Ce este acvaplanarea si cum putem evita fenomenul?

Ce este acvaplanarea si cum putem evita fenomenul?

In Romania, in medie, peste 100 de zile sunt ploioase si in unele regiuni ploua chiar si 200 de zile pe an, potrivit ANM.

De aceea multi dintre noi intalnim sau mai bine zis, experimentam fenomenul de acvaplanare. Acolo unde exista apa in exces pe sosea, exista si riscul de a pierde controlul masinii si de a face accident.

Este important ca fiecare sofer sa stie ce inseamna a acvaplana si mai ales ce sa faca in astfel de conditii neplacute. Daca stii ce este ai sanse mult mai mari sa nu ajungi in aceasta situatie de la bun inceput si poti evita un accident nedorit.

Citeste si despre: sfaturi de prevenire a accidentelor auto

 

Ce este acvaplanarea?

Acvaplanarea este un fenomen care apare atunci cand intre anvelopele masinii si carosabil intervine un strat de apa.

In momentul asta aderenta masinii scade dramatic, deoarece benzile de rulare ale pneurilor nu mai sunt in contact cu carosabilul sau pata de contact este foarte mica. Soferul pierde controlul asupra franelor, directiei si chiar acceleratiei.

Este o situatie deloc placuta si care cauzeaza destul de multe accidente de aceea este bine sa stii ce sa faci atunci cand esti intr-o astfel de situatie.

Ce cauzeaza acvaplanarea?

Ea poate fi cauzata de acumulari de apa in exces pe suprafata carosabilului sau de gropi pline de apa sau denivelari care strang multa apa. Stratul de apa trebuie sa aiba minim 2.5 mm pentru a face masina sa acvaplaneze.

Acvaplanarea este direct influentata si de starea anvelopelor, grosimea benzii de rulare, dar si de viteza cu care se deplaseaza masina cand intra in contact cu stratul de apa.

Se spune ca anvelopele noi pot elimina 10l de apa/secunda. Cu cat anvelopele sunt mai uzate atat cantitatea de apa pe care o pot elimina este mai mica.

Citeste si despre: sfaturi despre siguranta anvelopelor

Ce sa faci daca masina acvaplaneaza?

Atunci cand conduci in conditii de ploaie unul sau mai multe din urmatoarele simptome pot aparea:

-poti auzi motorul din ce in ce mai tare ( se tureaza insa viteza de deplasare ramane aceeasi )

-se simte ca si cum ai fi apasat pe ambreiaj si turatiile urca spre limita rosie

-volanul devine foarte moale

-ai impresia ca spatele masinii "danseaza"

Cum sa controlezi masina daca acvaplaneaza?

Daca simti ca pierzi controlul, nu te panica. Urmeaza urmatorii pasi pentru a controla masina:

-nu apasa franele la maxim

-usor usor ia piciorul dupa pedala de acceleratie

-tine volanul drept

-opreste pilotul automat ( daca este pornit )

-cand simti ca masina preia controlul poti sa incepi sa franezi usor

Odata ce ai realizat ca masina a inceput sa acvaplaneze, este important sa stai calm. Daca incerci sa bruschezi masina, sa apesi tare pe frana sau acceleratie sau sa tragi tare de volan, atunci cand masina va trece de zona cu apa si pneurile vor intra iar in contact cu asfaltul, poti cauza un accident.

Este important sa ai volanul drept si sa reduci incet viteza de deplasare. Cand incetinesti poti sa simti cum pneurile tale prind iar tractiune. In acest moment este indicat sa franezi in continuare incet si sa pastrezi volanul drept pana cand masina revine pe o portiune fara apa in exces.

Daca ai pilotul automat pornit, opreste-l cat mai repede. La multe masini acesta se opreste atunci cand apesi pedala de frana sau calci ambreiajul. Daca nu este cazul masinii tale, opreste-l de la buton.

Citeste si despre: pilotul automat, avantaje si dezavantaje

Cum sa eviti acvaplanarea?

Exista cateva sfaturi pe care le poti urma pentru a evita acvaplanarea. Sfaturi care se leaga de tehnica ta de condus dar si de starea tehnica a masinii:

-verifica conditia pneurilor

-nu conduce cu viteza in conditii de umiditate

-evita actiunile bruste

-stai tot timpul atent

Sfaturi utile pentru a evita acvaplanarea

Pe langa sfaturile de mai sus, mai jos poti citi detaliat sfaturi care te ajuta in situatii de apa in exces pe carosabil.

Intelege conditiile de trafic

De fiecare data cand pleci la drum lung verifica conditiile meteo, te ajuta sa stii dinainte cu ce vei da piept. Adapteaza stilul de condus si viteza la conditiile meteo, incetineste masina pana in punctul in care simti ca esti 100% in controlul masinii.

Adapteaza viteza

Pneurile tale au sanse mult mai mici sa intre in contact cu asfaltul atunci cand mergi pe ploaie, daca viteza este prea mare.

Nu exista limite de acvaplanare ca si viteza, pentru ca nu numai viteza influenteaza fenomenul. Din cate am cercetat, o masina medie acvaplaneaza dupa 60 km/h daca pneurile intra in contact cu o apa mai adanca de 2-3 cm.

Nu uita ca distantele de franare cresc in conditii de ploaie, asa ca adapteaza viteza si nu frana brusc.

Pastreaza pneurile in conditii optime

Cum am spus si mai sus, pe langa apa si viteza, calitatea si uzura pneului poate influenta fenomenul de acvaplanare. Verifica starea pneurilor constant si verifica presiunea lor de fiecare data cand pleci la drum lung. Poti verifica presiunea lor la orice benzinarie.

Revenind la uzura pneurilor. Un pneu care are 3 mm grosime a benzii de rulare va frana mult mai prost decat unul care are 6 mm. In conditii de franare brusca de la 80km/h la 0km/h, masina cu pneurile mai uzate are nevoie de 25% mai multi metri pentru a frana la 0.

Urmeaza masina din fata

Daca sunteti fani F1 suntem siguri ca ati vazut ca in conditii de ploaie, cu timpul, pista se usuca fix pe traseul ideal, pe care toti pilotii il folosesc.

Anvelopele lor elimina apa de fiecare data cand aleg trasa ideala si consecinta este ca aceea trasa ideala va avea o cantitate mai mica de apa.

Poti face si tu asta daca ai masini in fata. Mergi pe urmele celui din fata, pentru ca pneurile lui tocmai au eliminat o mare parte din apa.

Condu cat mai calm

Daca il urmezi pe cel din fata ta nu sta lipit de el. De asemenea, nu brusca masina, nici in franare, nici in acceleratie si mai ales cand vine vorba de directie.

Evita de asemenea sa folosesti pilotul automat in conditii de umiditate in exces, mai ales daca ai o masina de generatie mai noua, care are senzori de evitarea accidentelor. Acei senzori pot frana masina brusc si tu poti pierde controlul.

Speram sa te ajute sfaturile noastre si in acelasi timp iti dorim sa nu te afli niciodata in situatii neplacute la volan.

Citeste si despre: pareri Renault Clio II

Sursa foto: torque.com.sg, pinterest.com, tyres.gobumpr.com, omotgtravel.com, holtsauto.com

Articole similare
Ce este si cum functioneaza lane assist

Ce este si cum functioneaza lane assist

Conform statisticilor, cel putin o treime dintre accidente sunt cauzate de schimbarea patrunderea pe o drum cu trafic intens sau schimbarea benzii de mers.

Totul despre anvelopele All-Season

Totul despre anvelopele All-Season

Sunt cauciucurile pentru toate anotimpurile intr-adevar bune pentru orice anotimp ?

Ce sunt discurile de frana si ce rol au?

Ce sunt discurile de frana si ce rol au?

Afla in acest articol totul despre discurile de frana. Ce rol au, cand trebuie schimbate, de ce scartaie si mai ales de ce se ovalizeaza.

Ce este simeringul si ce face?

Ce este simeringul si ce face?

Simeringul arborelui cotit este o piesa mica si ieftina dar extrem de importanta, afla ce se intampla daca se strica.

Servofrana: Ce este si ce face?

Servofrana: Ce este si ce face?

Cum te ajuta servofrana si cum iti dai seama daca s-a stricat? Ce simptome are o servofrana defecta?

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Exista mai multe pompe de combustibil: cu diafragma, cu piston, pompe electrice submersibile sau pompe antrenate pneumatic.

Bujie: Ce este bujia si ce face?

Bujie: Ce este bujia si ce face?

O sa enumeram cateva simptome care apar atunci cand bujia sau bujiile sunt pe cale sa cedeze. Sfaturi pentru repararea bujiilor.

Caseta directie: Ce este si ce face?

Caseta directie: Ce este si ce face?

Afla de la noi care sunt simptomele unei casete de directie pe cale sa cedeze si cum sa rezolvi problema unei casete de directie defecte.

Procura notariala auto - ce este si cat costa?

Procura notariala auto - ce este si cat costa?

Ati auzit de termenul “procura notariala auto” dar cu siguranta nu stiti exact ce inseamna, cum se realizeaza sau de ce acte avem nevoie pentru a intocmi una.

Care sunt semnele ca va trebuie anvelope noi?

Care sunt semnele ca va trebuie anvelope noi?

Ai impresia ca anvelopele masinii tale sunt prea uzate? Afla cand trebuie sa iti cumperi altele.

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injectoarele pot ceda cu timpul de aceea o sa enumaram cateva simptome ale unui injector care nu functioneaza corespunzator.

Planetara: Ce este planetara si ce face?

Planetara: Ce este planetara si ce face?

Arborii planetari transmit miscarea de la diferential la rotile motoare. Clasificarea lor se face dupa solicitarile la care sunt supusi.

Vas expansiune: Ce este si ce face?

Vas expansiune: Ce este si ce face?

Verifica si starea conductei de cauciuc care intre in capatul vasului de expansiune, cu timpul se poate fisura sau taia si pe acolo se poate scurge lichid.

Senzor parcare: Ce este si ce face?

Senzor parcare: Ce este si ce face?

Cum functioneaza senzorii de parcare si de ce sa ii alegi ca si dotare pentru masina ta.

Ce inseamna turbo lag si de ce apare?

Ce inseamna turbo lag si de ce apare?

Cand accelerezi brusc dureaza 2-3 secunde pana cand roata din camera calda este invartita puternic de gazele de evacuare

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Cum se poate strica radiatorul AC? Sistemul de aer conditionat poate functiona fara radiator?

Rulment roata: Ce este rulmentul si ce face?

Rulment roata: Ce este rulmentul si ce face?

Cum verifici daca un rulment al masinii este defect? Auzi un huruit atunci cand masina ruleaza si creste odata cu viteza?

Ce este galeria de evacuare si ce face?

Ce este galeria de evacuare si ce face?

O scurta descriere a garniturii de evacuare si a rolului ei in functionarea corecta a motorului.

Senzor nivel ulei: Ce este si ce face?

Senzor nivel ulei: Ce este si ce face?

Tipuri de senzori de nivel ulei. Afla ce este senzorul de ulei si ce rol are in functionarea masinii.

Ce este senzorul turatie roata si ce face?

Ce este senzorul turatie roata si ce face?

Ce se intampla daca se defecteaza senzorul ABS sau senzorul de turatie roata? Cum iti dai seama ca nu mai functioneaza?

Amortizorul: Ce este amortizorul si care este rolul lui?

Amortizorul: Ce este amortizorul si care este rolul lui?

Care tip de amortizor este mai bun, cel pe gaz sau ulei?

Distantier marire ecartament: Ce este si ce face?

Distantier marire ecartament: Ce este si ce face?

Distantierele nu modifica pata de contact pe care o lasa pneul pe asfalt, el modifica dinstanta dintre cele doua pete de contact.

Ce este garnitura de chiulasa si ce face?

Ce este garnitura de chiulasa si ce face?

Ce rol are garnitura de chiulasa si cat de important este acest rol? Poti sa identifici singur daca s-a ars?

Proiector ceata: Ce este proiectorul si ce face?

Proiector ceata: Ce este proiectorul si ce face?

Ce culoare trebuie sa aiba proiectoarele de ceata?Poti sa gasesti proiectoare de ceata care emit lumina alba, galbena sau chiar albastra.

Ce este sistemul de spalare faruri si ce face?

Ce este sistemul de spalare faruri si ce face?

Sistemul automat de spalare faruri este o optiune pe care masina ta trebuie sa o aiba.

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Afla ce este sistemul automat de franare, cum functioneaza si cat de util este. Cruise controlul adaptiv foloseste acest sistem. Citeste mai mult.

Evaporator aer conditionat: Ce este evaporatorul si ce face?

Evaporator aer conditionat: Ce este evaporatorul si ce face?

Simptome ale unui evaporator/vaporizator defect sau pe cale sa se defecteze. Sfaturi reparatie evaporator.

Bieleta: Ce este bieleta de directie si ce face?

Bieleta: Ce este bieleta de directie si ce face?

Cum iti dai seama ca bieleta de directie este afectata? Daca apare o uzura vizibila la articulatia bieletei, atunci trebuie inlocuita urgent.

Bara stabilizatoare: Ce este bara stabilizatoare si ce face?

Bara stabilizatoare: Ce este bara stabilizatoare si ce face?

Bara stabilizatoare incearca sa tina masina perfect dreapta in curba mutand forta de balansare de pe o parte pe cealalta.

Ce este Limp Mode?

Ce este Limp Mode?

Masina a intrat in limp mode? Nu mai accelereaza sau chiar nu mai porneste? Afla de ce intampla asta si ce probleme are masina ta.