Din salariul minim net, poti face trei plinuri la masina. Cine este cel mai avantajat - statul sau benzinarii?

Din salariul minim net, poti face trei plinuri la masina. Cine este cel mai avantajat - statul sau benzinarii?

Daca inca mai gasesti benzina sub 9 lei/litru, motorina a sarit de ceva timp aceasta limita. Preturile la carburanti au preturi excesiv de mari si, partea si mai ingrijoratoare pentru cei care au nevoie sa alimenteze des, este ca majorarea accelerata nu da semne ca s-ar opri. Fara indoiala, cei mai afectati sunt conducatorii auto.

In Bucuresti, pretul pentru benzina standard a depasit 8.4 lei/litru in 14 iunie.

In Suceava, Constanta si Galati, cele mai mici tarife au fost in aceeasi zi 8.5, iar Clujul a ajuns la 8.6 lei/litru de benzina, conform aplicatiei Monitorul Preturilor.

Soferii considera aceste preturi incredibil de mari. Pentru un plin de benzina, la un rezervor de 6 litri, platesti aproximativ 100 de euro. Aceste preturi nu sunt deloc mici in contextul in care am traversat doi ani de pandemie in care s-a resimtit criza in multe domenii si, acum, aceasta criza se adanceste si mai mult.

Nemultumirile soferilor romani s-au vazut si in protestele care au avut loc zilele trecute in mai multe orase din tara.

Cum au protestat soferii si sindicatele din Romania?

In conditiile in care un plin costa aproximativ 500 de lei, iar salariul minim net este undeva la 1500 de lei, unii soferi romani pot face maximum 3 plinuri de combustibil dintr-un salariu. In acesta situatie, mai multi soferi au protestat saptamana aceasta alegand diverse moduri de a-si arata nemultumirea.

Cei mai multi dintre soferi au alimentat de 1 leu sau 2 leu, asezandu-se repetat la coada si incetinind astfel activitatea benzinariilor.

Federatia Operatorilor Romani de Transport a solicitat, totodata Guvernunului Romaniei plafonarea preturilor la carburanti urmand modelul statelor vecine.

Pe termen scurt, plafonarea preturilor pare a fi singura solutie pentru consumatorii finali, mai ales in cazul persoanelor fizice. Aceasta solutie ar putea fi introdusa si mentinuta pana cand autotitatile ar gasi modalitati de a readuce stabilitatea pe acesta piata.

Autoritatile au o perspectiva total diferita

Politicienii, insa, privesc cu mirare toata situatia. Marcel Ciolacu, presedintele PSD a declarat ca el este mirat de situatia preturilor deoarece pretul la petrol este acelasi ca anul trecut. Cu toate acestea, motorina si benzina sunt mai scumpe. El indreapta degetul spre partidele de la guvernare carora nu le pasa de consumatorul final atata timp cat statul incaseaza la fiecare litru de carburant vandut si TVA, si acciza.

Totodata, Marcel Ciolacu spune ca nu este un adept al scaderii TVA-ului la carburant deoarece s-ar putea repeta scenariul din Germania, unde TVA-ul a scazut si, cu toate acestea, pretul combustibilului s-a majorat. El inclina spre solutii punctuale, dand exemplu modificarea accizei pentru transportatori.

Si Kelemen Hunor a declarat ca s-a luat inca in discutie plafonarea preturilor sau reducerea accizei pentru combustibil. In cazul plafonarii, statul ar trebui sa plateasca diferenta, de aceea Kelemen Hunor spune ca este foarte important de decis daca statul poate suporta astfel de cheltuieli. Oricum, reducerile ar putea fi facute pe o periada limitata si doar dupa ce sunt luate in considerare consecintele suportate de toate partile implicate. Liderul UDMR a spus ca daca reducerea se face doar la acciza, nu si la pretul de la pompa, rezultatele nu vor fi cele asteptate.

Preturile mari la combustibil sunt explicate prin prisma situatiei international, tocmai de aceea se asteapta o stabilitate la nivel global. In acest context, deciziile individuale nu au foarte mare putere.

Cine este cel mai avantajat - statul sau benzinarii?

Economistii considera ca avantajele revin statului si benzinarilor. Din pretul benzinei, 40% revine statului, iar restul benzinarilor.

Cu siguranta exista o specula a acestei piete deoarece se pare ca majorarea pretului la pompa nu este in concordanta cu majorarea pretuului la petrolul crud, costurile nu scad si nu cresc in acelasi timp.

Totdata, in ciuda preturilor mari, exista o cerere pe masura. Consumul este foarte mare, iar majorarea preturilor este incurajata de cantitatea mare de produse petroliere vanduta.

Litrul de benzina costa recent 8,5 lei la benzinariile bucurestene Petrom si Mol. Din cei 8,5 lei:

  • 1,36 de lei raman la stat (TVA-ul de 16 la suta);
  • 1,89 de lei se intorc la stat (acciza stabilita la inceputul anului);
  • 5,25 este suma care ramane la distribuitor/producator, din care se acopera costurile inainte de a se calcula profitul.

La un calcul simplu, statul retine 38% din pretul unui litru de combustibil, iar benzinarii 62%.

Ce se intampla in alte tari?

Toata lumea stie ca acesta situatie nu este specifica doar tarii noastre. Instabilitatea pe piata produselor petroliere exista la nivel global si a fost agravata odata cu razboiul pe care Rusia l-a inceput impotriva Ucrainei.

La inceputul lunii iunie, Romania avea unele dintre cele mai mici preturi la combustibil, monitorizarea fiind valabila pentru piata europeana.

In Romania, 1,74 euro/litru. Preturi mai mari erau in: Norvegia - 2,7 euro/litru, Slovacia 1,9 euro/litru, Italia 2,1 euro/litru. Preturi mai mici erau in: Bulgaria 1,62 euro/litru, Ungaria - 1,27 euro/litru, Moldova - 1,64 euro/litru sau Slovenia 1,6 euro/litru.

Apoi, Ungaria si Slovenia au plafonat preturile, creand astfel niste precedente si, in unele cazuri, niste modele care ar putea fi preluate.

Conform declaratiilor lui Kelemen Hunor, Romania nu ar trebui sa preia modele externe, ci sa analizeze mai atent situatia sa punctuala. Insa, pana cand vom avea niste perspective argumentate asupra situatiei in care se afla tara noastra se pare ca preturile vor mai creste cu 3 lei. Sau cel putin acaesta este directia in care se indrepta majorarile preconizate pe piata combustibilului pentru luna iulie.

sursa foto: https://www.mediafax.ro/

Comentarii

Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!

Citeste si...
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...