Tipurile de anvelope si istoria acestora

Tipurile de anvelope si istoria acestora

O anvelopa, conform definitiei generale este o bucata circulara din cauciuc folosita ca si principal punct de contact al unui vehicul cu solul. Aceasta se monteaza direct pe o janta si are ca si functie principala transmiterea energiei motorii a unui vehicul la sol.

Calitatea si tipul anvelopei determina in mod direct viteza de deplasare, distanta de franare si capacitatea de virare a unui vehicul, indiferent ca vorbim aici de o bicicleta, masina, ATV sau o motocicleta.

Anvelopele sunt o componenta cruciala a unui vehicul, ele fiind singurul punct de contact al acestuia cu suprafata de rulare, este in mod cert clar ca acestea trebuie sa fie mereu intr-o stare foarte buna de rulare si intretinute conform specificatiilor impuse de catre constructor.

Ca si tipuri, anvelopele pot fi impartite pe foarte multe categorii. Exista anvelope realizate special pentru circuite, acestea avand un profil inexistent pentru a spori aderenta, dar tocmai datorita acestui aspect, ele nu au o durata de viata foarte mare. Exista anvelope folosite special pentru deplasarea pe off-road, acestea avand crampoane foarte agresive care permit rularea pe suprafete pline de noroi sau pe stanci. Dar in principal, anvelopele se impart pe trei categorii, anvelope de iarna, anvelope de vara si anvelope all season.

Un set de anvelope de vara este special conceput sa ruleze la temperaturi inalte, pe un carosabil uscat, curat si sa fie exploatat la viteze mari. De regula, anvelopele de vara nu au un profil foarte agresiv si ofera tractiune sporita atunci cand suprafata de rulare este foarte fierbinte si temperatura de afara este ridicata. Compusii din care un astfel de set de anvelope este realizat ii permit acestuia sa isi mentina forma in fata unei temperaturi ridicate.

Atunci cand carosabilul este acoperit de zapada sau polei, iar cand temperatura este foarte scazuta, este indicat sa schimbam anvelopele de vara pe un set de anvelope de iarna. Acestea sunt special proiectate sa ofere performante mai bune in conditii extreme pe toata durata anotimpului rece. Indiferent ca vorbim de o suprafata acoperita de zapada, gheata, polei sau noroi.

Aderenta sporita a acestora este datorata blocurilor din profil care ofera un numar sporit de puncte de contact care ating suprafata de rulare, spre deosebire de un set de anvelope de vara. De asemenea, banda de rulare a cauciucului are canale mai late, fapt care contribuie enorm la evacuarea eficienta a zapezii sau a noroiului care se pot acumula in interiorul anvelopei.

Un set de anvelope all season este indicat sa fie folosit in statele care au preponderent o vreme ploioasa si racoroasa. Sunt un compromis intre anvelopele de vara si cele de iarna, o alegere de mijloc pentru o nisa speciala de consumatori.

Folosite foarte des in tarile asiatice unde clima poate varia rapid de la fierbinte la ploaie sau in tari cum ar fi Marea Britanie. In Romania, aceste cauciucuri nu sunt indicate pentru a fi folosite pe timp de iarna. Desi ele sunt eficiente atunci cand suprafata de rulare este acoperita de un strat relativ subtire de zapada, intemperiile din tara noastra fac ca aceste cauciucuri sa nu fie atat de potrivite atunci cand iarna chiar isi intra in forma.

Importanta alegerii unui set de cauciucuri potrivit anotimpului in care va aflati este cruciala pentru a fi certi ca rulati in conditii de siguranta maxima pe carosabil. Legea in Romania stipuleaza ca autovehiculele trebuie dotate cu anvelope de iarna atunci cand suprafata de drum este acoperita de zapada, gheata sau polei.

Indicat este ca atunci cand temperatura de afara scade sub 7 grade Celsius, sa echipati cauciucurile de iarna, iar cand vremea se incalzeste si ramane constanta peste 15 grade, sa le schimbati pe acestea cu cele de vara!

Citeste si...
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...