Despre martorul "cheie" la Ford

Despre martorul "cheie" la Ford

Modelele mai noi de la Ford, mai ales cele cu tractiune AWD sau 4WD au un martor de avertizare care are forma unei chei (wrench light). Acest martor indica o defectiune a grupului de propulsie. Asadar cand ECU detecteaza o problema la motor sau transmisie, va aprinde martorul cheie in bordul masinii si performanta vehiculului va avea de suferit.

Ce inseamna cand acest martor de aprinde?

Semnificatia acestui martor este asemanatoare cu ce a martorului "check engine". Cand computerul masinii detecteaza o probleme la nivelul motorului sau a transmisiei va aprinde acest martor cheie. Este posibil ca dupa aprinderea acestui martor de bord sa isi faca aparitia in tabloul de bord si martorul check engine.

Care este diferenta dintre martorul check engine si martorul cheie?

Acesti doi martori au multe lucruri in comun, pot chiar sa se aprinda in acelasi timp. Diferenta este ca martorul cheie (wrench light) este parte a sistemului de avertizare ce apartine celor de la Ford, in timp ce martorul "check engine" face parte din sistemul de diagnosticare la bord (OBD) care este standardizat pentru majoritatea vehiculelor fabricate din 1996 pana in prezent. 

Citeste si despre: martor presiune ulei aprins in bord

Ce trebuie sa faceti cand se aprinde martorul cheie?

In primul rand, cel mai indicat ar fi sa trageti masina pe dreapta si sa opriti motorul deoarece aprinderea acestui martor poate restrictiona mult performanta motorului, de exemplu poate transmisia nu va mai schimba treptele cum trebuie sau pur si simplu masina nu se va mai accelera. Asadar cel mai bine ar fi sa opriti masina, dupa ce ati oprit cel mai probabil, computerul stocheaza codurile de diagnosticare a erorilor (DTC) chiar daca martorul "check engine" nu este aprins.

De retinut este faptul ca atunci cand codurile sunt in asteptare nu se va declansa aprinderea martorului "check engine". Daca aveti un scaner OBD puteti obtine codurile de eroare, in schimb, daca nu aveti un scaner OBD, incercati sa achizitionati unul sau sa mergeti cu masina la un service auto cat mai apropiat. Daca nu mai puteti circula cu masina, din cauza puterii reduse a motorului, opriti din nou motorul si lasati-l asa cateva minute dupa care reporniti-l.

De multe ori, oprirea si repornirea motorului va face ca "martorul cheie" sa fie sters din tabloul de bord. Bineinteles atat timp cat problema nu va fi reparata, martorul "cheie" va aparea din nou pana cand problema motorului sau a transmisiei este rezolvata. Este important sa faceti un test OBD pentru a stoca codurile de eroare si a sti ce defectiuni trebuie reparate.

Daca repornirea motorului rezolva problema temporar cu aparitia martorului, puteti efectua un test de autodiagnosticare, astfel puteti observa exact momentul cand se aprinde acest martor pentru a depista problema. De exemplu, faceti acest test de cateva ori si observati ca martorul "cheie" se aprinde de fiecare data in treapta a 4 a, de aici rezulta ca ar fi o problema la transmisia masinii, astfel ar fi mai usor pentru mecanic sa repare problema.

Daca va ganditi sa cumparati un instrument de scanare OBD, retineti ca majoritatea instrumentelor de scanare OBD ieftine nu sunt capabile sa citeasca codurile in asteptare si codurile specifice producatorului (coduri B, coduri C sau coduri U). Din experienta noastra, de cele mai multe ori, martorul "cheie" vine cu codurile specifice ale producatorului, care incep cu P1xxx. Inainte, doar aceste instrumente de scanare de calitate profesionala care costau multi bani puteau obtine toate aceste coduri. Dar acum puteti cumpara unul pentru cate zeci sau sute de lei.

De retinut este faptul ca o acumulare de carbon  in interiorul corpului clapetei de acceleratie poate afecta miscarea placii clapetei de acceleratie si astfel computerul nu poate detecta corect pozitia clapetei de acceleratie. Cand se intampla, computerul aprinde martorul "cheie" si pune motorul in limp mode. Asadar, daca este murdar, curatati corpul clapetei de acceleratie.

Citeste si despre: cauzele aprinderii martorului abs

Confuzia intre martorul "cheie" si martorul de ulei

Unii soferi confunda martorul "cheie" cu martorul de avertizare pentru schimbul de ulei. Sunt multe videoclipuri pe net ce va indruma cum sa stergeti martorul de avertizare pentru schimbul de ulei, dar din pacate, insa confunda martorul "cheie" cu martorul pentru schimb de ulei.

Ca sa fim clar intelesi, acesti doi martori au un sens total diferit, unul este un martor de avertizare si celalalt un martor de reamintire. Modelele mai vechi au aceasta lampa de reamintire, in timp ce modelele mai noi de la Ford va reamintesc ca e timpul pentru schimbul de ulei printr-un mesaj in tabloul de bord: “Engine oil change due”.

Concluzie

Martorul "cheie" este o lampa indicatoare a unei defectiuni in grupul de propulsie. Cand se aprinde, este posibil sa experimentati o reducere severa a performantei vehiculului. Cauzele problemei sunt la nivelul transmisiei sau la corpul clapetei de acceleratie.

Martorul se poate aprinde impreuna cu martorul de verificare a motorului. Indiferent daca martorul check engine este aprins sau nu, obtineti codurile de eroare cu un instrument de scanare OBD bun si restrangeti posibilele cauze ale problemei. De asemenea, trebuie sa verificati interiorul corpului clapetei de acceleratie. Daca este murdar, curatati-l.

Citeste si despre: ce semnifica martorul srs

 

Sursa foto: ford-trucks.com, youtube.com, twelfthroundauto.com, cartreatments.com

Articole similare
Despre motorul TI-VCT de la Ford

Despre motorul TI-VCT de la Ford

Motorul Duratec TI-VCT de 1.6 litri difera de versiunea originala 1.6 Duratec prin urmatoarele caracteristici.

3 detalii cheie pe care trebuie sa le stii despre masina ta

3 detalii cheie pe care trebuie sa le stii despre masina ta

Motorul este inima masinii tale, el are o multitudine de piese care lucreaza impreuna pentru a deplasa masina.

10 defectiuni care vor aprinde martorul "check engine"

10 defectiuni care vor aprinde martorul "check engine"

Daca vedeti acest martor ca lumineaza nu trebuie sa intrati in panica, asta nu inseamna neaparat ca trebuie sa investiti o imensa suma de bani.

Cum functioneaza pornirea fara cheie?

Cum functioneaza pornirea fara cheie?

Daca pierdeti key fob-ul masina dumneavoastra nu va mai putea fi pornita. Va trebui sa aveti o cheie noua pentru a putea porni masina din nou.

Ford incriminata pentru testarea emisiilor

Ford incriminata pentru testarea emisiilor

Departamentul de justitie al SUA a luat masuri dupa ce Ford a avertizat Agentia de Protectie a Mediului asupra potentialelor probleme in luna februarie.

Despre antifurtul folosit la rotile masinii

Despre antifurtul folosit la rotile masinii

In zilele noastre sunt din ce in ce mai multi hoti pe strazi si masinile vin dotate cu jante din ce in ce mai frumoase si mai scumpe.

Despre F14D3 de la Opel

Despre F14D3 de la Opel

Motorul de 1.4 litri F14D3 este o versiune imbunatatita a motorului Opel X14XE. Multe detalii despre aceste motoare sunt interschimbabile.

Despre motorul EJ20 de la Subaru

Despre motorul EJ20 de la Subaru

Acest motor face parte din seria EJ, care a aparut pentru prima data in 1989 sub capota Subaru Legacy.

Ce inseamna martorul luminos ABS?

Ce inseamna martorul luminos ABS?

S-a aprins martorul ABS si nu mai functioneaza. Este sigur sa conduc cu martorul luminos al ABS-ului aprins?

Ford Kuga II (2013 – 2019) pareri si probleme comune

Ford Kuga II (2013 – 2019) pareri si probleme comune

Ford Kuga este un SUV produs de Ford din 2008. Se bazeaza pe platforma C1, care formeaza si baza Ford Focus si Ford C-Max.

Despre motorul D4F de la Renault

Despre motorul D4F de la Renault

Motorul D4F a inlocuit vechiul D7F la sfarsitul anului 2000. Acest motor a fost proiectat, la fel ca toate seriile D, pentru masinile mici si compacte.

Despre 1UR-FE de la Toyota

Despre 1UR-FE de la Toyota

Motorul 1UR-FSE. Motorul 1UR-FSE este o versiune mai avansata din punct de vedere tehnologic a motorului 1UR.

Despre motorul VK56DE de la Nissan

Despre motorul VK56DE de la Nissan

Motorul VK56DE a aparut in 2003 ca ​​unitate de putere pentru modelul Nissan Armada de pe piata americana.

Ford Mondeo 5 (2010-2018) pareri si probleme comune

Ford Mondeo 5 (2010-2018) pareri si probleme comune

Acest Mondeo are o structura mai puternica decat inainte, dar este de fapt mai usor datorita caracteristicilor precum hayonul din magneziu.

Ford Focus I (1998 – 2004) pareri si probleme comune

Ford Focus I (1998 – 2004) pareri si probleme comune

Focus MK1 a primit premiul de masina anului in Europa in 1999. In 2002, Ford a lansat versiunea sa de cea mai inalta performanta a Focus, numita Focus RS.

Ford Focus III (2011 – 2018) pareri si probleme comune

Ford Focus III (2011 – 2018) pareri si probleme comune

Ford Focus (a treia generatie), cunoscut si sub denumirea de Focus Mk III, a debutat la Salonul International Auto din America de Nord in 2010.

Despre motorul K7J 1.4 de la Renault

Despre motorul K7J 1.4 de la Renault

Motorul K7J de 1.4 litri este rezultatul evolutiei motoarelor ExJ. Motorul K7J apartine motoarelor Renault din seria K.

Cum se anuleaza acasa martorul TPMS?

Cum se anuleaza acasa martorul TPMS?

In cazul in care nu stiati, TPMS inseamna "Sistem de monitorizare a presiunii in anvelope" si este intalnit in cazul masinilor noi.

Martorul de bord al sistemului de control al tractiunii

Martorul de bord al sistemului de control al tractiunii

Daca apare vreo problema la sistemul de tractiune, atunci masina nu va putea sa ramana stabila pe sosea.

4 probleme care aprind martorul presiunii de ulei

4 probleme care aprind martorul presiunii de ulei

Exista mai multe motive din cauza carora martorul de presiune a uleiului se aprinde in bordul masinii.

6 probleme care vor aprinde martorul sistemului de franare

6 probleme care vor aprinde martorul sistemului de franare

Pentru siguranta dumneavoastra si a celor din jur ar fi bine sa diagnosticati problema atunci cand un martor lumineaza in tabloul de bord al masinii.

Despre motorul 8NR-FTS de la Toyota

Despre motorul 8NR-FTS de la Toyota

A fost introdus in 2015 si a devenit cea mai buna oferta pentru Toyota Auris si mai tarziu o optiune pentru Toyota C-HR.

Despre schimbul de ulei

Despre schimbul de ulei

Cele mai multe masini care ajung intr-un service auto, au nevoie de efectuarea schimbului de ulei si a filtrelor.

Despre motorul HR16DE de la Nissan

Despre motorul HR16DE de la Nissan

Motorul Nissan HR16DE este rezultatul evolutiei motorului K4M de la Renault. Vehiculele Renault au fost echipate si cu acest motor, dar sub alt nume - H4M.

Despre motorul MR20DE de la Nissan

Despre motorul MR20DE de la Nissan

Este un motor mai puternic si cuplul mai mare al motorului care este dotat cu un lant de distributie acum fiabil.

Despre motorul M52B20 de la BMW

Despre motorul M52B20 de la BMW

M52B20 este un motor cu 6 cilindri in linie. A fost lansat in 1994 si face parte din seria M52 care include si motoarele M52B24, M52B25, M52B28 si S52B32.

Despre motorul F16D3 de la Chevrolet

Despre motorul F16D3 de la Chevrolet

Motorul de 1.6 litri al lui Chevrolet, numit F16D3, se bazeaza pe motorul F14D3 de 1.4 litri, care in sine este o copie a motorului Opel X14XE.

Despre motoarele EJ de la Subaru

Despre motoarele EJ de la Subaru

EJ22 este probabil cel mai fiabil motor Subaru, cu un bloc antiglont. Durata de viata a motorului este mai mare de 400.000-450.000 km.

Despre 1VD-FTV de la Toyota

Despre 1VD-FTV de la Toyota

1VD este un motor diesel V8 de 4.5 litri cu un singur turbocompresor sau doua turbocompresoare.

Despre motorul QG18DE de la Nissan

Despre motorul QG18DE de la Nissan

Motorul QG18DE este identic cu motorul QG16DE de 1,6 litri, dar are diametrul mai mare (80,0 mm). Ca urmare, deplasarea este de 1,8 litri.

Despre motorul EZ36 de la Subaru

Despre motorul EZ36 de la Subaru

Motorul EZ36 a fost introdus in 2007 ca noua unitate de putere pentru Subaru Tribeca (versiunea EZ36D).