Diferenta dintre restaurare si reconditionare auto

Diferenta dintre restaurare si reconditionare auto

Restaurarea si reconditionarea sunt printre cei mai confundati si gresit folositi termeni din industria auto. Indiferent ca este vorba despre proprietari, colectionari sau dealeri de automobile, pare ca fiecare are propria interpretare a insemnatatii acestor termeni.

Dincolo de sensul gramatical, aceste neintelegeri pot duce la probleme serioase atunci cand o masina este vanduta. De aceea, este important sa definim cum trebuie cei doi termeni si ce implica fiecare, ceea ce vom face in cele ce urmeaza.

Restaurarea

In termenii cei mai simpli, un vehicul restaurat este o masina reconstruita exact in acelasi fel in care producatorul a construit-o pentru prima oara in fabrica.

Cu toate acestea, in ziua de azi a devenit o practica destul de frecventa ca masinile vechi sa fie restaurate in conditii care le depasesc cu mult pe cele din fabrica originala, ceea ce face ca masinile restaurate sa fie mult mai performante.

Exista mai multe tipuri de restaurare, in functie de calitate si nivel: amator si profesional, partial sau full, de strada sau de concurs etc. De retinut ca in oricare tip de restaurare, scopul este de a aduce vehiculele intr-o stare identica cu cea originala.

Doar pentru ca o masina a fost restaurata, nu inseamna ca a fost restaurata corect si precis. In realitate, multe masini poarta in mod eronat eticheta „restaurata“, deoarece, de exemplu, revopsirea unui automobil nu inseamna restaurare.

Nici macar reconstruirea sistemelor mecanice, motorului, transmisiei sau suspensiei nu se traduce neaparat in restaurare. Acestea fiind spuse, ce face ca o masina sa merite eticheta de „restaurata“?

Restaurarea nu inseamna doar transformarea exteriorului in ceva mai placut ochiului. Restaurarea corecta presupune inlocuirea tuturor partilor masinii cu unele noi si functionabile. Pentru ca o masina sa fie considerata restaurata corect, procesul prin care trece masina trebuie sa bifeze cativa pasi importanti.

Caroseria

Toate geamurile si garniturile exterioare trebuie scoase, vopseaua precedenta trebuie eliminata si caroseria complet golita. Tot metalul ruginit trebuie reparat prin sudarea unor bucati noi de metal.

Vopseaua

Culoarea exterioara trebuie sa fie de exact aceeasi nuanta cu care masina a iesit initial din fabrica sau o culoare folosita in acel an pentru modele similare.

Orice schimbare a culorii, chiar si deschiderea sau inchiderea unei nuante, inseamna o restaurare inexacta, chiar daca finisajul este de o calitate exceptionala.

Interiorul

Restaurarea corecta a interiorului nu inseamna doar folosirea unei truse de tapiterie si instalarea de panouri noi la usi. Restaurarea inseamna dezasamblarea totala a bordului, astfel incat se fie posibila curatarea sau reconstruirea tuturor componentelor. De asemenea, trebuie instalata si o noua garnitura de etansare si un nou casetofon.

Componente mecanice

In ce priveste partea mecanica, suspensiile, franele si componentele volanului trebuie inlocuite cu echivalentele corecte. Cele care nu trebuie inlocuite, cum ar fi caseta de directie, trebuie reconstruite tinand cont de tolerantele din fabrica.

Motorul

In cazul motorului, cheia sta in specificatiile originale. Upgrade-urile interne, precum pistoane usoare, arbore cu came mai performant, tije de conectare contrafacute, sunt acceptabile, deoarece sunt modificari care nu se pot vedea cu ochiul liber, odata ce motorul a fost asamblat. In schimb, galeria de admisie, antetul de evacuare, carburatorul sau alternatoarele cromate nu sunt acceptabile pentru o restaurare conforma cu specificatiile din fabrica.

Sistemul electric

Firele si cablurile trebuie sa aiba materialul exterior corect si confrom cu originalul. De asemenea, nu sunt permise conversiuni ale alternatorului daca masina a fost echipata initial cu un generator.

Reconditionarea

Reconditionarea unui vehicul este precesul de curatare a fiecarui centimetru al masinii, in interior si in exterior. Este facuta de profesionsti, care vor elimina orice urme de lovituri si zgarieturi, si vor verifica motorul pentru eventuale defecte. Pentru a intelege mai bine reconditionarea si cum este diferita de restaurare, sa discutam in continuare despre cazurile in care ea este necesara.

In urma unei coliziuni

Daca masina a fost implicata intr-un accident, probabil s-a ales cu multiple lovituri, zgarieturi, indoituri, parbriz sau faruri sparte etc. In functie de gravitatea accidentului, si motorul poate fi afectat. Un vehicul implicat intr-un accident nu poate circula in siguranta pe drumurile, astfel ca el trebuie reconditionat.

Inainte de vanzare, pentru a-i creste valoarea

Reconditionarea unui vehicul inainte de vanzare este o investitie profitabila, deoarece ii va creste automat pretul. Este bine stiut ca orice zgarietura, indoitura, arsura de tigara sau pata pe tapiterie va scadea valoarea masinii.

Pentru a contracara uzura

O masina petrece cea mai mare parte din timp expusa la diversi factori de mediu sau artificiali. Razele soarelui, zapada, ploaia, furtunile de nisip, toate acestea au efecte negative in timp asupra vopselei si a finisajelor metalice. Totodata, pot aparea zgarieturi si indoituri din diverse cauze: pietre, crengi de copaci rupte de furtuna, pietoni neatenti etc. Anii de condus vor cauza praf si funingine sa se acumuleze in motor. Reconditionarea masinii este indicata si in acest caz, pentru a contracara acesti factori.

Concluzie

Dupa cum se poate vedea, desi la prima vedere par asemanatoare, restaurarea este ceva mai complexa decat reconditionarea, atat ca proces in sine, cat si ca filosofie. Speram ca acest articol a clarificat si subliniat diferentele importante dintre cele doua procese.

Sursa foto: lowcocustoms.com.au, chequeredflag.co.in, passportcollisioncenter.com

Citeste si...
Ferodou frana: ce este si cand trebuie schimbat?
Ferodou frana: ce este si cand trebuie schimbat?

Ce este un ferodou de frana? Ferodoul de frana este practic o garnitura de frana si la fel ca orice alta componenta din interiorul...

Ce este filtrul de combustibil si cand trebuie schimbat?
Ce este filtrul de combustibil si cand trebuie schimbat?

Filtrul de combustibil este o parte vitala a sistemului de alimentare cu combustibil. El filtreaza combustibilul care ajunge la el...

Ce este filtrul de aer si cand trebuie schimbat?
Ce este filtrul de aer si cand trebuie schimbat?

Filtrul de aer este extrem de important pentru orice motor. El asigura motorului un aer perfect curat, fara impuritati care ar put...

Ce este filtrul de ulei si cand trebuie schimbat?
Ce este filtrul de ulei si cand trebuie schimbat?

Uleiul tine motorul curat si filtrul tine uleiul curat. Un ulei nefiltrat va dezvolta in timp mici particule care duc la uzarea po...