Ulei din cutie e prea incins? Cum iti dai seama?

Ulei din cutie e prea incins? Cum iti dai seama?

Te-ai întrebat vreodată dacă transmisia mașinii tale funcționează la o temperatură prea ridicată sau prea scăzută? Temperatura transmisiei poate semnala probleme grave sau poate fi în limite normale. Este important să o monitorizezi corect, deoarece o temperatură prea înaltă poate distruge transmisia, în timp ce o temperatură prea scăzută îi reduce eficiența.

Să analizăm ce înseamnă o temperatură „normală“ pentru transmisie, factorii care influențează această temperatură și ce se întâmplă dacă temperatura transmisiei devine prea ridicată (sau nu suficient de ridicată).

Care este intervalul normal de temperatură pentru transmisie?

În general, temperatura medie de funcționare a unei transmisii se încadrează între aproximativ 76 și 107 grade Celsius.

Orice temperatură peste sau sub această limită, după o perioadă adecvată de încălzire, ar trebui investigată și necesită o examinare suplimentară. Funcționarea prelungită în afara acestui interval de temperatură poate cauza uzură accelerată și/sau daune interne ireversibile ale transmisiei.

Factori care afectează temperatura transmisiei

Există mai mulți factori importanți care pot influența temperatura transmisiei unui vehicul. Implicațiile acestor factori diferă de la un model de vehicul la altul și în funcție de aplicația specifică.

Condiții meteo

Cu cât temperatura aerului ambiental este mai ridicată, cu atât va fi mai dificil să menții transmisia vehiculului răcorită. În general, o transmisie poate funcționa cu până la 5 grade Celsius mai cald într-o zi extrem de caldă decât în mod normal.

Starea fluidului

Transmisia unui vehicul va funcționa, aproape cu certitudine, la temperaturi mai ridicate atunci când fluidul de lubrifiere din interior este lăsat să se degradeze semnificativ. De asemenea, astfel de condiții pot apărea dacă nivelurile de fluid de transmisie scad sub pragurile prestabilite.

Eficiența răcitorului

Multe vehicule sunt echipate cu răcitoare auxiliare pentru transmisie, care disipă căldura, reducând astfel temperatura de funcționare a transmisiei în ansamblu. Dacă aceste răcitoare sunt înfundate sau altfel restricționate, capacitatea de răcire va fi limitată.

Felul in care mergi cu mașina

Temperatura de funcționare a unei transmisii este, de asemenea, în mare parte un produs al modului în care este operat vehiculul respectiv. Un vehicul condus agresiv sau folosit în aplicații de remorcare va avea, în general, temperaturi ale transmisiei mai ridicate decât cele care nu sunt.

Cum se măsoară temperatura de transmisie?

Cu un senzor de temperatură a uleiului de transmisie.

Temperaturile de transmisie sunt măsurate printr-o sondă specifică sistemului, montată într-un port de test al transmisiei sau direct pe carterul de ulei al transmisiei respective.

Această sondă furnizează feedback electronic către modulul de control al transmisiei (TCM - Transmission Control Module) și modulul de control al trenului de putere (PCM - Powertrain Control Module) al unui vehicul. Aceste citiri sunt apoi interpretate și afișate printr-un indicator montat pe tabloul de bord, atunci când este cazul.

În aplicațiile în care nu există un indicator de temperatură a transmisiei montat pe tabloul de bord, aceleași citiri menționate mai sus sunt de obicei utilizate pentru a aprinde o lumină de avertizare “temp. transmisie” sau pentru a genera o avertizare legată de transmisie pe tabloul vehiculului afectat.

Această lumină servește ca notificare pentru șoferul vehiculului că au apărut temperaturi nefavorabile ale transmisiei.

La ce temperatură se supraincălzește uleiul de transmisie?

La temperaturi mai mari de 110-120 de grade, compoziția chimică a majorității fluidelor de transmisie automată începe să se degradeze. Ca rezultat, pachetele de lubrifiere incluse și inhibitorii de coroziune sunt mai puțin predispuși să funcționeze la niveluri optime.

Atunci când este operată în astfel de condiții mai puțin ideale pentru o perioadă îndelungată, este aproape sigur să rezulte deteriorarea internă a transmisiei.

În plus, supraincălzirea repetată a transmisiei unui vehicul poate fi la fel de dăunătoare, chiar dacă transmisia vehiculului nu funcționează la astfel de temperaturi excesive pentru perioade lungi de fiecare dată.

Starea rezultată este în mare parte aceeași, ducând în cele din urmă la deteriorarea rapidă a fluidului de transmisie.

Ce se întâmplă atunci când o transmisie se încinge prea mult?

Un vehicul poate suferi mai multe consecințe atunci când transmisia sa începe să se supraincalzească, unele dintre ele fiind mai îngrijorătoare decât altele.

În general, fluidul de transmisie începe să se subțieze pe măsură ce se supraincalzește, provocând astfel deviații în viscozitate. Cu alte cuvinte, pe măsură ce fluidul de transmisie se subțiază în circumstanțe precum cele menționate mai sus, apar schimbări dăunătoare de presiune în interiorul transmisiei însăși.

În multe cazuri, o transmisie va ezita sau va face schimbări bruște atunci când fluidul său începe să se subțieze din cauza supraincălzirii.

În plus, uzura se accelerează în interiorul transmisiei însăși, pe măsură ce fluidul de transmisie conținut în interior începe să se subțieze. În timp, acest lucru poate avea un impact sever asupra durabilității unei transmisii, reducându-i semnificativ durata de viață.

În orice caz, va fi necesară o diagnoză suplimentară dacă temperatura de operare normală a transmisiei unui vehicul crește și rămâne la nivele anormale pentru o perioadă îndelungată. Lipsa soluționării unor astfel de probleme poate duce în cele din urmă la o defecțiune catastrofală a transmisiei într-un timp scurt.

Poate temperatura transmisiei să fie prea scăzută?

Cu toate că nu este la fel de dăunătoare ca temperaturile de transmisie excesive, temperaturile extrem de scăzute ale transmisiei pot ridica, de asemenea, motive de îngrijorare.

Cu cât este mai scăzută temperatura transmisiei, cu atât mai mare devine viscozitatea fluidului de lubrifiere. Atunci când acest fluid devine prea gros, fluxul său este semnificativ redus. Lipsa viscozității adecvate a fluidului de transmisie poate duce la uzură internă avansată și la daune interne ireversibile.

În general vorbind, funcționarea îndelungată a transmisiei la temperaturi sub 60 de grade reprezintă un prag valid pentru astfel de preocupări. Această preocupare crește semnificativ atunci când temperaturile scad sub acest punct.

Ce trebuie făcut dacă transmisia dumneavoastră începe să se supraincalzească?

În unele cazuri, este posibil ca transmisia unui vehicul să se supraincalzească. Acest lucru se întâmplă în mod predominant atunci când remorcați o remorcă sau transportați încărcături grele.

În afara acestor două condiții, cauza cea mai comună a supraincalzirii transmisiei este o defecțiune mecanică de un fel sau altul. Este crucial să știți cum să abordați astfel de circumstanțe, în cazul în care vă confruntați cu o supraincalzire a transmisiei.

Mai presus de toate, ar trebui să vă asigurați că opriți vehiculul pentru a evita solicitarea suplimentară, dacă observați că transmisia vehiculului dumneavoastră se supraincalzește. De asemenea, este o idee bună să verificați nivelul și starea fluidului de transmisie al vehiculului în astfel de condiții.

În cele din urmă, transmisia unui vehicul ar trebui să fie lăsată să se răcească suficient înainte de a continua sau, alternativ, vehiculul ar trebui să fie remorcat la cel mai apropiat punct de reparații.

Citeste si...
Exista Senzori de Temperatură pe Cutia de Viteze?
Exista Senzori de Temperatură pe Cutia de Viteze?

Atunci când discutăm despre funcționarea unei mașini, temperatura este un aspect crucial care poate afecta performanța și durabili...

De ce nu urca martorul de temperatura?
De ce nu urca martorul de temperatura?

Exista situatii in care soferii pot constata faptul ca indicatorul de temperatura a lichidului de racire al masinii pe care o deti...

Adevarata conexiune intre presiunea la roti si temperatura
Adevarata conexiune intre presiunea la roti si temperatura

Cand vine vorba de rotile si cauciucurile de pe masina pe care o conducem, cat la suta putem spune ca stim cu adevarat toate secre...

Ce trebuie sa stim despre temperatura de la nivelul motorului?
Ce trebuie sa stim despre temperatura de la nivelul motorului?

Desi foarte multe persoane detin in acest moment o masina, acest lucru nu inseamna ca detin si cunostintele legate de functionarea...