Studiu: Masinile diesel sunt mai nocive pentru mediul decat cele pe benzina

Studiu: Masinile diesel sunt mai nocive pentru mediul decat cele pe benzina

In timp ce in tara noastra inca nu se pune un accent foarte mare pe protectia mediului inconjurator, in Vest de cativa ani se marseaza pe aceasta idee. In acest scop, Uniunea Europeana urmareste sa inlature de pe piata in urmatorii ani toate autovehiculele pe combustie. Acestea vor fi inlocuite de autovehiculele electrice.

Pana cand se va reusi eliminarea autoturismelor de acest tip, trebuie sa vedem care sunt mai nocive pentru mediu: cele pe benzina sau cele pe motorina. Asa cum se stie deja, intre motoarele diesel si cele benzinare exista diferente atat in ceea ce priveste modul de functionare, dar si legat de caracteristicile acestora.

In general, autovehiculele pe benzina se utilizeaza pe masinile mici, de oras, cu motoare nu foarte puternice. Le mai intalnim si pe masinile de performanta ridicata sau pe cele de lux. De cealalta parte, motoarele diesel sunt de anduranta si se monteaza pe camioane, vehicule de mare tonaj si SUV-uri.

La doi ani dupa ce scandalul Dieselgate a scos la iveala natura murdara a masinilor diesel, un nou studiu realizat de Transport & Environment (T&E) arata ca masinile diesel nu numai ca polueaza aerul, dar emit si mai multe emisii de gaze cu efect de sera (CO2) decat cele pe benzina.

O analiza a ciclului de viata a emisiilor vehiculelor dovedeste ca, pe parcursul ciclului de viata, masinile diesel emit cu 3,65 tone de CO2 mai mult decat un echivalent pe benzina. Impactul mai mare al motorinei asupra climei se datoreaza unei rafinari a motorinei cu un consum mai mare de energie. Mai multe materiale necesare pentru producerea unor motoare mai grele si mai complexe, emisii mai mari de biodiesel amestecat in motorina si un consum mai mare de combustibil.

Aceasta analiza demonteaza afirmatia constructorilor de automobile potrivit careia masinile diesel sunt necesare pentru a-si atinge obiectivele climatice. O privire aruncata pe brosurile de marketing si pe site-urile web ale constructorilor auto demonstreaza ca diferenta dintre motoarele diesel si cele pe benzina comparabile este neglijabila: de la zero la cateva grame de CO2. Dar, de obicei, masinile diesel costa cu 2.000-3.000 de euro mai mult decat cele pe benzina. Alternativele disponibile in prezent, cum ar fi vehiculele hibride pe benzina, au un pret similar cu cel al vehiculelor diesel, dar emit cu aproximativ 20-25% mai putin CO2.

Dieselgate a scos deja la iveala faptul ca masinile diesel sunt cauza dominanta a dioxidului de azot toxic din orasele europene, care ucide anual 68 000 de europeni. Contrar afirmatiilor industriei, masinile diesel sunt, de asemenea, mai daunatoare pentru clima decat versiunile pe benzina si nu sunt necesare pentru a indeplini obiectivele privind emisiile de CO2 ale automobilelor. Europa trebuie acum sa priveasca inainte si sa accelereze tranzitia catre vehicule nepoluante si electrificate si sa uite de motoarele disele.

In Europa, piata auto este inclinata in favoarea motoarelor diesel prin reglementari partinitoare si taxe nedrepte. In timp ce in Europa, cota de piata a motorizarilor diesel este de aproximativ 50%, in restul lumii acestea reprezinta un produs de nisa. Europa cumpara 7 din 10 autoturisme si camionete diesel vandute la nivel mondial, in timp ce mai putin de 1% din vehiculele noi vandute in SUA sunt diesel, iar in China, cea mai mare piata de vehicule din lume, dieselul reprezinta mai putin de 2%.

Studiul identifica trei cauze pentru dependenta Europei de motorina:

1. Taxe nationale distorsionate pentru carburanti si vehicule. In majoritatea tarilor, motorina este impozitata cu 10% pana la 40% mai putin decat benzina. Acest “bonus diesel” a costat bugetele nationale aproape 32 de miliarde de euro in venituri fiscale pierdute numai in 2016;

2. Standardele de emisii Euro inechitabile ale UE care, timp de zeci de ani, au permis ca masinile diesel sa emita mai multe NOx decat cele pe benzina. Acest lucru a fost exacerbat de utilizarea unor teste invechite (actualizate recent) si de o supraveghere ineficienta a reglementarilor care a permis producatorilor de automobile sa monteze controale de evacuare ieftine si ineficiente, pe care le reduc sau le opresc in cea mai mare parte a timpului;

3. Reglementari tendentioase privind emisiile de CO2, care stabilesc obiective mai slabe pentru constructorii de automobile care produc vehicule diesel mai mari si mai grele.

Mostenirea Dieselgate sunt cele 37 de milioane de masini diesel extrem de poluante care inca se afla pe drumurile europene. In timp ce unele dintre ele vor fi retrase de pe sosele, aceste masini vor ajunge in curand in Europa Centrala si de Est, sufocand cetatenii de acolo.

Avem nevoie de o actiune concertata si coordonata la nivelul intregii UE pentru a ne asigura ca aceste masini nu vor mai emite gaze toxice timp de inca 10-15 ani. Este timpul ca producatorii de automobile sa isi asume responsabilitatea pentru indepartatea lor si sa plateasca pentru masurile locale de combatere a crizei poluarii aerului urban pe care au provocat-o in mare parte.

In Europa circula peste 37 de milioane de autoturisme si camionete cu poluare peste nivelul normal, iar raspunsul industriei este o serie de remedieri incoerente ale software-ului in unele tari, fara un program coerent de curatare pentru clientii din toate cele 28 de tari ale UE. Acestea fiind spuse, masinile diesel trebuie eliminate pentru ca sunt nocive si dauneaza sanatatii umane.

Citeste si...
De ce motorul diesel are mai putine turatii ca motorul pe benzina?
De ce motorul diesel are mai putine turatii ca motorul pe benzina?

Odata cu cresterea turatiei, pistonul se misca mult mai repede in interiorul blocului motor. Motorul diesel este un motor cu aprin...

Comparatie motor Diesel, Hibrid si Electric
Comparatie motor Diesel, Hibrid si Electric

Atunci cand iei decizia de a-ti achizitiona o masina ai mai multe optiuni in ceea ce priveste motorizarea. In primul rand poti opt...

Totul despre motoarele diesel
Totul despre motoarele diesel

Motorul diesel este un motor cu ardere interna in care combustibilul se aprinde datorita temperaturii inalte create de comprimarea...

Despre motoarele diesel si sportivitate
Despre motoarele diesel si sportivitate

In articolul de astazi vom vorbi despre un subiect care nu este asa de dezbatut. Si anume, de ce nu se fabrica masini sport cu mot...