Despre motorul 1KD-FTV de la Toyota

Despre motorul 1KD-FTV de la Toyota

Toyota 1KD-FTV (sau motorul 3.0 D-4D) a aparut in anul 2000. Motorul a fost disponibil mai intai pentru modelul Toyota 120 LandCruiser Prado si ulterior pentru Seria 150.

De asemenea, acest motor diesel de 3.0 litri a fost oferit pentru instalarea in Toyota Mk.7 Hilux, Toyota Mk.5 HiAce si Toyota Hilux Surf (Toyota 4Runner). Motoarele de 1KD au eliminat seria de motoare Toyota KZ. Dar acum versiunea de 3.0 litri este inlocuita rapid cu noul motor Toyota GD - 2.8L 1GD-FTV.

Motorul 1KD-FTV are un bloc de cilindric din fonta cu doi arbori de echilibrare cu balanta contra-rotativa, actionati de o treapta de viteza pe un arbore cotit. Blocul motorului nu are garnituri. In interiorul blocului de cilindri exista un arbore cotit forjat, cu opt greutati.

Scripetele arborelui cotit are un amortizor de cuplu pentru a reduce zgomotul si vibratiile. De asemenea, motorul a fost echipat cu tije de legatura de inalta rezistenta si pistoane din aliaj de aluminiu cu camasi acoperite cu rasina. Pistoanele sunt racite si lubrifiate cu ulei de motor pulverizat de jeturi de ulei in partea inferioara a blocului motor.

Chiulasa din aluminiu cu 16 valve DOHC este montat pe partea superioara a blocului motor. Exista o garnitura de chiulasa din otel laminat tip garnitura intre ele. Motorul dispune de o curea de distributie pentru antrenarea exclusiva a arborelui cu came. Arborele cu came de admisie actioneaza arborele cu came de evacuare cu o treapta de viteza.

Arborii cu came sunt acoperiti cu capace din plastic. Dupa cum s-a observat mai devreme, chiulasa are 16 valve sau patru valve pe cilindru (doua valve de admisie si doua valve de evacuare). Valvele sunt actionate de tacheti (reglarea necesita inlocuirea acestora cu altele noi).

Diametrul supapei de admisie este de 32,2 mm; diametrul supapei de evacuare este de 27,8 mm. Cand motorul este rece, orificiul valvei pentru valvele de admisie trebuie sa fie de 0,2-0,3 mm; pentru valvele de evacuare - 0,35-0,45 mm.

Motorul de 1KD este echipat cu sistemul de injectie directa cu 4 curse de injectie directa “sau cu sistemul D-4D al Toyota. Sistemul Common Rail este un sistem direct de injectie directa a combustibilului pentru motoare diesel. Presiunea common-rail variaza intre 30 si 160 MPa pentru motorul 1KD-FTV.

Combustibilul este injectat in cilindri de catre injectoarele cu opt gauri. Aerul pentru motorul 3.0 D-4D este furnizat de un turbocompresor cu geometrie variabila Toyota CT16V. Amplificarea maxima este de 16 Psi (1,1 bari). Aerul comprimat inaintea galeriei de admisie intra in intercoolerul tip aer-aer montat pe partea superioara a motorului.

Toate motoarele au un catalizator de oxidare redus. Incepand cu versiunile Euro 3 (standardul european de emisii), motoarele au fost echipate cu sistem EGR racit cu apa (recircularea gazelor de esapament).

Aplicabilitate: Toyota Land Cruiser Prado 120/150, Toyota 4Runner/Hilux Surf, Toyota HiAce, Toyota Hilux

Problemele ale motorului 3.0 D-4D 1KD-FTV si fiabilitatea

Versiunile de motor Euro IV au avut o problema grava cu pistoanele crapate. Se intampla de obicei intre 100-150k km. Aceasta problema se caracterizeaza prin prezenta fumului negru, a zgomotului puternic de lovire, a presiunii ridicate a carterului si a pierderii de energie. Problema a fost rezolvata prin instalarea pistoanelor remodelate si a jeturilor de ulei noi in 2014.

Injectoarele reprezinta o alta sursa de probleme. Locurile din cupru sub injectoarele common rail pot esua. Aceasta problema este comuna pentru modelele din anii 2004-2007. Principalul simptom este un fum alb de la esapament.

De asemenea, exista o problema cu injectoarele. Sistemul common rail este sensibil la calitatea combustibilului. Dar chiar si cu combustibil de inalta calitate, injectoarele se pot defecta la aproximativ 120.000 km.

Motorul Toyota 3.0 D-4D poate ajunge la un kilometraj de 400.000 km. 1KD-FTV nu este foarte durabil si fiabil comparativ cu vechile motoare diesel Toyota, dar putem sublinia ca motorul 1KD este mai puternic si in acelasi timp consuma mai putin carburant decat predecesorul sau, motorul 1KZ.

Sursa foto: favcars.com, youtube.com, en.wheelsage.org

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...