Totul despre lichidul de servodirectie

Totul despre lichidul de servodirectie

V-ati intrebat vreodata de ce este atat de usor sa rotiti volanul unei masini cu un singur deget. Desi poate ati fost la sala de forta cativa ani si sunteti bine dotat cand vine vorba de musculatura, nu acesta este motivul, ci adevaratul motiv este rezultatul genial al ingineriei ce sta in spatele servodirectiei.

Servodirectia este un sistem electric sau hidraulic care ofera asistenta la directie la viteze mici. Este sistemul ce va permite sa manevrati cu usurinta volanul atunci cand cautati un loc de parcare in orasele super aglomerate din Romania.

La vehiculele cu servodirectie hidraulica, inspectarea servodirectiei cat si schimbul de ulei de servo este o manopera care trebuie efectuata mai des. In continuare vom vorbi despre sistemele de servodirectie si despre ce trebuie sa stiti in legatura cu uleiul servodirectiei.

 

Ce este servodirectia?

 

Servodirectia este un sistem care utilizeaza energie hidraulica sau electrica pentru a usura efortul necesar rotirii unui volan. Sistemele hidraulice traditionale au fost folosite de zeci de ani, dar in ultimul timp, sistemele electrice au castigat popularitate.

 

Citeste si despre: ce ulei de servodirectie sa alegi

 

Servodirectia hidraulica

 

Un sistem hidraulic este legat direct de directia masinii si este alimentat de o pompa care presurizeaza fluidul de servodirectie. Sistemele hidraulice sunt laudate pentru directia plina de viata dar criticate pentru intretinere si consum de energie.

 

 

Servodirectia electrica

 

Sistemele electrice sunt mai mici ca dimensiune, mai usoare si mai putin complexe, eliminand necesitatea unei pompe, a furtunurilor a unei curele si chiar a lichidului de servodirectie. Un motoras electric atasat in coloana directiei asigura impulsul de directie.

Datorita senzorilor de viteza, cuplu si miscare, sistemul electric de servodirectie face ajustari instantanee si automate. Cu toate acestea, sistemul de servo electric este adesea criticat din cauza ca servodirectia se deconecteaza sau este inconsecventa.

 

Servodirectia electrohidraulica

 

Un sistem electrohidraulic combina proprietatile sistemelor electrice si hidraulice. In loc sa foloseasca o pompa actionata de motor, acest sistem foloseste o pompa electrica pentru a pompa uleiul de servodirectie. Anumite sisteme electrohidraulice pot opri pompa electrica atunci cand nu sunt utilizate, asta pentru a economisi energie.

 

Ce este lichidul de servodirectie si ce culoare are?

 

Lichidul servo, este un tip de ulei care trece printr-un sistem de servo hidraulic si este ingredientul cheie in functionalitatea acestui sistem. Acest lichid are o nuanta rozalie sau galbuie. Unii producatori indeamna soferii sa foloseasca ulei de transmisie automata in loc de lichid de servo, acest ulei are culoarea rosie.

 

Citeste si despre: cat de des trebuie servisat sistemul de servodirectie

 

 

Cum verificati si schimbati uleiul de servodirectie?

 

Aveti nevoie de un spatiu de lucru drept, cum ar fi podeaua din garaj sau chiar pe strada daca nu incurcati ceilalti participanti la trafic.

In continuare va prezentam cativa pasi pe care sa ii parcurgeti pentru a schimba lichidul de servodirectie:

 

1. Ridicati capota si localizat rezervorul lichidului de servodirectie. Unele rezervoare sunt chiar deasupra sau in jurul pompei de servo. In timp ce altele sunt situate intr-o pozitie diferita in compartimentul motorului.

 

2. Curatati capacul rezervorului si scoateti-l. Majoritatea capacelor vor avea o joja cu indicatori de niveluri adecvate. Daca joja este umeda la un nivel adecvat atunci totul este in regula. Daca lichidul este sub nivel, atunci mai adaugati ulei de servo

 

3. Folosind o pompa de vacuum, scoateti lichidul din rezervor si depozitati-l intr-un recipient.

 

4. Blocati volanul masinii. Acest lucru ar trebui sa impinga mai mult lichid in rezervorul din sistemul de servodirectie.

 

5. Repetati pasii 3 si 4 pana rezervorul ramane gol

 

6. Cautati in manualul vehiculului capacitatea de lichid indicata de producator si umpleti rezervorul. 

 

7. Deblocati volanul masinii si rotiti-l. Acest lucru ar trebui sa impinga lichidul din rezervor in sistemul de servodirectie.

 

8. Repetati pasii de la punctul 7 pana cand nivelul rezervorului este unul corect.

Cat timp puteti conduce fara lichid de servodirectie?

 

Niciun mecanic sau producator nu va incuraja sa faceti acest lucru. Poate deteriora intregul sistem de servodirectie.

 

Cand trebuie schimbat lichidul de servo?

 

Inlocuiti-l atunci cand este vechi si murdar sau la aproximativ 100.000 km.

 

Care este diferenta dintre uleiul de servo si cel de transmisie?

 

Unele sisteme servo necesita un anumit tip de ulei de servodirectie, in timp ce altele necesita ulei de transmisie automata. Diferenta dintre cele doua se rezuma la compozitia chimica si la aditivi. Lichidul de transmisie este rosu, in schimb ce lichidul de servodirectie este rozaliu sau galbui.

 

Citeste si despre: ce inseamna lumina de avertizare a sistemului de servodirectie

 

 

Sursa foto: releupompamotorina.blogspot.com, medium.com, goldeagle.com

Articole similare
Cod eroare OBD2 P0582

Cod eroare OBD2 P0582

Acest cod se refera la eroarea de control a vidului in sistemul pilotului automat.

Cod eroare OBD2 P0580

Cod eroare OBD2 P0580

Acest cod se refera la eroarea circuitului electric al pilotului automat - zona A - tensiune scazuta.

Cod eroare OBD2 P0584

Cod eroare OBD2 P0584

Acest cod se refera la eroarea circuitului de control a vidului in sistemul pilotului automat - ridicata.

Cod eroare OBD2 P2031

Cod eroare OBD2 P2031

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului de temperatura a gazului de esapament - senzorul 2, bancul 1.