RAR vine cu clarificari legate de momentul inlocuirii cauciucurilor cu anvelope de iarna, dar si referitor la regimul anvelopelor „all season”, in Romania

RAR vine cu clarificari legate de momentul inlocuirii cauciucurilor cu anvelope de iarna, dar si referitor la regimul anvelopelor „all season”, in Romania

In conditiile in care, in tara, in zonele reci, deja au aparut primele ninsori din acest an, conducatorii auto trebuie sa ia in calcul necesitatea inlocuirii cauciucurilor din dotarea autovehiculelor.

Astfel, anvelopele de iarna trebuie pregatite din timp, in conditiile in care legea nu specifica, in clar, un moment anume stabilit pentru montajul acestora, aceasta interventie depinzand strict de caderea primelor precipitatii de sezon.

Cu alte cuvinte, anvelopele de iarna devin obligatorii din momentul in care carosabilul este acoperit de zapada / gheata / polei, neexistand un termen / data anume stabilit / a pentru indeplinirea acestei obligatii.

Momentul in care se impune montarea cauciucurilor de iarna

Potrivit art. 102, alin. 1, punctul 28 din Codul Rutier, „conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, iar in cazul autovehiculului de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului, fara ca acestea sa fie echipate cu anvelope de iarna pe rotile axei/axelor de tractiune sau fara a avea montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante certificate“ constituie contraventie si este sanctionata prin lege.

Astfel, in perioada sezonului rece si nu numai, cunoastem cu totii obligatia legala instituita de prevederile Codului Rutier, mai sus citate, privind montarea pe autoturisme a cauciucurilor de iarna sau „all season“.

Este foarte adevarat faptul ca, in atelierele auto, soferii sunt indrumati ca, in momentul in care termometrele scad sub zero grade Celsius, pe perioada noptii, sa monteze cauciucurile de iarna, in conditiile in care cele de vara devin rigide la aceste valori termice, pierzand din aderenta.

De asemenea, in cazul in care conducatorii auto parasesc localitatea spre zonele de munte sau spre alte zone in care a nins, atunci acestia trebuie sa apeleze la procedura de inlocuire a cauciucurilor din dotarea autovehiculelor, in scopul evitarii sanctiunilor organelor abilitate, dar mai ales pentru propria siguranta.

In concluzie, potrivit capital.ro si observatornews.ro, obligatia legala intervine de la momentul la care carosabilul este acoperit de zapada / gheata / polei, motiv pentru care soferii trebuie sa fie pregatiti din timp sa achizitioneze noile anvelope sau sa faca o rezervare la atelierele auto in vederea schimbarii cauciucurilor.

Astfel, folosirea cauciucurilor de iarna nu este o recomandare, aceasta actiune fiind obligatorie prin lege, astfel ca circulatia pe zapada, gheata sau polei nu se poate face decat cu respectarea acestei prevederi.

In caz contrar, conducatorii auto sunt pasibili de amenzi, 9-20 puncte de penalizare, precum si retinerea certificatului de inmatriculare / inregistrare al masinii, cu eliberarea unei dovezi inlocuitoare fara drept de circulatie. Aceasta inseamna ca talonul va reintra in posesia conducatorului auto la momentul la care respectivul conducator auto va face dovada dotarii cu cauciucuri de iarna a autovehiculului.

Potrivit monden.ro, Registrul Auto Roman a venit cu urmatoarea completare: „obligativitatea utilizarii anvelopelor de iarna pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei a fost introdusa prin Ordonanta Guvernului nr. 5/2011 de modificare si completare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata in 2006. Aspectele privitoare la utilizarea anvelopelor de iarna nu au suferit modificari de la acel moment“.

In ceea ce priveste regimul anvelopelor „all season“, Registrul Auto Roman (RAR) „(…) a anuntat ca respinge cu fermitate informatiile aparute in presa, in ultimele zile, care au propagat masiv ideea ca posesorii de anvelope promovate comercial drept „all season“ vor fi sanctionati daca folosesc acest tip de pneuri in timpul sezonului rece“.

Registrul Auto Roman aduce la cunostinta conducatorilor auto faptul ca absolut toate anvelopele (indiferent de producatorul acestora) inscriptonate cu literele „M“ si „S“ (noroi si zapada, in limba engleza), recunoscute dupa combinatiile „M+S“, „M.S.“, respectiv „M&S“, sunt conforme cu legislatia rutiera din Romania in ceea ce priveste conditiile de rulare pe drumurile publice, in perioada iernii.

Astfel, potrivit comunicatului institutiei, „atat timp cat posesorii de autovehicule respecta legislatia in vigoare si folosesc pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, anvelopele marcate cu literele M si S, nu exista sanctiuni“.

sursa foto: https://alba24.ro/

Citeste si...
Asigurare auto expirata - ce risti daca conduci asa?
Asigurare auto expirata - ce risti daca conduci asa?

Platesti luna de luna asigurarea, desi nu pare ca te ajuta cu ceva. Daca nu ai fost implicat niciodata intr-un accident, sau esti...

Scut auto metalic vs scut auto de plastic
Scut auto metalic vs scut auto de plastic

Expus in permanenta conditiilor de drum si celor meteorologice, motorul masinii pe care o conduci este, fara doar si poate, cea ma...

Impozit auto 2021: Cat costa si unde il platesti
Impozit auto 2021: Cat costa si unde il platesti

Autovehiculul personal sau al unei persoane juridice este bun pentru care, daca este inmatriculat in Romania trebuie sa se plateas...

Prelata auto Petex
Prelata auto Petex

Daca va parcati masina in afara garajului, intr-un spatiu descoperit sau pe strada, va trebui sa o ingrijiti mai des pentru a-i me...