Ce este senzorul de temperatura pentru ulei si ce face?

Ce este senzorul de temperatura pentru ulei si ce face?

Temperatura uleiului este o componenta vitala pentru functionarea sanatoasa a motorului. Uleiul trebuie sa aiba doar cateva grade mai mult decat lichidul de racire, acesta din urma avand in general temperatura de functionare optima situata intre 85 si 100 °C.

In general daca nu exista probleme, temperatura lichidului de racire ramane stabila, deoarece se cupleaza vascocupla atunci cand temperatura tinde sa depaseasca valoarea pentru care a fost stabilita sa functioneze, existand si rezervorul de antigel, astfel sansele pentru ca lichidul de racire sa fiarba sunt foarte mici.

Temperatura uleiului poate ajunge la valori ce pot depasi cu 10 – 20 °C temperatura lichidului de racire, deoarece uleiul ia legatura directa cu piesele interne ale motorului, scaldandu-le, si asta in conditiile in care motorul este forjat sau pur si simplu avem un ulei de slaba calitate, sau unul ce si-a pierdut proprietatile.

Daca temperatura uleiului este prea mare pot aparea probleme majore, la peste 140 - 145 °C, uleiul se coxeaza si motorul se va cala. La anumite modele de autovehicule poate exista si un radiator de racire al uleiului, procedeu ce foloseste aerul ambiant pentru a raci schimbatorul de caldura prin conductele caruia circula uleiul.

Vascozitatea fluidelor de ungere si de racire este de asemenea afectata de variatiile mari de temperatura ce trebuie tolerate, chiar si vopseaua, tesaturile, materialele plastice, obiectele de cauciuc si alte materiale trebuiesc proiectate pentru a putea supravietui mediilor de temperaturi si umiditate extrema.

Senzorul de temperatura citeste constant temperatura uleiului si trimite informatia catre ECU.

Un senzor defect va trimite eronat informatiile. Deci prin urmare, masurarea temperaturii acestor componente este esentiala in timpul proiectarii si dezvoltarii unui motor, deoarece orice abatere oricat de mica ar fi ea, se traduce prin uzura prematura, ce poate aduce blocarea pistoanelor in cilindri in cazul in care pelicula de ulei nu se realizeaza conform standardelor pentru care a fost calculat si proiectat motorul nostru.

Toate acestea sunt importante, deoarece energia termica se transfera cu variatii de temperatura prin cele trei metode de transfer de caldura: prin conductie, convectie si prin radiatie.

Citeste si despre: am gasit ulei in rezervorul de antigel

Rolul senzorului de temperatura al uleiului?

Informatiile ce sunt furnizate de senzorul de temperatura a lichidului de racire, si aici facand referire la ulei, determina modul in care sistemul nostru de injectie este controlat.

Pentru a fi sigur ca nu exista probleme la acest senzor, puteti verifica rezistenta senzorului la temperaturile respective, sau cand aveti un drum la mecanic il puteti atentiona pentru a verifica care este situatia.

Cand iti dai seama ca senzorul de temperatura este defect?

Trebuie urmarita temperatura afisata de ceasul din bord si cand acest ceas arata ,,cand rece cand cald’’, nu ramane constant, si se misca des, alternativ, inseamna ca senzorul trebuie inlocuit.

Un senzor defect poate avaria in cateva minute motorul, sau chiar in cateva zeci de secunde. Daca temperatura motorului depaseste 120 de grade, insa senzorul citeste doar 80 sau 90, practic el ii spune calculatorului de bord ca totul este in regula si ca motorul nu trebuie racit. In cateva minute motorul se poate supraincalzi si se va cala.

De exemplu, poti sa ai scurgeri de ulei, fiind in mers nu iti poti da seama de acest lucru, avand pierderi importante de ulei, temperatura motorului se poate ridica alarmant, iar in cazul in care ai defect senzorul de temperatura, ramane doar o perioada scurta de timp pana poti pierde motorul.

Pompa de ulei nu mai poate functiona in parametrii optimi, neavand debitul necesar de ulei, frecarile dintre segmentii motorului, pistoane si cilindru cresc, pelicula de ulei nu se mai face, sau daca se face, se face ineficient, fiind prea subtire si neacoperind toata suprafata de contact, ceea ce produce cresteri importante de caldura prin frecare si prin lipsa ungerii, ungere a carei datorie era sa "scalde" si sa raceasca aceste piese, astfel pistonul se dilata pana motorul se caleaza.

O alta problema poate fi si de la pompa de ulei, ce se poate defecta, astfel avand si senzorul defect, ajungem in aceeasi situatie ca si cea in care avem scurgeri importante de ulei.

In general, si lichidul de racire al motorului va tinde sa depaseasca temperatura optima de functionare in acest caz, existand o puternica degajare de caldura dinspre camera de ardere a motorului, acest sistem de racire nemaifacand fata la fel de bine ca inainte, el fiind proiectat sa lucreze in tandem cu celalalt fluid al motorului, cu uleiul din motor.

Daca atunci cand te dai jos din masina si ti se pare ca miroase a incins si la temperaturi mari ventilatoarele nu functioneaza, cel mai probabil senzorul de temperatura este defect si trebuie inlocuit iremediabil. 

Citeste si despre: cinci semne care iti indica faptul ca e momentul sa schimbi pompa de ulei

Problema la senzorul de temperatura

Desi in unele cazuri regulatorul senzorului poate functiona corect, dar semnalul ce ajunge la tester este distorsionat, acest fapt se datoreaza din cauza rezistentei care este prea mare sau exista un scurtcircuit la un senzor sau probabil poate fi si operatorul insusi deteriorat.

Tensiunea este cel mai important parametru al circuitului senzorului, urmata de rezistenta senzorului in sine. De exemplu, la desfasurarea de simulare de temperatura de la cel mai mic la cel mai mare, impreuna cu masurarea simultana a timpilor de injectie si analiza gazelor de ardere evacuate, este posibil sa se testeze amanuntit sistemul de injectie.

Ce coduri OBDII spun ca senzorul de temperatura ulei este defect?

  • P0196
  • P0197
  • P0198

Citeste si despre: pareri Ford Mondeo 5

Sursa foto: amazon.com, youtube.com, schearers.com, cartreatments.com

Articole similare
Ce este garnitura de chiulasa si ce face?

Ce este garnitura de chiulasa si ce face?

Ce rol are garnitura de chiulasa si cat de important este acest rol? Poti sa identifici singur daca s-a ars?

Vas expansiune: Ce este si ce face?

Vas expansiune: Ce este si ce face?

Verifica si starea conductei de cauciuc care intre in capatul vasului de expansiune, cu timpul se poate fisura sau taia si pe acolo se poate scurge lichid.

Ce este galeria de evacuare si ce face?

Ce este galeria de evacuare si ce face?

O scurta descriere a garniturii de evacuare si a rolului ei in functionarea corecta a motorului.

Planetara: Ce este planetara si ce face?

Planetara: Ce este planetara si ce face?

Arborii planetari transmit miscarea de la diferential la rotile motoare. Clasificarea lor se face dupa solicitarile la care sunt supusi.

Servofrana: Ce este si ce face?

Servofrana: Ce este si ce face?

Cum te ajuta servofrana si cum iti dai seama daca s-a stricat? Ce simptome are o servofrana defecta?

Servodirectie: Ce este servodirectia si ce face?

Servodirectie: Ce este servodirectia si ce face?

Afla de la dailydriven care sunt semnele si simptomele unei servodirectii pe cale sa se defecteze. Reparatii si sfaturi de intretinere.

Ce este lantul de antrenare pentru pompa de ulei?

Ce este lantul de antrenare pentru pompa de ulei?

Probleme cu lantul pompei de ulei? Afla de ce trebuie schimbat urgent. Ce sunete scoate ?

Bujie: Ce este bujia si ce face?

Bujie: Ce este bujia si ce face?

O sa enumeram cateva simptome care apar atunci cand bujia sau bujiile sunt pe cale sa cedeze. Sfaturi pentru repararea bujiilor.

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injectoarele pot ceda cu timpul de aceea o sa enumaram cateva simptome ale unui injector care nu functioneaza corespunzator.

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Exista mai multe pompe de combustibil: cu diafragma, cu piston, pompe electrice submersibile sau pompe antrenate pneumatic.

Caseta directie: Ce este si ce face?

Caseta directie: Ce este si ce face?

Afla de la noi care sunt simptomele unei casete de directie pe cale sa cedeze si cum sa rezolvi problema unei casete de directie defecte.

Bieleta: Ce este bieleta de directie si ce face?

Bieleta: Ce este bieleta de directie si ce face?

Cum iti dai seama ca bieleta de directie este afectata? Daca apare o uzura vizibila la articulatia bieletei, atunci trebuie inlocuita urgent.

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Afla ce este sistemul automat de franare, cum functioneaza si cat de util este. Cruise controlul adaptiv foloseste acest sistem. Citeste mai mult.

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Cum se poate strica radiatorul AC? Sistemul de aer conditionat poate functiona fara radiator?

Senzor parcare: Ce este si ce face?

Senzor parcare: Ce este si ce face?

Cum functioneaza senzorii de parcare si de ce sa ii alegi ca si dotare pentru masina ta.

Distantier marire ecartament: Ce este si ce face?

Distantier marire ecartament: Ce este si ce face?

Distantierele nu modifica pata de contact pe care o lasa pneul pe asfalt, el modifica dinstanta dintre cele doua pete de contact.

Ce este sistemul de spalare faruri si ce face?

Ce este sistemul de spalare faruri si ce face?

Sistemul automat de spalare faruri este o optiune pe care masina ta trebuie sa o aiba.

Senzor ploaie: Ce este senzorul de ploaie?

Senzor ploaie: Ce este senzorul de ploaie?

Senzorul de ploaie este o dotare care merita toti banii, el automatizeaza procesul de stergere al parbrizului lasand soferul sa se concentreze la condus.

Ce tip de ulei sintetic este recomandat pentru masina ta?

Ce tip de ulei sintetic este recomandat pentru masina ta?

Cu totii stim faptul ca o masina care a rulat peste 160.000 km va avea nevoie de anumite masuri de intretinere specifice, comparativ cu o masina noua.

Arc suspensie: Ce este arcul de suspensie si ce face?

Arc suspensie: Ce este arcul de suspensie si ce face?

Arcurile sunt o parte vitala a masinii tale. Ele contribuie enorm la cresterea sigurantei, a tinutei de drum a autoturismului.

Ce este filtrul de ulei si cand trebuie schimbat?

Ce este filtrul de ulei si cand trebuie schimbat?

Cum functioneaza filtrul de ulei? Cat de des trebuie inlocuit. Ce se intampla cu motorul masinii daca ramane fara ulei?

Bara stabilizatoare: Ce este bara stabilizatoare si ce face?

Bara stabilizatoare: Ce este bara stabilizatoare si ce face?

Bara stabilizatoare incearca sa tina masina perfect dreapta in curba mutand forta de balansare de pe o parte pe cealalta.

Evaporator aer conditionat: Ce este evaporatorul si ce face?

Evaporator aer conditionat: Ce este evaporatorul si ce face?

Simptome ale unui evaporator/vaporizator defect sau pe cale sa se defecteze. Sfaturi reparatie evaporator.

Rulment roata: Ce este rulmentul si ce face?

Rulment roata: Ce este rulmentul si ce face?

Cum verifici daca un rulment al masinii este defect? Auzi un huruit atunci cand masina ruleaza si creste odata cu viteza?

De ce nu urca martorul de temperatura?

De ce nu urca martorul de temperatura?

Exista situatii in care soferii pot constata faptul ca indicatorul de temperatura a lichidului de racire al masinii pe care o detin ramane la un nivel scazut.

Proiector ceata: Ce este proiectorul si ce face?

Proiector ceata: Ce este proiectorul si ce face?

Ce culoare trebuie sa aiba proiectoarele de ceata?Poti sa gasesti proiectoare de ceata care emit lumina alba, galbena sau chiar albastra.

Brat suspensie: Ce este bratul suspensiei si ce face?

Brat suspensie: Ce este bratul suspensiei si ce face?

Bratele suspensiei nu trebuie sa se miste mai mult decat le este permis prin constructie. Orice joc al bratelor vor da senzatia unei masini instabile.

Comutator lumini frana: Ce este comutatorul si ce face?

Comutator lumini frana: Ce este comutatorul si ce face?

De ce nu se mai aprind stopurile pe frana? Poate comutatorul de pe pedala de frana este defect.

Ce trebuie sa stim despre temperatura de la nivelul motorului?

Ce trebuie sa stim despre temperatura de la nivelul motorului?

Problemele cu supraincalzirea motorului pot sa determine aparitia unor probleme destul de grave.

Ce rol are senzorul placutelor de frana?

Ce rol are senzorul placutelor de frana?

Cand stii ca trebuie sa schimbi placutele de frana? Cum iti dai seama ca sunt uzate si cum te ajuta senzorul?

Ce este lichidul de racire pentru motor sau antigelul?

Ce este lichidul de racire pentru motor sau antigelul?

Afla cate tipuri de antigel sunt, cand trebuie schimbat si cata apa distilata trebuie sa pui in sistemul de racire.