Care este diferenta intre 4X4 si 4WD?

Care este diferenta intre 4X4 si 4WD?

In trecut, cele mai multe autovehicule de oras erau echipate cu tractiune simpla 2WD, in timp ce tractiune 4X4 sau 4WD era folosita doar pentru automobilele mari, de teren. Cu toate acestea, in zilele noastre gasit aceste sisteme pe tot felul de alte autoturisme, uneori chiar si pe berline. Adevarul este ca cei care se deplaseaza cu preponderenta in oras nu vor avea niciodata nevoie de 4X4 sau 4WD.

Pe de alta parte, daca cumparati o masina de familie pentru a face excursii la munte sau sunteti un pasionat de natura care vrea sa ajunga cu jeep-ul in locuri mai retrase, ar fi bine sa stiti care sunt diferentele intre toate aceste tipuri de tractiune.

Cititi in continuare pentru a afla mai multe detalii in acest sens.

Ei bine, sincer, o multime de oameni, uneori chiar si cei din domeniul auto, folosesc termenii in mod interschimbabil. Diferenta este una mai degraba de detalii, asa incat pentru majoritatea soferilor nu conteaza prea mult. Dar asta nu inseamna ca de fapt inseamna acelasi lucru. Atat 4×4, cat si 4WD inseamna ca puterea este trimisa la patru roti pentru a controla vehiculul, dar este un pic mai complex decat atat.

In primul rand, trebuie sa stiti ca toate vehiculele 4×4 au 4WD, dar nu toate vehiculele 4WD sunt 4x4. Asadar, atunci cand achizitionezi una dintre cele doua variante trebuie sa stii ce primesti. Pe de alta parte, consideram ca este important sa te hotarasti daca ai nevoie cu adevarat de o astfel de tractiune. In caz contrar, singurul lucru care se schimba va fi faptul ca masina ta consuma mai mult combustibil.

Fiecare numar din 4×4 are propria semnificatie. Primul numar din acest format semnifica numarul de roti ale vehiculului. Daca va aflati intr-o masina standard, SUV sau camioneta, primul numar va fi de obicei 4. Acesta se va schimba doar in cazul vehiculelor mai mari, cum ar fi camioanele comerciale. Al doilea numar semnifica numarul de roti care primesc putere pentru a face vehiculul sa se miste. La un 4×4, toate cele patru roti primesc putere. La un vehicul 4×2, doar doua dintre cele patru roti ale vehiculului primesc putere.

Totusi, acest lucru nu este neaparat sinonim cu 4WD. Da, un vehicul 4×4 are 4WD, asa cum mentionam initial. Dar sa presupunem ca aveti un camion mai mare cu sase roti, cu doua punti motoare. Acesta ar fi un 6×4 (un vehicul cu sase roti propulsat de patru roti) si, de asemenea, considerat un vehicul cu tractiune integrala.

Acestea fiind spuse, este destul de neobisnuit sa intalnesti vehicule cu sase roti pe sosea. Acesta este motivul pentru care 4×4 si 4WD sunt adesea folosite in mod interschimbabil. Cu toate acestea, este important sa stiti care este diferenta daca faceti cumparaturi avand in vedere sistemul de propulsie al noului dumneavoastra vehicul.

In cele mai multe cazuri, atunci cand vorbim despre o masina cu tractiune 4X4, autoturisme este in asa fel construit incat tractiunea integrala sa se cupleze din buton. Acest lucru permite soferului sa foloseasca autoturismul pe sosea sub forma 4X2 si sa activeze 4X4 doar atunci cand este nevoie, in rest, masina va merge cu tractiune spate. In acest caz, puterea este impartita in mod egal si fiecare punte primeste aceeasi cantitate de putere.

Pe de alta parte, in cazul 4WD, lucrurile stau putin diferit. Acest sistem era folosit mai mult in trecut si acum il mai gasim doar pe putine masini, in special pe cele foarte puternice, destinate utilizarii pe teren off-road si pe care nu le vom vedea prea des pe sosea. Acestea au sistemul 4X4 cuplat in permanenta. Spre deosebire de 4X4, in acest caz nu exista un diferential blocat care sa imparta in mod egal puterea. In functie de situatia in care ne aflam, computerul de bord analizeaza cantitatea de putere de care are nevoie fiecare roata si o transmite in mod diferit.

In concluzie, diferenta dintre 4X4 si 4WD este urmatoarea. La primul sistemul puterea se imparte in mod egal pe punti, in timp ce la al doilea este impartita separat, in functie de necesarul pentru fiecare roata in situatia data. Daca nu ajungeti prea des pe un circuit off-road va fi putin probabil sa conteze aceasta diferentiere.

sursa foto: https://www.larevueautomobile.com/

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...