Filtru de particule - Regenerare, curatare, anulare DPF

In ultimul timp toate masinile cu motor diesel au in dotare diferite sisteme care sa combata poluarea, ori sunt echipate cu filtre de particule sau/si sistem Adblue. De la norma de poluare Euro 4 incoace, toate motoarele diesel au cel putin filtru de particule.

Poate multi dintre cititori nu au auzit ca motoarele pe motorina elimina si alte gaze nocive in afara de CO2. Toate gazele eliminate sunt cancerigene, uneori le poti si vedea, mai ales cand o masina diesel accelereaza puternic si vezi cum scoate fum negru, pai alea sunt particule cancerigene.

Va dati seama ce s-ar fi intamplat daca se continua in modul acesta, sa se elimine in atmosfera toate acele gaze toxice pentru corpul uman. Fenomenul de incalzire globala este foarte periculos si foarte greu de combatat, asa ca marile companii auto au inventat un filtru special, dedicat sa reduca nivelul de gaze toxice eliminate in atmosfera. Asa a aparut filtrul de particule, prescurtat DPF ( care vine de la Diesel Particuler Filter) care mai ajuta la protejarea stratului de ozon. 

 

Dpf-ul este un sistem care filtreaza gazele de evacuare ale unui motor diesel, el functioneaza asemanator cu un catalizator normal care echipeaza motoarele pe benzina, doar ca acesta este ceva mai complex deoarece trebuie sa retina particule mai mari, solide, nu gaze care trec printr-un catalizator.

 

Dpf-ul la baza are un rol destul de simplu, acela de a retine particulele sub forma de cenusa. Aceste tipuri de filtre au o eficienta foarte mare, putand sa retina pana la 80-85% din gazele nocive eliminate de motor. Aici incep sa apara problemele deoarece aceste filtre se infunda cu funingine si cu cenusa (mai ales din cauza condusului subturat).

Motoarele echipate cu Dpf-uri trebuiesc conduse putin mai turat, sau cel putin o data la ceva timp sa fie scoase la o tura de condus mai sportiv, deoarece arderea completa are loc doar la temperaturi si presiuni inalte, care nu pot fi atinse asa de usor la un condus normal in oras, asa ca periodic trebuie sa scoatem masina la un drum mai lung.

In articolul de astazi despre asta vom vorbi, cum se curata un filtru de particule. Dar mai intai de toate trebuie sa stim cum functioneaza un astfel de filtru, motivele pentru care se infunda si cand ne dam seama ca este infundat pentru a sti si cum trebuie sa-l curatam.

Poate va intrebati cum funtioneaza un filtru de particule. Modul sau de functionare nu este asa de complicat, adica o masina diesel echipata cu dpf (care este in stare buna si functioneaza corect) nu va scoate fum negru pe evacuare deoarece toate particulele de cenusa vor ramane in acest filtru.

 

Asa cum filtrul de ulei retine toate impuritatile din ulei si nu le lasa sa circule liber prin motor, cam asa se intampla si cu acest filtru, nu lasa sa iasa in atmosfera gaze toxice. Dar periodic ( aici influenteaza foarte mult stilul de condus al soferului) acest filtru se umple cu cenusa si funingine si trebuie curatat.

Exista doua tipuri de dpf-uri, cele “de unica folosinta” care trebuiesc schimbate o data la 130.000 -160.000 kilometri, deoarece se infunda, se aprinde martorul in bord si in scurt timp masina va intra in modul limp (limp mode) pana cand il veti schimba.

Mai exista si dpf-uri care au functia de regenerare automata. Aceste tip de filtru rezista mult mai mult timp, se curata singur la un anumit numar de kilometri, are mai multi senzori care masoara diferite presiuni, temperaturi si nivelul de incarcare a filtrului pentru a sti cand sa comande regenerarea acestuia.

 

Citeste si despre: merita sa anulezi DPF-ul

 

Ce inseamna mai exact aceasta regenerare? Pai regenerarea dpf-ului presupune arderea particulelor stocate in acesta. Dar daca regenerarea nu se realizeaza intr-un anumit numit numar de kilometri din cauza unui motiv, atunci cantitatea mare de cenusa poate depasi pragul critic si regenerarea automata nu va mai fi posibila.

Dar ce presupune mai exact aceasta regenerare? Pai regenerarea este practic arderea acelei cenusi si a funinginei in filtru. Arderea incepe din galeria de evacuare si continua pana in filtru unde are loc practic arderea completa.

Aceasta ardere trebuie sa aiba loc la o temperatura si presiune foarte mare. Ea este posibila prin doua metode, prima fiind cea a utilizarii celui de-al 5-le injector pozitionat pe galeria de evacuare sau prin divizarea injectiei si intarzierea post-injectiei. 

Primul sistem foloseste al 5-le injector (pozitionat inaintea catalizatorului de oxidare) iar cand computer-ul comanda regenerarea atunci el va injecta motorina in galeria de evacuare. Multumita resturilor de oxigen din gazele arse si datorita catalizatorului incepe arderea propiu-zisa.

In filtrul de particule arderea are loc in jurul temperaturii de 800-1100 de grade celsius, moment in care cam toate particulele sunt arse, altfel nu se vor mai elimina substante asa de toxice in aer.

Regenerarea incepe abia dupa ce calculatorul masinii masoara anumiti parametri cu ajutorul mai multor senzori. De exemplu senzorii de presunie (pozitionati inainte si dupa filtru) care estimeaza cu aproximarea gradul de incarcare al filtrului.

Cu cat incarcarea filtrului este mai mare cu atat diferenta de presiune dintre cei doi senzori va fi mai mare. Mai sunt si sisteme simple care folosesc un singur senzor de presiune pozitionat inainte de filtrul de particule, care va masura doar presiunea din galeria de evacuare si o va compara cu presiunea atmosferica.

 

Am precizat putin mai intainte ca regenerarea are loc doar daca se indeplinesc anumite conditii. Pentru ca regenerarea sa aiba loc temperatura gazelor trebuie sa aiba o anumita valoarea, turatia motorului sa fie si ea suficienta, pentru a se asigura un anumit debit de gaze care sa poate intretine arderea si pentru a putea elimina in aer ceea ce ramane in urma arderii.

Daca sa zicem ca a fost atinsa limita de incarcare a filtrului din cauza ca pana atunci nu au fost indeplinite conditiile de mai sus, atunci calculatorul va porni regenerarea filtrului chiar si la ralanti, dar in acest caz toate componentele vor fi mult mai solicitate, ralantiul va creste si el, dar trebuie sa stim ca o regenerare care are loc la ralanti nu este o regenerare completa, este doar o solutie de urgenta pe care o ia masina.

Daca regenerarile vor fi foarte dese deoarece nu se vor face niciodata complet atunci consumul va fi si el unul mult mai mare, deoarece in procesul de regenerare se injecteaza o cantitate de motorina destul de mare.

Dar acum poate va intrebati, cum se realizeaza o regenerare corecta? Pai daca masina dumneavoastra diesel este folosita in cea mai mare parte din timp la drumuri lungi atunci regenerarea se va face automat fara sa trebuiasca sa faceti ceva special (nici nu veti sti cand va avea loc regenerarea).

 

Citeste si despre: metode de a reduce emisiile masinii

 

 

Dar daca folositi masina in oras, la drumuri scurte, in care nici nu apuca sa se incalzeasca si o opriti atunci trebuie sa o scoateti periodic la un drum mai lung unde sa-si poata realiza regenerarea corecta si completa.

Dupa ce va apare martorul in bord care va indica ca aveti o problema cu dpf-ul, sau ca va incepe regenerarea, trebuie sa scoateti masina din oras, la un drum mai lung, minim 30 min, in care sa mergeti cu o viteza de minim 60 km/h constant tot  drumul.

Sau daca nu, macar sa mergeti cu masina 15-20 min, constant la turatiii de 1500-2500 rpm, unde motorul sa se incalzeasca complet si sa-si poata realiza regenerarea total. Cel mai important este sa mergeti constant, nu ca in oras, sa mergeti putin si dupa sa fiti nevoit sa opriti la semafor.

Acestea sunt conditiile pe care trebuie sa le indepliniti ca regenerarea sa aiba loc complet si corect. La aceste turatii si viteze, motorul se poate incalzi complet si in aceasta situatie regenerarea sa aiba loc complet. Dupa o astfel de regenerare filtrul se va curata complet, iar astfel de regenerari trebuie sa aiba loc regulat pentru ca filtrul de particule al masinii sa nu cedeze prea curand. Un filtru de particule nou poate costa intre 800-1500 euro, in functie de masina chiar poate depasi aceasta valoare.

 

La regenerare trebuie sa mai precizam ca este de 3 feluri. Primul fel de regenerare este cel “pasiv” care este si cel mai recomandat. Regenerarea pasiva inseamna ca motorul elimina in mersul sau normal toate depunerile din filtru fara sa ne apara vreun martor in bord. 

A doua metoda este cea “activa”. Regenerarea activa presupune interventia cu un “agent catalitic” adica cu motorina injectata in galeria de evacuare. Cand calculatorul masinii detecteaza ca filtrul ajunge la limita de incarcare atunci comanda injectarea de motorina in evacuare pentru a ajuta la arderea depunerilor din filtru. 

Cea de-a treia regenerare este cea “fortata” care se realizeaza cu ajutorul diagnozei auto. Se conecteaza o diagnoza sau un computer special la ECU-ul masinii si se comanda o regenerare fortata, deoarece nivelul de depuneri din interiorul filtrului sunt prea mari si nu se mai face fata cu regenerarea activa. In acest caz se forteaza regenerarea ca o ultima solutie pentru a nu fi nevoie sa-l schimbati cu unul nou. 

De asemenea trebuie sa stiti ca un filtru de particule nu se strica doar daca se incarca cu prea multa cenusa si funingine. Dpf-ul se poate strica de asemenea si din cauza unui injector care nu functioneaza in parametri normali, injecteaza prea multa motorina, arderea nu are loc complet, iar surplusul de gaze nocive si cenusa sunt retinute de dpf care se va incarca prematur.

 

Citeste si despre: de ce nu treci testul de emisii la ITP

 

 

Daca turbina este uzata si nu functioneaza in parametrii, aceasta va pierde ulei, care va ajunge inevitabil in filtrul de particule. Filtrul se va incarca cu ulei, dar in acest caz nu mai merge regenerarea, ci va trebui dat jos si curatat cu atentie de un specialist, dar despre aceasta metoda de curatare vom vorbi putin mai incolo. 

Nu am precizat ce se afla in acesta mai exact, pentru a intelege totul mai bine. In interiorul filtrului de particule se afla, logic, un material filtrant. Acest material filtrant este mai exact un material ceramic poros in forma de fagure. Cu cat motorul este mai mare sau este mai puternic cu atat filtrul de particule este mai mare. 

Poate va ganditi daca apuca sa se infunde dpf-ul sa nu mai dati bani pe unul nou ci sa mergeti cu el infundat. Aceasta ar fi cea mai mare greseala pe care o puteti face. De ce? Pai in primul rand gazele de evacuare nu vor mai avea pe unde sa fie eliminate asa ca ECU va baga masina in “limp mode”. Ce inseamna “limp mode”? Nu te va mai lasa sa treci peste 1200 rpm, motorul va merge doar cat sa ajungi la primul service.

Daca continui sa mergi asa atunci cel mai probabil in scurt timp iti va opri de tot motorul. Odata cu aceste simptome ti se va aprinde si martorul in bord, care te va anunta ce se intampla. In acest caz, daca inca nu a intrat masina in modul limp, cel mai bine ai scoate-o la o tura de condus sportiv (mai turat) altfel ti se va infunda complet dpf-ul si costurile vor fi mult mai mari.

Mai nou a aparut optiunea de a curata filtrul de particule. Da, il poti curata la un service specializat. Procedura consta in a da jos filtrul de pe masina si a il pune pe un banc special care il va curata in intregime.

 

Cum functioneaza acest sistem? Este destul de simplu, se introduce aer si solutie de curatare pe baza de apa si chimicale cu presiune in interiorul filtrului.

Solutia incepe sa actioneze si sa inmoaie toata cenusa si funinginea depusa in filtru, iar multumita presiunii mari, toate reziduurile sunt scoase afara sub forma unui lichid negru asemanator cu uleiul ars. 

Toata aceasta procedura are loc la rece si nu la cald, ceea ce este destul de impresionant deoarece in mod obisnuit regenerarea se face la temperaturi foarte inalte. Dar trebuie sa tinem cont ca nu toate filtrele se pot curata, fiind modele care nu suporta aceasta operatiune si odata curtate si montate la loc pe masina vor aparea erori.

In functie cat de colmatat este, luati decizia de a cheltui o anumita suma de bani sa il curatati sau sa il inlocuiti cu altul nou. 

O curatare a dpf-ului nu este asa de scumpa, ea invartindu-se in jurul pretului de 100 euro si variaza in functie de model, pe cand un filtru de particule nou incepe de la minim 500 euro si poate ajunge si pe la 3000 de euro daca vorbim de o masina cu un motor mai mare si puternic.

Desi asta este cea mai buna metoda, de al inlocui cu altul nou nout, majoritatea nu ne permitem sau nu ne vine sa dam 2000 de euro. De ce trebuie sa tinem cont si sa nu facem niciodata unui filtru de particule este sa nu incercam sa-l curatam noi singuri acasa, nu de alta dar romanul nostru ar fi in stare sa incerce sa-l curete singur acasa prin orice metoda.

Niciodata sa nu incercati sa-l curatati cu alte produse chimice decat cele dedicate pentru asta. Sau sa incercati metoda sa-l spalati doar cu apa sub presiune deoarece nu veti rezolva mai nimic (nu veti reusi sa eliberati filtrul de toate impuritatile de pe pereti materialului filtrant).

Niciodata sa nu-l curatati cu jet de apa sub presiune deoarece puteti sa afectati celulele materialului filtrant. Ar fi bine ca in acest caz sa lasati curatarea in seama unor specialisti care au si cunostintele si aparatura potrivita pentru asa ceva.

Mai avem de asemenea optiunea de a pulveriza ceva substante chimice in admisie in timp ce motorul functioneaza iar acestea promit ca dupa ardere vor curata dpf-ul. Aceasta metoda nu este asa de populara si pare cam nesigura. Nu vom vorbi prea multe despre aceasta metoda deoarece la noi in tara nu prea exista service-uri care sa realizeze aceasta operatiune.

 

Citeste si despre: cum se curata catalizatorul fara a fi dat jos de pe masina

 

O alta optiune la care multi soferi romani recurg este cea de a anula filtrul de particule. Cum sa-l anulam? Pai nu este o operatiune asa de complicata si exista foarte multe service-uri care realizeaza aceasta operatiune la noi in tara.

Dar poate va intrebati ce presupune mai exact aceasta operatiune. Pai sunt cazuri in care nici macar regenerarea fortata nu da rezultate, iar curatarea lui nu se mai poate realiza deoarece materialul filtrant este compromis (ori topit, ori spart) ori pur si simplu proprietarul doreste sa nu mai aiba probleme cu el pe termen lung.

Strainii nu procedeaza ca noi, adica sa incerce sa pacaleasca masina ca inca are filtrul la locul lui, dar de fapt noi il eliminam, ei nu stau la discutie, s-a stricat l-au schimbat, la ei se aplica aceasta metoda cam la toate piesele, de asta cand achizitionam o masina din strainatate ea este in stare foarte buna.

Revenind, in loc sa pui un filtru de particule nou, care costa o mica avere, poti sa apelezi la unul din zecile de service-uri de la noi din tara care iti pot anula dpf-ul. Filtrul de particule va fi scos complet si toate gazele vor fi lasate sa iasa libere in atmosfera fara sa le mai restrictioneze cineva.

Vor fi eliminate in aer inclusiv toate acele gaze nocive, cancerigene, care afecteaza atat corpul uman cat si planeta. Anularea este de doua tipuri, fizica si din soft-ul masini. Soft-ul va fi pacalit sa creada ca inca are acolo la locul lui filtrul de particule si ca merge perfect, pe cand el va fi scos. 

O astfel de operatiune costa in jur de 200-400 euro in functie de masina si dureaza cateva ore. Multi opteaza si pentru un soft de marire de putere odata cu anularea acestui filtru de particule, astfel vor obtine mai multa putere si vor avea impresia ca au facut cea mai buna afacere. Dar defapt trebuie sa vedem care sunt si dezavantajele anularii filtrului de particule.

In primul rand sunt multe tari care interzic aceasta operatiune. De stiut ca o operatiune de acest gen trebuie facuta corect, adica doar cu catalizatorul dat complet jos de pe masina si cu diagnoza inainte si dupa operatiune, pentru a se masura absolut toti parametrii si toate valorile motorului.

E si normal, e ca si cum ai scoate botnita unui caine de lupta care poate sa muste oricand, deoarece cum am pornit motorul masinii cum incepe sa polueze foarte mult, nu mai spunem cand motorul este in sarcina.

Un motor diesel care are filtrul de particule anulat se vede cand accelereaza mai violent deoarece va scoate fum negru, in functie de softul pe care il are facut va scoate mai mult sau mai putin, dar va scoate cat sa va dati seama.

Sau daca nu, veti vedea teava de esapament neagra si atunci va dati seama ca nu mai are filtrul de particule pe masina, este anulat. De asemenea in majoritatea cazurilor cand dpf-ul este anulat, mecanicii care ti-l anuleaza vor scoate si catalizatorul (menit sa reduca nivelul de noxe CO2) si vor pune in loc o teava goala. 

 

Deci odata scos si filtrul de particule si catalizatorul nu vei mai avea sanse sa treci ITP-ul. Un alt efect al anularii filtrului de particule ar fi acela ca, gazele iesite pe evacuare vor avea un miros urat, insuportabil, pe langa fumul negru si gros. Dpf-ul are si rolul sa filtreze acele mirosuri urate, neplacute, dar odata anulat nimic nu le va mai opri sa fie eliminate in atmosfera.

Cu siguranta ati simtit pe strada mirosul ala specific de diesel, problema nu este aici ci ca in momentul in care am simtit acel miros, atunci am inhalat si mai multe particule cancerigene in plamani, care pe termen lung ne vor afecta. 

 

Ce ar trebui sa facem ca sa nu ajungem in punctul in care filtrul de particule sa fie mult prea plin? 

 

Nu avem asa de multe de facut, doar ca trebuie sa mergem mai turat si periodic sa mai iesim cu ea la un drum intins unde sa-si faca ea curatarea cum trebuie. Din acest motiv sunt montate pe masini diesel si de asta se recomanda sa folositi un diesel doar la drum lung, deoarece acolo se simte el bine, cand “se intinde la drum lung”. 

Daca apucam “sa-l scapam” si se aprinde martorul in bord, nu e panica, trebuie doar sa iesim cu masina la un drum intins si sa mergem cativa kilometri buni mai turat. 

Daca totusi nu reusim nici asa atunci putem apela la un service care se ocupa cu curatarea acestor filtre, doar ca mare atentie, sa-i intrebati inainte daca curata dpf-ul fara sa-l taie, sa-l curete in carcasa lui originala. Optiunea de al anula este buna doar in caz de urgenta, daca nu dispunem de bani si nu avem alta optiune, dar noi suntem de parere ca ar trebui sa fim ceva mai responsabili cu poluarea, deoarece un motor diesel elimina foarte multe noxe cancerigene in aer. 

 

Citeste si despre: fum albastru pe evacuare

 

 

Noile filtre de particule, montate pe masinile de ultima generatie nu mai au probleme asa de mari fiind mult mai inbunatatie si optimizate pentru fiabilitatea in timp. Practic doar dpf-urile de generatie mai veche dau batai de cap, in rest cele noi sunt mult mai bune.

Daca aveti o masina mai veche, cu filtru de particule problematic, atunci sfatul nostru este sa mergi mai turat cu masina, chiar daca consumul va creste putin, macar nu veti mai avea probleme cu filtrul de particule.

Reparatia acestei componente este destul de scumpa si nu cred ca doriti sa scoateti o astfel de suma din buzunar. Poate asta este si un motiv pentru care romani anuleaza filtrul, pentru ca sunt masini la care filtrul de particule valoreaza cat jumatate de masina, asa ca mai bine il anuleaza cu 400 euro decat sa cumpere unul nou cu 2500 euro. 

De asemenea si regenerarea fortata este o solutie foarte buna, mai ales daca o faceti asa cum trebuie si dupa veti conduce masina corect nu vor mai aparea probleme.

Oricum noi zicem sa nu luam in calcul varianta anularii filtrului de particule, nu din alt motiv decat ca ne facem rau noi singuri, lasam sa se elimine in aer cantitati considerabile de substante cancerigene, ce ne vor afecta pe termen lung si pe noi si planeta (stratul de ozon incepe sa fie din ce in ce mai subtire, iar incalzirea globala tot mai puternica).

Avantajele faptului ca-l anulam sunt doar ca pretul este mai mic si nu vom mai avea probleme cu el pe termen lung, insa ne va afecta pe noi acest lucru.

 

 

Citeste si despre: fum alb pe evacuare

 

 

Sursa foto: wikipedia.org, donotdpfdelete.green, motoringresearch.com, reinigung-dieselpartikelfilter.de, elitedpf.co.uk, halfordsautocentres.com, notjustahobby.com, ecuflash.co, carbuyer.co.uk

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate