Despre alinierea rotilor si rotatia anvelopelor

Despre alinierea rotilor si rotatia anvelopelor

De multe ori, posesorii auto pot sa confunde cele doua notiuni – de aliniere a rotilor cu cea de rotatie a cauciucurilor. Articolul de fata isi propune sa lamureasca un pic anumite aspecte privitoare la cele doua manopere, pentru a fi in masura sa ne dam seama de problemele care pot sa apara in functie de cauza care le-a determinat.

Fiecare autovehicul este afectat mai devreme sau mai tarziu de procesul de uzura al anvelopelor. Aceasta uzura reprezinta un fenomen normal, ca urmare a functionarii masinii si a transmiterii de forte de la nivelul motorului catre sol, fapt care permite deplasarea.

Este importanta atat starea rotilor, dar si a anvelopelor. Este esential sa pastram anvelopele intr-o stare buna de functionare, pentru a putea rula in conditii optime de eficienta si siguranta in trafic.

Rotatia cauciucurilor

Procedura de rotatie a cauciucurilor presupune schimbarea pozitiei intre anvelopele din fata ale vehiculului si cele din spate. Se poate apela la multe modalitati de a realiza rotatia cauciucurilor masinii, in functie de marca, model dar si de tipul de anvelope.

Exista trei tipuri de anvelope din punct de vedere al designului si anume – simetrice, asimetrice si directionale, fiecare prezentand un set specific de avantaje dar si dezavantaje. Anvelopele pot sa difere si din punct de vedere al tractiunii masinii – exista masini cu tractiune pe fata, spate sau tractiune integrala.

De ce este necesar sa realizam rotatia cauciucurilor?

Rotatia cauciucurilor este o manopera care se impune ca urmare a aparitiei fenomenului neuniform de uzura. Un vehicul dotat cu tractiune pe fata va exercita o presiune diferita la nivelul anvelopelor din fata fata de cele din spate.

Cu alte cuvinte, am putea spune ca aceste anvelope din fata se vor uza in acest caz mult mai rapid. Astfel rotatia cauciucurilor se realizeaza pentru a echilibra procesul de uzura la nivelul tuturor celor patru anvelope.

Alinierea rotilor

Alinierea rotilor este manopera prin care acestea sunt aliniate cu directia de mers. Un aspect esential pe care trebuie sa il avem in vedere in acest caz este reprezentat de pozitia volanului. In practica, lipsa de aliniere se traduce prin faptul ca, atunci cand, la rularea pe un carosabil drept, daca lasam un pic volanul liber, vom remarca faptul ca masina va vira usor fie spre dreapta, fie spre stanga.

Acest fenomen reprezinta o abatere de la normal si trebuie intervenit pentru a se realiza alinierea rotilor. Cele mai importante trei motive care pot determina aparitia situatiei descrise anterior care sunt responsabile de uzura neuniforma a anvelopelor sunt unghiul de cadere, de convergenta si unghiul de fuga.

Aceste abateri de la normal trebuie sa fie rezolvate cat mai curand posibil pentru ca pot determina, in caz contrar, defectiuni tehnice, probleme la rulare si schimbarea inainte de vreme a rotii.

Care este cea mai importanta diferenta intre rotatia cauciucurilor si alinierea rotilor?

Probabil cea mai importanta diferenta de care trebuie sa tinem cont pentru a deosebi cele doua situatii este reprezentata de faptul ca rotatia cauciucurilor este obligatoriu sa fie efectuata la un anumit interval.

De cele mai multe ori, se indica rotatia anvelopelor intre 8.000 si 12.000 km. In stabilirea exacta a acestui criteriu este bine sa tinem seama de indicatiilor producatorului anvelopei, dar si autovehiculului.

In anumite situatii, aceasta procedura poate sa nu fie necesara ca urmare a faptului ca producatorii realizeaza un design si o dimensiune specifica pentru rotile din fata fata de cele din spate. Alinierea rotilor la directia de mers nu este necesara decat in cazul in care masina prezinta unul sau mai multe semne dintre cele descrise anterior.

Un alt aspect important care face diferenta intre cele 2 situatii, este acela ca riscul de defectiuni ulterioare este considerabil redus daca nu se respecta indicatiile in ceea ce priveste rotatia anvelopelor comparativ cu importanta alinierii rotilor la directia de mers.

Sursa foto: mynrma.com.au, discounttire.com, carmudi.com.ph

Citeste si...
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...