Motor in 2 timpi vs 4 timpi

Motor in 2 timpi vs 4 timpi

Poate ca stii despre motorul masinii tale ca este in 4 timpi, poate ai auzit de multe ori vorbindu-se despre diferentele dintre motoarele in 2 timpi si cele in 4 timpi, insa stii oare cu adevarat unde se gasesc aceste diferenta si in ce consta?

Chiar daca cele doua tipuri au elemente similare, nu functioneaza in acelasi fel. Numarul de tipi, de fapt, defineste numarul de etape facute de piston in cadrul cilindrului, pentru a se forma un ciclu complet al motorului. 

Citeste si despre: raport compresie diesel benzina

Cum functioneaza, de fapt, mecanismul?

Majoritatea masinilor manufacturate in ultimii ani incearca sa produca motoare cat mai eficiente din punct de vedere al consumului. Pentru ca un motor sa functioneze, acesta trebuie sa termine procesul de ardere.

Astfel, cand vorbim despre un motor in 4 timpi, ne gandim ca fiecare piston parcurge 4 cicluri de functionare, pe cand la un motor in 2 timpi fiecare piston parcurge doua cicluri. Primul motor in 4 timpi a aparut in 1845, in Londra. Astfel, deja a trecut o perioada indelungata in care au putut sa se perfectioneze.

Cum functioneaza motorul in 2 timpi?

La un motor in 2 timpi putem vorbi despre un timp de compresie si unul de aprindere. Timpul de compresie se refera la momentul in care amestecul de carburant si aer intra in camera de ardere, cat timp pistonul este jos.

Prin procesul de urcare, pistonul comprima amestecul si in cele din urma este aprins de bujie. Timpul de aprindere incepe o data cu aprinderea bujiei. Prin explozia provocata amestecului de carburant si aer pistonul este impins in jos, gazele sunt evacuate si in cele din urma reporneste ciclul. 

Cum functioneaza motorul in 4 timpi?

La un motor in 4 timpi putem vorbi de 4 timpi diferiti: timpul de admisie, timpul de compresie, timpul de aprindere si timpul de evacuare. In procesul de admisie, pistonul coboara si permite intrarea in camera de ardere a amestecului de combustibil si aer.

Timpul de compresie incepe in momentul in care pistonul incepe sa urce din nou, blocand supapa de admisie. Astfel, amestecul este capturat in camera etansa. Timpul de aprindere se refera la momentul in care pistonul ajunge la maxim si este atins nivelul final de compresie.

Bujia se aprinde, amestecul explodeaza si pistonul este din nou impins jos. Timpul de evacuare incepe cand pistonul ajunge jos si incepe din nou procesul de urcare. Pistonul incepand sa urce, permite supapei sa se deschida, astfel gazele putand sa fie emise. In momentul in care pistonul ajunge din nou sus, procesul, ciclul se reia. 

Citeste si despre: ce este capacitatea cilindrica a motorului

 

Care este varianta cea mai buna?

Poate te intrebi care dintre cele doua posibilitati este varianta optima pentru un autovehicul. Numarul de pistoane reflecta de obicei puterea masinii, astfel, o masina cu 8 pistoane va fi mai puternica decat una cu 4. Insa de ce? Deoarece, in cele din urma totul se reduce la numarul de cilindri.

Diferenta se afla intre un motor de 4 cilindri si motoarele de 8 sau 12 cilindri. La unul de 4, timpul de aprindere are loc pe rand la fiecare piston, pe cand la un motor de 8 sau 12 cilindri mai multe pistoane contribuie in acelasi timp, simultan, la proces. Astfel, cu cat masina are mai multi cilindri, cu atat puterea e mai mare. 

Daca e sa vorbim de consum, majoritatea oamenilor te vor sfatui sa nu alegi un motor in 2 timpi deoarece are consumul mult mai ridicat decat unul in 4 timpi. Insa sunt si avantaje.

De exemplu un motor in 2 timpi va avea o putere mai mare deoarece procesul de aprindere se produce la fiecare coborare a pistonului, pe cand la un motor in 4 timpi cate o coborare se duce la partea de admisie.

De asemenea, la un motor in 2 timpi sunt mai putine piese in joc si in miscare, astfel sunt sanse mai mici sa se strice elemente. In acelasi timp insa, consumul ridicat ramane o problema, alaturi de faptul ca se incalzeste repede si scoate un sunet foarte puternic. 

Daca e sa ne uitam la avantajele pe care le are un motor in 4 timpi, putem mentiona consumul mai mic, durabilitatea mai mare, puterea este atinsa si la o turatie mai mica decat la un motor in 2 timpi iar sunetul e incomparabil.

Insa sunt si dezavantaje si de aceasta parte, cum ar fi ca motorul este mai greu si mai scump de reparat, fiind mai complex si intretinerea este si ea mai costisitoare.

Majoritatea masinilor moderne sunt construite dupa modelul motorului in 4 timpi. Asta insa te poate duce la intrebarea ca unde se mai folosesc motoare in 2 timpi? Sunt utilizare motoare in 2 timpi la motociclete off-road, la aparaturi mari de folosit pe langa casa, cum ar fi drujbe, motocultoare. Iar daca esti detinatorul fericit al unui Trabant, toate sansele sunt ca acesta sa aiba motorul in 2 timpi.

Speram ca articolul te-a ajutat sa iti faci o idee mai larga despre ceea ce se intampla sub capota masinii tale sau care sunt diferentele intre mai multe tipuri de motoare. 

Citeste si despre: este mai buna cutia de viteze manuala sau automata

Sursa foto: ppuk.com, chainsawjournal.com

Articole similare
Motor aspirat natural Vs motor turbo

Motor aspirat natural Vs motor turbo

In articolul de astazi vom vorbi despre un motor foarte popular, primul tip de motor cu ardere interna produs vreodata, de la cel care a plecat totul.

Despre motorul SkyActiv-G 2.5T de la Mazda

Despre motorul SkyActiv-G 2.5T de la Mazda

SkyActiv-G 2.5T este un motor pe benzina cu turbocompresor de 2,5 litri cu injectie directa.

Motorul 1GD-FTV de la Toyota

Motorul 1GD-FTV de la Toyota

Noua serie de motoare numita GD a iesit in 2015, inlocuind seria de motoare KD - cele mai raspandite motoare diesel cu 4 cilindri produse de Toyota.

Sa aleg motorul FSI?

Sa aleg motorul FSI?

Ce motor sa alegi pe Golful tau? FSI sau TDI? Este FSI o tehnologie mai buna?

Sa refac sau sa schimb motorul?

Sa refac sau sa schimb motorul?

Segmentarea unui motor stricat poate fi o optiune mai convenabila decat inlocuirea lui completa.

Despre sistemul cu dubla evacuare

Despre sistemul cu dubla evacuare

Amestecul de aer si combustibil ramas este fortat sa iasa din cilindru prin supapele de evacuare, in galeria de evacuare si sa iasa prin sistemul de evacuare.

Totul despre arborele cu came

Totul despre arborele cu came

Dupa cum am mentionat deja, DOHC vine din engleza, de la Double OverHead Cam si se refera la un motor cu doi arbori cu came in chiulasa.

Despre motorul 2.0 Ecoboost de la Ford

Despre motorul 2.0 Ecoboost de la Ford

Motorul Ford 2.0 EcoBoost GTDI nu are probleme enorme, dar totusi, unii proprietari de masini s-au confruntat cu probleme pe parcursul anilor de productie.