Pret catalizator: care este pretul mediu pe piata auto?

Pret catalizator: care este pretul mediu pe piata auto?

Atunci cand vine vorba despre convertorul catalitic (catalizatorul) al unui autoturism, majoritatea soferilor stiu despre acestea ca sunt foarte scump si in trecut erau furate destul de des, dar foarte putini stiu care este rolul unei astfel de componente. In cadrul acestui articol vom vorbi despre rolul unui catalizator si despre pretul mediu al acestei componente, pentru multe autoturisme catalizatorul fiind cea mai scumpa componenta din angrenajul acestora.

Ce este un catalizator?

Convertizorul catalitic este o piesa care face parte din sistemul de evacuare al autoturismului, regasita in imediata apropiere a supapelor de evacuare a motorului si are rolul de a reduce in mod semnificativ cantitatea de emisii care ajunge in exterior. Pe exterior catalizatorul arata banal, precum un amortizor de zgomot, dar componentele importante care au rolul de a reduce emisiile motorului se afla in interiorul acestuia. In interior vom gasi o sita sub forma de fagure acoperita cu mai multe metale pretioase. Atunci cand gazele de esapament trec prin catalizator, fagurele functioneaza sub forma unui filtru si retine majoritatea substantelor toxice din gazele de evacuare.

Unde este amplasat catalizatorul?

Locatia exacta pentru aceasta piesa variaza in functie de modlul de autovehicul, dar in general aceasta se gaseste sub masina, in cadrul sistemului de evacuare, imediat in apropierea motorului, intre colectorul de evacuare si toba de esapament. Piesa originala este de obicei sudata, in timp ce atunci cand aceasta ajunge sa fie inlocuita noul catalizator este prins cu cleme, acesta fiind un proces mult mai simplu.

Care sunt preturile medii pentru un catalizator?

Conform statisticilor realizate de catre specialistii in domeniu, cel mai scump convertor catalitic existent a apartinut modulului Ferrari F430, care era conceput cu doua catalizatoare, fiecare avand o valoare de aproximativ 4000 de dolari. Acestea fiind spuse, in cazul acestui autoturism, inlocuirea catalizatoarelor ar fi costa in jur de 10.000 de dolari. Majoritatea producatorilor de autoturisme scumpe, precum Lamborghini, Ferrari sau Porsche construiesc automobilele cu doua convertoare in angrenaj pentru a reduce cat mai mult numarul noxelor si pentru a face motoarele mai scumpe. In general, in cazul producatorilor de lux, inlocuirea catalizatoarelor costa intre 6000-10000 de dolari.

Atunci cand nu luam in considerare gamele de autoturisme de lux si trecem la producatorii obisnuiti, in general cele mai scumpe catalizatoare apartin modelelor de autoturisme de mari dimensiuni, in general SUV-urilor. Indiferent daca ne gandim la o camioneta Ford F-250, la un mercedes clasa X sau la Jeep, pretul unui catalizator variaza intre 2500-3000 de dolari, la care mai putem adauga in general 500-1000 de dolari pentru lucrarile de manopera.

In ceea ce priveste autoturismele de mici dimensiuni sau cele de oras pe care le vedem in fiecare zi in trafic, in general pretul unui catalizator pentru acest tip de masini variaza intre 1000-1500 de dolari, in functie de producatorul pieselor si de calitatea acestora. In general, cu cat motorul este mai mare, consuma mai mult combustibil si produce mai multe noxe, cu atat si convertorul catalitic este mai performant pentru a face fata proceselor si in consecinta este mai scump. In general, atunci cand este necesar sa inlocuim catalizatorul, cel mai probabil va fi nevoie sa schimbam si alte piese din circuitul de evacuare al autoturismului.

De ce sunt catalizatoarele atat de scumpe?

Acum ca am stabilit modul in care functioneaza un catalizator si v-ati facut o impresie asupra pretului mediu al unei astfel de piese, probabil va intrebati de ce o componenta atat de mica din cadrul sistemului de evacuare are un pret asa de mare. Asa cum am mentionat initial, convertoarele catalitice au in componenta o multitudine de metale pretioase care participa in mod activ la procesul chimic pe baza caruia se realizeaza descompunerea gazelor de esapament. Cu ajutorul acestei piese, toate substantele chimice complicate sunt desfacute in compusi simpli organici, care pot fi preluati de catre mediul inconjurator, iar aceasta operatiune trebuie sa se desfasoare rapid.

Singurele elementele potrivite care sunt capabile sa realizeze aceste procese in mod corespunzator, intr-un timp scurt si sa reuseasca sa neutralizeze majoritatea substantelor daunatoare din gazele de evacuare sunt metalele rare precum platina, paladiul sau aur. Toate aceste metale sunt foarte scumpe, cele mai ieftine valorand cateva sute de dolar pe gram, in timp ce cele mai scumpe ajung la mii de dolari pe gram. Producatorii auto fac tot posibilul pentru a eficientiza acest proces pe cat se poate, pentru a construi catalizatoare cat mai mici si pentru a obtine piese cat mai ieftine, dar chiar si asa valoarea totala a unui convertor catalitic va fi scumpa.

Este important sa verificati periodic starea catalizatorului dumneavoastra, mai ales atunci canda cesta transmite semnale care pot indica anumite defectiuni pentru a putea interveni in timp util si curata catalizator inaite ca acesta sa necesite inlocuire, pentru ca asa cum am mentionat anterior un catalizator nou este foarte scump. Mai mult, de fiecare data cand realizati inspectia tehnica periodica catalizatorul trebuie sa functioneze corespunzator, in caz contrar nu veti trece testele de emisii.

sursa foto: https://www.servicetutorials.com/

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...