Despre martorul "cheie" la Ford

Despre martorul "cheie" la Ford

Modelele mai noi de la Ford, mai ales cele cu tractiune AWD sau 4WD au un martor de avertizare care are forma unei chei (wrench light). Acest martor indica o defectiune a grupului de propulsie. Asadar cand ECU detecteaza o problema la motor sau transmisie, va aprinde martorul cheie in bordul masinii si performanta vehiculului va avea de suferit.

Ce inseamna cand acest martor de aprinde?

Semnificatia acestui martor este asemanatoare cu ce a martorului “check engine”. Cand computerul masinii detecteaza o probleme la nivelul motorului sau a transmisiei va aprinde acest martor cheie. Este posibil ca dupa aprinderea acestui martor de bord sa isi faca aparitia in tabloul de bord si martorul check engine.

Care este diferenta dintre martorul check engine si martorul cheie?

Acesti doi martori au multe lucruri in comun, pot chiar sa se aprinda in acelasi timp. Diferenta este ca martorul cheie (wrench light) este parte a sistemului de avertizare ce apartine celor de la Ford, in timp ce martorul “check engine” face parte din sistemul de diagnosticare la bord (OBD) care este standardizat pentru majoritatea vehiculelor fabricate din 1996 pana in prezent.

Ce trebuie sa faceti cand se aprinde martorul cheie?

In primul rand, cel mai indicat ar fi sa trageti masina pe dreapta si sa opriti motorul deoarece aprinderea acestui martor poate restrictiona mult performanta motorului, de exemplu poate transmisia nu va mai schimba treptele cum trebuie sau pur si simplu masina nu se va mai accelera. Asadar cel mai bine ar fi sa opriti masina, dupa ce ati oprit cel mai probabil, computerul stocheaza codurile de diagnosticare a erorilor (DTC) chiar daca martorul “check engine” nu este aprins.

De retinut este faptul ca atunci cand codurile sunt in asteptare nu se va declansa aprinderea martorului “check engine”. Daca aveti un scaner OBD puteti obtine codurile de eroare, in schimb, daca nu aveti un scaner OBD, incercati sa achizitionati unul sau sa mergeti cu masina la un service auto cat mai apropiat. Daca nu mai puteti circula cu masina, din cauza puterii reduse a motorului, opriti din nou motorul si lasati-l asa cateva minute dupa care reporniti-l.

De multe ori, oprirea si repornirea motorului va face ca “martorul cheie” sa fie sters din tabloul de bord. Bineinteles atat timp cat problema nu va fi reparata, martorul “cheie” va aparea din nou pana cand problema motorului sau a transmisiei este rezolvata. Este important sa faceti un test OBD pentru a stoca codurile de eroare si a sti ce defectiuni trebuie reparate.

Daca repornirea motorului rezolva problema temporar cu aparitia martorului, puteti efectua un test de autodiagnosticare, astfel puteti observa exact momentul cand se aprinde acest martor pentru a depista problema. De exemplu, faceti acest test de cateva ori si observati ca martorul “cheie” se aprinde de fiecare data in treapta a 4 a, de aici rezulta ca ar fi o problema la transmisia masinii, astfel ar fi mai usor pentru mecanic sa repare problema.

Daca va ganditi sa cumparati un instrument de scanare OBD, retineti ca majoritatea instrumentelor de scanare OBD ieftine nu sunt capabile sa citeasca codurile in asteptare si codurile specifice producatorului (coduri B, coduri C sau coduri U). Din experienta noastra, de cele mai multe ori, martorul “cheie” vine cu codurile specifice ale producatorului, care incep cu P1xxx. Inainte, doar aceste instrumente de scanare de calitate profesionala care costau multi bani puteau obtine toate aceste coduri. Dar acum puteti cumpara unul pentru cate zeci sau sute de lei.

De retinut este faptul ca o acumulare de carbon in interiorul corpului clapetei de acceleratie poate afecta miscarea placii clapetei de acceleratie si astfel computerul nu poate detecta corect pozitia clapetei de acceleratie. Cand se intampla, computerul aprinde martorul “cheie” si pune motorul in limp mode. Asadar, daca este murdar, curatati corpul clapetei de acceleratie.

Confuzia intre martorul “cheie” si martorul de ulei

Unii soferi confunda martorul “cheie” cu martorul de avertizare pentru schimbul de ulei. Sunt multe videoclipuri pe net ce va indruma cum sa stergeti martorul de avertizare pentru schimbul de ulei, dar din pacate, insa confunda martorul “cheie” cu martorul pentru schimb de ulei.

Ca sa fim clar intelesi, acesti doi martori au un sens total diferit, unul este un martor de avertizare si celalalt un martor de reamintire. Modelele mai vechi au aceasta lampa de reamintire, in timp ce modelele mai noi de la Ford va reamintesc ca e timpul pentru schimbul de ulei printr-un mesaj in tabloul de bord: “Engine oil change due”.

Concluzie

Martorul “cheie” este o lampa indicatoare a unei defectiuni in grupul de propulsie. Cand se aprinde, este posibil sa experimentati o reducere severa a performantei vehiculului. Cauzele problemei sunt la nivelul transmisiei sau la corpul clapetei de acceleratie.

Martorul se poate aprinde impreuna cu martorul de verificare a motorului. Indiferent daca martorul check engine este aprins sau nu, obtineti codurile de eroare cu un instrument de scanare OBD bun si restrangeti posibilele cauze ale problemei. De asemenea, trebuie sa verificati interiorul corpului clapetei de acceleratie. Daca este murdar, curatati-l.

Sursa foto: ford-trucks.com, youtube.com, twelfthroundauto.com, cartreatments.com