Ce motor este mai bun? TSI sau TDI?

Ce motor este mai bun? TSI sau TDI?

Trebuie sa mentionam ca majoritatea producatorilor de autoturisme folosesc mai nou initiale pentru a identifica motoarele pe care le pun pe masinile vandute de catre ei, iar acest lucru ii ajuta atat pe constructori, cat si pe mecanici ulterior. Pana acum acest lucru se aplica pentru motoarele pe benzina si diesel, dar incepe sa fie folosit si la cele hibride. Astfel, este foarte probabil sa fi intalnit masini pe care este scris pe partea exterioara a hayonului TDI, TSI, TFSI sau alte tipuri de initiale sau sa le vezi pe acestea in reclamele online pentru masini.

Ce este un motor TSI?

Cel mai probabil TSI este cea mai des intalnita prescurtare atunci cand vorbim depre motoarele pe benzina si inseamna Turbocharged Stratified Injection, adica in termeni simpli indica faptul ca vorbim despre un motor care functioneaza prin injectie si are la baza un turbo. Aceste tipuri de motoare sunt utilizate pe foarte multe modele de masini, de catre majoritatea producatorilor auto : Volkswagen, Seat, Skoda, etc si de obicei sunt motoare turbo pe benzina care au trei, patru sau sase cilindrii. Trebuie sa stim ca motorul TSI este urmasul vechilor motoare TFSI sau Turbo Fuel Stratified Injection, adica motorul are la baza o unitate de benzina turboalimentata prin injectie. Ambele tipuri de motoare au in constructie un sistem turbo, dar noile motoarele TSI sunt mult mai fiabile, au o durata de viata mai lunga si prezinta un lant de distributie in loc de cureaua obisnuita.

Mai mult, motoarele noi TSI in comparatie cu vechile TFSI-uri sunt mult mai usoare, au un sistem de injectie mai performant si mai longeviv si beneficiaza de imbunatatiri semnificative ale sistemului de racire al motorului. Aceste modificari inseamna in sine ca motorul produce mai mult cuplu la un nivel mai mic de turatie si in acelasu timp prezinta un consum de combustibil mai redus si emisii mai putin de CO2, toate acestea fiind detalii foarte importante la un motor. Mai multe variante ale motorului TSI sunt disponibile pe modelele Grupului VW, cu o gama larga de puteri. In 2020, asistenta electrica mild-hybrid a fost introdusa pe mai multe motoare TSI echipate cu cutii de viteza automate.

Ce tipuri de motoare TSI sunt disponibile?

Indiferent ca vorbim despre motoarele pe benzina sau motorina, la nivel international exista o tendinta d a construi motoare cat mai mici cu putinta, care sa polueze mai putin si sa consume mai putin, dar care sa fie capabile de acelasi randament si putere ca si motoarele de mari cilindree din trecut. Cel mai mic motor TSI utilizat in momentul actual este cel de 1 litru cu trei cilindri, care de obicei este folosit pe masini de dimensiuni mai mici, cu o masa totala redusa, cum ar fi Skoda Fabia, Seat Arona, etc. In ciuda faptului ca este un motor atat de mic, versiunile mai puternice cu un numar mai mare de cai putere sunt utilizate pe autoturisme mai mari, de obicei pe Volkswagen Golf, Seat Leon sau altele.

Versiunile mai mari ale motorului TSI vor fi cele de 1,5 si 2 litri, pe care le vom gasi instalate pe masini mai mari, cum ar fi Skoda Superb sau Volkswagen Tiguan si chiar pe masini de performanta, sportive care au un numar de cai putere mult mai mare, cum ar fi celebra Skoda OCtavia RS sau VW Golf GTI.

Cel mai mare motor TSI produs si utilizat in momentul de fata, dar care nu este foarte popular intre utilizatorii auto este un V6 de 3 litri, motor care este intalnit foarte rar, fiind o noutate a celor de la Volkswagen si care este instalat pana acum doar pe ultimele modele de SUV Touareg.

In ceea ce priveste motoarele noi, cel mai recent introdus motor TSI este unul din gama plug-in hybrid a celor de la VW, care este construit dintr-o combinatie de motor pe benzina d 1,4 litri cu 4 cilindrii si un motor electric cu baterie. Acest grup motopropulsor nu are inca capacitatea de a oferi o autonomie foarte ridicata, maximul fiind undeva de 35 km pe parte electrica si pana acum a fost folosit doar pentru doua modele Skoda si doua modele VW, dar urmeaza sa fie imbunatatit si instalat pe tot mai multe autoturisme pentru a sustine trendul de trecere catre masini hibride sau electrice.

Ce motor este mai bun? Alegem un TSI sau un TDI?

In primul rand trebuie sa mentionam ca Grupul Auto Volkswagen este parintele de drept al motoarelor TDI, acestea fiind create, construite si imbunatatite de a lungul foarte multor ani de catre cei de la VW. TDI inseamna Turbocharged Direct Injection si este un motor care prezinta foarte multe asemanari atunci cand este comparat cu un TSI, deoarece la baza are tot un turbocompresor care ajuta activ la cresterea puterii masinii, fapt care are o importanta ridicata in optimizarea consumului de combustibil a masinii si ajuta la reducerea dimensiunii de constructie a motorului.

Diferenta considerabila pe care o putem observa fata de un TSI este ca la acest tip de motor injectia are loc in mod direct, ceea ce are ca rezultat o ardere mult mai eficienta a combustibilului si in acest mod conduce la obtinerea unei puteri de tractiune mult mai bune si scade considerabil emisiile care ajung in sistemul de evacuare.

In ceea ce priveste consumul de combustibil realizat de catre aceste motoare, putem afirma ca ambele modele sunt performante si reusesc o economie excelenta de carburant, dar TSI-ul nu va face fata niciodata unui motor TDI performant, care poate reusi pana la 50% economie de combustibil in plus.

Cu toate acestea, intotdeauna pretul unei masini diesel va fi considerabil mai mare decat in cazul unui autoturism pe benzina si prezinta anumite dezavantaje si compromisuri atunci cand le comparam cu motoarele pe benzina. In general gradul de poluare va fi mai mare si puterea va fi mai redusa, dar per total costurile de intretinere si deplasare mai mici.

In concluzie, trebuie sa alegeti in cunostiinta de cauza, iar masina pe care alegeti sa o achizitionati in primul rand trebuie sa satisfaca nevoile dumneavoastra curente si sa fie utilza. Este foarte important sa aveti in vedere numarul de kilometrii parcursi anual de catre dumneavoastra, pentru ce aveti nevoie de masina, confortul de care doriti sa beneficiati si cat sunteti dispus sa cheltuiti, iar uneori veti realiza ca un motor pe benzina vi se potriveste mult mai bine decat unul diesel.

Citeste si...
Ce este lichidul de racire pentru motor sau antigelul?
Ce este lichidul de racire pentru motor sau antigelul?

Un motor cu ardere interna functioneaza prin arderea unui amestec de combustibil si oxigen la temperaturi de peste 200 de grade. G...

Ce este un incalzitor al blocului motor?
Ce este un incalzitor al blocului motor?

Oemenii folosesc un ceai fierbinte, o cafea, o supa sau uneori chiar cate o tuica pentru a se incalzi pe vremea geroasa din timpul...

Frana de motor explicata: ce este si cum se face?
Frana de motor explicata: ce este si cum se face?

Frana de motor este o tehnica foarte buna de folosit atunci cand avem nevoie de un nivel mare de putere de franare si este gresit...

Ce este un test de compresie pentru motor?
Ce este un test de compresie pentru motor?

Chiar daca autoturismele de pe piata auto sunt construite pe baza unor tehnologii tot mai avansate si mai performante care prelung...