Totul despre filtrul de particule - DPF

Totul despre filtrul de particule - DPF

Ce este filtrul de particule?

Filtrul de particule este un dispozitiv de filtrare ce este situat pe partea de evacuare (post ardere), fiind proiectat sa retina particulele emise de motor de pana la 0.01 μm, acesta poate fi situat inainte sau dupa catalizator, putand fi situat si intre doua catalizatoare.

Amplasarea filtrului de particule inainte de catalizator favorizeaza obtinerea temperaturii necesare pentru regenerarea acestuia. Eficienta sa de este situata intre 95 - 100%, astfel reducand considerabil emisiile de particule nearse si cenusa din gazele de ardere, aceste particule fiind direct daunatoare pentru oameni, ele fiind usor de inhalat, raman in suspensie si se fixeaza pe peretii plamanilor, fiind cancerigene.

In general, sunt intalnite doar la motoarele Diesel, fiind numite DPF (diesel particulate filter), dar in ultima perioada au aparut si pentru motoarele Otto, dar fiind rar intalnite, si aceasta la motoarele cu injectie directa, fiind numite GPF (gasoline particulate filter). La motorul Otto, emisiile de funingine fiind mult mai reduse (de cateva zeci de ori), face ca acest sistem sa nu fie neaparat necesar.

La motoarele Diesel, primele autovehicule echipate cu DPF si-au facut aparitia incepand cu normele de poluare Euro 4, iar incepand cu normele de poluare Euro 5 (2009 in Uniunea Europeana) fiind obligatoriu pentru toate motoarele cu aprindere prin comprimare.

Incepand cu normele de poluare Euro 6, pentru autovehiculele ce nu indeplinesc conditiile de tratare a gazelor de evacuare pentru a respecta limitele scazute impuse de acest standard, si daca masa autovehiculului depaseste 1700 de kilograme, pe langa sistemul de filtrare a particulelor trebuie sa se gaseasca obligatoriu si un catalizator cu Adblue.

Exista doua tipuri de filtre de particule: uscate si cele pe baza de aditiv (Ad-blue sau Eolys).

Exista masini dotate cu filtre de particule mai mari, fiind diferite de la un motor la altul, fiind corespunzatoare cilindreei acestuia, ce sunt de unica folosinta, astfel in general cam la 150.000 km acesta trebuie sa fie inlocuit deoarece se infunda si nu isi mai face datoria, iar alte masini ce au filtre de particule regenerative au avantajul unei vieti mai lungi (in conditii normale de exploatare pot depasi 200.000 km), curatarea facandu-se termic prin arderea depunerilor din interior.

Astfel, sunt masini ce au un injector suplimentar inainte de DPF, depunerile fiind dizolvate termic si eliminate. Exista si masini ce pot face regenerarea filtrului de particule de pe loc, turatia motoarelor situandu-se intre 1400 si 1600 rotatii pe minut pret de cateva minute.

Durata de viata a unui filtru de particule si conditii de exploatare

Durata de viata a unui filtru de particule ar fi situata intre 100.000 – 250.000 km, aceste valori variaza in functie de conditiile de exploatare, rareori putand depasi 350.000 de km.

Astfel durata de viata a unui filtru de particule depinde de stilul de mers (nefiind benefice drumurile scurte si dese, tipic exploatarii urbane), tipul de combustibil utilizat, uleiul motor, injectoare/ rampa comuna de combustibil, probleme pe partea de admisie a aerului, probleme la senzorii de presiune cand valva EGR are probleme (fiind infundata/defecta), componente ale motorului uzate sau turbocompresor (fiind in afara parametrilor/uzat/defect) ce poate arde uleiul.

De ce se infunda filtrul de particule?

Pentru un automobil echipat cu un motor Diesel, mai ales la cele echipate cu DPF din fabrica, recomandat este sa fie exploatat in mare parte in regim extraurban (navete, etc.), unde motorul ajunge mereu la temperatura optima de functionare, acesta incalzindu-se mai greu decat motoarele pe benzina, astfel mersul urban si utilizarea autovehiculului la viteze si turatii scazute favorizeaza infundarea filtrului de particule.

Ce trebuie sa faci pentru a regenera filtrul de particule sau DPF-ul?

In cazul in care este folosit preponderent in regim urban, pentru o sanatate indelungata a filtrului de particule si implicit a motorului este recomandat ca odata la 2 - 4 saptamani sa se faca un drum mai lung in afara orasului, de circa 80-100 km, la o turatie de peste 2500 rotatii pe minut si cu o viteza constanta de circa 60 km/h, pana martorul corespunzator regenerarii filtrului dispare.

Filtrul de particule trebuie sa reziste la temperaturi de pana la 700 – 1000 °C, aceasta valoare putand fi atinsa prin comanda data de ECU ce regleaza cantitatea de combustibil ce ajunge in motor, realizand un amestec bogat de combustibil ce nu poate fi ars total in procesele de ardere, astfel temperatura filtrului de particule creste foarte mult, fapt ce favorizeaza curatarea particulelor ramase in filtru. In general dureaza circa 10 - 20 minute.

Un alt aspect ce trebuie sa fie indeplinit de filtrul de particule este acela de a reduce la minim rezistenta de curgere a gazelor de evacuare, acesta functionand ca un dop ce ingreuneaza evacuarea gazelor arse.

Tipuri de regenerari ale filtrelor de particule

Regenerarea activa este declansata de senzorii de temperatura si de senzorii care determina presiunea gazelor arse evacuate (situandu-se inainte si dupa filtru) sau pentru cele cu un singur senzor ce este situat inaintea filtrului (ce calculeaza diferenta dintre presiunea gazelor arse si presiunea atmosferica) astfel se estimeaza gradul de incarcare a filtrului.

Regenerarea pasiva este data de anumiti producatori de autovehicule, aceasta se produce la deplasari mai lungi, in mediul extraurban, atunci cand temperatura gazelor arse evacuate ating temperatura optima pentru regenerare, aceasta regenerare fiind neobservata de catre conducatorul autoturismului (fiind denumita si regenerare spontana).

Mai exista un tip, denumit regenerare fortata, acesta fiind un caz mai special, si se declanseaza in urma incercarilor de regenerare automata ce nu au reusit insa curatarea filtrului de particule, si astfel se poate opta pentru regenerarea fortata a acestuia.

ECU poate declansa astfel regenerarea la ralanti, creste sarcina si turatia motorului, iar coeficientul aer – combustibil se micsoreaza, avand astfel un amestec bogat de combustibil.

Regenerarea manuala este destul de periculoasa, se face din tester, filtrul de particule putand lua foc deoarece temperaturile ating cote ridicate iar autovehiculul fiind in stare de repaos nu mai primeste suficient aer si nu se mai raceste corespunzator, riscul de incendiu fiind ridicat deoarece situatia poate degenera si catre piesele imediat urmatoare filtrului de particule.

Pentru a intra in modul de regenerare a filtrului de particule, conditiile ce trebuies indeplinite de motor sunt cele de a atinge o valoare minima a temperaturilor gazelor evacuate, iar turatia motorului trebuie sa aiba o valoare minima pentru un anumit debit de gaze. Cand apare indicatorul de regenerare dpf, este recomandat sa nu se opreasca motorul, iar pentru o regenerare mai rapida se recomanda cresterea turatiei.

De ce sa alegi curatarea chimica a filtrului de particule?

Daca o gandim logic, este optiunea cea mai viabila. Masinile diesel noi isi curata filtrul de particule cu AdBlue, care este……o substanta chimica speciala pentru a curata filtrul. Asa ca daca ai o masina care nu are AdBlue poti sa folosesti alte produse speciale pentru curatare.

Un exemplu de produs ar fi Liqui Moly 5171 DPF Cleaner. Toate produsele pe care le gasim acum pe piata sunt aproape la fel, denumirea este cea care difera, fiecare avand un alt producator. Insa un lucru este cel care conteaza, substantele pe care le gasesti sunt speciale pentru curatarea filtrului de particule si chiar isi fac treaba.

Foarte multi isi anuleaza filtrul de particule sau chiar il inlocuiesc. O mare greseala. Anularea lui duce la pierderea garantiei ( daca mai aveti ) si riscati si amenzi mari. Trebuie sa va feriti de controalele RAR si la ITP nu veti trece inspectia. De ce isi anuleaza sau schimba posesorii filtrul? Simplu. Pentru ca acesta se infunda. E normal ca filtrul de particule sa se infunde, dar asta nu inseamna ca trebuie anulat sau schimbat. El se umple de funingine insa aceasta funingine se poate curata foarte usor folosind curatarea chimica.

Avantaje ale curatarii chimice a filtrului de particule

  • dizolva orice tip de depunere de pe filtru
  • scade consumul de combustibil
  • imbunatateste performanetele motorului

De ce sunt dotate masinile diesel cu filtru de particule?

Filtrul de particule (DPF) este un filtru care capteaza si stocheaza funinginea din esapament. El a aparut pe masinile diesel, doar pe diesel, in 2009, odata cu introducerea standardelor Euro 5. Din 2009 toate masinile noi, diesel, au trebuit sa aiba montate filtre de particule.

Filtrul de particule poate sa stocheze doar o cantitate limitata de funingine, de aceea el trebuie sa se regenereze. Multi spun ca masinile diesel nu trebuie conduse in oras, regenerarea, mai exact filtrul de particule este cel responsabil de aceasta expresie. De ce anume? Pentru ca masina nu isi poate incepe ciclul de regenerare in mediul urban, din cauza stilului de condus. Regenerarea se face doar la o anumita temperatura. Masina trebuie tinuta turata pe o perioada mai mare de condus, ceea ce e imposibil in oras. In timpul regenerarii funinginea practic este transformata tot in funingine dar cu o granulatie, daca ne permiteti, mai mica, funingine care apoi este mai usor eliminata si mai putin toxica.

Simptome DPF infundat

De regula unitatea de control electronica (ECU) ne comunica cand are nevoie de regenerare, astfel ne apare in bord un martor galben cu ilustratia de rigoare. Acesta ar fi primul simptom.

In cazul in care nu se regenereaza, vor aparea diferite erori in bord in functie de autovehicul, martorul corespunzator regenerarii va palpai sau ne va avertiza sonor, nefiind dus in regenerare se va bloca iremediabil, ajungand in mod avarie, denumit si limp mode, in acest mod autovehiculul nu mai trage, puterea si cuplul lipsesc, turatia fiind limitata la maxim 3000 rotatii pe minut, valoare ce variaza de la un fabricant la altul.

Cand filtrul de particule se infunda, apar de obicei alte probleme, avem un amestec bogat de combustibil, astfel creste consumul avand arderi bogate, automat crescand si emisiile de funingine.

Daca masina cere des regenerari si DPF-ul nu poate intra in regenerare, exista si varianta in care masina sa se opreasca in mers si dupa sa nu mai porneasca deloc pana ce nu se rezolva problema DPF-ului.

Filtrul se poate defecta prematur daca acesta aduna prea multe particule, unde poti sa il cureti doar prin procedee specifice la ateliere de specialitate, acesta imbacsindu-se, este scos de pe autovehicul, se introduce un fluid chimic special, se masoara parametrii inaintea curatarii urmat de procesul principal al curatarii intr-un spatiu special amenajat iar la final se obtine un raport de testare comparativ dupa curatari.

Inlocuirea filtrului de particule

In cazul in care filtrul de particule a ajuns la sfarsitul ciclului de viata, acesta trebuie fie inlocuit fie curatat. Pentru a fi inlocuit cu unul nou, preturile pentru acesta variaza intre 1000 – 4000 euro. Pretul este unul foarte mare, avand o structura de tip fagure cu pereti porosi (aici stocandu-se particulele de fum si cenusa) ce contine ceramica cu silicon ce blocheaza particulele emise de motor.

Pretul fiind pe masura, astfel multi renunta complet la acesta, fiind o infractiune care de altfel este sustinuta de multe service-uri ce ofera serviciile de anulare a filtrului de particule incepand cu 200 – 300 euro. Daca se face anularea fizica, este recomandat sa se faca si anularea din soft, astfel ECU va considera ca filtrul de particule functioneaza perfect desi el fizic nu mai este acolo, acest intreg proces putand fi efectuat in decurs de cateva ore.

Pentru motor, acest lucru este benefic, deoarece nu va mai intampina o rezistenta in plus, dar va emite o cantitate mult mai mare de particule si fum, daunatoare oamenilor si mediului inconjurator.

Care este martorul de bord al DPF-ului sau filtrului de particule?

In functie de producatorul masinii martorul poate sa fie diferit, insa in poza de mai jos aveti toate variantele comune.

In incheiere va sfatuim sa alegeti masina in functie de propriile nevoi, nu alegeti masina dupa sfaturile prietenilor si in niciun caz doar ca va place. Alegeti o masina diesel doar daca mergeti mult cu ea si in extra-urban, nu are nicio logica sa alegeti o masina diesel pentru un trafic ca in Bucuresti.

O sa ajungeti sa platiti mult mai multi bani pe intretinere decat ati economisi pe carburant.

Am uitat sa specifiam, dar pentru masinile frantuzesti, DPF este FAP. Filtrul de particule poate fi prescurtat astfel: DPF si FAP.

Sursa foto: rac.co.uk, donotdpfdelete.green, dackmotorgroup.co.uk, dpfcentre.com, youtube.com

Citeste si...
Ce inseamna aprinderea luminii de avertizare a filtrului de particule diesel ?
Ce inseamna aprinderea luminii de avertizare a filtrului de particule diesel ?

Nu este un secret faptul ca motoarele construite in ultimii ani sunt tot mai tehnologizate si mai moderne si ajung sa semene foart...

Risti sa ramai fara talon daca elimini filtrul de particule de pe autovehicul?
Risti sa ramai fara talon daca elimini filtrul de particule de pe autovehicul?

Stim ca multi dintre soferii impatimiti si-au pus aceasta intrebare de cel putin cateva ori, acesta fiind motivul pentru care am d...

Modalitati de curatare a filtrului DPF: Curatarea filtrului de particule cu ajutorul aditivului STP adaugat in motorina
Modalitati de curatare a filtrului DPF: Curatarea filtrului de particule cu ajutorul aditivului STP adaugat in motorina

Modalitati de curatare a filtrului DPF: Curatarea filtrului de particule cu ajutorul aditivului STP adaugat in motorina Proprietar...

Ce curata, de fapt, DPF-ul? Adevarul despre Filtrul de Particule Diesel
Ce curata, de fapt, DPF-ul? Adevarul despre Filtrul de Particule Diesel

Filtrul de particule diesel (DPF) a devenit o componentă comună în sistemul de emisii al vehiculelor diesel moderne, concepută pen...