Ce este senzorul de temperatura pentru ulei si ce face?

Ce este senzorul de temperatura pentru ulei si ce face?

Temperatura uleiului este o componenta vitala pentru functionarea sanatoasa a motorului. Uleiul trebuie sa aiba doar cateva grade mai mult decat lichidul de racire, acesta din urma avand in general temperatura de functionare optima situata intre 85 si 100 °C.

In general daca nu exista probleme, temperatura lichidului de racire ramane stabila, deoarece se cupleaza vascocupla atunci cand temperatura tinde sa depaseasca valoarea pentru care a fost stabilita sa functioneze, existand si rezervorul de antigel, astfel sansele pentru ca lichidul de racire sa fiarba sunt foarte mici.

Temperatura uleiului poate ajunge la valori ce pot depasi cu 10 – 20 °C temperatura lichidului de racire, deoarece uleiul ia legatura directa cu piesele interne ale motorului, scaldandu-le, si asta in conditiile in care motorul este forjat sau pur si simplu avem un ulei de slaba calitate, sau unul ce si-a pierdut proprietatile.

Daca temperatura uleiului este prea mare pot aparea probleme majore, la peste 140 - 145 °C, uleiul se coxeaza si motorul se va cala. La anumite modele de autovehicule poate exista si un radiator de racire al uleiului, procedeu ce foloseste aerul ambiant pentru a raci schimbatorul de caldura prin conductele caruia circula uleiul.

Vascozitatea fluidelor de ungere si de racire este de asemenea afectata de variatiile mari de temperatura ce trebuie tolerate, chiar si vopseaua, tesaturile, materialele plastice, obiectele de cauciuc si alte materiale trebuiesc proiectate pentru a putea supravietui mediilor de temperaturi si umiditate extrema.

Senzorul de temperatura citeste constant temperatura uleiului si trimite informatia catre ECU.

Un senzor defect va trimite eronat informatiile. Deci prin urmare, masurarea temperaturii acestor componente este esentiala in timpul proiectarii si dezvoltarii unui motor, deoarece orice abatere oricat de mica ar fi ea, se traduce prin uzura prematura, ce poate aduce blocarea pistoanelor in cilindri in cazul in care pelicula de ulei nu se realizeaza conform standardelor pentru care a fost calculat si proiectat motorul nostru.

Toate acestea sunt importante, deoarece energia termica se transfera cu variatii de temperatura prin cele trei metode de transfer de caldura: prin conductie, convectie si prin radiatie.

Citeste si despre: am gasit ulei in rezervorul de antigel

Rolul senzorului de temperatura al uleiului?

Informatiile ce sunt furnizate de senzorul de temperatura a lichidului de racire, si aici facand referire la ulei, determina modul in care sistemul nostru de injectie este controlat.

Pentru a fi sigur ca nu exista probleme la acest senzor, puteti verifica rezistenta senzorului la temperaturile respective, sau cand aveti un drum la mecanic il puteti atentiona pentru a verifica care este situatia.

Cand iti dai seama ca senzorul de temperatura este defect?

Trebuie urmarita temperatura afisata de ceasul din bord si cand acest ceas arata ,,cand rece cand cald’’, nu ramane constant, si se misca des, alternativ, inseamna ca senzorul trebuie inlocuit.

Un senzor defect poate avaria in cateva minute motorul, sau chiar in cateva zeci de secunde. Daca temperatura motorului depaseste 120 de grade, insa senzorul citeste doar 80 sau 90, practic el ii spune calculatorului de bord ca totul este in regula si ca motorul nu trebuie racit. In cateva minute motorul se poate supraincalzi si se va cala.

De exemplu, poti sa ai scurgeri de ulei, fiind in mers nu iti poti da seama de acest lucru, avand pierderi importante de ulei, temperatura motorului se poate ridica alarmant, iar in cazul in care ai defect senzorul de temperatura, ramane doar o perioada scurta de timp pana poti pierde motorul.

Pompa de ulei nu mai poate functiona in parametrii optimi, neavand debitul necesar de ulei, frecarile dintre segmentii motorului, pistoane si cilindru cresc, pelicula de ulei nu se mai face, sau daca se face, se face ineficient, fiind prea subtire si neacoperind toata suprafata de contact, ceea ce produce cresteri importante de caldura prin frecare si prin lipsa ungerii, ungere a carei datorie era sa "scalde" si sa raceasca aceste piese, astfel pistonul se dilata pana motorul se caleaza.

O alta problema poate fi si de la pompa de ulei, ce se poate defecta, astfel avand si senzorul defect, ajungem in aceeasi situatie ca si cea in care avem scurgeri importante de ulei.

In general, si lichidul de racire al motorului va tinde sa depaseasca temperatura optima de functionare in acest caz, existand o puternica degajare de caldura dinspre camera de ardere a motorului, acest sistem de racire nemaifacand fata la fel de bine ca inainte, el fiind proiectat sa lucreze in tandem cu celalalt fluid al motorului, cu uleiul din motor.

Daca atunci cand te dai jos din masina si ti se pare ca miroase a incins si la temperaturi mari ventilatoarele nu functioneaza, cel mai probabil senzorul de temperatura este defect si trebuie inlocuit iremediabil. 

Citeste si despre: cinci semne care iti indica faptul ca e momentul sa schimbi pompa de ulei

Problema la senzorul de temperatura

Desi in unele cazuri regulatorul senzorului poate functiona corect, dar semnalul ce ajunge la tester este distorsionat, acest fapt se datoreaza din cauza rezistentei care este prea mare sau exista un scurtcircuit la un senzor sau probabil poate fi si operatorul insusi deteriorat.

Tensiunea este cel mai important parametru al circuitului senzorului, urmata de rezistenta senzorului in sine. De exemplu, la desfasurarea de simulare de temperatura de la cel mai mic la cel mai mare, impreuna cu masurarea simultana a timpilor de injectie si analiza gazelor de ardere evacuate, este posibil sa se testeze amanuntit sistemul de injectie.

Ce coduri OBDII spun ca senzorul de temperatura ulei este defect?

P0196; P0197; P0198.

Citeste si despre: care sunt cele mai comune defectiuni ce apar la motor

Sursa foto: amazon.com, youtube.com, schearers.com, cartreatments.com

Articole similare

Atunci cand senzorii trimit informatii diferite si care nu sunt in parametrii, check-engine-ul se va aprinde si in calculatorul masinii va fi memorat codul P0008.

Acest cod se refera la eroarea circuitului de tensiune de referinta a unui senzor - zona B - tensiunea circuitului scazuta.

Este extrem de important sa stiti ca nu trebuie sa conduceti masina in cazul in care anvelopele au o presiune a aerului prea mica. De ce?

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului de intrare a vitezei turbinei - tensiune oscilanta.