Importanta lichidului de servodirectie

Importanta lichidului de servodirectie

Lichidul de servodirectie are rolul de a crea presiune in interiorul sistemului de servodirectie. Exista mai multe tipuri de astfel de lichid, ceea ce este insa esential in cazul acestui fluid este faptul ca trebuie mentinut la un nivel corespunzator.

Sistemul de servodirectie este acelasi pentru cele mai multe din masinile existente la ora actuala. Acesta permite conducatorului auto sa manevreze cu succes masina si sa rasuceasca volanul cu extrem de putin efort.

Lichidul de servodirectie este un tip de ulei cu proprietati hidraulice care este folosit in cadrul sistemelor hidraulice de directie.

Tipul specific de lichid folosit poate sa varieze, in functie de producator. In cazul in care cantitatea de lichid scade sau este inadecvata sau daca se foloseste un tip gresit de lichid, pot sa apara probleme.

De aceea este esential sa folosesti doar varianta corecta de lichid si sa verifici periodic nivelul pentru a se incadra in standardele producatorului. In cazul in care cantitatea de lichid scade, acest lucru poate determina aparitia de defectiuni majore pentru componentele vehiculului, cu un cost de reparatie pe masura.

Cum iti dai seama ca lichidul de servodirectie este la un nivel scazut?

Cele mai frecvente semne care ne pot indica un nivel scazut sunt aparitia unor zgomote (vajaituri), zgomote la rotirea volanului sau necesitatea de a depune un efort suplimentar pentru a reusi sa manevrezi volanul.

Atentie: Verifica informatiile oferite de manualul de service (cartea tehnica a masinii) pentru a afla detalii suplimentare cu privire la tipul de lichid indicat, pozitia exacta a rezervorului etc. Fiecare din lichidele folosite pentru functionarea autoturismului nu trebuie amestecate cu alte componente.

Din considerente economice, multi producatori au facut trecerea catre un sistem electronic. Datorita faptului ca sistemele electronice nu au nevoie de o pompa de lichid care sa fie pusa in miscare de rotatia de la nivelul motorului pentru a-si indeplini functia, se foloseste o cantitate mai mica de carburant fata de masinile care functioneaza cu un sistem de tip hidraulic. Aceste sisteme electronice de directie sunt disponibile de obicei pe masinile hibride dar si pe masini din clasa compacta.

Este indicat sa verifici intai informatiile continute in cartea tehnica a masinii, inainte de a face orice fel de evaluari.

Astfel, poti afla informatii esentiale despre caracteristicile lichidelor in cauza, localizarea rezervoarelor, probleme care pot aparea precum si posibile remedii. In cazul in care cantitatea de lichid este redusa, poti folosi cartea tehnica pentru a determina varianta de lichid de care ai nevoie.

Evaluarea nivelului de lichid

De retinut: Simbolul care indica sistemul de servodirectie este de obicei marcat pe capacul recipientului destinat acestui tip de lichid.

Care sunt materialele de care vei avea nevoie?

Pentru a duce la indeplinire aceasta manopera vei avea nevoie in primul rand de un bidon cu lichid de servodirectie, precum si de alte cateva ustensile (palnie, ochelari care sa iti asigure protectie) si materiale consumabile cum ar fi prosoape de hartie, prosoape sau carpe, manusi de unica folosinta dar si de cartea tehnica a masinii.

Etapa 1: consulta cartea tehnica pentru a afla detalii despre cum poti realiza service-ul. Consulta manualul pentru a te documenta cu privire la sistemul de servodirectie al masinii tale. Este bine sa cunosti unde este pozitionat rezervorul de lichid, ce tip de lichid sa folosesti precum si care este nivelul necesar pentru o buna functionare.

De retinut: cartea tehnica iti va oferi informatii cu privire la pozitia rezervorului si cu privire la varianta de lichid pe care o poti folosi. De asemenea, vei afla cum sa verifici nivelul optim de lichid. Pentru anumite masini, nivelul lichidelor poate fi citit chiar si atunci cand motorul este pornit.

Etapa 2: determina pozitia rezervorului. Verifica atent zona situata in apropierea capacului. Daca observi faptul ca rezervorul nu este uscat, poate fi semn ca nivelul de fluid ar putea sa fie crescut si ar putea de asemenea sa indice o etanseizare insuficienta sau incorecta a capacului.

De retinut: anumite modele de masini, destul de putine la numar, pot fi echipate cu capac de rezervor cu aerisire.

Etapa 3: evalueaza nivelul de lichid si caracteristicile acestuia. In cazul in care recipientul lichidului este dintr-un material transparent, citirea marcajelor care ne indica nivelul se poate face pe lateralul acestuia. Alte masini este posibil sa fie dotate cu indicatoare de nivel care vor fi dispuse pe capacul recipientului.

De retinut: Unele masini pot fi prevazute cu marcaje diferite pentru cald si rece. Aceste marcaje sunt diferite deoarece prin cresterea temperaturii lichidului, acesta se va dilata. In cazul in care masina nu a functionat de cel putin 8 ore, este indicat sa citesti nivelul folosind marcajul pentru rece.

In caz in care acest principiu nu se aplica, foloseste marcajul de citire pentru cald. Atunci cand cantitatea de lichid se afla la nivelul marcajului sau mai jos, exista riscul sa avem de-a face cu o scurgere.

Ce poti face? Pentru a evalua caracteristicile lichidului, poti folosi tija/joja din dotare, cu ajutorul careia depui o cantitate mica de lichid pe un prosop de hartie sau pe un servetel. Verifica daca exista diferenta de culoare intre cele 2 lichide – cel nou si cel vechi.

In cazul in care lichidul vechi este de culoare inchisa, maronie, sau neagra, este indicat sa fie schimbat cu un lichid nou.

Anumite masini folosesc ATF care semnifica lichid de transmisie automata. Este indicat sa utilizezi tipul si cantitatea de lichid indicate de producator in manualul de service.

Etapa 4: adauga lichid in rezervor daca observi ca nivelul este scazut. Foloseste palnia pentru a turna lichidul in rezervor, verificand periodic nivelul pana la care s-a ajuns. Nu adauga mai mult lichid decat este nevoie.

Daca masina ta este prevazuta cu joja, va fi nevoie sa scoti si sa reintroduci joja periodic pentru a evalua nivelul de lichid. In cazul in care fluidul prezinta un nivel redus, cel mai probabil ai de-a face cu o scurgere. In acest caz, este indicat sa te prezinti la un service specializat pentru un diagnostic complet si pentru rezolvarea defectiunilor constatate.

Este indicat sa evaluezi periodic nivelul lichidului de servodirectie, la fel ca si al celorlalte lichide care permit o buna functionare a masinii tale.

Ar fi bine ca aceasta verificare sa se faca de fiecare data cand schimbi uleiul de la motor. In acest fel, personalul specializat poate sa depisteze din timp orice problema aparuta si sa evite astfel o crestere a costurilor de reparatie. Verifica informatiile continute in cartea tehnica a masinii pentru a stii cand trebuie sa faci o revizie tehnica.

Sursa foto: autosneed.com, driving-tests.org, automotiveward.com

Citeste si...
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...