Greseli pe care le fac toti soferii la volan. Tu le-ai facut vreodata?

Greseli pe care le fac toti soferii la volan. Tu le-ai facut vreodata?

Ce greseli sa nu faci cand te afli la volan!?

Fiecare sofer incearca sa invete obiceiuri cat mai bune atunci cand se pregateste pentru a obtine carnetul de conducere. Chiar si asa, daca instructorul nu este prea bine pregatit sau va informati de pe internet din surse gresite, s-ar putea sa ajungeti sa faceti destul de multe greseli. Avand in vedere ca aceste obiceiuri se schimba cam greu, am pregatit acest articol prin care dorim sa va invatam ce greseli sa nu faceti la volan.

Nefolosirea franei de parcare in cazul masinilor automate

Chiar si unele cutii de viteze automate moderne nu activeaza automat frana de parcare atunci cand se activeaza parcarea si se opreste motorul. Dar ar trebui sa o cuplati intotdeauna, deoarece daca va bazati in intregime pe cutia de viteze pentru a bloca o masina grea pe o panta, aceasta este supusa la un stres de care ar putea fi scutita.

Nu lasati un spatiu de 1-2 metri in fata dumneavoastra in trafic

Atunci cand mergeti in spatele unei alte masini in trafic, lasati intotdeauna un spatiu de aproximativ 1-2 metri fata de masina din fata in oras sau mai mult inafara, in functie de viteza de deplasare. Acest lucru permite un spatiu suficient pentru a reactiona in timp util daca este nevoie sau pentru a le depasi.

Nu folositi frana atunci cand trebuie neaparat sa o faceti

Daca trebuie sa opriti rapid, apasati cu putere pe frane. Franele moderne sunt foarte puternice, iar anvelopele moderne sunt foarte eficiente si ele pentru opri autovehiculul. Lasa-le sa-si faca treaba; nu-ti face griji ca se blocheaza - toate masinile vandute incepand cu 2014 au frane antiblocare (ABS) montate standard, iar majoritatea au si control al stabilitatii si distributie automata a franelor pe roti, care te vor ajuta, de asemenea. Multe accidente se produc nu numai pentru ca soferii nu franeaza suficient de devreme, ci si pentru ca nu franeaza suficient de tare.

Nu folositi butoanele de comanda rapida montate pe volan

Acestea au fost inventate initial din motive de siguranta, nu de comoditate. Odata ce va obisnuiti sa modificati functii precum cea a sistemului stereo prin intermediul acestora, va veti asigura ca va veti lua ochii de la drum mult mai rar si veti avea mult mai putine sanse sa aveti un accident.

Nu va verificati anvelopele

Acest lucru poate parea simplu, dar este ceva care este atat de usor de ignorat, si totusi anvelopele sunt atat de importante. La urma urmei, singurul contact fizic al masinii cu soseaua - indiferent daca este o masina sport, o masina de oras sau un SUV - sunt acele patru mici petice de cauciuc. De asemenea, este esential sa verificati periodic presiunea din anvelope.

Ignorarea faptului ca va aflati intr-un unghi mort

A fi in permanenta in unghiul mort al altui sofer pe un drum cu mai multe benzi poate fi periculos. Incercati sa dati inapoi sau sa accelerati pentru a va indeparta cat mai repede posibil. Daca este inevitabil - de exemplu, pentru ca exista masini in spatele sau in fata dumneavoastra - un sfat util este sa va sprijiniti mana pe claxon (de obicei, in centrul volanului), astfel incat sa puteti reaminti rapid celeilalte masini de existenta dumneavoastra, in cazul in care aceasta da semne ca incearca sa intre pe banda dumneavoastra.

Asezare incorecta la volan

Daca doriti sa detineti controlul asupra masinii, este absolut vital sa gasiti o pozitie buna de conducere. Acum, instructorul tau de sofat poate ca te-a facut sa crezi ca cea mai “confortabila pozitie” este cea corecta, dar, din pacate, nu este asa; cu totii am vazut soferi noi stand mult prea aproape de volan.

Cum sa va asezati corect pe scaun?

Din fericire, gasirea pozitiei corecte este destul de simpla. Intr-o masina manuala, incepeti prin a apasa ambreiajul pana la capatul cursei sale. Piciorul ar trebui sa fie usor indoit; daca piciorul este drept, trebuie sa mutati scaunul inainte. Odata rezolvata aceasta problema, concentrati-va asupra bratelor. Ar trebui sa puteti sa va sprijiniti incheieturile mainilor pe partea superioara a volanului, cu bratele usor indoite. Folositi dispozitivul de reglare a inclinarii pentru a va adapta pozitia.

In ceea ce priveste inaltimea scaunului, aceasta va varia in functie de inaltimea dumneavoastra, dar, in mod ideal, ar trebui sa aveti o vedere libera spre toate partile si spre toate afisajele de pe panoul de instrumente. In cele din urma, ar trebui sa reglati marginea superioara a tetierei la aceeasi inaltime ca si varful capului dumneavoastra, astfel incat sa nu riscati sa suferiti o lovitura de bici in cazul unei lovituri de spate.

Nu va uitati inainte

Soferii si pasagerii din autoturisme sunt de aproape doua ori mai susceptibili de a fi ucisi pe drumurile rurale decat pe cele urbane. Acest lucru ar putea fi o surpriza pentru dumneavoastra, avand in vedere ca drumurile rurale sunt mult mai putin aglomerate decat cele din interiorul oraselor. Cu toate acestea, drumurile de tara prezinta propriile provocari unice - ganditi-va la inclinatii diferite, garduri vii, drumuri inguste, creste si curbe stranse. De aceea, este atat de important sa priviti inainte si sa puteti citi drumul cu incredere.

Cum se face acest lucru corect?

In primul rand, ar trebui sa incercati intotdeauna in mod constient sa va ridicati linia vizuala: cu alte cuvinte, trebuie sa priviti cat mai departe posibil. Acest lucru nu numai ca incetineste ritmul obiectelor care vin spre dumneavoastra, dar va obliga si sa anticipati urmatoarea curba.

Apoi, atunci cand va apropiati de un viraj necunoscut, ar trebui sa vizualizati linia pe care trebuie sa o urmati, folosind punctul de fuga pentru a judeca momentul in care trebuie sa apasati pe acceleratie - adica sa mentineti o viteza constanta si confortabila in curba pana cand vedeti ca se deschide virajul.

Pentru orice situatie de viraj, este important, de asemenea, sa actionati cu usurinta comenzile, astfel incat sa nu dezechilibrati masina. Acest lucru inseamna selectarea vitezei corecte inainte de a intra in viraj, franarea in linie dreapta si o manevra delicata cu acceleratia la iesire.

Deschiderea periculoasa a portierei

S-ar putea sa deschideti usa masinii fara sa va uitati in jurul dumneavoastra, dar ati face o mare greseala. Sigur, puteti arunca o privire in oglinda retrovizoare pentru a va asigura ca drumul este liber, mai ales in cazul unui biciclist care trece si pe care s-ar putea sa nu-l puteti auzi.

Dar s-ar putea sa nu-l observati daca se afla foarte aproape in unghiul mort al oglinzii si, astfel, se poate produce un accident periculos. Aceeasi situatie se aplica si daca o masina vine din spate cu mare viteza. In fiecare an au loc sute de accidente din cauza faptului ca lumea nu se uita la drum inainte de a cobori din masina.

sursa foto: https://pulseprotects.com/

Citeste si...
Ce este rovinieta si de ce trebuie platita?
Ce este rovinieta si de ce trebuie platita?

Rovinieta, sau taxa de drum, este o taxa platita de soferi pentru a avea dreptul de a circula pe reteaua de drumuri nationale din...

Ce este rodajul motorului si cum trebuie facut?
Ce este rodajul motorului si cum trebuie facut?

Cu totii stim ce presupune rodajul, dar oare ce inseamna el din punct de vedere tehnic? Ce se intampla mai exact cand faci rodajul...

Care este rolul spoilerului de la masina si la ce trebuie sa ai grija?
Care este rolul spoilerului de la masina si la ce trebuie sa ai grija?

Spoilerul nu este o componenta auto care echipeaza masina intamplator sau doar de design. Rolul sau este acela de a fluidiza aerul...

Trebuie sa folosesc lichid de parbriz sau apa este suficienta?
Trebuie sa folosesc lichid de parbriz sau apa este suficienta?

Lichidul de parbriz este un lichid pe care multi soferi il ignora de obicei, dar care poate avea un rol esential in siguranta ta i...