Probleme comune la DSG-ul in 6 trepte

Probleme comune la DSG-ul in 6 trepte

DSG (Direct-Shift Gearbox) este o cutie de viteze semi-manuala, secventiala sau complet automata, care nu este dotata cu un sistem clasic de ambreiaj uscat. Este responsabila pentru controlul vitezei si a cuplului unui vehicul, in functie de conditiile de drum. Folosind un modul de control electro-hidraulic avansat pentru a controla schimbarea vitezelor, DSG ofera confortul unei masini complet automate pastrand eficienta crescuta a cutiei de viteze manuale.

Mai mult, este dotat cu un ansamblu dublu-ambreiaj, in cadrul caruia un ambreiaj este responsabil pentru vitezele pare, iar celalalt pentru vitezele impare, categorisire ce creste eficienta si mai mult. DSG este folosit pe scara larga de numeroase branduri auto, precum Audi, Volkswagen, Skoda si altele.

Cu toate acestea, DSG este un mecanism destul de carismatic, asadar problemele tehnice nu sunt o exceptie. In continuare, vom vorbi despre cele mai comune probleme cu care te poti confrunta daca masina ta este dotata cu acest sistem.

Probleme comune ale DSG-ului in 6 trepte

1. Vibratie/tremur

Inainte de a discuta posibila problema a DSG-ului, exista o alta cauza a vibratiilor motorului care trebuie investigata mai intai, deoarece este mult mai comuna: transmisia insasi. Daca observi vibratii in special atunci cand pornesti motorul si cand masina sta pe loc cu motorul pornit, acompaniata de zdranganeli si alte zgomote asemanatoare, problema este, cel mai probabil, la volanta cu masa dubla, care este pozitionata intre transmisie si motor. Volanta este compusa din doua placi care se pot misca foarte putin in relatie una cu cealalta. Aceasta furnizeaza un efect de tampon atunci cand cuplul este transferat de la motor la transmisie. Cand volanta se uzeaza, cantitatea de miscare devine prea mare, si rezulta vibratii.

Daca ai verificat volanta si este in regula, iar vibratiile sunt mai evidente la schimbarea vitezelor (in special la vitezele inferioare), problema este cel mai probabil la dispozitivul dublu ambreiaj. Din pacate, este vorba doar despre o simpla uzura, iar solutia este una singura: inlocuirea.

Pe piata, exista kit-uri disponibile pentru inlocuirea multor componente ale ansamblului dublu ambreiaj, iar in cele mai multe situatii, asta va rezolva problema. Cu toate astea, uneori uzura apare la componente neinlocuibile, astfel ca va trebui sa inlocuiesti intreg ansamblul. Dupa experienta noastra, aceasta varianta este mult mai practica. Intr-adevar, poti economisi bani prin folosirea unui kit de reparatie, dar daca deteriorarea apare la componentele neinlocuibile, tot vei fi nevoit sa cumperi un ansamblu complet, astfel ca vei ajunge sa pierzi bani.

2. Defectiune mecatronica/mecatronic defect

Modul default sau limp al cutiei este o stare de defectiune a transmisiei in care ea detecteaza o avarie si se limiteaza la o singura viteza (de obicei a treia sau a doua), pentru a limita defectiunile asupra transmisiei. De obicei, aceasta stare va fi acompaniata si de aprinderea luminilor „PRNDS“ pe bord, de Check-Engine sau Reverse Gear Not Available. Daca masina ta sufera acest defect, exista coduri pentru a explica de ce acest lucru s-a intamplat. Va trebui sa iti duci masina la un service cu un aparat de diagnostic, pentru a afla ce sunt acele coduri.

In cazul in care codurile spun „limita ambreiaj atinsa“, sau ceva asemanator, sunt sanse mari ca ambreiajul sa fie cel afectat. In mod normal (dar nu mereu), aceasta nu va aparea decat dupa problema anterioara descrisa (vibratiile). Cand codul spune „adaptari“, este posibil ca problema sa fie rezolvata cu un reset de adaptari.

In cazul in care codurile mentioneaza senzori, raporturi de transmisie sau rupturi mecanice neasteptate, problema tine cel mai probabil de mecatronica. Mecatronica este numele dat unitatii de control electro-hidraulice responsabila cu controlul cutiei de viteze, si este o componenta foarte scumpa. Din fericire, ea se poate repara.

Mare atentie, insa! Service-urile sunt destul de limitate in ceea ce pot testa si repara la unitatile mecatronice. Au existat multe situatii in care testul a aratat ca mecatronicul este OK, dar in final singurul remediu a fost inlocuirea totala.

3. Rulmenti zgomotosi

Componentele mecanice ale DSG-ului cedeaza destul de rar. Cu toate acestea, exista situatii destul de dese in care rulmentii se uzeaza. Acest lucru se traduce printr-un zgomot metalic pe care il auzi in timpul condusului.

Aceasta problema nu este cea mai urgenta si poate fi amanata, dar nu pentru mult timp. In cazul in care componentele mecanice cedeaza, poate insemna o catastrofa pentru transmisie. Trebuie sa inlocuiesti rulmentii, fie printr-o vizita la service, fie la tine in garaj, cu un kit de rulmenti.

4. Alte probleme

Este de notat ca, in anumite ocazii, o simpla resetare a adaptarii poate rezolva o multime de probleme minore, precum schimbarea defectuoasa a vitezelor. Resetarea adaptarii presupune mici ajustari pe care sistemul mecatronic le face asupra unor lucruri precum cantitatea de presiune pe care o aplica ambreiajului pentru a compensa uzura sau stilul de condus.

O alta problema care apare la vehiculele cu DSG este pierderea abilitatii de a porni vehiculul, acompaniata de un cod de eroare despre comutatorul de parcare/neutru. Problema in acest caz este ca sistemul mecatronic primeste informatii gresite despre pozitia schimbatorului de viteze si nu te lasa sa pornesti masina pentru ca nu este sigur daca ea este in pozitia park sau neutral. Componenta afectata in acest caz este schimbatorul insusi, si nu transmisia, desi in unele cazuri cauza poate fi si de la cabluri.

Concluzie

Indiferent care este problema aparuta la DSG, te sfatuim sa o tratezi din timp. Orice amanare te poate costa atat bani, cat si deteriorari mai grave ale masinii.

Sursa foto: autoportal.com, rdg.co.za, pinterest.com

Citeste si...
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...