Merita sa cumperi benzina/motorina premium?

Merita sa cumperi benzina/motorina premium?

O intrebare la care probabil orice sofer incearca sa raspunda, mai ales cand observa diferenta de pret semnificativa intre cele doua tipuri de combustibil si cand ii este recomandat de mecanicul sau sa utilizezi combustibil premium. Diferenta dintre cele doua tipuri nu este deloc evidenta, mai ales pentru necunoscatori, ceea ce de multe ori ne poate duce sa cheltuim bani in plus fara sa aiba rost. In cazul in care nu stiti ce combustibil ar trebui sa folositi, va recomandam sa va adresati mecanicului dumneavoastra.

In cele ce urmeaza va vom explica care este diferenta intre benzina premium si cea standard si cand consideram ca este indicat sa o achizitionati si cand nu. Majoritatea tipurilor de benzina au o cifra octanica intre 93-95, in timp ce benzina premium se presupune ca are o cifra octanica intre 98-100.

Cu cat cifra octanica este mai mare, cu atat combustibilul poate rezista la o compresie mai mare inainte de a avea loc explozia acestuia. In esenta, cu cat valoarea octanica este mai mare, cu atat sansele sa se produca o explozie nedorita ( rateu ) sunt mai mici. Cel mai probabil, nu veti avea parte de acest eveniment niciodata, dar este suficient sa se intample o data pentru a produce daune semnificative.

In cazul in care masina dumneavoastra este echipata cu un motor cu raport ridicat de compresie sau turbocompresoare puternice, aceasta va necesita automat un combustibil cu un nivel de octan ridicat pentru a obtine un nivel de performanta si eficienta optima in timpul functionarii. Cu toate acestea, majoritatea autoturismelor pe care le regasim pe sosea in fiecare zi sunt in asa fel optimizate incat sa poate circula cu benzina obisnuita, fara sa fie nici o problema in acest sens.

In cazul in care, dealerul auto nu va indica in mod expres sa alimentati doar cu benzina premium atunci cand achizitionati masina, va recomandam cu caldura sa folositi combustibil standard, deoarece nu consideram ca diferenta de pret este una justificata. Diferenta de pret de cele mai multe ori este de aproximativ 18-20% intre cele doua tipuri de combustibil. Combustibilul premium nu are nici un efect asupra autoturismelor care nu sunt special construite pentru a putea profita de aceasta si sa se foloseasca de beneficiile ei.

Deoarece foarte multi soferi cred ca masina lor va functiona mai rapid sau va consuma mai putin doar pentru ca folosesc combustibil premium, acestia se inseala din cauza lipsei de informatie, singura diferenta fiind asa cum am mentionat, cifra octanica a combustibilului. Doar un motor cu compresie mare are nevoie de cifra octanica mai mare. Ai o masina care sare de 300 de cai putere ( scosi doar din motorul termic ) pe benzina, atunci foloseste premium. Sub, foloseste standard.

In ceea ce priveste imbunatatirea combustibilului prin adaugarea de aditivi, aceasta este o cu totul alta situatie pe care o recomandam cu caldura, deoarece ajuta foarte mult la curatarea motorului si optimizeaza consumul de combustibil si nivelul de performanta al motorului. Utilizat corespunzator, un aditiv bun pentru combustibil este mult mai ieftin decat folosirea benzinei premium, iar beneficiile aduse sunt mult mai mari. Cand vine vorba de aditivi, unele produse sunt cu adevarat la standarde inalte, in timp ce altele sunt destul de uzuale. Cu cat aditivul este mai bun, cu atat acesta va curata mai bine depunerile de carbon din motor si acesta va functiona la o performanta mai mare. Pe langa acesta, aditivul reduce consumul de combustibil si scade emisiile motorului.

In cazul in care ne gandim la vehiculele mai vechi, acestea sunt mult mai pasibile sa ia foc sau sa explodeze daca functioneaza cu combustibil care are un nivel scazut al cifrei octanice. Pe de alta parte, cele moderne sunt echipate cu senzorii si tehnologii de inalta clasa care monitorizeaza in permanenta nivelul presiunii din motor si nu permit ca aceasta sa ajunga la parametrii care sa puna in pericol soferul.

Atunci cand folosim un combustibil cu o cifra octanica mai mica decat este recomandata de catre producatorul autoturismului, ECU al unei masini performante poate sa tina cont de acest lucru si sa faca modificarile necesare in sistem pentru ca situatia sa fie ajustata in consecinta. Cu siguranta, in aceasta situatie performanta masinii va scada semnificativ, iar cantitatea de noxe va creste, dar nu vor exista probleme in ceea ce priveste siguranta in timpul condusului. Pentru cei care care conduc un autovehicul de lux sau de performanta, combustibilul premium poate ajuta la evidentierea caracteristicilor speciale ale unei asemenea masini.

Citeste si...
Ce este combustibilul E10? Consum mai mare, dar performante mai slabe?
Ce este combustibilul E10? Consum mai mare, dar performante mai slabe?

Un nou combustibil a inceput sa apara in benzinarii, in special in strainatate. Astazi vom vorbi despre carburantul denumit E10, u...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...