Care este diferenta intre servodirectia electrica si cea hidraulica?

Care este diferenta intre servodirectia electrica si cea hidraulica?

Servodirectia este un sistem esential al autoturismelor, despre care se vorbeste mult prea putin. Cei care au inceput sa fie soferi inainte de anul 2000 stiu cat de greu era sa conduci o masina fara servo. Acum totul se face cu usurinta si confort, fara a trebui sa depui nici cel mai mic efort. Astazi vom vorbi despre diferentele intre servodirectia electrica si cea hidraulica.

Servodirectia moderna a aparut in 1951, odata cu lansarea modelului Chrysler Imperial, care folosea puterea hidraulica pentru a usura conducerea. Astazi, multe masini au trecut la servodirectia electrica. In mare, ambele sisteme se bazeaza pe aceleasi principii si au acelasi scop. Chiar si asa, exista diferente importante de mentionat.

Ce este servodirectia?

In termeni simpli, servodirectia reduce efortul necesar pentru a roti volanul unui vehicul. Fara asistenta electrica sau hidraulica a sistemului de servodirectie, volanul s-ar simti greu si dificil de rotit. Daca vi s-a defectat vreodata servodirectia la autovehiculul dumneavoastra, stiti ca virajele, parcarea si manevrarea masinii - mai ales la viteze mici - devin brusc un lucru foarte dificil.

Servodirectia hidraulica vs servodirectia electrica

Exista trei tipuri de servodirectie care se gasesc pe vehiculele actuale: electrica, hidraulica si un sistem hibrid hidroelectric. Mai jos, vom discuta despre diferenta dintre servodirectia electrica si servodirectia hidraulica.

Un sistem de servodirectie complet electric (EPS) utilizeaza un motor electric - plasat fie pe cremaliera de directie, fie pe coloana de directie - pentru a asista soferul. Senzorii atasati la motor masoara cat de mult cuplu, sau efortul de rotatie, aplica soferul asupra volanului. Senzorii folosesc apoi aceste informatii pentru a decide de cata asistenta are nevoie soferul pentru a roti rotile din fata.

Viteza este cel mai important factor care determina cat de multa asistenta ofera EPS. Este posibil sa observati ca volanul este foarte usor de rotit la viteze mici, cum ar fi in timpul parcarii, pentru a face manevrele mai simple. La viteze mai mari, o rezistenta mai mare din partea volanului asigura o mai mare stabilitate.

Sistemele hidraulice, insa, folosesc fluidul hidraulic alimentat de o pompa de servodirectie pentru a ajuta soferii sa roteasca volanul. In timp ce un EPS este alimentat de sistemul electric de 12 volti (sau mai mare) al masinii, pompa de servodirectie este actionata de cureaua serpentina sau de o alta curea de transmisie conectata la motor. Pompa de servodirectie utilizeaza lichidul de servodirectie pentru a crea presiune hidraulica asupra angrenajului sau pinionului de directie pe care soferul trebuie sa il miste pentru a roti rotile.

Avantajele servodirectiei hidraulice

Sistemul de servodirectie hidraulica a fost sistemul de servodirectie dominant de peste 50 de ani. Datorita acestei permanente, a beneficiat de zeci de ani de dezvoltare si de reglare fina. Sustinatorii metodei de asistenta hidraulica evidentiaza un avantaj major: capacitatea de a simti drumul prin intermediul volanului.

Un “feedback” mai mare din partea drumului, sau senzatia directiei, creeaza o experienta de conducere mai continua, deoarece soferul poate intelege mai bine cum se comporta masina. Intr-un fel, drumul comunica cu soferul prin intermediul volanului, permitand luarea unor decizii mai intuitive si, in general, o conducere mai sigura. Din acest motiv, multi soferi de masini sport de lux si de curse prefera asistenta hidraulica. Aceasta le permite sa ia decizii mai rapide si mai informate in timp ce conduc la viteze mari.

Dezavantajele servodirectiei hidraulice

In ciuda faptului ca este folosita de atat de mult timp, servodirectia hidraulica vine cu cateva dezavantaje. In primul rand, asistenta hidraulica necesita utilizarea fluidului hidraulic, cunoscut si sub numele de lichid de servodirectie. Desi nu este impus de unii producatori de vehicule, lichidul de servodirectie poate fi inlocuit in mod regulat - aproximativ la fiecare cinci ani sau la 80.000 km. Mai mult, daca acest fluid se scurge sub un anumit prag in orice moment, puteti pierde asistenta servodirectiei.

In al doilea rand, asistenta hidraulica este “mereu activa”, ceea ce inseamna ca motorul trebuie sa lucreze in mod constant pentru ca asistenta servodirectiei sa functioneze. Sistemele care necesita energia mecanica a motorului pentru a functiona pot avea un impact asupra eficientei consumului de combustibil si a kilometrajului.

In cele din urma, sistemele de servodirectie hidraulica sunt mai complexe si necesita mai multe piese decat un sistem de servodirectie electrica. In acest fel, pot ocupa mai mult spatiu in compartimentul motor.

Avantajele servodirectiei electrice

De la inceputul anilor 2000, servodirectia electrica a devenit norma pentru majoritatea automobilelor. Acest lucru se datoreaza in primul rand faptului ca un sistem EPS este, in general, mai simplu si mai usor de intretinut decat omologul sau hidraulic. Sistemele electrice nu au nevoie de lichid de servodirectie pentru a functiona si iau putere doar atunci cand este necesar, ceea ce le face mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil decat sistemele hidraulice.

Mai mult, EPS permite functiile moderne de asistenta a soferului pe care am ajuns sa ne bazam, cum ar fi parcarea automata si asistenta la mentinerea benzii de rulare. De asemenea, va fi esential pe masura ce ne indreptam spre viitorul masinilor care se conduc singure.

In comparatie cu servodirectia hidraulica, EPS compenseaza mai bine dezalinierea rotilor si conditiile de conducere care afecteaza directia, cum ar fi vantul puternic si suprafetele denivelate. Si, deoarece sistemul este in totalitate electronic, este mai usor de ajustat precizia asistentei electrice prin actualizari simple ale software-ului.

Dezavantajele servodirectiei electrice

Chiar daca sistemele de servodirectie electrica sunt acum standard, ele au totusi cateva dezavantaje. Spre deosebire de sistemele hidraulice traditionale, sistemele EPS anterioare au fost initial lipsite de senzatia de directie, sau de feedback-ul de pe sosea, care ajutau soferii sa fie informati cu privire la modul in care se comporta masina lor. In zilele noastre, producatorii au corectat in mare parte aceasta problema, facand ca senzatia de directie asistata electric vs. hidraulic sa fie aproape imposibil de distins.

Un alt dezavantaj al servodirectiei electrice este ca nu poate fi reparata cu usurinta cu piese si manopera standard, precum un sistem hidraulic. Sistemele EPS pot necesita echipamente si cunostinte specializate pentru a diagnostica si repara problemele electrice care pot fi cauzate de un computer de bord defect sau de diversi senzori. Prin urmare, reparatiile la unitatile de servodirectie electrica costa de obicei mai mult decat reparatiile la unitatile hidraulice.

Cum identificati o problema la nivelul servodirectiei?

Deoarece mainile soferului sunt mereu pe volan, problemele de servodirectie va atrag de obicei atentia rapid. Daca observati oricare dintre urmatoarele simptome, este posibil sa aveti de-a face cu un sistem de servodirectie defect sau cu un nivel scazut al lichidului de servodirectie:

  • Reactivitate slaba a vehiculului la virare
  • Zgomote neobisnuite care vin de la roti in timpul conducerii. Acest lucru poate indica, de asemenea, un nivel scazut al lichidului
  • Un volan rigid, care necesita mai mult efort decat de obicei pentru a-l roti
Citeste si...
Totul despre lichidul de servodirectie
Totul despre lichidul de servodirectie

V-ati intrebat vreodata de ce este atat de usor sa rotiti volanul unei masini cu un singur deget. Desi poate ati fost la sala de f...

Ce sa faci cand ramai fara servodirectie?
Ce sa faci cand ramai fara servodirectie?

Vi se pare ca deodata este foarte dificil sa rotiti volanul masinii? Din fericire, nu va pierdeti toata masa musculara dar este po...

De ce apare martorul de la servodirectie la masina?
De ce apare martorul de la servodirectie la masina?

Sistemul de servodirectie a fost o inovatie care a revolutionat transportul auto, iar cei care au condus in trecut un autoturism f...

Trebuie sa inlocuiesti vreodata lichidul de servodirectie?
Trebuie sa inlocuiesti vreodata lichidul de servodirectie?

Lichidul de servodirectie este unul dintre cele mai necunoscute lichide folosite in angrenajul unui autoturism. Principalul motiv...