Filtru de aer sport: avantaje si dezavantaje

Filtru de aer sport: avantaje si dezavantaje

Ce face filtrul de aer?

Atunci cand vorbim despre un motor cu ardere interna, aerul este un component vital cand vine vorba despre buna functiona a acestuia si performantele pe care le va obtine motorul sunt in directa legatura cu cantitatea de aer care ajunge in camera de ardere a acestuia. Chiar daca foarte putini soferi ofera importanta necesara acestui aspect, atunci cand alimentarea cu aer nu este suficienta, consumul de combustibil va creste semnificativ si capacitatea motorului va scadea.

In cadrul acestui articol vom vorbi despre rolul unui filtru de aer si vom prezenta avantajele si dezavantajele filtrelor de aer sport.

Pe piata auto putem sa gasim o multitudine de filtre de aer care au caracteristici diferite, mai ales atunci cand vine vorba despre filtrele de aer sport sau cele de performante ridicate. Este important sa stiti cum sa alegeti cel mai potrivit filtru de aer pentru autoturismul dumneavoastra, asa incat sa maximizati performantele motorului.

Ce este un filtru de aer?

Practic, rolul unui filtru de aer este sa impiedice impuritatile si murdaria sa ajunga in interiorul motorului atunci cand aerul este tras prin sistemul de admisie prin supapele colectoare. Orice autoturism cu ardere interna functioneaza pe baza unui amestec de aer-combustibil si cu cat aerul va fi mai curat, cu atat si procesul de ardere se va realiza mai corect. Acestea fiind spuse, filtrul de aer are rolul esential de a se asigura ca nu permite trecerea nici unui fel de particule si ca retine chiar si cele mai mici impuritati.

Pe langa faptul ca un filtru de aer care functioneaza corect va mentine performantele motorului la nivel maxima, acest lucru ne asigura ca mentinem un consum de combustibil scazut, precum si ca prelungim durata de viata a componentelor motorului si nu permitem depunerea de mizerie pe acestea. Atunci cand particulele trec prin filtru acestea se vor depune pe componentele metalice si le vor uza mult mai rapid.

Avand in vedere ca filtrele de aer sunt folosite in permanenta si ca trebuie sa suporte un nivel ridicat de presiune, acestea au o durata de viata limitata si sunt consumabile, fiind necesar sa le verificam periodic si sa le inlocuim atunci cand nu isi mai pot indeplini rolul in mod corespunzator. In cazul in care nu le schimbam atunci cand observam ca acestea sunt uzate, cantitatea de aer care ajunge in motor va scadea semnificative, consumul de combustibil va creste, performantele motorului vor incepe sa scada treptat, murdaria se va amesteca cu uleiul si daunele care pot fi produse devin destul de semnificative.

In momentul in care au fost inventate primele filtre de aer acestea erau elemente rotunde de hartie, dar producatorii le-au inlocuit in timp cu unele plate care puteau sa canalizeze mult mai usor aerul din admisie catre injectoare, mod in care se asigurau ca mentin temperatura componentelor sub control. Cu toate acestea, nu toate filtrele de aer pe care le regasim pe piata auto ofera performantele scontate.

Ce este un filtru de aer sport?

Asa cum am mentionat initial, majoritatea filtrelor de aer sunt fabricate din hartie si necesita inlocuire periodica atunci cand au fost utilizate o perioada lunga de timp si s-au infundat, dar pe langa acestea exista si filtre de performanta, care functioneaza mult mai bine. Filtrele cu care sunt echipate autoturismele din fabrica sunt concepute sa impiedice acumularea de murdarie, in timp ce filtrele de performanta au rolul de a echilibra fluxul de aer care ajunge la motor asa incat cantitatile sa fie cat mai mari.

Astfel, montarea unui filtru sportiv ajuta la imbunatatirea puterii motorul si in mod direct a performantelor pe care le va obtine autoturismul, fiind o varianta foarte ieftina si simpla de a mari puterea motorului fara a realiza o interventie directa asupra acestuia. Cu cat mai mult aer ajunge in camera de ardere, cu atat consumul de combustibil va fi mai mic si puterea masinii mai mare.

Cele mai multe filtre de aer sportive au o forma conica, motiv pentru care de multe ori le gasim sub denumirea de filtre de aer conice. Aceasta forma permite o deschidere mai mare atunci cand aerul este preluat. Cel mai adesea aceste filtre sunt construite din spuma celulara, care au capacitatea de a aspira o cantitate mai mare de aer decat filtrele clasice, ceea ce ajuta in acelasi timp la mentinerea temperaturii motorului la un nivel mai scazut si reduce gradul de uzura al componentelor.

Care sunt avantajele unui filtru de aer de performanta?

In cazul in care va intrebati care sunt avantajele unui astfel de filtru pe langa faptul ca ajuta la imbunatatirea cantitatii de aer care ajunge la motor, in primul rand un astfel de filtru nu trebuie inlocuit. Spre deosebire de filtrele clasice care sunt consumabile si necesita inlocuire periodica, filtrele de performanta prezinta un sistem de curatare automata si tot ceea ce trebuie sa facem este sa ne asiguram ca le curatam aproximativ o data la doi ani, iar in rest procesul functioneaza de la sine. Filtrul are o suprafata mult mai mare, care ofera un flux de aer mai bun si o filtrare mai precisa a particulelor si in acelasi timp posibilitatea de a se infunda este redusa.

Majoritatea producatorilor de filtre de aer de performanta recomanda curatarea acestora la 15.000-20.000 de km, dar acest lucru difera in functie de modul de utilizare al autoturismului si de conditiile in care circulati. Pe piata auto gasim o multitudine de kituri de curatare a acestor filtre, asa incat este foarte usor sa facem operatiunea de curatare singuri, fara a fi necesar sa apelam la un service auto de specialitate si putem mentine foarte usor filtrul intr-o stare perfecta de functionare. Procesul de curatare este unul foarte simplu, se inmoaie filtrul in substanta de curatare dupa care este lasat sa se usuce, timp in care il periem cat mai bine pentru a indeparta acumularile de mizerie.

Atunci cand motorul autoturismului primeste mai mult aer acesta va functiona mai bine, va fi mai puternic, iar arderea amestecului de aer-combustibil va fi realizata mai performant. Majoritatea filtrelor de aer sportive au capacitatea de a creste puterea unui automobil cu pana la 5 cai putere si in acelasi timp pot sa creasca si cuplul motorului.

Un alt mare avantaj, testat de noi, filtrul de aer sport de la K&N se poate spala si usca fara nicio problema sau modificare asupra materialului.

Care sunt dezavantajele unui filtru de aer sport?

Asa cum probabil v-ati gandit deja, in domeniul auto nu exista componente perfecte care sa nu prezinte si dezavantaje, asa incat este important sa mentionam faptul ca filtrele sportive prezinta si anumite minusuri. Un autoturism echipat cu un filtru de aer sport va suna mai tare decat unul normal pentru ca volumul de aer este mai putin restrictionat. Pana la urma aceasta alegere este una personala, unele persoane fiind deranjate de un sunet mai puternic, in timp ce alti soferi prefera ca motorul lor sa sune mai dinamic.

O alta problema observata la majoritatea automobilelor echipate cu un astfel de filtru este faptul ca aceste filtre pot expune in unele cazuri motorul la o cantitate mai mare de murdarie si resturi. In cazul in care filtrul nu functioneaza corect sau nu a fost montat corespunzator, cantitatea mai mare de aer admisa aduce de la sine mai multe particule de murdarie care se pot acumula apoi pe componentele motorului.

O ultima problema, intalnita mai ales in cazul admisiilor de aer rece este faptul ca atunci cand circulam pe ploaie, apa de pe sosea poate sa stropeasca si sa ude filtrul, dupa care aceasta poate ajunge chiar si la motor, cu toate ca aceasta situatie este destul de rara.

Instalarea unui filtru de aer sport este o operatiune foarte usoara si rapida, care poate fi realizata de catre orice sofer, fara a fi necesare cunostiinte de specialitate in domeniul auto. Filtrul de aer este de obicei amplasata in capacul motorului sau intr-o carcasa separata, in functie de tipul de autoturism. Consultati manualul autoturismului pentru a identifica corect amplasarea acestuia, dupa care va fi necesar sa desfaceti clemele sau suruburile cu care este montat filtrul si sa atasati pur si simplu componenta nou achizitionata. Va recomandam cu caldura achizitionarea acestei piese, deoarece va aduce o multitudine de beneficii autoturismului dumneavoastra.

sursa foto:https://club.autodoc.co.uk/

Citeste si...
Cum iti dai seama ca filtrul de carburant este murdar?
Cum iti dai seama ca filtrul de carburant este murdar?

Indiferent de tipul de motor sau de masina pe care o conducem, fiecare autoturism este echipat cu un filtru de combustibil care ar...

Cum sa-ti dai seama ca filtrul de ulei pe care vrei sa il cumperi este de calitate?
Cum sa-ti dai seama ca filtrul de ulei pe care vrei sa il cumperi este de calitate?

Filtrul de ulei este o piesa de prea multe ori neglijata cand vine vorba de intretinerea masinii insa filtrul are un rol foarte im...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...