Facand asta vei distruge garantat cutia de viteze

Facand asta vei distruge garantat cutia de viteze

Atunci cand vine vorba despre obiceiurile pe care le au soferii in trafic, acestea se invata foarte usor si se schimba foarte greu. Acestea fiind spuse, este indicat sa inveti cum sa folosesti autoturismul in mod corespunzator de la inceput, deoarece dupa aceea poate fi destul de greu sa mai schimbi un obicei pe care l-ai facut ani de zile. In acest articol va vom vorbi despre ce operatiuni sa evitati pentru a va asigura ca aveti grija de sistemul de transmisie al autoturismului si ca nu distrugeti cutia de viteze a acestuia.

Transmisia automata este un sistem care a revolutionat piata auto deoarece a adus o multime de imbunatatiri clasicei cutii de viteze folosita pentru atatia ani, facand masinile sa fie mult mai performante si mai usor de utilizat, dar in acelasi timp ajutand la sporirea confortului si sigurantei in trafic, deoarece elimina necesitatea interventiei constante a soferului in procesul de schimbare a vitezelor si hotaraste singura cand este necesar sa se realizeze pentru ca autoturismul sa obtina performante maxime.

Supraincalzirea motorului

Majoritatea transmisiilor automate sunt construite sa functioneze la o temperatura maxima de 200 de grade celsius. Pentru fiecare moment in care depasim aceasta temperatura maxima, la fiecare 20 de grade depasite vom mari gradul de uzura al sistemului de transmisie cu 2-5%, ceea ce va scurta considerabil durata de viata a acesteia. Acestea fiind spuse, cu cat vom supraincalzi motorul, cu atat vom defecta mai rapid sistemul de transmisie si acesta va trebui inlocuit intr-un timp mai scurt.

Mentinerea nivelului de lichid in stare corecta

Foarte putini soferi ofera importanta necesara verificarii periodice a nivelului si starii lichidului de transmisie, iar majoritatea dintre acestia nu verifica niciodata acest lichid sau nici macar nu au cunostiinta de el, acesta fiind o substanta vitala atunci cand vine vorba despre buna functionare a sistemului de transmisie. Rolul lichidului este de a lubrifia componentele metalice din angrenaj si de a raci sistemul de transmisie, iar atunci cand nivelul este sub minimul permis componentele se vor supraincalzi rapid si exista posibilitatea unor defectiuni grave.

La fel ca si in cazul uleiului de motor, exista intervale de timp la care lichidul de transmisie trebuie inlocuit, iar in cazul in care nu respectam indicatiile mecanicului riscam ca acesta sa devina prea uzat, iar transmisia noastra sa nu mai functioneze corespunzator.

In acelasi capitol trebuie sa avem in vedere si utilizarea tipului de lichid corect, deoarece pentru fiecare tip de autoturism si motor exista recomandari diferite si ar trebui sa va asigurati ca alegeti un lichid de inalta calitate, dar care sa si fie potrivit pentru autoturismul dumneavoastra, fapt pentru care ar trebui sa consultati manualul de utilizare al autovehiculului inainte de a lua orice decizie.

Permiteti timpul necesar pentru ca transmisia sa se raceasca

In cazul in care nu permiteti timpul necesar pentru ca transmisia dumneavoastra sa se raceasca intre doua utilizari ale autoturismului, convertizorul de cuplu va produce foarte multa caldura in interiorul sistemului care nu va putea fi eliminata corespunzator, motiv pentru care componentele din angrenaj se vor uza mult mai rapid. In principiu, autoturismele nu sunt construite pentru a fi utilizate fara oprire, asa incat un astfel de comportament il putem considera aproape un abuz asupra masinii dumneavoastra.

Nu opriti niciodata brusc motorul

Acest sfat este foarte important de urmat pentru a proteja autoturismul dumneavoastra ca un intreg, deoarece afecteaza toate componentele acestuia si nu numai sistemul de transmisie. La fel cum nu este indicat sa pornim motorul si sa plecam la drum, nu este bine nici sa sa ajungem la destinatie si sa oprim imediat motorul, ci trebuie sa ii acordam timpul necesar sa se raceaca, in caz contrar lichidele care fac parte din angrenaj se vor arde rapid si vor afecta buna functionalitate a masinii.

Nu schimbati niciodata treapta intr-un mod fortat

Indiferent ca vorbim de cutia de viteze manuala sau automata, dar mai ales la cea manuala, atunci cand conduceti la o viteza foarte inalta si coborati treapta de viteza cu 2-3 pozitii brusc, chiar daca nu o faceti intentionat, veti pune un nivel de presiune foarte mare asupra cutiei de viteze, ceea ce o va afecta semnificativ. De asemenea, nu schimbati niciodata viteza atunci cand masina se afla in neutru, dar totusi este in miscare.

Intotdeuna cand doriti sa bagati in viteza schimbatorul, asigurati-va ca ati apasat frana si masina este pe loc, dupa care alegeti viteza dorita, altfel riscati sa distrugeti foarte usor angrenajele si componentele transmisiei dumenavoastra. De asemenea, chiar daca este indicat sa utilizati o treapta de viteze inferioara atunci cand coborati o panta abrupta, nu abuzati de acest procedeu si nu puteti o presiune suplimentara inutila asupra componentelor transmisie deoarece doar le veti uza prematur.

Permiteti incalzirea motorului inainte de a incepe sa conduceti

Exista o multitudine de motive pentru care ar trebui sa asteptati cateva minute pentru ca motorul sa se incalzeasca inainte de a porni de pe loc, daca doriti ca masina sa functioneze la performante optime si sa nu uzati prea rapid unele componentele. Acest factor se aplica si atunci cand vine vorba despre sistemul de ambreiaj, motiv pentru care lichidul de transmisie ar trebui sa fie la temperatura optima pentru a putea utiliza cutia de viteze corespunzator.

Tractati vehiculul cu rotile din spate pe sol

In cazul in care aveti un autovehicul cu tractiune pe spate care necesita tractare este obligatoriu sa realizati aceasta operatiune cu rotile din spate pe sol, in timp ce un autoturism cu tractiune integrala trebuie sa fie tractat pe toate cele patru rotile sau pe o platforma. De asemenea, fiecare vehicul vine din fabrica cu o limita maxima de remorcare recomandata, care nu ar trebui depasita, deoarece forteaza puternic toate componentele din angrenajul masinii. Benzile si ambreiajul vor incepe sa alunece foarte usor, iar transmisia se va supraincalzi usor.

Utilizarea gresita a aditivilor

Asa cum am mentionat in multe articole, va recomandam calduros sa utilizati aditivi si detegenti adaugati suplimentar in toate lichidele dumneavoastra pentru a va asigura ca aveti parte de o experienta cat mai buna si ca oferiti cele mai bune lichide de pe piata autoturismului vostru. Cu toate acestea, in cazul in care folositi aditivi de proasta calitate sau care nu sunt recomandati pentru tipul dumneavoastra de autoturism riscati sa distrugeti rapid garniturile cutiei de viteze, ceea ce poate produce daune grave.

Nu abuzati de transmisie

Indiferent ca suntem blocati pe marginea drumului din cauza zapezii prea mari sau ne-am impotmolit in noroi sau atunci cand fortam masina pentru a urca o panta mult prea abrupta, toate aceste comportamente pun o presiune extraordinar de mare asupra transmisiei noastre care se poate arde foarte rapid.

Alegeti varianta care la inceput pare mai complicata si apelati la o platforma sau masina de remorcare, in loc sa riscati sa distrugeti o componenta vitala a autoturismului dupa care sa fie necesar sa cheltuiti foarte multi bani pentru a o repara, in final, veti fi mult mai castigat din punct de vedere economic in prima varianta. Nu va recomandam sa faceti nici o operatiune care sa distruga transmisia masinii sau care sa o forteze inutil, atunci cand nu este cazul, deoarece puteti provoca daune foarte mari.

Citeste si...
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...