumarea lenta a energiei atunci cand masina nu functioneaza este o situatie foarte incomoda pentru orice sofer si se poate transforma intr-o problema majora atunci cand bateria descarcata nu ne va mai permite sa pornim masina.

In cazul in care ne aflam in aceasta situatie, dupa ce am realizat incarcarea bateriei si am condus pentru o perioada mai lunga de timp pentru a ne asigura ca vom putea porni masina din nou, trebuie sa mergem la un service auto de specialitate sau la un magazin de piese auto si sa solicitam o testare a bateriei de pe autoturismul nostru.

Trebuie sa stim ca bateria unui autoturism este o piesa consumabila si durata de viata a acesteia este de aproximativ 5-6 ani, in functie de cat de des o folosim, de cata grija avem de aceasta si de calitatea bateriei in sine. Putem sa ne aflam in situatia in care bateria masinii nu mai porneste, fara a exista vreo probleme la circuitul electric al masinii, iar aceasta sa fie aproape de sfarsitul duratei de viata si sa nu mai aiba capacitatea necesara de a ramane incarcata peste noapte.

Achizitia si inlocuirea bateriei autoturismului este o operatiune foarte simpla, pe care o poate realiza orice sofer fara sa necesita echipamente speciale, dar care ne poate costa intre 400 si 2000 de lei, in functie de modelul de autoturism pe care il detinem.

In cazul in care am efectuat un test asupra bateriei si acesta ne indica ca bateria este inca buna si functioneaza normal, va trebui sa realizam o revizie tehnica pentru a identifica problema care consuma in mod parazitar energia bateriei.

In primul rand va fi nevoie sa testam alternatorul pentru a vedea daca acesta incarca corespunzator bateria atunci cand motorul masinii este pornit. In cazul in care alternatorul este defect sau uzat, acesta nu va mai incarca bateria corespunzator, iar aceasta se poate descarca peste noapte.

Mai mult, in cazul in care o dioda de la alternator este defecta, aceasta va crea un circuit inchis care va consuma foarte rapid bateria atunci cand motorul este oprit. Pentru a va asigura ca nu va fi necesar sa inlocuiti bateria, va trebui sa interveniti asupra acestei probleme imediat ce o identificati.

Trebuie sa stim ca atunci cand masina ramane fara baterie, pe langa ca vom avea nevoie de ajutorul cuiva pentru a porni motorul, lipsa de energie in sistemul masinii va conduce la resetarea radioului, a ceasului de bord si a altor setari stabilite de catre dumneavoastra in computerul de bord al masinii.

Identificarea problemei care cauzeaza descarcarea bateriei

Trebuie sa stim ca orice dispozitiv care are anumite setari de memorie pe care trebuie sa le pastreze consuma energie in timp ce motorul masini este oprit. Acest consum este insa foarte mic si putem lasa masina oprita pentru doua saptamani, dupa care o vom putea porni fara nici o problema. In functie de tipul autoturismului, de numarul de consumatori si de marimea bateriei, amperajul pe care il vor putea utiliza elementele care consuma curent pe stationare este diferit si este de obicei cuprins intre 0,05-0,1 amperi.

Pe de alta parte, luminile interioare sau exterioare ale masinii consuma peste 1 amper, fapt care poate duce foarte rapid la descarcarea unei baterii care nu este alimentate de catre alternator. Nu este necesar ca bateria sa fie epuizata complet, doar sa ajunga in situatia in care nu are puterea necesara pentru a porni autoturismul. Astfel, in functie de cat timp dureaza pana cand bateria se descarca, ne putem face deja o idee catre care tip de consumatori sa ne orientam atunci cand dorim sa identificam sursa unei probleme.

Acestea fiind spuse, descoperirea sursei unui consumator electric care descarca bateria este un proces care trebuie sa aiba loc prin eliminare. In primul rand, trebuie sa verificam lucrurile simple, cum ar fi accesoriile de iluminare interioare, lumina de torpedo sau din portbagaj. De asemenea, in cazul in care ati schimbat recent radioul sau sistemul de navigatie al masinii, ar trebui sa le verificati pe acestea pentru a vedea daca au fost instalate corect sau daca nu consuma mai mult decat este indicat pe prospectul aparaturii.

Pentru a realiza aceste verificari va fi nevoie sa utilizam un multimetru. Un multimetru uzual ar trebui sa poata masura curent de pana la 20 amperi si ar trebui sa identificati foarte usor cu ajutorul acestui aparat daca exista vreo problema la elementele mentionate anterior.

Pentru a putea realiza corect o verificare vom avea nevoie de manualul de utilizare al masinii, in care se explica foarte clar diagramele de cablare pentru fiecare piesa, fiecare siguranta, cum sa le testam si ce amplificatori sunt utilizati de catre fiecare componenta.

Citeste si...
Care este durata medie de viata a unei baterii auto?
Care este durata medie de viata a unei baterii auto?

Raspunsul la aceasta intrebare nu este unu simplu. Specialistii in domeniu afirma, insa, ca trebuie sa tinem cont de mai multi fac...

Producătorul român de baterii auto, Rombat, este acuzat de Uniunea Europeană de formarea unui cartel
Producătorul român de baterii auto, Rombat, este acuzat de Uniunea Europeană de formarea unui cartel

Comisia Europeană a notificat producătorii de baterii pentru demaroare auto Banner, Clarios (fosta JC Autobatterie), Exide, FET (ș...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...