De ce apare martorul de la servodirectie la masina?

De ce apare martorul de la servodirectie la masina?

Sistemul de servodirectie a fost o inovatie care a revolutionat transportul auto, iar cei care au condus in trecut un autoturism fara servodirectie stiu cu siguranta cat de benefic este un astfel de sistem, atat din punct de vedere al confortului suplimentar oferit, cat si pentru ca ne ajuta sa avem mai multa siguranta in trafic.

In cadrul acestui articol vom prezenta motivele pentru care poate sa apara martorul de la servodirectie in bordul masinii si modurile in care puteti remedia aceasta problema.

Este foarte important sa nu treceti cu vederea aparitia martorului de bord care indica o problema la nivelul sistemului de servodirectie, deoarece acesta este implicat in mod activ in controlul pe care il avem asupra masinii si ne ajuta sa utilizam mult mai usor autoturismul. In cele mai multe cazuri acest martor de bord apare atunci cand exista un nivel scazut de lichid hidraulic in sistemul de servo. In cazul in care masina este echipata cu un sistem de servodirectie electronic, martorul de bord se aprinde in general in cazul unei defectiuni grave sau atunci cand la nivelul circuitelor electrice exista o problema.

Trebuie sa stim ca in majoritatea cazurilor in care vom observa aprinderea martorului de bord care semnifica o defectiune la nivelul sistemului de servodirectie, servodirectia autoturismului va fi dezactivata si acesta va fi mult mai greu de condus, mai ales daca nu ati mai trecut printr-o astfel de situatie si nu sunteti obisnuit. Coducerea masinii va fi mult ingreunata si nu vom putea beneficia de majoritatea functiilor acestuia, motiv pentru care continuare deplasarii poate deveni periculoasa in unele cazuri.

In trecut, inainte ca sistemul de servodirectie sa inceapa a fi implementat pe autoturisme, directia manuala era singurul mod prin care era controlat orice autoturism. Acest sistem obliga soferul sa foloseasca un grad de forta foarte ridicat pentru a efectua orice miscare care presupunea intoarcerea rotilor, iar viteza de deplasare trebuia mult redusa in cazul unui viraj pentru a putea sa il efectuam corespunzator.

In momentul de fata, miscarea volanului este o operatiune foarte simpla, lipsita de efort, asa incat condusul a devenit mult mai confortabil.

In cazul in care vorbim despre aparitia martorului de bord al servodirectiei, probabil majoritatea soferilor nu stiu ce inseamna acesta, fiind o defectiune care apare destul de rar si care are o multitudine de cauze care pot conduce la aparitia acelei lumini de bord. Asa cum am mentionat anterior, autoturismele pot fi echipate cu servodirectie hidraulica sau electrica, asa incat si problemele care pot afecta sistemul sunt diferite.

Servodirectia hidraulica

Primul tip de servodirectie care a fost introdus pe piata auto a fost cel hidraulic, care inca este folosit cu succes la un numar mare de automobile. Acest sistem are in componenta o pompa hidraulica care permite fluidului de servo sa se deplaseze cu usurinta in camerele sistemului de directie. In momentul in care efectuati o rotire a volanului in timp ce motorul functioneaza, lichidul va umple camerele sistemului pentru a permite o rotire cat mai usoara.

In cele mai multe cazuri, pentru un autoturism echipat cu acest sistem, lumina de bord se va aprinde atunci cand exista o problema in ceea ce priveste nivelul lichidului servo sau atunci cand acesta nu mai circula in mod corespunzator. In aceasta situatie tot ceea ce trebuie sa faceti este sa umpleti rezervorul special cu lichid de servodirectie si sa verificati daca acesta prezinta scurgeri.

Servodirectia electronica

Pe masura ce tehnologiile pe baza carora sunt construite autoturismele au evoluat, tot mai multe masini au fost echipate cu sisteme de servodirectie electronice, acestea fiind considerate mai accesibile si mai fiabile de catre producatorii auto. Servodirectia electronica nu foloseste nici un tip de lichid hidraulic si se bazeaza strict pe un sistem electric pentru a functiona corespunzator.

Deoarece aceste sisteme nu utilizeaza fluide, motivele pentru care martorul de bord al sistemului servo poate sa apara sunt diferite, in comparatie cu sistemul clasic. Lumina de avertizare din bord se poate aprinde spre exemplu atunci cand exista mici erori care au aparut la nivelul componentelor electrice, ceea ce va determina computerul de bord sa creada ca sistemul servo nu mai functioneaza, in timp ce acesta se afla in parametri optimi.

In cazul in care ne confruntam cu o problema serioasa, atunci cand o piesa a sistemului este defecta sau un circuit electric a fost intrerupt si nu mai functioneaza, va recomandam calduros sa apelati la un mecanic de specialitate care sa remedieze problema, pentru a putea continua sa conduceti in siguranta.

In cazul in care martorul de bord al servodirectiei este aprins, asa cum am mentionat si la inceputul articolului, cel mai probabil servo-ul nu va mai functiona si condusul va deveni mult mai dificil. Puteti continua sa conduceti un autoturism a carui sistem de servodirectie nu mai functioneaza si acest lucru nu ar trebui sa prezinte nici o problema din punct de vedere functional sau structural, dar cel mai probabil va fi foarte dificil sa realizati aceasta operatiune.

Avand in vedere ca un autoturism a carui sistem servo nu mai functioneaza este foarte greu de controlat, va recomandam sa continuati deplasarea cu mare atentie, la o viteza cat mai mica si sa nu utilizati autoturismul daca nu este absolut necesar. Nu recomandam sa continuati conducerea unui astfel de autoturism doar din punct de vedere al sigurantei dumneavoastra si a celor din trafic, deoarece veti efectua manevrele mult mai greu, iar timpi de reactie in cazul unui eveniment neasteptat vor fi mult mai mari, situatie in care puteti scapa masina de sub control foarte usor.

In cazul unui sistem cu servodirectie electrica, va recomandam sa incercati sa resetati martorul de bord inainte de a considera ca va confruntati cu o defectiune grava, pentru a putea continua utilizarea masinii. De asemenea, in acest mod va veti putea da seama foarte usor daca va confruntati cu o problema minora, la nivelul unui senzor sau daca problema este grava si nu ar trebui sa mai conduceti autoturismul.

Procesul de resetarea a acestui lumini este unul foarte simplu, iar tot ceea ce trebuie sa faceti este sa opriti contactul, sa porniti inapoi masina, iar dupa ce observati aprinderea martorului de bord sa rotiti volanul spre stanga intr-un unghi de 45 de grade si sa mentineti aceasta pozitie pana cand lumina de bord se stinge.

In cazul in care dupa efectuarea acestei manevre lumina este inca aprinsa, cel mai probabil va confruntati cu o defectiune mai grava, moment in care va recomandam calduros sa apelati la service de specialitate inainte ca problema sa se agraveze. Verificarea si repararea unui astfel de sistem se poate dovedi a fi o interventie destul de costisitoare, dar utilizarea unui autoturism fara sistem de servodirectie este o operatiune foarte dificila si periculoasa, asa incat o astfel de defectiune nu ar trebui trecuta cu vederea si ar trebui sa o remediati cat de curand posibil.

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...