Totul despre supraincalzirea motorului

Supraincalzirea motorului este o situatie neplacuta cu care se pot confrunta soferii. De fapt, aceasta este o problema care daca nu este remediata la timp poate avea consecinte grave, asa ca in cazul in care va aflati intr-o asemenea situatie neplacuta, in cele ce urmeaza veti afla tot ceea ce trebuie sa faceti cand va confruntati cu supraincalzirea motorului.

 

 

Motive pentru care se supraincalzeste motorul

 

Solutia cea mai simpla pentru a depista supraincalzirea motorului, este aceea de a verifica sistemul de racire si de a vedea daca acesta functioneaza corect sau nu. Exista insa si alte posibile cauze care pot sa aiba ca si rezultat supraincalzirea motorului, si ar trebui sa analizati si aceste lucruri atunci cand va confruntati cu o astfel de situatie neplacuta.

 

 

In cele ce urmeaza, in acest articol, veti depista modul in care se pot descoperi piesele care duc la supraincalzirea motorului, si veti putea afla de asemenea cum le puteti inlocui, pentru ca motorul sa nu se mai supraincalzeasca.

De exemplu, termostatul defect poate sa reprezinte un motiv intemeiat datorita caruia motorul se supraincalzeste. Senzorul CTS defect este de asemenea o alta componenta care poate duce la supraincalzirea motorului in cazul in care nu functioneaza la parametri normali.

Motorul se poate supraincalzi si din cauza limitarii fluxului de aer din sistemul de racire al masinii, insa chiar si ventilatorul defect al radiatorului poate reprezenta un motiv intemeiat al supraincalzirii motorului. Alte motive intemeiate care pot duce la supraincalzirea motorului ar mai fi o garnitura de chiulasa defecta sau o pompa de apa defecta.

Inainte de a da cu presupusul si de a inlocui oricare dintre piesele amintite anterior, cea mai inspirata idee ar fi aceea de a efectua o verificare a masinii, pentru ca daca diagnosticati corespunzator autoturismul, descoperiti problema rapid. In acest sens, ar fi indicat sa mergeti cu masina intr-un service auto, pentru ca un mecanic profesionist sa va vina in ajutor.

Dat fiind faptul ca am mentionat anterior motivele care pot sa duca la supraincalzirea motorului, le vom lua acum pe fiecare dintre acestea in parte, si vom discuta mai amanuntit despre fiecare in parte.

 

Citeste si despre: cum sa previi supraincalzirea motorului

 

 

Nivelul lichidului de racire ( nivel antigel ) scazut

 

Atunci cand nivelul lichidului de racire este scazut, in cele mai multe situatii are drept consecinta supraincalzirea motorului. Se poate ca nivelul lichidului de racire sa fie scazut datorita unei scurgeri interne sau externe a acestuia.

In conditiile in care sistemul de racire functioneaza la parametri normali, atunci nu este necesara reincarcarea lichidului de racire din cauza faptului ca nivelul acestuia este scazut. In cazul in care doar o singura data ati depistat aceasta problema, ar fi indicat sa aerisiti sistemul de racire dupa reumplere, iar astfel sunt sanse sa remediati problema.

 

 

Radiatorul infundat

 

In conditiile in care radiatorul masinii dumneavoastra este infundat, atunci trebuie sa stiti ca lichidul de racire nu va circula in mod corespunzator prin motorul masinii. Rezultatul il stim cu totii, si anume supraincalzirea motorului.

Aceasta problema insa nu este una foarte des intalnita, asa ca ar fi indicat sa verificati in prima faza toate celelalte parti, iar abia la sfarsit sa aruncati o privire si asupra radiatorului, pe care oricum il aveti la indemana dat fiind faptul ca se afla situat in fata motorului.

 

Termostat defect

 

In cele mai multe cazuri, la cele mai multe autoturisme, aceasta componenta este amplasata in interiorul furtunului de racire care se gaseste in spatele motorului.

Exista si situatii in care termostatul se gaseste pe furtunul superior al lichidului de racire, insa acest lucru este diferit de la o masina la alta, in functie de producator si model. Cel mai bine verificati pozitia corecta in cartea masinii.

Conteaza mai putin locatia termostatului, ce conteaza insa este faptul ca acesta trebuie sa se deschida la temperatura de 90 de grade Celsius, atunci cand motorul dobandeste temperatura ideala. Rolul termostatului este acela de a mentine aceiasi temperatura in interiorul motorului. 

De precizat este faptul ca sunt destul de dese situatiile in care termostatul cedeaza, asa ca este recomandata verificarea periodica a termostatului.

Cand mergeti cu masina in service pentru schimbul de ulei de exemplu, puteti solicita si o verificare a termostatului, pentru a scapa de griji.

 

 

Pompa de apa defecta

 

Aceasta componenta a masinii are rolul de a pompa lichidului de racire, pentru ca trebuie pastrat un flux pentru ca piesele sa se raceasca, si pentru ca motorul sa nu se supraincalzeasca.

In cazul mai multor modele de masini, pompa de apa este actionata de catre cureaua de distributie a masinii. Pot exista si situatii in care insa masinile sa dispuna de pompe de apa electrice.

In cazul in care pompa de apa a masinii dumneavoastra este defecta, este lesne de inteles ca una dintre problemele pe care le va cauza, va fi supraincalzirea motorului. Partea mai putin placuta este aceea ca de multe ori, mecanicilor le este foarte dificil sa constate ca motorul se supraincalzeste datorita unei pompe de apa defecte.

 

 

Vas de expansiune/capac defect

 

Supraincalzirea motorului poate sa fie cauzata printre altele chiar si de un vas de expansiune infundat. In cazul in care aceasta componenta este defecta, se poate ajunge la impingerea lichidului de racire si la patrunderea aerului in sistemul de racire.

Din acest motiv nu va mai dura mult timp pana cand se va ajunge la supraincalzirea motorului.

De precizat este si faptul ca, capacul de expansiune dispune de o supapa de presiune, iar rolul acesteia este acela de a se asigua ca sistemul de racire pastreaza o presiune ridicata in interiorul sau, de aproximativ 1- 1.5 bari.

In cazul in care presiunea respectiva este mai mare, atunci si temperatura de fierbere va creste, iar motorul nu se va mai supraincalzi. Un capac defect insa, poate cauza o presiune scazuta, iar din acest motiv se poate ajunge la supraincalzirea motorului.

 

 

Ventilator de racire/radiator

 

Ventilatorul de racire al radiatorului este necesar sa isi faca treaba cat mai bine si sa raceasca antigelul care circula prin interiorul radiatorului. Atunci cand conduceti masina la viteze mari, racordul contribuie serios la racirea lichidului, iar ventilatorul practic nu mai are nici un rol.

In cazul in care constatati insa faptul ca temperatura lichidului de racire creste la viteze mai mici sau cand stati cu masina la relanti, atunci sunt sanse mari ca ventilatorul de racire al radiatorului sa nu functioneze la capacitate maxima, sau sa nu functioneze deloc, si sa fie nevoie de inlocuirea sa.

 

 

 

Senzor pentru temperatura lichidului de racire

 

Cu siguranta doar un asemenea senzor nu poate sa supraincalzeasca motorul de unul singur, insa in cazul in care masina dispune de un termostat electric sau o pompa de apa, sunt sanse mari ca acestea sa nu mai functioneze corect datorita senzorului pentru temperatura lichidului de racire.

Atunci cand acest senzor nu mai functioneaza la parametri normali, fie va poate oferi indicii ca motorul este supraincalzit, fie va poate oferi indicii ca totul este in regula, iar motorul este deja supraincins.

 

Garnitura de chiulasa defecta

 

In momentul in care garnitura de chiulasa s-a defectat, problema poate fi mult mai serioasa decat puteti crede initial.

Aceasta este capabila sa impinga aer in sistemul de racire, ceea ce poate provoca blocarea aerului in sistemul de racire, iar din acest motiv agentul de racire se poate supraincalzi.

Mai mult decat atat, in conditiile in care garnitura de chiulasa este defecta, aceasta poate contribui la crearea unui amestec intre uleiul de motor si lichidul de racire, iar din acest motiv sunt sanse mari sa se creeze un flux restrictionat.

 

De precizat este faptul ca defectarea garniturii de chiulasa este o problema destul de neplacuta, pentru ca este necesar sa se scoata capul motorului (chiulasa ) pentru inlocuirea acesteia, iar pretul reparatiei poate fi unul destul de mare. In acest caz, manopera va costa mai mult decat garnitura de chiulasa in sine.

 

 

Prezenta aerului in sistemul de racire

 

Prezenta aerului in interiorul sistemului de racire al masinii poate sa reprezinte un alt motiv pentru care se supraincalzeste motorul masinii.

Aerul insa nu are cum sa intre in interiorul sistemului de racire al masinii fara ca dumneavoastra sau mecanicul dumneavoastra sa nu fi schimbat vreo piesa sau daca nu exista alte defectiuni ale motorului.

Oricare ar fi motivul pentru care aerul a patruns in sistemul de racire al masinii, este necesara eliminarea aerului din motor, iar astfel problema are sanse mari de a se remedia, daca doar din acest motiv s-a produs supraincalzirea motorului.

Asadar, din cate se poate vedea, exista foarte multe motive din cauza carora motorul unei masini se poate supraincalzi.

Acum ca am aflat motivele care supraincalzesc motorul, cu siguranta trebuie sa vedem cum se pot diagnostica aceste probleme, pentru ca mai apoi sa fie remediate.

 

 

Citeste si despre: cele mai frecvente cauze care pot determina supraincalzirea motorului

 

 

Verificare termostat

 

Unul dintre primele lucruri pe care le puteti face atunci cand temperatura motorul a crescut peste limita, este acela de a verifica daca functioneaza termostatul sau nu. In acest sens, se poate simti pe furtunul inferior sau superior de racire, in functie de amplasamentul termostatului.

In cazul in care furtunul este rece atunci cand motorul se supraincalzeste, iar deja v-ati ocupat de scurgerea sistemului de racire, atunci exista sanse foarte mari ca problema sa fie cauzata de catre termostat.

Daca va intrebati ce ramane de facut in aceste conditii, raspunsul este unul foarte simplu, si anume sa inlocuiti in cel mai scurt timp termostatul, care nu are un pret mare. Un termostat nou va poate ajuta in acest sens sa scapati de probleme.

Este foarte important sa specificam si faptul ca exista mai multe modele de masini care folosesc termostat electric, asa ca o diagnoza cu un scaner OBD2 pentru verificarea codului de eroare DTC poate fi extrem de importanta.

In acest sens se poate folosi si un instrument de temperatura cu laser. Se poate verifica cu laserul pe furtun de la o distanta sigura iar acesta va afisa temperatura ideala.

 

Verificati ventilatorul radiatorului

 

In cazul in care deja v-ati ocupat de verificarea termostatului iar acesta functioneaza corect, atunci este indicat sa verificati cat mai repede cu putinta si ventilatorul radiatorului, pentru a depista daca acesta functioneaza corect sau nu.

 

In cazul in care acesta este defect, puteti sa va dati seama de acest lucru pentru ca motorul masinii se va supraincalzi la ralanti sau chiar si cand circulati cu viteze foarte mici. Nu trebuie sa luati in calcul vitezele mari, pentru ca acolo ventilatorul radiatorului nu mai are importanta.

De asemenea, ar fi extrem de important sa urmariti cu atentie daca ventilatorul radiatorului se roteste la capacitate maxima in momentul in care termostatul este deschis complet, iar motorul masinii este supraincalzit.

In conditiile in care ventilatorul radiatorului nu functioneaza, atunci este important sa va indreptati atentia spre senzorul de temperatura pentru a verifica daca acesta functioneaza, si pentru a vedea daca nu cumva exista siguranta arse.

 

 

Verificarea pompei de apa

 

In conditiile in care deja ati testat sau mai mult, ati inlocuit termostatul iar masina se supraincalzeste in continuare, atunci ar fi indicat sa analizati cu atentie pompa de apa a masinii. Marea problema aici este aceea ca nu prea se poate diagnostica o asemenea problema fara ca pompa de apa sa fie data jos de pe masina.

Singura modalitate care poate fi verificata in ceea ce priveste pompa de apa, este aceea de a verifica daca exista flux in furtune.

Cea mai simpla solutie este aceea de a da pompa jos de pe masina pentru a fi verificata. In conditiile in care pompa de apa este verificata, iar totul este in ordine cu ea, atunci cu siguranta urmatorul pas este acela de a analiza cu o foarte mare atentie garnitura de chiulasa a masinii.

In conditiile in care masina functioneaza fara probleme pentru putin timp dupa scurgerea aerului din sistemul de racire, insa problema revine dupa ceva timp, sunt sanse mari ca problema sa fie cauzata de garnitura de chiulasa. Aceasta problema este posibila atunci cand garnitura de chiulasa impinge aer in sistemul de racire al masinii.

Ei bine, pentru a depista daca acesta este motivul care duce la supraincalzirea motorului, este necesar de urmarit daca apare o presiune foarte mare in sistemul de racire, si daca apoi se scurge din capac tot timpul.

O alta solutie si mai indicata in acest sens, este aceea de a va deplasa cat mai repede cu masina la service, pentru ca specialistii sa verifice mai amanuntit masina. In acest fel ei vor depista care este problema.

De asemenea, este important sa verificati daca uleiul de motor si lichidul de racire al masinii s-au amestecat. In cazul in care acest lucru s-a intamplat, atunci este cat se poate de limpede faptul ca garnitura de chiulasa s-a defectat, iar motorul se supraincalzeste din acest motiv.

 

Verificati de asemenea daca motorul este complet supraincalzit

 

Dupa cum se poate vedea, pana acum ati parcurs aproape tot sistemul de racire al masinii. Daca ati ajuns pana in acest punct, cu siguranta va intrebati daca motorul masinii este intr-adevar supraincalzit sau daca indicatorul din bord al acesteia va ofera informatii eronate.

Exista de exemplu posibilitatea ca lichidul de racire sa se incinga atat de tare incat sa explodeze prin sistemul de racire al masinii. Ei bine, in cazul in care insa ati constatat doar ca indicatorul de bord al masinii arata faptul ca temperatura lichidului de racire creste, atunci sunt sanse mari ca sa existe o problema privind lichidul de racire.

Exista de exemplu diferite masini care au un senzor pentru unitatea de comanda a motorului, in timp ce un alt senzor este amplasat pe tabloul de bord al masinii, iar in aceasta situatie este necesar sa depistati unde se gasesc informatiile de pe tabloul de bord.

Daca si masina dumneavoastra este dotata cu doi asemenea senzori, este necesar sa analizati datele live ale senzorului, iar acest lucru este posibil datorita utilizarii unui instrument de diagnosticare.

 

 

Spalati sistemul de racire al masinii

 

In conditiile in care pana acum ati verificat atat pompa de apa a masinii, cat si termostatul si chiar ati facut eforturi considerabile pentru a indeparta aerul din sistemul de racire al masinii de mai multe ori, ati facut aproape tot ceea ce se putea face. Mai ramane insa posibilitatea ca debitul din sistemul de racire sa trebuiasca blocat sau restrictionat.

De cele mai multe ori in aceste cazuri problema se regaseste in radiatorul masinii, sau intr-unul din furtunurile care fac parte din sistemul de racire al masinii, asa ca trebuie sa incepeti verificarea acestor componente sa vedeti daca furtunul radiatorului este rupt.

In cazul in care sunteti dispusi sa faceti acest lucru, puteti spala sistemul de racire al masinii, iar in acest sens veti putea descoperi diferite tutoriale pe Youtube. Trebuie sa cautati asemenea tutoriale in functie de marca si modelul masinii, dar si in functie de anul de fabricatie al acesteia si tipul motorului. Cu siguranta veti descoperi mai multe tutoriale care sa va ajute in acest sens.

Ei bine, daca ati parcurs impreuna cu noi pana in acest punct articolul, nu ne ramane altceva de facut decat sa speram ca totul este in regula iar problema supraincalzirii motorului a fost rezolvata. In cazul in care problema persista, atunci recomandarea noastra este aceea de a incepe din nou ghidul si de a verifica totul pas cu pas.

 

In cazul in care si dupa ce mai efectuati odata toate verificarile, masina tot se confrunta cu aceasta problema, atunci nu va mai ramane nimic altceva de facut decat sa mergeti cat mai repede cu masina intr-un service autorizat, pentru ca specialistii sa se ocupe de remedierea problemei.

Asadar, in incheierea acestui articol, trebuie sa specificam faptul ca depistarea problemelor care apar in cazul sistemului de racire al masinii cu siguranta nu este atat de simpla precum am putea crede, asa ca trebuie sa urmati toti pasii prezentati in acest ghid.

Avand la indemana si manualul de reparatii al masinii, cu siguranta nu aveti cum sa dati gres atunci cand efectuati aceste verificari.

In incheiere precizam faptul ca daca masina este dotata cu componente electrice in ceea ce priveste sistemul de racire precum termostatul electric sau pompa de apa electrica, problemele pot fi depistate prin citirea memoriei DTC.

Ei bine, atunci cand sistemul de racire al motorului va creaza probleme, iar motorul se supraincalzeste, cu siguranta trebuie sa cititi acest articol pentru a putea remedia problema, sau, puteti merge in service.

 

 

Citeste si despre: inlocuirea garniturii de chiulasa

 

 

Sursa foto: carthrottle.com, worldclassautoservice.com, rac.co.uk, youtube.com, carfromjapan.com, howacarworks.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate