Airbag-ul masinii poate sa expire?

Airbag-ul masinii poate sa expire?

Cu totii stim ceea ce este un airbag: un sac gonflabil, confectionat dintr-un material flexibil, in care aerul sau un alt gaz este rapid injectat, printr-o reactie chimica si care actioneaza in scopul de a se amortiza un potential soc, in caz de accident.

De asemenea, cu totii am auzit care este rolul unui Airbag: de a proteja pasagerii, in cazul unui accident, de loviturile care ar putea fi produse de volan, de portiere, de geamurile laterale dar si de scaunele automobilului. Eficacitatea sa optima se realizeaza in asociere cu centura de siguranta.

Acesta este proiectat sa se umfle rapid (cu o viteza de aproximativ 300 de km/h) in situatia in care apare o coliziune. Din cauza faptului ca nu este nevoie de activarea dispozitivului sau folosirea sa de catre sofer sau pasager, este considerat un dispozitiv de siguranta pasiv. Din punctul acesta de vedere este diferit de centura de siguranta, care este un sistem activ datorita necesitatii soferului de a actiona pentru a fi folosita.

Dar oare stim cu totii cum actioneaza un airbag?

Multa lume are impresia ca masinile au o gramada de senzori, prin bare, prin caroserie, care detecteaza un impact. Insa nu e chiar asa. Sistemul are mai multe componente, care lucreaza impreuna pentru a-si da seama daca este sau nu necesara umflarea unui airbag: senzori de inchidere a usilor, senzorii de ocupare a scaunelor, senzor de rasturnare si asa mai departe.

Insa, cel mai important si cel mai uzual este senzorul de impact. O masina cu airbag are cel putin un senzor de impact. Acesta transmite informatia la o capsa detonatoare, care activeaza capsule cu substante chimice ce umfla o perna din material textil.

Senzorul este un dispozitiv destul de simplu, care se activeaza numai in cazul in care simte o energie echivalenta cu impactul unui zid de beton la 24 km/h. Chiar daca pare mult, acest senzor se poate foarte usor activa si la un impact minor, cu o alta masina, dar care loveste in sasiu. Exista multe masini care au fost lovite in aripa si a sasiul a fost atat de "zguduit" incat s-a activat airbagul. Senzorul are si un accelerometru incorporat, care citeste orice franare brusca a masinii si atunci cand considera ca decelerarea este prea puternica actioneaza airbag-ul.

Airbag-ul isi face simtita prezenta atunci cand soferul autoturismului este implicat intr-un accident. Dar daca conduci 4, 8, 12 sau chiar mai multi ani, fara a intampina probleme, ce se intampla cu acest sac textil? Este acolo ca sa ne salveze vietile, ori acesta are o data de expirare?

Desi primele variante de airbag au aparut in anii 1920 si erau destinate avioanelor, primele automobile cu airbag-uri au aparut de abia in 1973, in SUA, pe Buick Cadillac (dupa ce fusesera testate inainte pe Chevrolet). In Europa, precum si in restul tarilor dezvoltate, nu se reglementeaza in mod direct obligativitatea echiparii autovehiculelor cu airbag-uri, desi, in prezent, este necesara prezenta sa in orice autoturism existent. 

Airbagul este folosit pe scara larga. Totusi, producatorii de automobile “din zilele noastre” nu solicita niciodata inspectia sau inlocuirea lor. Aceasta inspectie este pur si simplu o analiza si o confirmare a faptului ca functiile de autodiagnostic functioneaza in conditii optime, cand exista o problema la sistemul airbag-ului, un martor de bord al airbag-ului se va aprinde.

Astazi, tehnologia moderna a facut posibila functionarea pe o perioada de lunga durata a airbagurilor. 

Citeste si despre: care sunt cele mai comune sisteme de siguranta ale masinii

In acest articol cautam sa raspundem la primordiala intrebare referitoare la acest aspect: 

Poate expira un airbag?

Raspunsul la intrebare este: Da, poate!

Cu toate acestea, in timp ce unii producatori de automobile au stabilit cand ar fi cazul sa se inlocuiasca airbag-ul masinii, componentele sale reale sunt extrem de durabile.

Diferenta este data de tipul de etansare utilizat pentru a actiona dispozitivul de declansare a airbag-urilor, cunoscut si sub denumirea de “petarda” sau ”fitil”.

Sunt doua tipuri de etansare: etansare din sticla-metal si etansare din plastic-metal.

Cercetarile facute confirma faptul ca toate dispozitivele de declansare a airbag-urilor au folosit sigiliul “sticla-metal”. Acesta este cel mai bun, deoarece asigura protectia impotriva umezelii.

Pe de alta parte, ar mai fi putut fi folosit si al doilea tip de etansare, si anume, cel din plastic-metal. Cu toate acestea, combinatia plastic-metal are cele mai mari sanse sa acumuleze umiditate de-a lungul anilor, umiditate ce poate duce la coroziunea pinilor electrici ai declansatorului. Astfel, airbag-ul poate deveni mai putin receptiv, dar airbag-ul se poate inlocui.

Lasand deoparte aspectele tehnice, aceasta grija a verificarii functionarii corecte a airbag-ului nu ii mai este atribuita proprietarului masinii. Astazi, aproape fiecare vehicul echipat cu un airbag are o functie de diagnosticare (si o lumina indicatoare SRS) care semnaleaza existenta acestei probleme.

Principiul dupa care functioneaza este unul simplu: odata cu pornirea masinii, indicatorul SRS se aprinde si se stinge numaidecat. 

Pe masura ce autodiagnosticarea este finalizata de computer, in cazul in care lumina nu apare inainte sa se stinga sau apare si ramane aprinsa, atunci este semnalata problema cu sistemul. Prin acest lucru putem afla intotdeauna daca airbagul dumneavoastra a expirat sau este inca in perioada de valabilitate. Este important ca, cumparatorii autovehiculelor sa aiba o mult mai mare incredere in producatorii de automobile care confirma ca un airbag poate avea o durata de viata  la fel de indelungata ca a masinii. Acestia ne ofera aceste informatii pe baza experientei acumulate in cel putin 25 de ani.

Citeste si despre: dispozitivul de pretensionare a centurii de siguranta

De ce expira unele airbaguri?

Nimic mai simplu: pentru ca e vorba de 3 substante diferite care isi pierd proprietatile dupa o anumita perioada de timp. Multi dintre noi nu stiam ca e vorba de o reactie chimica in 3 etape, responsabila de declansarea airbag-ului. Avem impresia ca este o capsula de aer comprimat, sau ceva de acest gen, si astfel ne miram ce ar putea sa expire la un airbag.

Cum ati putea sa va  bucurati pe deplin de siguranta?

Sistemul airbag asigura, in mare parte, siguranta soferului dar sunt multe persoane nu stiu ca aceste dispozitive de securitate functioneaza in acelasi timp cu centurile de siguranta. Ar fi o foarte mare greseala sa va bazati doar pe airbaguri.

Testele au demonstrat ca inertia corpului uman se imparte intre centura si airbag: daca nu avem centura de siguranta, corpul va avea tendinta sa se deplaseze inainte, in timp ce capul si zona pieptului se vor opri in airbagul din volan.

Astfel, airbag-ul chiar poate cauza decesul soferilor care nu poarta centura de siguranta.

Va sfatuim sa acordati o mai mare atentie sigurantei dumneavoastra!

Citeste si despre: cei mai importanti 5 martori luminosi de bord

Sursa foto: qt.com.au, youraccidentlawyer.com, neomotor.com

Articole similare

Cod eroare OBD2 P0537

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului de temperatura a evaporatorului a sistemului a/c - tensiune scazuta.

Cod eroare OBD2 P0147

Acest cod se refera la defectiunea circuitului incalzitorului senzorului de oxigen ( cilindrul 1 – senzorul 3 ).

Cod eroare OBD2 P0806

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului de pozitie a ambreiajului - performanta slaba.

Despre motorul VQ37VHR de la Nissan

Acest motor este utilizat de majoritatea modelelor moderne Infiniti si vehiculelor sport Nissan. Motorul de 3.7 litri este cel mai performant din seria VQ.

Cauti sa cumperi o masina? Iti garantam cel mai mic pret de piata.